• 0

mijn ijsbakbrommer - nou nog ijs...

hallo

 

na al het goed info wat ik hier al eerder heb gekregen nu tijd voor ronde 2

 

ik heb een antieke ijsbakbrommer gekocht waar ik mee wil gaan venten,maar aangezien het ijswereldje helemaal nieuw voor mij is,wil ik graag wat info tot betrekking op schepijs leveranciers in en om groningen,wil ook graag in contact komen die al veel ervaring hebben met venten met dit soort ijbrommers

 

zal even een foto er bij plaatsen van mijn nieuwe aanwinst,die ik trouwens nog wel opnieuw laat beplakken,dit is de foto zoals ik gekocht heb

 

gr arja

 

[titel aangepast - mod]

Kopie_van_26_7_2_Megabit_086000.thumb.jpg.b9d357a28df93fa8aa3337c6cc921565.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een betere ijssalon maakt zijn ijs zelf, maar je zou ook prima naar de sligro/makro of supermarkt kunnen gaan om ijs in te kopen. Op zich moet je daar al een aardige marge op kunnen draaien. Reken maar eens uit wat een liter schepijs kost, hoeveel bolletjes daar uit kunnen en wat je per bolletje als verkoopprijs gaat rekenen.

 

Een kennis van mij doet ongeveer hetzelfde maar dan in regio Amsterdam en met raketjes ipv. schepijs. Eerst bezoekt hij de lokale supermarkt en dan gaat ie de straat op.

 

Je moet soms wel een vergunning hebben om op straat te venten, dit verschilt per regio meen ik. Best informeer je bij je gemeente en/of kvk.

Link naar reactie
  • 0

Leuk, zo'n antieke brommer! Maar hou je 'm wel in tip-top conditie? Als je met een luid knetterende en oliewalmende uitlaat een recreatiegebied komt inrijden, zul je niet veel klanten trekken ben ik bang. Nog maar te zwijgen van de kilometers die je je kar moet duwen als het motortje er mee kapt...

 

Maar verder eens met Wouter; een beetje ijsboer draait zelf zijn ijs. Het is niet moeilijk, het vereist enige handigheid, een paar ijsmachines en een grote vriezer. Je kunt dan uniek ijs maken dat verder gaat dan vanille-chocolade-aardbeien. Dropijs bijvoorbeeld, of mokka-met-koffieboontjes, amarene-kersen, vruchtenijs met vers fruit ipv vruchtensmaak. Mensen blijven altijd bereid om iets meer te betalen voor een kwaliteitsproduct. Een euro per bolletje voor een bak Makro huismerkijs is gewoon afzetterij, maar 1,50 voor ambachtelijk ijs heb ik er graag voor over.

Link naar reactie
  • 0

Als je ERGENS marge op kunt maken EN je in kunt onderscheiden van de grijze massa en de Magnum Gold (vette smakeloze hap) , dan is het wel op VERS ZELFGEMAAKT ijs. Uiteraard met goede en verse ingrediënten, en dan nog draait een goede ijsverkoper niet alleen in het seizoen maar het hele jaar door een goede winst!

 

Mijn favoriet, waar ik vanuit Amersfoort 100 kilometer voor omrij (schoonfamilie woont in de buurt, dus altijd te combineren: kouwe kant met koud ijs ;D) : Van der Poel in Hengelo. Ga eens kijken en proeven naar hun smaken, alles ambachtelijk en dagelijks vers bereid! Zelfs op een miezerige dag kun je over de hoofden lopen in de buurt van de salon!

 

Excusez voor de schreeuwerige kapitalen, komt door de Chardonnay ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Chardonnay-ijs... hmmmm... ;D

 

Kijk eens wat ambachtelijk ijs met je zaak kan doen: In het lokale suffertje hier in Alphen a/d Rijn heeft Dennis Capteijn een wekelijkse column. Dennis is voor Alphen wat Peter Bonjernoor is voor Higherlevel ;D : Je mag 'm, of je hebt een hekel aan 'm, een tussenweg is er niet. Zijn column heet niet voor niets Stennis met Dennis.

 

Dit heeft Dennis geschreven over de Alphense franchise van Talamini Gelato:

 

Mijn naam is Dennis Captein en ik ben verslaafd. Hoewel ik goede hoop heb op zekere dag van mijn seks-, sigaretten en gerooktepalingverslaving af te komen, zou ik niet weten hoe ik ooit van mijn nieuwste verslaving kan genezen. Zelfs Magere Hein zal geen uitkomst bieden.

 

Verleidde IJssalon Janssen mij menig zomer regelmatig om de fiets naar Boskoop te pakken, sinds wij in het centrum van Alphen aan den Rijn Talamini hebben, ben ik volledig verpest. Mamma Mia! Wat een lekker ijs hebben ze daar. En ik ben niet de enige die dat vindt, want als ik tegenwoordig mijn dagelijks shot amaretto- en bastogneijs ga halen, moet ik achteraan in de rij aansluiten en dat betekent dat ik buiten op straat sta, ergens ter hoogte van – als ik geluk heb – de Media Markt.

 

Ik ken het verhaal achter die ijssalon niet, maar het is een bescheiden zaakje op niet eens zo’n heel goed punt. Maar dat zal de eigenaar, getuige de populariteit van zijn ijs, worst wezen.

 

Die man is volgens mij van Italiaanse origine en hoe hij het doet, doet hij het, maar hij straalt de relaxedheid zelve uit, al staan er duizend klanten voor zijn toonbank. “Ach, iedereen krijgt vanzelf ijs.”

 

Als het druk is – eigenlijk altijd – komt hij zijn medewerkster aan de toonbank bijstaan, kijkt een klant aan en vraagt: “Wordt u al geholpen?” En als de persoon in kwestie dan ‘ja’ knikt, zegt hij: “O gelukkig, daar ben ik oprecht blij om.”

 

Het leidt geen twijfel dat de eigenaar, die het ijs volgens mij zelf en volgens eigen recept maakt, veel complimenten krijgt van zijn klanten. Zelf is hij wat dat betreft ook scheutig. Wie een van de ijscombinaties kiest die hem bevalt, krijgt te horen: “Mag ik u complimenteren met deze ijssmaken? Die passen uitstekend bij elkaar.”

 

Veel van zijn smaken zijn geënt op Italiaanse dessertgerechten. Wie zich afvraagt of een dergelijke smaak wel in ijs past, moet deze gewoon maar proberen. Ik voorspel u gelukzalige momenten, die – pas op! – zeer verslavend kunnen zijn.

 

En dus zal ik, tot Magere Hein aanbelt, vaak de gang naar Talamini maken. En als Hein vervolgens weigert te zweren op het graf van zijn eigen moeder dat er, daar waar hij mij ook naartoe zal brengen, ijs van Talamini te koop is, ga ik mooi niet met hem mee. Dan bekijkt hij het maar!

 

Dennis Captein

 

Bel die gasten van Talamini eens. Wel ambachtelijk ijs, maar niet zelf hoeven maken. Best of both worlds?

Link naar reactie
  • 0

ambachtelijk ijs..... jammie...

Ben zelf een groot liefhebber van ijs en maak het ook nog wel eens zelf thuis.

Helaas is het hier te warm voor mijn ijsmachine dus nog opzoek naar een leuk meer proffessionele ijsmachine voor thuis tegen leuk prijsje.

Maar ijs maken is opzich niet heel moeilijk, je moet enkel wel de juiste (basis) recepten weten.

Het zelf proffessioneel maken is dus een kwestie van aanschaf van apparatuur (kan vrij duur zijn) en de kunst om echte ambachtelijke recepten te vinden zoals ze die ook in ijssalons gebruiken (welke ingredienten en het recept dus).

Als je die goede basis recepten hebt kan je verder zelf ook met smaken expirimenteren.

 

Je hebt ook een opleiding tot ijsmeester.

 

Zelf zou ik ooit nog wel eens iets met ijs willen beginnen, zo een rijdende ijswagen maar dan niet zoals hier rijd met maar 6 smaken ijs maar echt wat byzonders met veel meer soorten ijs, ook ijs in bakken, smooities enz.

En dan voor de winter de wagens anders kunnen inrichten zodat je in de winter heel wat anders kan verkopen vanuit de wagens.

 

 

Ja dat lijkt me nog wel eens wat om zoiets te starten.

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt ook een opleiding tot ijsmeester.

 

 

Die heb ik dus gevolgd. Een dag per week gedurende een maand of drie en als je dan slaagt voor het examen ben je dus Mba IJS (meesterbereider allerlei ijs). Helaas was ik gezakt, want het komp heel precies met hygiëne en thermometers en klutsers. Maar dat boeit niet, want dat diploma heb je sowieso nergens voor nodig. HACCP is veel belangrijker. Maar je leert wel meesterlijk ijs maken en experimenteren met bokvriezers. Bij ijs gaat het om verhoudingen vet en suiker voor de structuur, en de juiste volgorde van verhtten (pasteuriseren) en afkoelen en bewegen voor de moleculen. Het dwingt tot nadenken over smaken, smaakcombinaties, gezonde en pure ingrediënten, en verkoopbaarheid van bederfelijke waar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is hoe wil je dat combineren met je huidige werk?

Zijn de plannen aldaar gestopt en ga je op dezelfde voet verder?

 

Voor wat betreft de posters tot nu toe, kan ik zeggen dat Van der Poel echt lekker ijs heeft en in Boskoop ook.

Voor zover ik weet levert Van der Poel ook ijs aan anderen (groothandels). Wellicht kan je daar achter aan gaan.

Verder heb je met je huidige zaak genoeg contacten met horeca leveranciers dat een levering van schepijs niet zo moeilijk is toch?

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Een kleine aanvulling / opmerking. (en dit heeft niets met mijn nieuwe website te maken :P) er zijn goede, ambachtelijke ijsgroothandels. Ik ken er twee (geen belang verder) die ook aan de gerenommeerde ijssalons en horeca leveren. Hiermee kan je beginnen, omdat je dan toch kwaliteit kan leveren zonder het zelf te maken.

 

http://www.montepelmo.nl/

http://www.otelli.nl/

 

suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Mijn favoriete smaak is meestal citroen. Of munt gecombineerd met chocola.

Ik denk dat je een paar standaard smaken erbij moet nemen (voor de wat minder avontuurlijke mensen) zoals aardbei, maar dan met echt fruit erin.

Verder zou ik gaan voor ijs zonder kleur/geur/smaakstoffen en andere ongezonde toevoegingen. En dat ook duidelijk op de kar vermelden. Maar goed, dat is mij persoonlijke wens om meer gezonde producten op straat te zien.

 

Succes! Sandra

www.Doudou-Creaties.nl

Eigenzinnig handgemaakt

Link naar reactie
  • 0
Bij ijs gaat het om verhoudingen vet en suiker voor de structuur, en de juiste volgorde van verhtten (pasteuriseren) en afkoelen en bewegen voor de moleculen

Zie de uitstekende uitleg en tips op pag 50 t/m 55 uit de kookBijbel (en dan bedoel ik uiteraard "Over eten en koken" van Harold McGee, wie anders?)

 

Mijn favoriete smaak: vers bereid biologisch advocaatijs van de boderie. Heel bijzonder vanwege de nog aanwezige alcohol (die het ijs ook wat dunner maakt) , niet geschikt voor kinderen ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kwaliteit is het belangrijkste. Hier in de omgeving zitten een paar hele goed ijssalons. En op mooie dagen staan daar soms wel rijen van 30 meter voor de deur voor een ijsje. Dit zijn dan wel ondernemers die snappen wat kwaliteit is. Er zitten er ook een paar die standaard ijs hebben van standaard kwaliteit en die hebben het lang niet zo druk. En als je goed bent weten ze je later weer te vinden en is de mond op mond reclame meer waard dan welke advertentie en zelfs locatie dan ook.

 

Succes!

www.bezembinderproducties.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat met een ijsbakbrommer ook heel belangrijk is om te weten is dat het vaak natuurlijk gewoon een goed geisoleerde doos is.

 

Het ijs wat je dus bij je hebt blijft max 2-3 uur goed en verkoopbaar en volgens mij mag je volgens de warenwet ijs dat een aantal uur buiten de vriezer staat niet meer opnieuw invriezen. Dus wat je in de bakbrommer zet moet je verkopen of weggooien

 

Tevens beperkt die korte houdbaarheid van het eis ook het aantal locaties dat je kan bezoeken omdat tijdens de reistijd de kwaliteit natuurlijk ook terugloopt.

 

Dat zijn 2 logistieke problemen die je ook moet oplossen als je een hele dag ergens wilt staan..

 

Het is ook vaak een reden waarom dit soort mobiele verkooppunten geen zelfbereid vers eis verkopen omdat dit ijs veel zachter is en sneller smelt. Het ijs dat je bij groothandels koopt is altijd wat harder en met conserveermiddelen die zorgen dat het ijs minder snel smelt en harder word bevroren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.