Met het groeiend aantal sociale netwerken wordt het voor klanten steeds gemakkelijker om hun onvrede ergens kwijt te kunnen. Ook op Higherlevel.nl zie je dit regelmatig gebeuren; het gaat ergens fout en men vraagt op Higherlevel.nl om advies. Heel soms zie je een pro-actieve webcare maar vaak is het kwaad al geschied. De (terechte of onterechte) klacht staat online en is voor iedereen zichtbaar.
Andersom gebeurt het natuurlijk ook, tevreden klanten of zelfs fans/ambasseurs krijgen via de sociale netwerken ook een stem. Vind ik leuk, reus, positieve retweet, +1, allemaal mogelijkheden om het genoegen over een product/dienst te laten blijken. Maar hoe kom je zover dat klanten positief over je gaan praten, oftewel positieve mond-tot-mond reclame?
Laten wij Higherlevel.nl als voorbeeld nemen. Regelmatig komen spammers voorbij die, zonder hulp te bieden, hun producten/diensten proberen te verkopen. Dit levert een negatief karma op en zeker geen nieuwe klanten. Ondernemers die al lang op het forum actief zijn en hun staat van dienst hebben bewezen, hebben vaak een hoog karma. Dit door het geven van vele (gratis) adviezen zonder daarvoor iets terug te verwachten. Maar belangrijker nog, ze worden in topics door anderen aanbevolen bij een hulpvraag.
Wij kunnen hiermee stellen dat positieve mond-tot-mond reclame vooral bij eerlijke, gepassioneerde ondernemers plaats vindt. Hier op het forum laat je als ondernemer jouw betrokkenheid bij het helpen van andere ondernemers zien, wat natuurlijk een positief punt is. Andere belangrijke punten bij mond-tot-mond reclame zijn:
[*]Luister naar klanten en geef ze een stem; ga ook buiten sociale media de interactie met de klant aan. Hierdoor heeft de klant de mogelijkheid om feedback te geven zonder dat het direct openbaar wordt en heb je de mogelijkheid om iets met deze feedback te doen. Klanten waarderen het wanneer je daadwerkelijk iets met hun feedback doet. Hierdoor zal de klant zich ook meer betrokken voelen bij jouw organisatie.
[*]Zeer tevreden klanten zorgen voor de beste reclame! Hierbij moet je natuurlijk wel eerst zorgen dat de klanten ook echt tevreden zijn. Maar doe meer en geef ze ook iets om enthousiast over te zijn, zodat ze iets om over te praten hebben.
Ik geloof niet in betalen of omkopen in ruil voor positieve mond-tot-mond reclame, maar veel meer in het geloof in je eigen product of dienst. Heb vertrouwen in je producten en diensten, deel advies (zoals hier op het forum) en verras je trouwste klanten door iets extra’s te doen en je zult zien dat je er zoveel meer voor terug krijgt.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Linda Maas
Linda Maas
Met het groeiend aantal sociale netwerken wordt het voor klanten steeds gemakkelijker om hun onvrede ergens kwijt te kunnen. Ook op Higherlevel.nl zie je dit regelmatig gebeuren; het gaat ergens fout en men vraagt op Higherlevel.nl om advies. Heel soms zie je een pro-actieve webcare maar vaak is het kwaad al geschied. De (terechte of onterechte) klacht staat online en is voor iedereen zichtbaar.
Andersom gebeurt het natuurlijk ook, tevreden klanten of zelfs fans/ambasseurs krijgen via de sociale netwerken ook een stem. Vind ik leuk, reus, positieve retweet, +1, allemaal mogelijkheden om het genoegen over een product/dienst te laten blijken. Maar hoe kom je zover dat klanten positief over je gaan praten, oftewel positieve mond-tot-mond reclame?
Laten wij Higherlevel.nl als voorbeeld nemen. Regelmatig komen spammers voorbij die, zonder hulp te bieden, hun producten/diensten proberen te verkopen. Dit levert een negatief karma op en zeker geen nieuwe klanten. Ondernemers die al lang op het forum actief zijn en hun staat van dienst hebben bewezen, hebben vaak een hoog karma. Dit door het geven van vele (gratis) adviezen zonder daarvoor iets terug te verwachten. Maar belangrijker nog, ze worden in topics door anderen aanbevolen bij een hulpvraag.
Wij kunnen hiermee stellen dat positieve mond-tot-mond reclame vooral bij eerlijke, gepassioneerde ondernemers plaats vindt. Hier op het forum laat je als ondernemer jouw betrokkenheid bij het helpen van andere ondernemers zien, wat natuurlijk een positief punt is. Andere belangrijke punten bij mond-tot-mond reclame zijn:
[*]Luister naar klanten en geef ze een stem; ga ook buiten sociale media de interactie met de klant aan. Hierdoor heeft de klant de mogelijkheid om feedback te geven zonder dat het direct openbaar wordt en heb je de mogelijkheid om iets met deze feedback te doen. Klanten waarderen het wanneer je daadwerkelijk iets met hun feedback doet. Hierdoor zal de klant zich ook meer betrokken voelen bij jouw organisatie.
[*]Zeer tevreden klanten zorgen voor de beste reclame! Hierbij moet je natuurlijk wel eerst zorgen dat de klanten ook echt tevreden zijn. Maar doe meer en geef ze ook iets om enthousiast over te zijn, zodat ze iets om over te praten hebben.
Ik geloof niet in betalen of omkopen in ruil voor positieve mond-tot-mond reclame, maar veel meer in het geloof in je eigen product of dienst. Heb vertrouwen in je producten en diensten, deel advies (zoals hier op het forum) en verras je trouwste klanten door iets extra’s te doen en je zult zien dat je er zoveel meer voor terug krijgt.
Succes!
Marketing & Communicatie
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32630-geef-klanten-een-stem/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag