• 0

Product ontwikkelen, het idee is er en hoe nu verder?

Mijn eerste post op dit forum, dus nog wat onwennig...

 

Ik loop al een tijd rond met een productidee en daarnaast ook met een steeds grotere wens om voor mijzelf te beginnen. Ik heb besloten deze twee maar te combineren. Ik heb alleen geen enkele ervaring in productontwikkeling. Waar start ik, wie moet ik benaderen, wat moet ik regelen en/of wat moet ten minste op papier om hiermee verder te gaan?

 

Kan iemand mij helpen bij het bepalen van de eerste stappen? Een industrieel ontwerper zoeken?!

 

Mvg

Stephan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op het forum!

 

Om specifieker tips en ideeën te kunnen geven, is het handig als we weten wat je bedoelt met een productidee. Het maakt nogal wat uit of het over een huishoudelijk product, een website of bij wijze van spreken een verbrandingsoven of windmolen (ik noem maar wat) gaat. Kun je daar iets meer over vertellen?

 

En een tweede vraag: heb je al een idee van de doelgroep die dit product zou willen kopen, en zo ja, kun je die bereiken en weet je wat ze bereid zijn te betalen voor jouw product?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt en wat een snelle reactie! Ben echt onder de indruk van deze site als ik diverse discussies lees.

 

Terechte vragen van je en ik probeer hieronder eea te verduidelijken

 

Het idee: als ik zelf mag zeggen ben ik best handig in klussen en heb in de afgelopen jaren een aantal huizen opgeknapt. Tijdens deze werkzaamheden liep ik telkens tegen het probleem dat, bijvoorbeeld bij vloeren leggen, het lastig is om contouren over te nemen van bijvoorbeeld een deurpost of een leiding waarvoor een uitsparing gemaakt moet worden. Nu heb ik een idee met welk type gereedschap, met name de techniek, je dit zou kunnen vereenvoudigen. Het idee is om een eenvoudig en degelijk product te maken, tegen niet al te hoge kosten dat iedereen naast zijn rollemaat in zijn gereedschapskist wil en bij elke klus meeneemt.

 

Ik heb geen enkele ervaring met productontwikkeling en geen technische achtergrond. Ik ben echt op zoek naar practische aanknopingspunten om te starten.

 

Alvast bedankt

Stephan

 

 

Link naar reactie
  • 0

http://en.wikipedia.org/wiki/New_product_development

 

Het klinkt als een redelijk simpel product waar je ook niet echt veel technische kennis voor hoeft te hebben omdat er weinig mis mee kan gaan. Enige wat je hoeft te doen is het zo ontwerpen dat het niet kapot gaat.

 

Is het product alleen maar handig bij vloeren leggen? De vraag die je dan kan stellen is of normale klussers dit gaan kopen.

 

Er zijn (overheids)organisaties die je kunnen adviseren. Het is beter hun hulp redelijk snel in te schakelen, zodat je niet te lang met iets onzinnigs bezig bent.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een heel raar idee, maar volgens mij worden er nog kandidaten gezocht voor het beste idee van NL. Als je dan toch een idee in je hoofd hebt wat je wilt delen en meteen groot wil maken. Ik bedoel je weet maar nooit!!!!!

 

Ben je meteen je intellectueel eigendom kwijt aan SHBIVN (Stichting het beste idee van nederland). Ik denk dat juist die stichting zelf het beste idee van het hele programma is geweest

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor jullie (snelle) reacties, naast de goede input is het ook een goede stimulans voor het denkproces.

 

Het is ook een redelijk simpel product en dat is ook de kracht van het product is mijn overtuiging. High tech kan snel kapot en/of is duur, dus die pak je niet zo maar mee in de boumarkt e sleep je met je mee bij elke klus. Het is ook meer dan alleen theorie, het idee is ontstaan omdat ik een koppeling maakte met techniek dat in een bestaand product wordt gebruikt, maar dit is speelgoed. De techniek is niet spannend, ik hoop door de koppeling van techniek, toepassing en ontwerp van het product iets unieks te hebben dat ook kan worden beschermd. De toepassing is meer dan alleen vloerenleggen. Denk ook aan gips plafond / muur, uitsparing voor leidingen in een keukenkastje, etc.

 

Ik houd altijd graag zelf controle over de dingen waarmee ik bezig ben. Dus, naast de niet al te positieve recenties over Het beste idee van NL, is dit niet een route die ik wil belopen.

 

Ik lees iets over overheidsorganisaties, kun je aangeven welke organisaties dat zijn? Zelf een prototype maken is een goed idee, moet alleen nog even het goede materiaal denken. Als je zoiets hebt, wat dan?

 

Grt,

Stephan

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook zeker de mogelijkheid van een octrooi bekijken. Als ik het zo lees zou ik beginnen met een (of enkele) gesprekken bij Syntens.

Daarnaast moet je jezelf natuurlijk grondig inlezen. Hier op het forum zijn een aantal FAQ topics die ik zeker door zou nemen.

 

Als je de voortgang meldt dan kunnen we je hier met raad en daad bijstaan.

 

Ja, en/of een gesprekje met de NOVU, zou ik zeggen...

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Alle goede bedoelingen van Ruben en idbroker ten spijt:

 

Vertel hier op dit forum alsjeblieft NIET wat je uitvinding is, want als het een maal bekend is zul je er geen bescherming meer op kunnen krijgen!

 

Vertel je uitvinding alleen onder geheimhouding aan echt geïnteresseerde partijen die weten dat je er bescherming voor wenst. Octrooigemachtigden hebben een gezworen geheimhouding, dus aan hen kun je je uitvinding eventueel wel voorleggen.

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard eens met Novopatent dat je heel voorzichtig moet zijn met wie je het idee deelt. Aan de andere kant is het uiterst belangrijk om uit te vinden of de vinding nieuw is of waar die een verbetering is op bestaande producten. Ik zie de post van Ruben meer in dit licht.

 

Heb de afgelopen maanden diverse mensen gesproken die een leuk idee hadden maar dat dit bij relatief beperkt onderzoek al bestond. Ook is het belangrijk om er achter te komen of er al octrooien zijn of ander IE op de (basis) techniek of vormgeving. Vervolgens uitzoeken of die je kunnen beperken. Of, meer des ondernemers, een uitdaging vormen.

 

Ook kan het geen kwaad te starten met wat marktonderzoek en voorzichtig een kostprijs te berekenen.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt een ieder. Ben heel wat informatie en ervaring rijker en misschien een illusie armer.. ;). Ik ga aan de slag met de praktische tips en meld me mogelijk wel weer met een nieuwe hindernis in mijn productinnovatie ondekkingstocht

 

Mvg,

Stephan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.