• 0

Hoe zoek en benader ik op korte termijn investeerders/achtergestelde lening?

Goedemorgen allen,

 

Voor de start van een horeca zaak ontbreekt het nu zeer waarschijnlijk alleen nog aan een eigen inbreng. De bank heeft aangeven dat als het haalbaarheidonderzoek word goed gekeurd de bank en de overheid ( borgstellingkrediet ) over willen gaan tot financiering.

 

Ook gaf de accountant aan dat het niet uitgesloten was dat het zonder eigen inbreng kan ( met de dus het borgstellingkrediet ) Het gaat totaal om een lening van 125k. Zelf hebben we al 6k geïnverteerd ook om de bank straks te laten zien dat we er echt in geloven. Maar om maar niet van de 'roepende accountant uit te willen gaan' wil ik op voorhand een partij hebben gevonden die 30k willen uitlenen tegen een x procent rente.

 

Via bekende is geen optie. Zijn deze korte termijn investeerders te vinden? En zo ja, waar? Is het een optie om aan een aantal leveranciers een lening te vragen? In ruil voor rente en verder expansie via hen?

 

(Edit: titel en interpunctie aangepast.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Goedemorgen allen,

 

Voor de start van een horeca zaak ontbreekt het nu zeer waarschijnlijk alleen nog aan een eigen inbreng. De bank heeft aangeven dat als het haalbaarheidonderzoek word goed gekeurd de bank en de overheid ( borgstellingkrediet ) over willen gaan tot financiering.

 

Is het een optie om aan een aantal leveranciers een lening te vragen? In ruil voor rente en verder expansie via hen?

 

(Edit: titel en interpunctie aangepast.)

 

De bank gaat een aanvraag goedkeuren in de horeca zonder eigen inbreng??? hmmm

 

 

Verder ga je een lening aan voor 125k zonder dat je weet hoe leveranciers werken in de horeca? Denk je nou echt dat je bij Heineken kan aankomen met het verhaal dat je wel even 10 zaken opent en de expansie met hun deelt? Dat horen ze elke dag en elke dag lachen ze erom.Ik kan me niet voorstellen dat je geen gesprekken hebt gehad met deze partijen tijdens het maken van je ondernemingsplan.

 

Ik weet niet wat voor horeca je gaat beginnen maar ik weet dat partijen als delixl ook voorraden financieren bij een goed plan. Ga met zulke partijen in gesprek. Ook kan je gokkasten overwegen,ben ik geen fan van,maar het kan wel aardig wat centen opleveren bij de start van je bedrijf.

 

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

De accountant e-mail inderdaad letterlijk dat het niet uitgesloten is om zonder eigen inbreng een financiering rond te krijgen ja. Maar om daar maar niet vanuit te gaan ben ik op zoek naar een achtergestelde lening. In mijn eigen netwerk lukt dit nu niet. Daarnaast is het niet makkelijk om voor deze kleine bedragen iemand te vinden. En alles wat betreft leveranciers is duidelijk hoor, maak je geen zorgen.

Link naar reactie
  • 0

Zonder eigen inbreng?

Wellicht als ze een extra hypotheek op je woonadres mogen vestigen of dat je ergens overwaarde hebt waar ze zekerheid van kunnen krijgen, anders kun je het echt wel vergeten.

Financieringsaanvragen mbt horeca moet niet 100%, maar 110% dichtgetimmerd zijn voor de bank.

Het staat letterlijk in me mail, zonder financiering inderdaad. Echter ben ik me ervan bewust dat zo'n account dat even te makkelijk roept!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

. En alles wat betreft leveranciers is duidelijk hoor, maak je geen zorgen.

 

Ik ben daar niet zo van overtuigd! Met wat voor partijen heb je gesprekken gehad? Je vraag hier of ze ook financieringen doen. Dat heb je neem ik aan toch besproken daar??

 

 

 

Maar heeft iemand tips waar ik ergens 30 tot 40k kan lenen ( achtergesteld ) Bij investeerders is het lastig. Zijn er commerciele partijen die kunnen meewerken? Eigen netwerk lukt niet.

 

Ik denk dat het vrij lastig wordt. Zoniet onmogelijk. Je wilt een zaak starten zonder eigen geld. Dus eigenlijk op rekening en risico van een ander. Ik denk dat er,zeker in de horeca,weinig investeerders staan te trappelen om geld te lenen aan een onervaren ondernemer in de horeca.

 

 

Zoals Herafin zegt, je kan de lening van de bank zonder eigen inbreng wel op je buik schrijven. Staar je niet blind op een mailtje van een accountant.

 

Tevens is volgens mij het vragen naar financieringen op HL verboden.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

. En alles wat betreft leveranciers is duidelijk hoor, maak je geen zorgen.

 

Ik ben daar niet zo van overtuigd! Met wat voor partijen heb je gesprekken gehad? Je vraag hier of ze ook financieringen doen. Dat heb je neem ik aan toch besproken daar??

 

 

 

Maar heeft iemand tips waar ik ergens 30 tot 40k kan lenen ( achtergesteld ) Bij investeerders is het lastig. Zijn er commerciele partijen die kunnen meewerken? Eigen netwerk lukt niet.

 

Ik denk dat het vrij lastig wordt. Zoniet onmogelijk. Je wilt een zaak starten zonder eigen geld. Dus eigenlijk op rekening en risico van een ander. Ik denk dat er,zeker in de horeca,weinig investeerders staan te trappelen om geld te lenen aan een onervaren ondernemer in de horeca.

 

 

Zoals Herafin zegt, je kan de lening van de bank zonder eigen inbreng wel op je buik schrijven. Staar je niet blind op een mailtje van een accountant.

 

Tevens is volgens mij het vragen naar financieringen op HL verboden.

 

Danny

 

Met dranken,koffie,keuken, etc leveranciers. Ik staar me totaal niet blind op de account vandaar hier deze vraag. En vraag ik om een financiering? Je komt wat zuur over.

Link naar reactie
  • 0

met 30k eigen inbreng (of achtergesteld) gaat de bank ook niet over tot financiering. met 30k eigen inbreng en 95k aan garantiestelling mag je blij zijn als de bank het wel doet. De beloning is slechts een interest van 9%.

Met 37.5k ( 30% ) Gaat de bank over tot financieren samen met de overheid.

Link naar reactie
  • 0

Financieringen verkrijgen in de Horeca is op dit moment echt bijzonder moeilijk! Zo niet een onmogelijkheid...

Zelfs bedrijven die al jaren bestaan of starters met voldoende eigen inbreng krijgen dit maar heel zelden voor elkaar.

 

Grotere kans bij een brouwerij of speelautomaten exploitant. Sommige leveranciers willen ook wel wat doen... denk aan een Coca Cola, maar ze doen dit meestal via een groothandel zoals Kruidenier, Hanos of DeliXL.

 

Maar ook hier is het momenteel problematisch, met alle respect de horeca bedrijven vallen bij bosjes om. Ik ken voldoende groothandelaren die momenteel totaal geen leverancierskrediet geven, hooguit 7 dagen op automatisch incasso.

 

Als je er al een kans is om gefinancierd te worden, dan moet je een bestaand (goedlopend) bedrijf overnemen of een doorgewinterde horeca-ondernemer met meerdere zaken, maar nieuwe start-up is echt heel, heel, heel moeilijk op dit moment.

Link naar reactie
  • 0

Oh nee, je moet ook positief blijven... ik ben zelf ook een geboren optimist...

 

Alleen heb ik zelf twee horeca ondernemingen. Dit is voor mij "hobby" en heb hiervoor zelf geen financiering nodig gehad, echter hoor en zie ik om mij heen wat er gebeurd.

 

Wij betalen onze rekeningen altijd op tijd, nooit een dag te laat. Maar wanneer mijn grootste leverancier (forse marktpartij) mij in Januari alsnog terugzet van een betaaltermijn van 30 dagen op 14 dagen, vanwege "aangescherpte regels" dan is er wel wat aan de hand in deze sector.

 

Een van mijn beste vrienden heeft een franchise formule die al meer dan 15 jaar bestaat, heeft altijd een goede deal gehad met ABN waardoor nieuwe franchisenemers relatief makkelijk een financiering konden krijgen maar op dit moment krijgt hij er haast geen financiering door, zelf mensen die met 30, 40, 50% eigen inbreng komen er niet door.

 

Er ligt momenteel gewoon een smet op de horeca. Neem je een toko over waarvan aantoonbaar vast staat dat ze jaarlijks x aantal hectoliter Heineken wegpompen, dan kan je nog wel eens wat krijgen, maar als dit niet het geval is, lijkt het me moeilijk worden.

 

Maargoed, als jij het geflikt krijgt, dan is dat geweldig! Gun het je oprecht van harte!!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

Met dranken,koffie,keuken, etc leveranciers. Ik staar me totaal niet blind op de account vandaar hier deze vraag. En vraag ik om een financiering? Je komt wat zuur over.

 

Niet zuur. Realistisch. Uiteraard hoop ik dat het je lukt.

 

Je blijft maar roepen dat het geen probleem is dat als je die 30k hebt het lukt. Je zegt eerder dat alleen je accountant dat roept. Lijkt me versrtandiger als je de bank even afwacht. Zoals meerdere mensen hier roepen zal dat extreem lastig gaan worden.

 

Wellicht kom ik wat zuur over omdat ik enorm veel ondernemers bijsta die op eenzelfde manier starten als jij. Zonder eigen geld en waarschijnlijk geen enkele euro over na de start als buffer. Wellicht probeer ik onbewust je wat te remmen .

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.