• 0

samenwerking met collega verkoper: wat is de beste verdeling?

Ik heb al eerder vragen gesteld over de samenwerking met een collega zzp-er. We zouden eerst samen een VOF gaan starten, maar van dit idee zijn we afgestapt. Intussen hebben we een andere constructie bedacht, maar omdat dit helemaal nieuw voor me is, hoop ik van jullie wat feedback te krijgen zodat ik beter een goede beslissing kan nemen.

 

De situatie is als volgt:

 

Ik heb een trainingsmethodiek ontwikkeld en omdat ik zelf geen verkoper ben, wil ik met een collega afspraken maken dat hij gaat proberen het in de markt te zetten.

Ik ga hem niet inhuren als verkoper, maar hij gaat het trainingsprogramma verkopen onder naam van zijn eigen bedrijf. De rechten van het programma blijven echter bij mij. We hebben een samenwerkingsovereenkomst opgesteld waar we het over eens zijn.

 

De bedoeling is dat mijn collega aan de opdrachtgever factureert en vrij is in de prijs die hij aan opdracht gevers vraagt. Aan mij betaalt hij een vast bedrag per persoon die aan de training gaat deelnemen. Dat bedrag is opgebouwd uit de onkosten plus een extra bedrag. Dat extra bedrag is mijn winst per deelnemer.

 

Mijn vraag is nu: hoeveel kan ik als extra (winst)bedrag vragen per deelnemer? Ik dacht aan een bedrag van 500.- maar dit vindt mijn collega te hoog.

 

Een berekening ter illustratie:

 

Stel dat aan de opdrachtgever per deelnemer een bedrag van 2.000.- wordt gevraagd. Dit is een vrij realistisch en haalbaar bedrag. Na aftrek van de kosten, kom ik op het volgende:

 

Bij een training aan 1 persoon is:

mijn winst: 500.-

de omzet van mijn collega: 150.-

 

Voor een groep van 4 personen:

Mijn winst: 2.000.-

Omzet voor mijn collega: 6.680.-

 

Voor een groep van 6 personen:

Mijn winst: 3.000.-

Omzet voor mijn collega: 4.530.-

 

Voor een groep van 10 personen:

Mijn winst: 5.000.-

Omzet voor mijn collega: 9.970.-

 

(het gaat hier om verschillende soorten trainingen met verschillende onkosten, vandaar de soms wat onlogische opbouw in bedragen)

 

Het een en ander is uiteraard heel erg afhankelijk van de verkoopprijs.Mijn collega kan zijn prijs voortdurend variëren, maar mijn bedrag per deelnemer staat vast.

 

Voor mij is nu het meest belangrijke om te weten: wat is jullie eerste indruk: is 500.- een redelijk bedrag dat ik per persoon kan rekenen? Is het teveel of juist te weinig? Is het slim om het op deze manier te doen?

 

Hebben jullie tips of misschien andere ideeën hierover?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, alvast heel erg bedankt daarvoor!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm, ik zou voor een heel andere benadering kiezen.

 

Hoeveel is je training volgens jou waard? (Bedrag A)

Hoeveel tijd en geld denkt je samenwerkingspartner kwijt te zijn aan het verkopen van een training (Bedrag B)

 

Doe Bedrag A - Bedrag B en dat is wat jij rekent. Je samenwerkingspartner krijgt dan een faire vergoeding en als hij het beter kan verkopen dan jij denkt verdient hij meer (of als de training meer waard is dan je denkt).

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Johannes,

We hebben ook aan jouw benadering gedacht, maar dat blijkt zo lastig in te schatten. Hoe bepaal je de waarde van een training? En mijn partner kan vooraf ook niet echt een inschatting maken van wat hij aan tijd en geld kwijt zal zijn, dus daar komen we gewoon niet uit. En verder mag hij van mij best wat meer verdienen: als hij het voor een hoger bedrag weet te verkopen is de extra winst voor hem.

Wat vind je van de benadering zoals ik die omschreef? En het bedrag van 500 per deelnemer?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet bedenken of 500 euro veel of weinig is.

 

Als je het van die kant uit wilt redeneren moet je volgende bedenken:

 

- Hoeveel trainingen ga ik redelijkerwijs geven? (Niet helemaal vol, ook niet te laag inschatten)

- Hoeveel wil / moet ik per maand verdienen?

- Hoeveel moet ik dan vragen om daarop uit te komen?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk is eerlijk, ik zie hier toch een probleem in de dop...

 

De manier waar jullie nu voor kiezen is heel lastig... je moet beiden sterk in je schoenen staan wil je dergelijke constructie aan kunnen. De kans op scheve ogen is natuurlijk heel erg groot in zo'n verhaal.

 

Ik weet natuurlijk niet wat jullie uitgangsposities zijn, maar mijn ervaring is. Of je doet het samen, of je doet het niet...

 

Het ene moment verdien jij wat meer, het andere moment verdient je collega wat meer, dit levert heel snel discussie op. Wie draagt bijvoorbeeld het incassorisico... jouw collega huurt je feitelijk in voor het uitvoeren van trainingen onder zijn/haar naam... jij hebt getraind, maar de klant betaald niet? Wat nu?

 

Ik zou toch nog eens goed overwegen of het gezamelijk drijven van een onderneming niet een beter alternatief is, je hebt dan hetzelfde doel, de boel is lekker overzichtelijk en duidelijk en ieders belang is automatisch beschermd door de wet.

 

Als je beiden je eigen "winkel" gaat draaien blijf je op de langer termijn een gescheiden belang houden en dat staat over het algemeen vooruitgang en innovatie in de weg.

 

Veel succes toegewenst in ieder geval!

 

Gr.

 

Steven

Link naar reactie
  • 0

Jasper, bedankt, het is duidelijk zo.

 

Steven, ook bedankt voor je antwoord! Het is inderdaad lastig om een goede verdeling te maken, en misschien is dit ook de reden dat we er niet zo makkelijk uitkomen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn collega een gigantische winst gaat maken met mijn programma, en hij probeert het voor zichzelf ook uiteraard zo gunstig mogelijk te regelen.

Op dit moment zit het er gewoon niet in om een gezamenlijke onderneming te beginnen, wel proberen we zoveel mogelijk in een samenwerkingsovereenkomst te regelen, bijvoorbeeld dat we een keer per jaar evalueren en aan de hand daarvan de afspraken bijstellen. Nadeel is dat je elk jaar weer in ingewikkelde onderhandelingen terecht kan komen...

Voor wat betreft het incassorisico: de opdrachtgever betaalt gewoon vooraf. Niet betalen = geen training. Het is heel gebruikelijk dat trainingen vooraf worden betaald.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.