Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Verwijderd account
Gast Verwijderd account
Ik zal hier proberen wat helderheid te geven omtrent de mogelijkheid om voor gevestigde zelfstandigen een aanvraag in te dienen voor een BBZ krediet. Ik zal proberen dit stukje in de loop van de tijd verder aan te vullen aangezien de BBZ niet alleen bestemd is voor gevestigde zelfstandigen. Mochten er vragen zijn dan kan je ze in dit topic stellen en zal ik ,en andere HLérs , proberen een antwoord te geven.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BBZ 2004 gevestigde zelfstandigen
Het BBZ krediet , Besluit bijstandverlening zelfstandigen , is bedoeld voor zelfstandigen met een levensvatbaar bedrijf die tijdelijk behoefte hebben aan bedrijfskapitaal maar niet meer bij een bank aan kunnen kloppen.
Een gevestigde ondernemer is minimaal 18 maanden zelfstandige en moet voldoen aan de vestigingswetgeving en aan het urencriterium (art. 3.6 van de Wet inkomstenbelasting 2001) en kan maximaal € 181.234,- lenen. (normbedrag per 1-1-2011).
Voor gevestigde ondernemers geldt dat de rente op de Bbz-lening 8% per jaar bedraagt en de looptijd maximaal 10 jaar is. Meestal is de aflossing in 5 jaar.
BBZ aanvragen
De BBZ regeling wordt uitgevoerd door de sociale dienst van de gemeente waar de ondernemer woont. Dus niet waar de onderneming is gevestigd. Sommige gemeenten hebben de uitvoering van de bbz uitbesteed aan gespecialiseerde afdelingen of medewerkers.
Als je een aanvraag hebt ingediend krijg je een aanvraagformulier mee. Helaas werkt niet iedere gemeente met hetzelfde formulier. Er zijn gemeenten die een eigen formulier hebben gemaakt. De volgende gegevens heb je over het algemeen altijd nodig. Is de boekhouding niet op orde dan kan je een aanvraag wel vergeten.
• Geldig legitimatiebewijs
• Loonstroken inkomen buiten onderneming (ook van partner)
• Bankafschriften laatste 3 maanden van alle rekeningen zowel zakelijk als privé
• Jaarrekeningen laatste 3 jaar
• Bewijsstukken alle bezittingen en schulden
• Exploitatiebegroting huidige jaargang en het volgende jaar
• Gegevens ziektekostenverzekering
• Hypotheekakte/woz waarde/huurcontract
• BKR uitdraai
• Uittreksel KVK
De aanvraag van een BBZ duurt normaliter maximaal 13 weken. De gemeente kan deze termijn eenzijdig verlengen met nog eens 13 weken. De ervaring leert dat hoe sneller en completer de aanvraag is bij het indienen hoe sneller de BBZ afhandeling kan plaatsvinden.
De gemeente besteedt in veel gevallen het levensvatbaarheidsonderzoek uit aan instanties als het IMK,Friedenberg en FBA. Deze instanties nemen na het ontvangen van de aanvraag van de gemeente contact met u op om een afspraak te maken. Zij gaan na het in kaart brengen van de stukken die zijn aangeleverd in een gesprek met u eventuele onduidelijkheden in kaart brengen. Na dit gesprek zullen zij een adviesverslag maken met daarin hun advies of uw onderneming levensvatbaar is en in aanmerking kan komen voor een BBZ krediet.
Afwijzingsgronden
Er zijn vele afwijzingsgronden maar hier de meest voorkomende.
• U heeft geen levensvatbaar bedrijf (Het bedrijf kan niet voldoen aan haar rente- en aflossingsverplichtingen en kan niet voorzien in de kosten van het levensonderhoud).
• U kunt een beroep doen op voorliggende voorzieningen
• U heeft inkomsten of uw partner heeft inkomsten buiten het bedrijf boven de bijstandsnorm
• U bent geen zelfstandige die minimaal 1.225 uur per jaar in het bedrijf werkt
• U bent niet rechtmatig gevestigd
Rechtsvormen
Er kan alleen bedrijfskapitaal worden verstrekt aan ondernemers die het bedrijf uitoefenen in de vorm van een:
• eenmanszaak
• maatschap
• een vennootschap onder firma
• een commanditaire vennootschap
• een besloten vennootschap of
• een coöperatieve vereniging met beperkte aansprakelijkheid.
Een stichting als ondernemingsvorm behoort ook tot de mogelijkheden. Wel dient de aanvrager aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting .
Hoofdelijke aansprakelijkheid
Het BBZ krediet wordt altijd verstrekt onder hoofdelijke aansprakelijkheid. De hoofdelijke aansprakelijkheid voor de verplichtingen die voortkomen uit het toekennen van een BBZ krediet dienen aanvaard te worden door:
• alle vennoten of leden waarmee het bedrijf of zelfstandig beroep wordt uitgeoefend
• de besloten vennootschap en de coöperatieve vereniging met wettelijke aansprakelijkheid
De eis van aanvaarding van hoofdelijke aansprakelijkheid geldt niet voor de commanditaire vennoot wiens inbreng uitsluitend uit kapitaal bestaat.
Beslissing
De Sociale Dienst beslist, op grond van de aanvraag en het onafhankelijke haalbaarheidsonderzoek, het krediet al dan niet te verstrekken.
De Sociale Dienst heeft de mogelijkheid af te wijken van het advies. Aan de beslissing kan de sociale dienst opschortende voorwaarden verbinden. Een mogelijke opschortende voorwaarde is dat de ondernemer bewijzen inlevert dat bepaalde noodzakelijke bedrijfsmiddelen zijn gekocht of besteld. Vaak wordt er bij grotere schulden een sanering als voorwaarde verbonden. Het BBZ krediet wordt dan alleen uitgekeerd als er een succesvolle sanering heeft plaatsgevonden .
Sanering als opschortende voorwaarde
Als de schuld groter is dan wat er aan BBZ krediet kan worden verkregen, zal de gemeente een opschortende voorwaarde stellen. De opschortende voorwaarde houdt in dat er een sanering van de schulden moet plaatsvinden vanuit het BBZ krediet tegen finale kwijting. Stel dat er een schuld is van € 50.000 en een toekenning van BBZ krediet ter hoogte van € 25.000, dan ontvangen alle schuldeisers een aanbod naar rato. Schuldeisers zoals de Belastingdienst, UWV en gemeente ontvangen altijd een dubbel percentage aanbod. Dit zijn de preferente schuldeisers.
Traject sanering.
Tijdens de aanvraag van het BBZ krediet zal het schuldhulpverleningskantoor alle schuldeisers aanschrijven en tekst en uitleg geven over de gang van zaken omtrent het BBZ traject. In deze informatieve brief vraagt de instantie een uitstel termijn van verdere incassomaatregelen van 3 maanden(De duur van het BBZ traject) en een opgave van de exacte hoogte van de openstaande vordering.. Door de vele contacten en goede informatieverstrekking die deze kantoren geven, wordt er vaak in 90 % van de gevallen uitstel verleend om in alle rust te kunnen werken aan de aanvraag van het BBZ krediet.
Nadat er een positief BBZ rapport is en de schuldenlast is geïnventariseerd kan er een saneringsvoorstel worden opgesteld. Hierin wordt finale kwijting gevraagd tegen het gedane aanbod. In bijna elk traject zijn er partijen die in eerste instantie een negatief standpunt innemen omdat ze denken dat er op een andere manier meer te halen valt. Een goed kantoor zal zich bij dit negatieve standpunt niet neerleggen en door middel van berekeningen en onderhandelingen alsnog trachten tot een akkoord te komen.
Als alle partijen akkoord zijn dan kan het BBZ krediet worden uitgekeerd. Het schuldhulpverleningskantoor zal zorgdragen voor uitbetaling aan de schuldeisers. De onderneming heeft dan alleen nog de aflossing aan het BBZ krediet.
Betrouwbare hulp.
Een ondernemer in financiële problemen wordt vaak op diverse manieren hulp aangeboden.
Er zijn vele partijen die op internet hun diensten aanbieden om ondernemers te begeleiden bij hun schuldenproblematiek. Er is voor schuldhulpverlening aan ondernemers en begeleiding bij het BBZ traject geen keurmerk voor deze bedrijven.
Het is verstandig bij twijfel wat voorwerk te doen om een inschatting te maken of je met een betrouwbaar en capabel kantoor te maken heb.
Je kan :
• KVK bellen in de gemeente waar de hulpverlener staat ingeschreven of ze ervaring hebben met deze partij.
• Vragen aan de hulpverlener of ze werken op basis van vergoeding van de gemeente (niet iedere gemeente vergoedt maar als er meerdere gemeenten met deze partij samenwerken zou je ervan uit kunnen gaan dat deze partij capabel is)
• Vraag naar referenties van instanties waar ze mee samenwerken
• Google checken op slechte ervaringen ( let wel : niet alle slechte referenties zijn reëel )
• Mij een PM sturen of je keuze bekend is bij mij als betrouwbare partner
Mochten er verdere aanvullingen wenselijk zijn dan hoor ik dat graag zodat ik het kan aanpassen.
Groet,
Danny
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag