• 0

Holding zonder werkmaatschappij?

Ik had voorheen een Holding BV met daaronder een 100% aandeel in een werkmaatschappij BV. Per 1 januari 2011 heb ik alle aandelen van mijn werkmaatschappij overgedragen.

 

Wat kan ik het beste doen met mijn Holding BV? Ik heb ondertussen maandelijks vanuit de Holding BV naar privé overgemaakt. Welke belastingen moet ik hierover betalen? Dividend? Inkomsten? Andere?

 

groetjes,

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt allemaal erg af van je specifieke situatie. Of je in loondienst bent bij de holding, hoeveel geld erin zit, hoeveel je eruit wilt halen, wat je in de toekomst met je holding van plan bent, welke pensioenregelingen en andere langetermijnverplichtingen erin zitten etc.

 

Als je er geld uithaalt als inkomsten, dan moet je daarvan ook loonaangiftes doen en loonbelasting/premies afdragen. Hoe heb je dat nu geregeld?

Link naar reactie
  • 0

Hallo renep,

 

Bedankt voor je antwoord!

 

Ik lees uit je reactie dat er erg veel overwogen moet worden omtrent het overboeken naar privé vanuit de holding. Een paar van je vragen kan ik beantwoorden:

 

- Er is niemand in dienst bij de holding, ik dus ook niet. Ik ben wel de DGA...

- De holding heeft geen activiteiten om inkomsten te genereren en dat ben ik ook niet van plan ermee

- Er is een bedrag opgebouwd in de holding en elke maand haal ik daar ongeveer hetzelfde bedrag uit (m.a.w. inkomsten??)

- Dit jaar heb ik nog geen loonaangifte gedaan en ook geen loonbelasting/premies betaald

- Er zitten geen regelingen in de holding

 

Op dit moment heb ik geen werk en ben ik voor een paar jaar op een soort sabbatical.

Ik zit er eigenlijk aan te denken om de holding op te heffen, maar weet niet of dat voordelig is...

 

groetjes,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ondertussen maandelijks vanuit de Holding BV naar privé overgemaakt. Welke belastingen moet ik hierover betalen? Dividend? Inkomsten? Andere?

 

Als je als dga geen werkzaamheden voor de holding verricht hoef je geen loonaangiften te doen.

Als je de maandelijkse onttrekkingen aan de holding gebruikt om in je levensonderhoud te voorzien zonder

de intentie te hebben deze op termijn terug te (kunnen) betalen, dan dien je dit als dividenduitkeringen aan te merken.

(anders is het namelijk een lening in rekening-courant).

 

Over de dividenduitkeringen dient de BV 15% dividendbelasting in te houden en af te dragen aan de fiscus.

Hiervan dient aangifte dividendbelasting te worden gedaan. Daarnaast geef je deze inkomsten op in box 2 bij je IB aangifte.

 

Wellicht is het het handig om de maandelijkse opnamen gedurende het jaar in rekening-courant te boeken (opsparen van een schuld) en eens per jaar het totale opgenomen jaarbedrag als dividend aan te geven. Zodoende kan je met 1 aangifte volstaan per jaar.

 

Opheffen van de BV kan ook. Dan wordt het gehele eigen vermogen na afwikkeling van alle overige schulden van de BV en, na terugbetaling van het aandelenkapitaal als dividend aangemerkt. Daarvoor geldt hetzelfde als hierboven beschreven.

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast geef je deze inkomsten op in box 2 bij je IB aangifte.

 

De belastingdruk op het aanmerkelijk belang in box 2 is 25%, waarbij de door de bv ingehouden dividendbelasting als voorheffing wordt afgetrokken.

 

Je betaalt dus uiteindelijk 25% belasting over het uitgekeerde dividend. Of na netto-bruto-omrekening: voor elke euro die je netto overhoudt, moet € 0,33 aan de belastingdienst worden afgedragen (deels als voorheffing door de bv, deels in box 2 van de ib).

Link naar reactie
  • 0

Het is voor mij nog wat onduidelijk hoe het verhaal in elkaar zit. Bij welke vennootschap was je tot de verkoop van de deelneming in dienst? Bij de deelneming of bij de holding?

 

Haalde je voor de verkoop ook al regelmatig geld uit de holding? Hoe heb je dat gekwalificeerd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je dan verder geen activiteiten voor de holding verricht, zullen de reeds opgenomen bedragen als dividend worden aangemerkt.

 

Als je verder geen (toekomstig) doel hebt voor de BV, is het verstandig vast te stellen wat de kosten en opbrengsten van aanhouden van de BV zullen zijn, en wat de kosten en opbrengsten van opheffen zijn. In het eerste geval kun je het geld bruto beleggen, zijn de rendementen belast en heb je de kosten van de BV, in het laatste geval moet je eenmalig belasting betalen over de opbrengst en vervolgens jaarlijks in box 3. Afhankelijk van het rendement is het een of het ander voordeliger.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.