• 0

Inbreng eenmanszaak in BV leidt tot negatieve reserves??

Hi

ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik op zoek ben naar een antwoord op de volgende vraag:

ik overweeg een onderneming over te nemen. Op de balans staat een negatieve reserve die dusdanig hoog is dat het eigen vermogen nihil is.

Volgens de accountant van het bedrijf in kwestie heeft deze negatieve reserve te maken met destijds de inbreng van de eenmanszaak (als 'voorloper' van de BV) in de BV. Over het hoe en waarom ben ik op dit moment niet veel meer te weten gekomen.

Mijn zoekactie naar de regels en redenering achter deze actie heeft nog niet veel opgeleverd en ik wil in mijn repliek graag beter beslagen ten ijs komen. Ik heb gezocht op "inbreng eenmanszaak', 'goodwill' en 'negatieve reserves'.

Kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen over wat er gebeurt kan zijn bij de inbreng van een eenmanszaak in BV waardoor er een negatieve reserve is ontstaan of mij op weg helpen met de juiste trefwoorden?

Dank alvast voor jullie medewerking!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Wellicht een idee om die accountant om opheldering te vragen? Een negatieve reserve ontstaat niet zomaar, zeker niet bij inbreng in de BV. Dan zouden er bijvoorbeeld meer schulden dan activa ingebracht moeten zijn, maar dan is er niet voldaan aan de stortingsplicht.

Naast uitleg zou ik ook het inbrengdossier willen zien. Wat staat er in de inbrengverklaring en de openingsbalans?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ronaldinho slaat de spijker op zijn kop (zoals vaker): Kritisch navragen bij de betrokkene(n) dus.

Misschien ook wel goed om te weten (zodat je niet straks met een mond vol tanden staat):

Er is misschien helemaal geen inbrengdossier. Het zou mij niet verbazen of de BV gewoon (in contanten) opgericht is en dat de eenmanszaak (van de oprichter) daarna gewoon door de BV overgenomen is (dan had de eenmanszaak dus kennelijk meer schulden dan bezittingen op dat moment).

Dan bestaat er dus geen inbrengverklaring van een accountant.

• 0

Een eenmanszaak kan op twee manieren worden "ingebracht" ruisend en geruisloos. In het eerste geval wordt de onderneming tegen werkelijke waarde ingebracht en in het andere geval tegen de (eind) boekwaarde van de eenmanszaak.

In ieder geval zal dus duidelijk moeten zijn welke methode is gevolgd.

Verder is van belang hoe aan de stortingsplicht werd voldaan en uiteraard of er sprake is van een Holding BV met daaronder een werkmaatschappij

de bovenstaande gegevens moeten in ieder geval uit het "inbrengdossier" blijken. Is dat er niet dan heb je in ieder geval de eindbalans (zakelijk deel van de aangifte inkomstenbelasting) nodig om e.e.a te bekijken.

Daarnaast is het ook belangrijk eens te kijken naar de resultaten sinds de BV bestaat, want kennelijk is het "negatieve vermogen" bij het moment van starten niet "opgeheven" door winsten die daarna zijn gerealiseerd. Ook is uiteraard binnen de BV van belang wat er verder aan schulden en vorderingen bestaan, zodat je na overname niet een stel "lijken in de kast" aantreft.

Want bij overname van de BV (aandelen) gaan ook alle schulden mee over.

Ik hoop dat je hier wat ver mee kunt. In ieder geval succes

Fred

Administratiekantoor Frelo

• 0

Dank je Frelo!

Wordt me alweer wat duidelijker.

Kan jij me vertellen of en hoe de stortingsplicht zich verhouden tot negatieve overige reserves? Voorzover ik kan zien uit de jaarrekening is het maatschappelijk kapitaal verdeeld in x aandelen, waarvan minder dan de helft is geplaatst.

Opnieuw bedankt voor je hulp!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar