• 0

Hoe zit het nou met de WAZ?

Ik hoop dat dit in het goede subforum staat...

 

De brief die ik vandaag kreeg van de belastingdienst ging over WAZ...

De eerste regel die ik las was "Te betalen €2.196,-". Ik schrok me rot... Ben nog geen 3 maanden actief als bedrijf. Heb alleen nog maar interne projectjes gedaan (organiseren) en een paar kleine dingen voor anderen. Dus die 2200 euro zouden niet zo leuk uitkomen...

 

Iets verder in de brief staat dat WAZ opgeheffen wordt en dat de premie dus vervalt. Het heeft me wel doen nadenken....

bijvoorbeeld... Ben ik als zelfstandige verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan te schaffen? Ik weet nu niet precies wat ik moet doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent me net voor met deze topic. Ik ontving deze brief ook vandaag. Het is een mailingactie, die lijkt op een officiële brief van de Belastingdienst. Ik schrok me ook kapot!

 

Ik moest precies hetzelfde bedrag betalen, dat is gewoon een soort schatting.

 

Maar een geruststelling: Het is NIET van de Belastingdienst. Maar van National Academic. Misschien bel ik ze morgen nog dat ik in het vervolg geen mailings meer wil ontvangen, want dit was zo'n gemene streek.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Hoe noemen ze dat nou...

 

Daar was zo'n mooi woord voor...

 

 

oh ja!

 

Guerrilla marketing :)

 

 

Ik heb 'm ook gehad, maar had direct door dat het een reclame-actie was. Een jaar geleden was er ook zo'n bedrijf (hetzelfde?) zo "leuk" om belasting-look-a-like-reclame te verzenden, dus ik ben op m'n qui-vive. Niet dat ik het daardoor een minder lompe streek vindt. Dit gaat bij mij net even over de grens.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem ook gehad.

 

Ik vind het inderdaad te ver gaan, als starter kom je al om in alle 'nieuwe' regels en wetgevingen. In plaats van dat een bedrijf daar op inspeeld door je te helpen maken ze de boel alleen nog maar verwarrender met dit soort acties.

 

Als je de brief verder netjes doorleest wordt het wel allemaal duidelijk, maar ik kies daar graag zelf voor of ik reclame wil lezen of niet. Het moet dus wel duidelijk zijn dat het om reclame gaat.

 

Ik ben blij dit topic gelezen te hebben, ik was ook even verward.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft iedereen die brief gehad he?

 

Ze hadden het kleurtje en de papiersoort van de belastingdienst niet zo heel best nagemaakt, maar ik heb hem toch opengemaakt..

 

Overigens vind ik het niet kunnen, en als de belastingdienst zou willen denk ik dat er mogelijkheden zijn om het aan te pakken. Ze hebben overduidelijk hun best gedaan om de huisstijl te kopieren, lijkt me toch dat die op een of andere manier beschermd is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben overduidelijk hun best gedaan om de huisstijl te kopieren, lijkt me toch dat die op een of andere manier beschermd is.

 

Grappig detail: Op de envelop van de Belasting staat in een hoekje nadruk verboden. Staat ook bij de envelop van National Academic.

 

Daarmee is het beschermd, zou je denken. Maar de kleurstelling is iets anders, dus misschien mag het dan wel.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0
Ben ik als zelfstandige verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan te schaffen? Ik weet nu niet precies wat ik moet doen.

 

Om even antwoord te geven op deze oorspronkelijke vraag (na allee commotie over de marketingactie);

Door het wegvallen van de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering, WAZ, is het aan de ondernemer zelf om zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Je bent dus tot niets verplicht, maar als er iets gebeurt dan betekent dat je automatisch in de bijstand terecht komt. Het is aan je zelf om daar een afweging van te maken want een arbeidsongeschiktheidsverzekering is vrij duur.

 

Zelf had ik me aanvullend verzekerd voor 16.000 euro per jaar (en dat is dus niet veel)) maar dit kost me nu tegen de 50 Euro per maand. En dat is zo laag omdat ik nog vrij jong ben (24). Ben je wat ouder dan gaat dit tarief omhoog tot enkele honderden euro's. Een dure verzekering dus.

 

Met het wegvallen van de WAZ heb ik moeten overwegen me extra te verzekeren. Ik heb voorlopig besloten dit niet te doen, omdat de kosten me te hoog zijn. Maar ook omdat ik nu nog niet zulke hoge vaste kosten heb, ik kan dus terugvallen naar bijstand zonder grote problemen (tenminste dat denk ik ;-))

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De officiële berichting geving luidt:

 

Afschaffing Wet arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (WAZ)

 

De wet arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (WAZ) wordt per 1 juli 2004 afgeschaft. De WAZ was een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers. De uitkering bedraagt bij volledige arbeidsongeschiktheid maximaal 70% van het minimumloon. Veel ondernemers hebben een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Door de afschaffing van de WAZ is het nodig om de aanvullende verzekering aan te passen.

 

Heeft u geen aanvullende AOV, dan heeft u binnenkort geen enkele arbeidsongeschiktheidsverzekering meer. Het ministerie van Sociale Zaken heeft aangegeven dat deze groep een particuliere AOV moet kunnen sluiten. Voor sommige ondernemers (bijvoorbeeld in een branche met veel arbeidsongeschikten) kan de premie erg hoog worden. Het ministerie overlegt daarom met verzekeraars over een regeling. De uitkomst wordt pas half mei verwacht. Mogelijk wordt de afschaffing van de WAZ met enkele maanden uitgesteld om te zorgen dat de verzekeraars hun producten tijdig kunnen aanpassen.

 

Heeft u nu geen AOV, sluit er dan een af. Valt de premie echter te hoog uit, wacht dan af tot er een regeling tussen verzekeraars en de minister is getroffen. Houdt het nieuws in de gaten en vraag uw verzekeraar om informatie.

 

Heeft u al een AOV, dan krijgt u waarschijnlijk een aanbod om het komende WAZ-gat te dichten. Zorg dat in uw overeenkomst een clausule staat dat de verzekering pas ingaat als de WAZ is afgeschaft. Zo voorkomt u dat de hogere premie al per 1-7-2004 ingaat terwijl de afschaffing van de WAZ toch nog wordt uitgesteld.

 

Zie ook de website van het ministerie van Sociale Zaken

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Door de afschaffing van de WAZ zal elke ondernemer zich achter de oren krabben wat nu te doen. De reactie dat er wederom een behoorlijke kostenpost op de balans komt is begrijpelijk. De verzekeraars zullen nu voolop met aanbiedingen komen waarbij het belangrijk is om het navolgende te overwegen. De WAZ is gebaseerd op een ander criterium dan de gemiddelde AOV. (zgn gangbare- en beroepsarbeidsongeschiktheid) De premiestellingen zijn hier dan ook naar. Het grote gevaar ligt hem in het acceptatie traject. Bij de WAZ was er geen sprake van acceptatievrijheid, iedere ondernemer was automatisch verzekerd en was vervolgens verplicht om de WAZ premie te betalen. Nu nemen de verzekeraars het over met alle gevolgen van dien. Leeftijd, gezondeheid beroep e.d. bepalen nu of er geaccepteerd wordt. Toegegeven, de WAZ was een vangnet (max 70% minimum loon) en de verhouding tussen dekking en premie was volledig uit zijn verband gerukt (lang leve de bezuinigingen) en als je als ondernemer ook nog personeel hebt dan krijg je ook nog twee jaar loondoorbetaling aan je broek. Om enigzins de premie in de hand te houden zou je kunnen kijken of de dekking van het eerstejaars risico (rubriek A) wel zinvol is. Zijn er voldoende liquide middelen dan kun je mogelijk het eerste jaar zelf dit risico dragen. Of er een acceptatieplicht komt voor de verzekeraars lijkt mij onwaarschijnlijk wel ligt het in de lijn der verwachting dat het oude WAZ gedeelte dan tegen het criterium gangbare arbeid wordt verzekerd met natuurlijk een HOGERE premie dan de oude WAZ premie. De tijd zal het leren!!

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De WAZ is inmiddels per augustus 2004 afgeschaft. Wanneer je nu niks geregeld hebt val je dus terug in de bijstand.

De WAZ was over het algemeen een dure (tot EUR 2.200,-) arbeidsongeschiktheidsverzekering met slechte voorwaarden.

Jonge(re) ondernemers die geen handenarbeid verrichten kunnen voor deze premie een veel betere en hogere dekking krijgen.

Uiteraard is de keerzijde dat oudere ondernemers die met hun handen werken weer veel duurder uit zijn.

 

Voor ondernemers die een arbeidsongeschiktheidsverzekering te duur vinden, zijn er nu wel een aantal alternatieven. Bijvoorbeeld de "Ernstige-Aandoeningen"-arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze keert onmiddellijk als een ernstige aandoening, als kanker, hartaanval, hersenbloeding, etc, wordt geconstateerd. Voordeel is o.a. een fors lagere premie.

Link naar reactie
  • 0

Mijn partner is verzekeringsadviseur en hij heeft met grote interesse alle berichten meegelezen. Zijn mening is als volgt:

 

Iedere ondernemer zou minimaal een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten. Waarom? Simpelweg omdat ondernemers niks hoeven te verwachten van de overheid! Het is de perceptie bij vele ondernemers dat het ze niet zal gebeuren, maar de werkelijkheid is geheel anders! Uiteraard denk je als ondernemer (of werknemer) niet snel aan arbeidsongeschiktheid, maar als je voor langere tijd ziek wordt of door een ongeval niet kan doorwerken, kan dit catastrofale gevolgen hebben voor je onderneming en je prive-situatie.

 

De WAZ is zijns inziens een groot bedrog geweest! Je werd bij de overheid gekeurd op basis van passende arbeid: kan je nog doosjes vouwen of de telefoon aannemen, dan ben je niet arbeidsongeschikt. Deze verzekeringsvorm is trouwens ook bij alle verzekeraars te verkrijgen, maar het is zeker niet aan te raden. Kies voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid. Hiervan is de premie wel hoger...

 

De premie is vaak een grote belemmering. Hij begrijpt dit uiteraard ook. Maar informeer eens bij branche-organisaties of zij niet een collectiviteitscontract hebben met een verzekeraar. Dit schilt vaak flink in de premie. Daarnaast kan je ook kiezen om het mee te nemen in de bedrijfsfinanciering mits je daar natuurlijk de mogelijkheden voor hebt.

 

Tenslotte kan je ook opteren voor een Ongevallenverzekering Ondernemer. Deze heeft naast een uitkering bij overlijden en blijvende invaliditeit, ook een daguitkering. Deze verzekering is veelal gunstiger qua premie en je hebt toch een basisvoorziening. Let wel: enkel uitkering na een ongeval!!!

Met vriendelijke groeten,

 

Jenny Hermans

Conceptlabs

Link naar reactie
  • 0
De premie is vaak een grote belemmering.

 

Uiteraard is het geen pretje om premie te betalen en deze premies kunnen flink oplopen.

Maar voor de technobranche vallen de premies naar mijn mening wel mee!

 

Zoals al gemeld kon je tot € 2.200,- betalen aan WAZ-premie. Dat is per maand dus € 183,-. Daar kreeg je voor:

- uitkering van maximaal € 12.000,- (afgerond)

- wachttijd van 1 jaar

- dekking op basis van passende arbeid

 

Ik heb een paar rekenvoorbeelden gemaakt op basis van de volgende uitgangspunten:

- man

- verzekerd bedrag € 12.000,-

- wachttijd 1 jaar

- uitkering stijgt met 3% per jaar na arbeidsongeschiktheid

- dekking op basis van beroepscriterium (kun je nog je beroep uitoefen, dus niet loempia's vouwen o.i.d.)

- risicoklasse 1 (voornamelijk denkwerk en geen handwerk)

- met starterskorting (tot 25% in het eerste jaar)

- je kunt kiezen voor een "combi-tarief", dat is een stijgende premie of het "standaard tarief", dat is een gelijkblijvende premie. Het combi-tarief is uiteindelijk meestal duurder maar kan interessant zijn als je in de beginfase nog niet zoveel geld hebt.

 

Globale indicaties:

- 25 jaar, combi € 45,- p.m., standaard € 80,- p.m.

- 30 jaar, combi € 60,- p.m., standaard € 90,- p.m.

- 35 jaar, combi € 75,- p.m., standaard € 95,- p.m.

Conclusie: een betere dekking tegen een veel lagere premie dan de WAZ!

 

Vind je dit nog te duur, dan heb ik ook nog een indicatie van de genoemde Ernstige Aandoeningen-verzekering.

Globale indicaties (combi-tarief):

- 25 jaar, € 20,- p.m.

- 30 jaar, € 30,- p.m.

- 35 jaar, € 40,- p.m.

Deze verzekering zou ik zelf aanvullen met een ongevallendekking.

Indicatie premie: € 10,- p.m. voor € 300.000 eenmalige uitkering bij 100% AO.

 

Ik heb nog een tweetal artikelen bijgevoegd.

1. Wat bepaalt de prijs van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Alle factoren worden hierbij besproken.

2. Meer informatie Ernstige Aandoeningen-verzekering.

 

 

AOV_bijlage_prijsbepaling.doc

Link naar reactie
  • 0

Premies voor inkomensvoorzieningen (in dit geval de AOV premie) zijn aftrekbaar. Bij de EZ verlagen ze de winst uit onderneming en wanneer de BV voor jouw de voorziening treft, dan wordt daarmee de vennootschapswinst verlaagd. Regel je als DGA deze voorziening in prive, dan is deze premie weer aftrekbaar in Box I (inkomen uit arbeid)

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De AOV-premie is in privé aftrekbaar als persoonlijke verplichting. Wij adviseren over het algemeen dan ook om de AOV in privé te sluiten (en in privé de premie af te trekken). De DGA kan de extra lasten compenseren door zijn salaris te verhogen.

 

De BV kan de AOV ook sluiten. Een nadeel kan zijn dat bij faillisement van de BV de uitkeringen toekomen aan de curator! De BV is dan namelijk vrijwel altijd de begunstigde.

Dit kun je mogelijk voorkomen door jezelf een arbeidsongeschiktheidspensioen toe te kennen in je pensioenbrief (alleen mogelijk bij BV's dus).

 

Een persoonlijk advies op maat is dus belangrijk!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.