• 0

meubeltransport naar Frankrijk

Hallo allemaal,

 

Ik heb even getwijfeld of dit onderwerp hier past of beter bij de logistiek, maar ik hoop op deze manier iemand (of meerdere) personen te vinden die me uit de brand kunnen helpen, want ik zit even helemaal vast!

 

Ik heb een goedlopend restaurant in de Franse alpen waar ik al een tijdje meubels van steigerhout op het terras heb staan. De reacties van Franse klanten zijn zeer enthousiast aangezien zij het produkt hier niet kennen. Ik wil dan ook een webshop beginnen in, met name, buiten meubels van steigerhout. Volgens mijn ervaringen is er een aardige markt voor, mits de meubels niet te duur worden en zeer origineel zijn en goed afgewerkt. Ik heb in het bos van de steigerhout meubel aanbieders in Nederland inmiddels een zeer betrouwbare en enthousiaste partner gevonden. Zij maken de meubels en ik verkoop ze in Frankrijk. Voorlopig kies ik voor deze duurdere optie (alternatief is om de planken in te voeren en de meubels hier zelf te laten maken) omdat ik eerst op kleinere, veilige schaal wil beginnen.

 

Ik loop nu aan tegen het logistieke probleem, met name de transport en de distributie. De meubels zijn behoorlijk omvangrijk en de distributie wordt zo duur, dat het meubel te duur wordt. Ik maak ergens een fout (of meerderen) maar ik ken helaas geen beter alternatief. Ik heb tot nu toe de volgende oplossingen:

 

Alle meubels in een straal van 500 km gaan direct vanuit Nederland naar Noord Frankrijk, dus tot en met Parijs. Mijn partner in Nederland heeft zaterdag een vergadering met een bevriend transportbedrijf.

 

Alle meubels voor Zuid Frankrijk gaan met vrachtvervoer naar mij aan de cote d'azur en ik verzorg de distributie naar de diverse departementen. Hier begint probleem nummer 1: ik betaal voor een vrachtwagen vol 2000€, hetgeen neerkomt op een gemiddelde prijs van zo'n 30€ per meubel. Daarna moeten ze nog naar de klant. Als ik dat doe met een distributiebedrijf dan kost me dat minstens nog 45€ per meubel.

 

Het echte probleem is de rest van frankrijk (midden-west-oost). Ik kan een gedeelte naar orléans laten brengen en ze van daaruit weer laten distribueren maar dat is veel te duur.

 

Mijn vragen zijn:

1. Moet ik niet het risico nemen om gelijk een depot te huren en de meubels zelf te laten maken. Ik investeer dan in allerlei machines en personeel maar ik heb wel alles in eigen hand en de kosten kan ik laag houden?

 

2. Schat ik mijn inkoopsmarge verkeerd in? Ik wil 30% korting op de verkoop prijs van mijn Nederlandse partner.

 

3. Is het een optie om alle meubels (behalve noord frankrijk) ongemonteerd naar mij in het zuiden te laten komen en dat ik ze laat monteren voordat ze worden gedistribueerd?

 

4. Is het beter om een oude bus te kopen en zelf in zuid frankrijk te leveren?

 

5. Heeft iemand ervaring en betere opties die ik niet ken?

 

Helpt iemand me het bos uit want ik zie het letterlijk door de bomen niet meer :(

 

alvast enorm bedankt,

Nicole

 

ps: mijn restaurant is mijn showroom en ik krijg klanten van over heel Frankrijk. Vandaar dat ik nationaal wil opereren.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Heb je een degelijk marktonderzoek gedaan? Een aantal positieve reacties van klanten in vakantiestemming is geen goede maatstaf. Frankrijk is groot. Er is altijd wel iemand bezig in die markt.

 

2) Waarom ga je er van uit dat klanten geen 70 à 80 euro over hebben voor de levering? Zeker als het iets exclusief betreft dat ze niet zo maar om de hoek kunnen halen.

 

3) Waarom maak je geen netwerk van resellers. Laat anderen de verkoop en logistiek voor jou doen. Je marge is lager maar je aantallen zullen hoger liggen. Misschien is dit de manier om voldoende massa te halen zodat je een eigen atelier kan starten.

 

4) Een succesvolle webshop runnen, vraagt veel tijd. Heb je dat? Net zoals bij een succesvol restaurant komen de klanten niet zomaar aanwaaien. Dat moet je toch verdienen.

 

5) Bereken zeker hoeveel meubels ongemonteerd in een vrachtwagen kunnen en tel dat op bij de montagekosten.

 

6) Oude bus = lage aankoopkost, hoge niet in te schatten gebruikskost. En slecht voor je imago.

 

Just my 20 cent. Succes ermee

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nicole,

 

Ik heb 2 jaar ervaring met het maken van meubels van steigerhout.

De beste oplossing voor jou is om niet de meubels, maar de planken naar Frankrijk te vervoeren, dat scheelt aanzienlijk in transport.

En dan inderdaad in Frankrijk de meubels te vervaardigen.

Ik kan gebruikte steigerplanken versieren voor 2,50 Euro per meter.

 

Groet,

Marnix

marnixdegroot@yahoo.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nicole,

 

Transport zelf organiseren is duurder. Ik heb misschien wat tips voor je:

 

Reken bij de verkoopprijs van elk meubel zeg 15 a 20 euro transport in de inkoop mee. Dit valt voor de klant niet op en bij 4 meubelstukken heb je 80% van het transport betaald. (en bij een complete set kun je het zelfs verkopen als gratis verzending) probeer dus altijd het vervoer in het product zelf te krijgen, klanten hebben geld over voor je product niet voor transport of verpakking

 

Concurrenten van je in de meubelbrache hebben hetzelfde probleem. Voor hen is frankrijk net zo groot.

 

Of de marge te hoog is kun je niet bepalen, je hebt immers geen concurrentie. Begin hoger qua marge, zakken kan altijd nog.

 

Qua kostprijs voor een vrachtauto moet je +/- 1,15/km tellen + tol indien het een beetje courante bestemming betreft. Omdat jou product een volume product is kan het voordeel opleveren om in frankrijk te monteren. Dit heeft zin indien een volle vrachtwagen minder dan 25ton netto weegt = 40T bruto

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.