• 0

investeerder: hoeveel aandelen?

Beste mensen,

 

Ik ga in gesprek met een potentiele investeerder in mijn bedrijf (nu nog een eenmanszaak, kan een vof/cv of bv worden).

Ik heb een jaar gewerkt aan een software product wat ik vanaf september ga verkopen.

Geinvesteerde kosten bedragen 32.000 (mijn manuren niet meegerekend. ik heb van mijn spaargeld geleefd - wat nu op is).

 

Om een update/uitbreiding aan het product mogelijk te maken (en een tweede markt aan te kunnen spreken) heb ik echter nieuw kapitaal nodig. Minimaal 50.000, mocht de verkoop in de eerste maanden tegenvallen, max. 100.000 euro.

Laten we voor het gemak zeggen dat ik dus een investering van 70K nodig heb.

 

Mogelijke bruzo omzet in 2012: 700K. Bruto winst: 350K

Mogelijke bruzo omzet 2013: 1,6mil Bruto winst: 900K

(omzet is gebasseerd op huidge verkoopaantallen van een Amerikaanse concurrent en marktontwikkeling)

 

Investeerder krijgt een aandeel in het bedrijf, en fungeert als adviseur en zet zijn (immense) netwerk in.

 

Heel simpel gezegd: op welk aandelenpercentage zou de investeerder recht hebben?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste mensen,

 

Ik ga in gesprek met een potentiele investeerder in mijn bedrijf (nu nog een eenmanszaak, kan een vof/cv of bv worden).

Ik heb een jaar gewerkt aan een software product wat ik vanaf september ga verkopen.

Geinvesteerde kosten bedragen 32.000 (mijn manuren niet meegerekend. ik heb van mijn spaargeld geleefd - wat nu op is).

 

Om een update/uitbreiding aan het product mogelijk te maken (en een tweede markt aan te kunnen spreken) heb ik echter nieuw kapitaal nodig. Minimaal 50.000, mocht de verkoop in de eerste maanden tegenvallen, max. 100.000 euro.

Laten we voor het gemak zeggen dat ik dus een investering van 70K nodig heb.

 

Mogelijke bruzo omzet in 2012: 700K. Bruto winst: 350K

Mogelijke bruzo omzet 2013: 1,6mil Bruto winst: 900K

(omzet is gebasseerd op huidge verkoopaantallen van een Amerikaanse concurrent en marktontwikkeling)

 

Investeerder krijgt een aandeel in het bedrijf, en fungeert als adviseur en zet zijn (immense) netwerk in.

 

Heel simpel gezegd: op welk aandelenpercentage zou de investeerder recht hebben?

 

Beste Marc,

 

Je vraag klinkt simpel, het eerste antwoord in principe ook... "wat de gek er voor geeft"...

 

Er zijn een hoop modellen om te berekenen wat de waarde zou kunnen zijn en welke aandelen verhoudingen dan redelijk zou mogen zijn. In de praktijk komt het er altijd op neer wat het jou waard is om "de volgende stap" in je bedrijfsvoering te maken en aan de andere kant wat de investeerder terug wil hebben voor zijn investering. Puur en simpel handje klap...

 

Ik had vroeger een zakelijke mentor en die heeft mij ooit het gezegde geleerd: "beter de helft van veel, dan alles van niets"

En als we dan toch met mooie spreuken bezig zijn; als je niet leert delen, zal je nooit vermenigvuldigen...

 

Persoonlijk zou ik altijd vast houden aan een meerderheidsbelang (tenminste 51% voor jou). Dit betekend dat jij uiteindelijk de baas blijft binnen je bedrijf, al ligt het voor de hand dat de investeerder veto recht zal willen hebben op een aantal (financieel gerelateerde) zaken.

 

Een hoop investeerders zijn op zoek naar het volgende facebook ;) Ik hoop voor je dat de door jouw ontwikkelde software dit gaat worden haha. Maar om je een indruk te geven: De eerste serieuze investeerder in facebook kocht voor US$ 250k 5% van de aandelen.

 

Wat ook een door mij veel gebruikte variant is, is om een model te bedenken waar een investeerder relatief hoog instapt (+25%) en zijn aandeel in tranches van 2 of 3 jaar afgebouwd wordt naar bijvoorbeeld 10%. Jij koopt dan jaarlijks een gedeelte van zijn aandelen terug met jouw gedeelte van de winst. Je moet in ieder geval zorgen dat je het eerste recht op de koop van zijn aandeel hebt. (niet dat je na een half jaar ineens met iemand anders aan tafel zit)

 

Je zou tevens nog wat kunnen stoeien met het intellectuele eigendom van de software. Het gebeurd nog wel eens dat dit in een BV gestopt word waar de bedenker, in dit geval, jij de 100% eigenaar van blijft. Deze BV verstrekt dan de gebruiksrechten voor een langere periode (5, 10, 15 jaar) aan een tweede BV waar de investeerder in gaat stappen.

 

E.e.a. zal ook afhangen van de verdere ondersteuning van de investeerder. Stopt hij er puur geld in om dit te laten renderen, zal zijn aandeel gewoonlijk minder groot zijn. Als er hier sprake is van een echte "partner" en gaat hij echt helpen het bedrijf op te bouwen dan ligt het aandeel toch al snel wat hoger.

 

Persoonlijk vraag ik mij wel af, of je voor een bedrag van € 70k niet beter naar een lokale bank kan stappen. Het bedrag is niet wereldschokkend en met een goed verhaal zeker te verkopen aan een ABN, ING of Rabo lijkt me.

 

Als de door jouw gestelde prognoses uit komen is het bedrijf over vijf jaar een aantal miljoen waard... Verkoop je huid dus duur zou ik zeggen, maar zorg er wel voor dat je links of rechtsom de volgende stap zal moeten maken. Het is geen schande om te zeggen: Ik denk er de vakantie even over na, om in de tussentijd een aantal andere mogelijkheden te onderzoeken zoals de bank of een andere investeerder.

 

Het belangrijkst is in ieder geval dat je jezelf er prettig bij voelt.

 

Veel succes in ieder geval!

 

Gr.

 

Steven

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reactie.

instapmodel is interessant.

 

ben al bij de ING en ABN geweest. ING stelt geel lening beschikbaar omdat het geld voor 90% in personeelskosten gaat zitten, en zij alleen iets doen als je het gebruikt voor inventaris/huisvesting.

ABN durft het niet aan omdat het een nieuw product is. Als ik ze op de Amerikaanse concurrent wijs, krijg je geen reactie. Zoek een investeerder of gaan naar Qredits zeggen ze dan. Ja die geven ook geen geld als je het in werkkapitaal steekt!

 

Alleen van de Rabo moet ik nog wat horen. Zijn al 3,5 week bezig met de analyse van het plan. kan een goed of slecht teken zijn.

Ik denk goed, want ING en ABN kreeg ik 2 nitwits aan de telefoon. In een excelbestand konden ze de 2e sheet niet vinden..

(sorry, ben hevig gefrustreerd door de banken. Door belastinggeld overeind gehouden en dan zo'n service)

 

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reactie.

instapmodel is interessant.

 

ben al bij de ING en ABN geweest. ING stelt geel lening beschikbaar omdat het geld voor 90% in personeelskosten gaat zitten, en zij alleen iets doen als je het gebruikt voor inventaris/huisvesting.

ABN durft het niet aan omdat het een nieuw product is. Als ik ze op de Amerikaanse concurrent wijs, krijg je geen reactie. Zoek een investeerder of gaan naar Qredits zeggen ze dan. Ja die geven ook geen geld als je het in werkkapitaal steekt!

 

Alleen van de Rabo moet ik nog wat horen. Zijn al 3,5 week bezig met de analyse van het plan. kan een goed of slecht teken zijn.

Ik denk goed, want ING en ABN kreeg ik 2 nitwits aan de telefoon. In een excelbestand konden ze de 2e sheet niet vinden..

(sorry, ben hevig gefrustreerd door de banken. Door belastinggeld overeind gehouden en dan zo'n service)

 

 

Ja, dat snap ik... dat is bijzonder frustrerend... maar als ik dit zo lees vrees ik toch dat je met de verkeerde gesproken hebt binnen ING en vooral ABN. Mijn eigen ervaringen met ABN zijn (vooral in ICT) bijzonder positief. Mag ik je vragen; ben je gewoon bij een lokaal kantoor naar binnen gestapt? Of heb je contact gehad met Corporate Finance?

 

Waar woon je ongeveer? Wellicht dat ik je anders wat nummers van accountmanagers geven, waar ik in het verleden goed zaken mee heb kunnen doen...

 

Het probleem zit hem eerlijk gezegd eerder in de hoogte van het bedrag. Ik neem zo maar even aan dat je ingezet zal hebben op een reguliere bedrijfsfinanciering van +/- € 50k en een rekeningcourant krediet van nog eens € 50k... Dit is voor die gasten niet echt heeeeel erg interessant. Vanaf een kwart miljoen begint het voor die gasten enigzins interessant te worden. Je zal nu waarschijnlijk beoordeeld zijn als een particulier met een eenmanszaak...

 

Rabo is op voorhand moeilijk wat over te zeggen. Mijn eigen ervaring is dat wanneer de ondernemer een goede relatie heeft met zijn/haar lokale Rabobank hier meestal wel iets te doen valt. De praktijk wijst echter wel uit dat wanneer je bij Rabobank A afgewezen wordt het nog wel eens zinvol wil zijn om naar Rabobank B in het naburige dorp (lees: naburig Rabogebied) te gaan. Iedere Rabobank voert, in tegenstelling tot ABN, ING e.d. een autonoom beleid... Ik weet niet waar je woont; maar je hebt kans dat de Rabo Rotterdam of Amsterdam wel hapt en de Rabobank Zwolle niet omdat ze daar minder ervaring hebben met ICT projecten of omdat hun focus op agrarische handel ligt.

 

Qua investeerds zijn er natuurlijk genoeg die momenteel staan te springen om in een goed project te stappen. Waar je ook nog eens naar zou kunnen kijken is een partij zoeken die bijvoorbeeld al beschikt over een distributie kanaal. Ik weet niet voor welke sector jouw software gemaakt is, maar er zijn natuurlijk bestaande marktpartijen die graag investeren in een product waar ze middels hun eigen kanaal al een afzetmarkt voor hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over uitbreidingen, nieuwe markten etc. maar je product is nog niet op de markt. Waarom is het product nog niet online en waarom maak je nog geen omzet? Je staat op dat moment namelijk veel sterker naar zowel bank als investeerder.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

klopt. zegt de bank ook. is een plan b, maar daar wil ik liever niet aan.

want ik moet nu al een extra werknemer in dienst nemen omdat ik het alleen niet meer aankan bij de live gang.

daar is dus geld voor nodig. uitbouw van ons product/systeem zijn essentieel gezien de marktontwikkeling en concurrentie. de verwachtte verkoop in acht nemend zou ik pas over een half jaar met de ontwikkeling hiervan kunnen starten. ontwikkeltijd is ook een half jaar, en dan mis ik gewoon heel veel omzet in 2012.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goeie vraag. Een paar gedachten / tips:

 

- Maak je eigen plannen eens concreet, dan ga je een gevoel krijgen bij de cijfers. Bijv.: stel dat je 25% kans hebt dat de cijfers die je noemt waar worden. Een bedrijfswaardering over 2 jaar zou bijv. 3x de winst zijn, dan zit je op 2.7M. Dan is je bedrijf nu 700K waard, en krijgt de investeerder voor zijn 70K dus 10% van het bedrijf. Een heeeeel simpel rekensommetje, maar zo kan je wel op een percentage komen waar je achter staat (getallen mag je zelf aanpassen naar verwachting).

 

- Wat is jou waardering nu? Vertel het hele verhaal aan een vriend (iemand die je vertrouwd qua kennis en qua betrouwbaarheid), en vraag hem om een waardering van het bedrijf. Dan weet je een beetje hoeveel aandelen het geld van de investeerder waard zou zijn.

 

- Een (informal) investeerder wil meestal tussen de 10 en 30%. Niet te weinig, want dan heeft hij niets te zeggen. En ook niet te veel, want dan heb jij minder motivatie, en kan je bij een 2e ronde de meerderheid kwijtraken. Meestal maakt het bedrag voor een investeerder minder uit...

 

- M.b.t. vorige punt: ik zou zeker 100K vragen. Verkopen vallen bij nieuwe producten bijna altijd tegen, en beter dat je te veel hebt dan te weinig! Eventueel kan je ook afspreken dat je voor 70K aan aandelen verkoopt, en daarnaast nog een (achtergestelde) lening van 30K afspreek, die jij niet hoeft te gebruiken, en die hij kan converteren naar aandelen mits niet na 2 jaar terugbetaald.

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.