Hallo Allen,

Ben nieuw op dit forum, heb ook gezocht naar het antwoord op mijn vraag maar helaas niet kunnen traceren...

Vraag:

2 BV's Moeder & Dochter...

Moeder bezit 100 % aandelen van dochter....zowel moeder als dochter doet aangifte VBP

Moeder heeft de afgelopen jaren vet verlies geleden...

A: Moet ik het verlies expliciet tot uitdrukking brengen op de balans, of is de mutatie negatief algemene reserve afdoende..

Bijv Mama maakt € 100.000 verlies ...gestort AK € 18.000

Mijn inziens komt op balans

Aandelenkapitaal aan € 18.000

Algemene reserve € 100.000

Eigen vermogen € 82.000 (D)

Of moet ik iets opnemen in de balans zoals een post verrekenbare verliezen ?? en hoe trek ik mijn balanstotaal dan recht ?

En wat doe ik met de (zo noemen ze dat volgens mij ) Latente belasting ? neem ik dit op in de balans of niet ?

Volgende probleem waar ik tegen aan hik is als volgt...

Dochter maakt ook verliezen...de dochter staat op de balans bij Moeder gewaardeerd tegen € 18.000 als deelneming..

In de W + V heb ik het verlies van dochter opgenomen als resultaat deelneming negatief uiteraard...

Maar hoe verwerk ik dit op de balans wat gezoek op internet....kom ik op de volgende twee opties..

Makkelijkste mijn inziens is het verlies ten laste van de balanspost deelneming brengen....bijv. verlies van € 10.000 balans deelneming wordt € 18.000 -/- € 10.000 = € 8.000.....Als dochter in jaar 2 winst behaalt van € 20.000 stijgt waarde deelneming naar € 28.000 toch ?? (Na VBP)

Echter ik heb ook variant gezien... onder voorziening => negatief resultaat deelneming € 10.000...op balans moeder..

En als in deze variant dochter in jaar 2 winst behaald van € 20.000 dien je dan de voorziening terug te brengen naar € 0 en restant bij waarde deelneming bij te plussen ??

Zoals jullie zien hebben de twee varianten in mijn voorbeeld een andere balanswaarde bij jaar 2 winst van € 20.000

Jaar 1 kan ik als volgt beredeneren deelneming € 18.000 -/- voorziening negatief resultaat deelneming € 10.000 = € 8.000 ..

Echter jaar twee zie ik de logica niet meer = Voorziening negatief resultaat deelneming was € 10.000 in jaar 2 maakt BV € 20.000 winst voorziening wordt teruggebracht naar € 0 en waarde deelneming stijgt naar € 18.000...

Wie kan mij hiermee helpen..

Bvd

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32631-balans-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar