Wederom een vraag omtrent kantoor aan/bij huis.

Ik heb er al veel over gelezen maar geen duidelijk antwoord gevonden en mijn accountant kan mij ook geen bevredigend antwoord geven.

Situatie:

in prive een huis gekocht met een aangebouwd kantoor met eigen opgang en facilitaire ruimtes. maar ook met ingang via woonhuis.

In het kantoor werk ik tezamen met mijn kompaan met wie ik een werkmaatschappij heb (BV). Onder deze werkmaatschappij hebben wij beiden onze eigen holding (BV)

Nu wil ik om onkosten te dekken een bescheiden bedrag als huur vragen aan de werkmaatschappij. Ik heb geen zin om allemaal lastige belastingfoefjes uit te voeren voor zo'n klein bedrag, en heb gezien dat je bijvoorbeeld voor kamerverhuur een vrijgesteld bedrag van bijna 4500 hebt.

Kan ik vanuit prive aan de werkmaatschappij huur vragen? en zo ja, als ik onder die 4500 blijf kan dat dan belastingvrij?

Ik begrijp dat het normaliter gescheiden moet gaan worden ivm forfait - prive -en zakelijk vermogen maar aangezien het om misschien 3500 per jaar gaat lijkt met dit nogal overdreven.

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32570-huur-voor-kantoor-bij-huis/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat versta je onder een (niet) bevredigend antwoord?

Je kunt vanuit privé huur vragen aan de werkmaatschappij. Het aan die werkmaatschappij ter beschikking gestelde vermogensbestanddeel zal op basis van de geschetste situatie in beginsel onder de terbeschikkingstellingsregeling vallen en dus niet onder de eigenwoningregeling vallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Als je onder eigen zaak een BV verstaat waarin je een 100% belang hebt: nee, dat maakt geen verschil met jouw situatie. De regeling is hetzelfde voor alle vennootschappen waarin je - al dan niet via een holding - tenminste 5% van de aandelen hebt.

Een eigen zaak als in eenmanszaak is wel een ander verhaal. Dan krijg je namelijk met vermogensetikettering te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar