• 0

Info Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ krediet)

Gast Verwijderd account

Ik zal hier proberen wat helderheid te geven omtrent de mogelijkheid om voor gevestigde zelfstandigen een aanvraag in te dienen voor een BBZ krediet. Ik zal proberen dit stukje in de loop van de tijd verder aan te vullen aangezien de BBZ niet alleen bestemd is voor gevestigde zelfstandigen. Mochten er vragen zijn dan kan je ze in dit topic stellen en zal ik ,en andere HLérs , proberen een antwoord te geven.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

BBZ 2004 gevestigde zelfstandigen

 

 

 

Het BBZ krediet , Besluit bijstandverlening zelfstandigen , is bedoeld voor zelfstandigen met een levensvatbaar bedrijf die tijdelijk behoefte hebben aan bedrijfskapitaal maar niet meer bij een bank aan kunnen kloppen.

 

Een gevestigde ondernemer is minimaal 18 maanden zelfstandige en moet voldoen aan de vestigingswetgeving en aan het urencriterium (art. 3.6 van de Wet inkomstenbelasting 2001) en kan maximaal € 181.234,- lenen. (normbedrag per 1-1-2011).

 

Voor gevestigde ondernemers geldt dat de rente op de Bbz-lening 8% per jaar bedraagt en de looptijd maximaal 10 jaar is. Meestal is de aflossing in 5 jaar.

 

 

 

BBZ aanvragen

 

De BBZ regeling wordt uitgevoerd door de sociale dienst van de gemeente waar de ondernemer woont. Dus niet waar de onderneming is gevestigd. Sommige gemeenten hebben de uitvoering van de bbz uitbesteed aan gespecialiseerde afdelingen of medewerkers.

Als je een aanvraag hebt ingediend krijg je een aanvraagformulier mee. Helaas werkt niet iedere gemeente met hetzelfde formulier. Er zijn gemeenten die een eigen formulier hebben gemaakt. De volgende gegevens heb je over het algemeen altijd nodig. Is de boekhouding niet op orde dan kan je een aanvraag wel vergeten.

 

•   Geldig legitimatiebewijs

•   Loonstroken inkomen buiten onderneming (ook van partner)

•   Bankafschriften laatste 3 maanden van alle rekeningen zowel zakelijk als privé

•   Jaarrekeningen laatste 3 jaar

•   Bewijsstukken alle bezittingen en schulden

•   Exploitatiebegroting huidige jaargang en het volgende jaar

•   Gegevens ziektekostenverzekering

•   Hypotheekakte/woz waarde/huurcontract

•   BKR uitdraai

•   Uittreksel KVK

 

De aanvraag van een BBZ duurt normaliter maximaal 13 weken. De gemeente kan deze termijn eenzijdig verlengen met nog eens 13 weken. De ervaring leert dat hoe sneller en completer de aanvraag is bij het indienen hoe sneller de BBZ afhandeling kan plaatsvinden.

 

 

De gemeente besteedt in veel gevallen het levensvatbaarheidsonderzoek uit aan instanties als het IMK,Friedenberg en FBA. Deze instanties nemen na het ontvangen van de aanvraag van de gemeente contact met u op om een afspraak te maken. Zij gaan na het in kaart brengen van de stukken die zijn aangeleverd in een gesprek met u eventuele onduidelijkheden in kaart brengen. Na dit gesprek zullen zij een adviesverslag maken met daarin hun advies of uw onderneming levensvatbaar is en in aanmerking kan komen voor een BBZ krediet.

 

 

 

Afwijzingsgronden

 

Er zijn vele afwijzingsgronden maar hier de meest voorkomende.

 

•   U heeft geen levensvatbaar bedrijf (Het bedrijf kan niet voldoen aan haar rente- en aflossingsverplichtingen en kan niet voorzien in de kosten van het levensonderhoud).

•   U kunt een beroep doen op voorliggende voorzieningen

•   U heeft inkomsten of uw partner heeft inkomsten buiten het bedrijf boven de bijstandsnorm

•   U bent geen zelfstandige die minimaal 1.225 uur per jaar in het bedrijf werkt

•   U bent niet rechtmatig gevestigd

 

 

 

 

Rechtsvormen

 

Er kan alleen bedrijfskapitaal worden verstrekt aan ondernemers die het bedrijf uitoefenen in de vorm van een:

 

•   eenmanszaak

•   maatschap

•   een vennootschap onder firma

•   een commanditaire vennootschap

• een besloten vennootschap of

•   een coöperatieve vereniging met beperkte aansprakelijkheid.

 

Een stichting als ondernemingsvorm behoort ook tot de mogelijkheden. Wel dient de aanvrager aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting .

 

 

 

Hoofdelijke aansprakelijkheid

 

Het BBZ krediet wordt altijd verstrekt onder hoofdelijke aansprakelijkheid. De hoofdelijke aansprakelijkheid voor de verplichtingen die voortkomen uit het toekennen van een BBZ krediet dienen aanvaard te worden door:

 

•   alle vennoten of leden waarmee het bedrijf of zelfstandig beroep wordt uitgeoefend

•   de besloten vennootschap en de coöperatieve vereniging met wettelijke aansprakelijkheid

 

De eis van aanvaarding van hoofdelijke aansprakelijkheid geldt niet voor de commanditaire vennoot wiens inbreng uitsluitend uit kapitaal bestaat.

 

 

 

Beslissing

 

De Sociale Dienst beslist, op grond van de aanvraag en het onafhankelijke haalbaarheidsonderzoek, het krediet al dan niet te verstrekken.

 

De Sociale Dienst heeft de mogelijkheid af te wijken van het advies. Aan de beslissing kan de sociale dienst opschortende voorwaarden verbinden. Een mogelijke opschortende voorwaarde is dat de ondernemer bewijzen inlevert dat bepaalde noodzakelijke bedrijfsmiddelen zijn gekocht of besteld. Vaak wordt er bij grotere schulden een sanering als voorwaarde verbonden. Het BBZ krediet wordt dan alleen uitgekeerd als er een succesvolle sanering heeft plaatsgevonden .

 

 

 

Sanering als opschortende voorwaarde

 

Als de schuld groter is dan wat er aan BBZ krediet kan worden verkregen, zal de gemeente een opschortende voorwaarde stellen. De opschortende voorwaarde houdt in dat er een sanering van de schulden moet plaatsvinden vanuit het BBZ krediet tegen finale kwijting. Stel dat er een schuld is van € 50.000 en een toekenning van BBZ krediet ter hoogte van € 25.000, dan ontvangen alle schuldeisers een aanbod naar rato. Schuldeisers zoals de Belastingdienst, UWV en gemeente ontvangen altijd een dubbel percentage aanbod. Dit zijn de preferente schuldeisers.

 

 

 

Traject sanering.

 

Tijdens de aanvraag van het BBZ krediet zal het schuldhulpverleningskantoor alle schuldeisers aanschrijven en tekst en uitleg geven over de gang van zaken omtrent het BBZ traject. In deze informatieve brief vraagt de instantie een uitstel termijn van verdere incassomaatregelen van 3 maanden(De duur van het BBZ traject) en een opgave van de exacte hoogte van de openstaande vordering.. Door de vele contacten en goede informatieverstrekking die deze kantoren geven, wordt er vaak in 90 % van de gevallen uitstel verleend om in alle rust te kunnen werken aan de aanvraag van het BBZ krediet.

Nadat er een positief BBZ rapport is en de schuldenlast is geïnventariseerd kan er een saneringsvoorstel worden opgesteld. Hierin wordt finale kwijting gevraagd tegen het gedane aanbod. In bijna elk traject zijn er partijen die in eerste instantie een negatief standpunt innemen omdat ze denken dat er op een andere manier meer te halen valt. Een goed kantoor zal zich bij dit negatieve standpunt niet neerleggen en door middel van berekeningen en onderhandelingen alsnog trachten tot een akkoord te komen.

 

Als alle partijen akkoord zijn dan kan het BBZ krediet worden uitgekeerd. Het schuldhulpverleningskantoor zal zorgdragen voor uitbetaling aan de schuldeisers. De onderneming heeft dan alleen nog de aflossing aan het BBZ krediet.

 

 

 

Betrouwbare hulp.

 

Een ondernemer in financiële problemen wordt vaak op diverse manieren hulp aangeboden.

Er zijn vele partijen die op internet hun diensten aanbieden om ondernemers te begeleiden bij hun schuldenproblematiek. Er is voor schuldhulpverlening aan ondernemers en begeleiding bij het BBZ traject geen keurmerk voor deze bedrijven.

Het is verstandig bij twijfel wat voorwerk te doen om een inschatting te maken of je met een betrouwbaar en capabel kantoor te maken heb.

 

Je kan :

 

•   KVK bellen in de gemeente waar de hulpverlener staat ingeschreven of ze ervaring hebben met deze partij.

•   Vragen aan de hulpverlener of ze werken op basis van vergoeding van de gemeente (niet iedere gemeente vergoedt maar als er meerdere gemeenten met deze partij samenwerken zou je ervan uit kunnen gaan dat deze partij capabel is)

•   Vraag naar referenties van instanties waar ze mee samenwerken

•   Google checken op slechte ervaringen ( let wel : niet alle slechte referenties zijn reëel )

•   Mij een PM sturen of je keuze bekend is bij mij als betrouwbare partner

 

 

 

Mochten er verdere aanvullingen wenselijk zijn dan hoor ik dat graag zodat ik het kan aanpassen.

 

Groet,

 

Danny

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Hallo,

 

Ik ben de hele middag bezig met zoeken naar het volgende :

 

- Kan een ondernemer die in 2008 een BBZ lening heeft ontvangen nu nog in aanmerking komen voor aanvulling van het inkomen tot bijstandsniveau ? In 2008 alleen krediet gekregen.

 

- Bestaat er een mogelijkheid dat een ondernemer met een bestaande BBZ lening, een extra bedrag als aanvulling krijgen.

Leenbedrag zit nu niet op maximum.

 

Wij hebben tegen de branchecijfers in, 2010 afgesloten met een +. Geweldig zou je zeggen, zij het niet, dat de detailhandel, zoals het nu lijkt in 2011 de hardste klap te verwerken krijgt sinds 2007. De consument is nog maar mondjesmaat bereidt tot uitgaven. We weten dat we een goed bedrijf in handen hebben, maar kampen nu toch met achterblijvende omzetten.

 

Hoop dat iemand ons kan helpen met antwoord op bovenstaande vragen.

 

Alvast bedankt.

 

Gr,

Niek

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

Hallo,

 

Ik ben de hele middag bezig met zoeken naar het volgende :

 

- Kan een ondernemer die in 2008 een BBZ lening heeft ontvangen nu nog in aanmerking komen voor aanvulling van het inkomen tot bijstandsniveau ? In 2008 alleen krediet gekregen.

 

- Bestaat er een mogelijkheid dat een ondernemer met een bestaande BBZ lening, een extra bedrag als aanvulling krijgen.

Leenbedrag zit nu niet op maximum.

 

 

Alvast bedankt.

 

Gr,

Niek

 

Dat kan. Er zal wel een volledig nieuwe aanvraag voor een BBZ moeten plaatsvinden bij de gemeente waar je woonachtig bent. Dat je nu niet het maximale krediet hebt doet niet ter zake. Het gaat erom dat je bedrijf wederom levensvatbaar wordt geacht en de eventuele nieuwe aflossing kan dragen.

 

Wel is het zorgwekkend dat je reeds 3 jaar onderneemt en nog steeds onder bijstandsniveau zit. Dit zal een hekel punt gaan worden bij de nieuwe aanvraag.

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

De omzetten in de meubelbranche krijgen sinds 2007 jaar na jaar te maken met omzetdalingen. Wij hebben echter in 2010 als een van de weinige ondernemers kans gezien een plus in onze boeken te verwezenlijken. Echter 2011 lijkt voor de meubelbranche het slechtste jaar van de crisis te worden. Consumenten zijn nog maar mondjesmaat bereid geld te besteden, en het beeld is in de gehele branche gelijk. Het feit dat wij na 3 jaar nog steeds onder bijstandsniveau zitten, heeft meer met de huidige markt te maken. Ik denk dat het in ons voordeel werkt dat wij het al 3 jaar redden onder bijstandsniveau en nog steeds het vertrouwen hebben dat we na de crisis eindelijk winstgevend kunnen gaan ondernemen.

 

Gr,

Niek

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Waarom vraagt het Bureau Zelfstandingen eigenlijk om een bewijs/overzicht van je ziektekosten verzekering?

Wat hebben ze daaraan? Beetje vaag in mijn ogen.

 

 

 

Het bureau gaat aan een extern kantoor vragen om een levensvatbaarheidsonderzoek te doen. Daarin zullen al je inkomsten en uitgaven ingevoerd gaan worden om berekeningen te kunnen maken.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Oké, in dat geval zou je denken dat ze ook de hoogte van al mijn vaste lasten nodig hebben. Aan de hoogte van de premie zorgverzekering alleen hebben zij niet al mijn uitgaven berekend. Wellicht dat de BBZ die uitgaven op basis van mijn bankafschriften gaat vaststellen.

 

 

 

Dat hebben ze ook nodig. Normaal moet je het onderstaande bij elkaar zoeken.Uiteraard is niet alles van toepassing. Succes ermee :P

 

 

Noodzakelijke in te dienen gegevens voor de afwikkeling van een

Bbz 2004- en/of IOAZ-aanvraag

 

(voorzover aanwezig zowel kopieën als de originelen overhandigen)

noodzakelijke privé gegevens

1. Geldig legitimatiebewijs van zowel u als uw levenspartner bijvoorbeeld paspoort, Nederlandse

identiteitskaart of verblijfsvergunning (geen rijbewijs)

2. bij een huurwoning:

- huurcontract

- laatste huurspecificatie

- beschikking huurtoeslag

- laatste afrekening energiebedrijf

3. bij een woning of woonschip in eigendom:

- hypotheekakte/contract

- eigendomsakte

- laatste taxatierapport van het huis of woonschip

- laatste aanslag WOZ

- laatste rente- en aflossingsoverzicht van de afgesloten hypotheek

- laatste aanslag rioolrechten en waterschapslasten

- laatste afrekening energiebedrijf

- polis opstalverzekering

4. afschriften van privé-bank/giro- en/of spaarrekeningen over de laatste drie maanden

zowel van u als uw levenspartner, een kopie van uitsluitend het laatste afschrift

5. kentekenbewijs deel 1 en 2 van aanwezige auto(‘s) en/of motoren

6. polissen van lijfrente- en/of levensverzekeringspolissen en de afkoopwaarde hiervan

7. bewijsstukken overige privé-bezittingen van zowel u als uw levenspartner (b.v. caravan, boot)

8. bewijzen van uitstaande privé-vorderingen van zowel u als uw levenspartner

(b.v. nog te verhalen privé-schades, nog te ontvangen erfenissen, uitgeleende gelden)

9. overzicht privé-schulden van zowel u als uw levenspartner. Indien aanwezig afkoop- en/of

regelingen m.b.t. voornoemde schulden

10. volledige belastingaangiften én de belastingaanslagen over de laatste drie jaren

11. overzicht van aanwezige belastingschulden (afgeven door de belastingdienst) van zowel u als

uw levenspartner

12. overzicht (K.R.-info) v/h bureau krediet registratie (B.K.R.) te Tiel van u en uw levenspartner

13. inkomensbewijzen van zowel u als uw levenspartner bijvoorbeeld arbeidscontract en

loonstrook, toekenningsbeschikking en specificatie uitkering, pensioenbewijzen

14. echtscheidingsvonnis/convenant en/of bewijs voorlopige voorziening echtscheiding

15. polis- én premiespecificatie van de zorgverzekering

16. polis- én premiespecificatie van de arbeidsongeschiktheidsverzekering

17. polis- én premiespecificatie van de ongevallenverzekering

18. beschikking toeslag van de belastingdienst (zorg-, kinder-, kinderopvangtoeslag)

19. bijgaande inlichtingenformulieren (alle formulieren moeten zowel door u als uw partner

ondertekend worden)

Blad 4/4

noodzakelijke gegevens bedrijfsvoering

1. uittreksel handelsregister Kamer van Koophandel

2. V.O.F. of C.V.-akte of aandelenregister B.V.

3. benodigde vergunningen of ontheffing vergunningen

4. huurcontract of eigendomsakte bedrijfsruimte

5. arbeidscontract(en) en eerstedagsmelding personeel en loonstaten (laatste drie maanden)

6. afschriften van zakelijke bank- giro- en/of spaarrekeningen over de laatste drie maanden

bijvoorbeeld rekening-courant, rente- en aflossing over afgesloten (hypotheek) leningen,

aandelen (een kopie van uitsluitend het laatste afschrift)

7. contracten afgesloten leningen (hypotheek en rekening-courant), tevens van achtergestelde

leningen en overige financieringscontracten bijvoorbeeld lease-contracten en/of leningen

opdrachtgever/familie

8. overzicht van aanwezige belastingschulden op het finummer van uw bedrijf afgegeven door

de belastingdienst (n.v.t. bij de eenmanszaak, dit staat op privé)

9. een schriftelijk overzicht alsmede bewijsstukken van uitstaande zakelijke vorderingen inclusief

vervaldata bijvoorbeeld debiteuren, te vorderen BTW, nog te verhalen schades

10. een schriftelijk overzicht alsmede bewijsstukken van zakelijke schulden inclusief vervaldata,

bijvoorbeeld crediteuren, nog te betalen BTW, nota boekhouder, uitgezonderd de schulden

t.b.v. de hypotheek en/of rekening-courant

11. jaarstukken over de laatste drie boekjaren bestaande uit:

- balans/verlies- en winstrekening en toelichting hierop

- kapitaalsvergelijking inclusief de specificatie van de privé-opnamen

12. resultatenoverzicht van het huidig jaar vanaf 1 januari t/m het laatste kwartaal

13. prognose huidig jaar

14. prognose volgend jaar

15. korte omschrijving probleemanalyse

16. overlevingsplan (plan van aanpak)

17. bijgaand ingevuld inlichtingenformulier bedrijfsvoering. Alle formulieren moeten zowel door u

als door uw partner ondertekend worden.

tevens dient u bij een aanvraag bedrijfskapitaal de navolgende extra gegevens te overleggen

18. schriftelijke reactie van uw bank op uw kredietaanvraag (bij een sterk negatief vermogen is dit

niet noodzakelijk)

19. specificatie/bestemming van het aangevraagde bedrijfskapitaal

20. prognose jaarlijkse privé-opnamen

Link naar reactie
  • 0

ik heb uit eigen ervaring dat een zzper nooit een bbz krijgt .

 

Beste Edje42,

 

Welkom op HigherLevel!

 

Het is misschien handig om uit te leggen waarom een ZZP'er volgens jou nooit BBZ zou krijgen. HL is een mooi forum waar ondernemers veel kennis geven en krijgen. Maar over het algemeen vallen ongefundeerde stellingen als deze niet goed.

 

BBZ is namelijk een landelijk geldende regeling (de gemeenten voeren een besluit uit) en zuet niet op een onderscheid tussen zelfstandigen met en zelfstandigen zonder personeel. Ik ben dan ook heel benieuwd waarom jij van mening bent dat dat onderscheid wel wordt gemaakt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik ben in 2010 begonnen moeilijke start volledig zelf op gestart zonder enigevorm van krediet begon in 2012 eindelijk een redelijke omzet te draaien tot ik in okt 2012 's-nachts een zwaar ongeval heb gehad tijdens mijn werk (huh ja geen verzekering er voor stom ja ) dus ook geen inkomen meer ik heb 2 mnd moeten leven van eten wat mensen mij gaven aangezien wij ook geen recht op voedselbank hadden ik wou bbz aanvragen maar mijn boekhouder zei heb je geen recht op aangezien je pas een paar maanden een redelijke omzet draait en dus geen goede jaarcijfers kan laten zien du 2 mnd zonder inkomen meer dan 15000 euro schade door het ongeval ( eigen schuld ) tja ga wel door maar met moeite kan nu nog steeds niet 100% werken dus voor strartende zzp geen bbz

Link naar reactie
  • 0

Als zzper werk je voor eigen rekening en risico en zoals je al gemerkt hebt: het risico niet verzekeren geeft al snel problemen.

 

Bbz is een regeling voor ondernemers (en ook zzpers) in moeilijkheden maar het is geen vervanging voor het niet afdekken van risico's op gebied van arbeidsongeschiktheid.

 

Vraag me af waar die 15k schade van is? Auto, Gereedschap of eigendommen van klant? en was dat dan ook niet verzekerd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.