• 0

Excel berekening BV of Eenmanszaak

Beste Higherlevelers,

De vraag of je een beter kunt kiezen voor eenmanszaak of een BV houdt velen bezig. Ik heb in een excel sheet geprobeerd om vanuit fiscaal oogpunt een en ander op een rij te zetten. Zo heb ik de hypotheekrente meegenomen als ook de verschillende belastingschalen. Op deze manier heb ik geprobeerd een exacter beeld te krijgen

Mijn uitgangspunt bij de BV is dat het geld uiteindelijk een keer naar Privé zal moeten en in mijn berekening kies ik ervoor om dit meteen te doen.

Ik nodig iedereen van harte uit om dit excel sheet daar waar nodig is aan te vullen en of te corrigeren -ik heb geen fiscale achtergrond- in de hoop dat velen hier nuttig gebruik van kunnen maken

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32532-excel-berekening-bv-of-eenmanszaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Paar weken geleden ook zo'n vergelijking gepost op HL. Probleem is: wat wil je wel en wat wil je niet meenemen in de afweging EMZ of BV? Auto, for, pensioen, levensloop, hypotheek in eigen beheer, verzekeringen, ... etc

Het is m.i. verstandiger om je vragen daarop te richten zodat je de afweging kunt maken of dat wel of niet voor jou situatie gewenst en/of zinvol is. Uiteindelijk zul je er toch mee naar een adviseur/fiscalist moeten om het te toetsen en te vervolmaken.

Daarnaast: er kunnen goede redenen zijn om, ondanks dat zo'n berekening (al dan niet volledig) uitwijst dat iets fiscaal niet aantrekkelijk is, juist toch ervoor te kiezen. Je uitgangspunt is om alles uit de BV direct naar prive te halen, ook dat is niet in alle gevallen het meest verstandig.

Suscipere et finire

• 0

Eén van de redenen waarom ik deze excel sheet heb gemaakt is dat er vaak halve waarheden worden verteld. Zo wordt bijvoorbeeld gezegd dat bij 100K winst een BV interessanter is dan een EMZ. Je eigen situatie zoals aftrek posten, spelen hierbij echter ook een rol. Deze worden vaak niet meegenomen. Door het zelf na te rekenen krijg je een beter inzicht<

Een andere reden om deze excel te posten is dat iedereen er zelf mee kan spelen en waar nodig aanpassingen kanmaken. Zo heb ik in de huidige versie een berekening toegevoegd waarmee op basis van verwacht rendement kan worden bepaald of het verstandiger is om geld in de BV te laten renderen of dat het beter naar privé kan halen.

Wellicht dat andere mensen zaken zoals goodwill en FOR kunnen integreren

Omslagpunt_Eenmanszaak_of_BV_V2.xls

• 1

Eén van de redenen waarom ik deze excel sheet heb gemaakt is dat er vaak halve waarheden worden verteld.

Dan kan ik helaas (of gelukkig) nog tientallen redenen geven waarom je dit niet in een excelletje kunt doen. Ten eerste zijn halve waarheden en alle borrelpraat inderdaad ellende, maar vaak bevat e.e.a. wel een kern van waarheid.

ten tweede en veel belangrijker:

Om (niet uitputtend) op te sommen:

[*]Hoe stabiel is de winst?

[*]Breng je geruisloos in of ruisend en waarom?

[*]Of kies je voor een BV met 18K cash waarna de EMZ de activa en passiva verkoopt aan de BV?

[*]Holding BV of wellicht nog een tussenholding nodig?

[*]Welke kosten gaan met de opzet gepaard en hoe snel verdien je die terug?

[*]Is er terugwerkende kracht nodig en voor hoe lang en waarom?

[*]Is er een pand dat wel of niet ingebracht moet/kan worden, hoe dan met de overdrachtsbelasting? Denk aan de maximale 10% creditering.

[*]Auto en/of andere activa inbrengen of niet?

[*]Is er sprake van goodwill en kun je die inbrengen en verdedigen?

[*]Is er sprake van stakingswinst die omgezet kan/moet worden in een lijfrente bij de BV en zo ja voor welk bedrag?

[*]Welk DGA loon acht je verdedigbaar richting de fiscus?

[*]Welke privé aftrekposten zijn er?

[*]Op welke datum breng je fiscaal in (i.v.m. evt. te realiseren zelfstandigenaftrek/FOR/MKB winstvrijstelling)?

[*]etc etc.

Je moet dit niet willen doen in excel of welk ander programma ook. Er zijn te veel variabelen waar je rekening mee moet houden en die laten zich niet vertalen in 1-en en 0-en via software. De keuze EMZ of BV is voor fiscalisten een van de meer uitdagende taken en daarin schuilt echt hun kennis als meerwaarde.

Als je een richtlijn wilt? Denk dan aan 130K+ winst in een EMZ (of per vennoot in een VOF) als uitgangspunt om eens te laten doorrekenen of een BV de betere optie is.

Uiteraard staat dit nog los van de andere redenen om een BV te willen!

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost,

Bedankt voor je reactie. Enerzijds zijn er naast fiscale redenen inderdaad ook andere redenen om voor een BV te kiezen. Ik denk dan aan afscherming van privé aansprakelijkheid, verkoopbaarheid en verdeling van eigendom.

Concentrerend op fiscale redenen of beter gezegd netto opbrengsten in privé zijn veel van de regels in een excel sheet onder te brengen. Zo zijn er vast excel sheets die het verschil aangeven tussen een auto in prive of bij de bv. Het zou dan ook mooi zijn als de excel sheet verder met dit soort berekeningen word uitgebreid. Natuurlijk blijft een adviseur nodig maar

door eerste het excel sheet te gebruiken kom je volgens mij veel beter geïnformeerd bij je adviseur en ga je niet zomaar mee met de 'halve waarheden.

Groet

Bart

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar