• 0

verborgen kenmerk aan tekstbestand toevoegen

Aan digitale foto's kan ik relatief eenvoudig kenmerken toevoegen die voor het oog onzichtbaar zijn, maar in het geval van een discussie bij een publicatie zonder mijn toestemming mijn claim als rechthebbende ondersteunen. Ik zoek eigenlijk al enige tijd naar een antwoord op de vraag of een vergelijkbare techniek beschikbaar is voor tekstbestanden. Uiteraard kan het één en ander in de documenteigenschappen worden vastgelegd, maar die zijn algemeen bekend en gemakkelijk te wijzigen. Dat geldt niet voor verborgen kenmerken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou "fingerprints" in kunnen bouwen, zoals bijv. 5 spaties aan het einde van een bepaalde zin, kleine typefouten of woorden afbreken.

 

Uiteraard is dat allemaal makkelijk te wijzigen door derden, maar veel meer zou je niet kunnen doen vrees ik. Je kan iig niet meer info kwijt dan de tekst zelf in een (plain) tekst bestand.

Link naar reactie
  • 0

Aan digitale foto's kan ik relatief eenvoudig kenmerken toevoegen die voor het oog onzichtbaar zijn, maar in het geval van een discussie bij een publicatie zonder mijn toestemming mijn claim als rechthebbende ondersteunen. Ik zoek eigenlijk al enige tijd naar een antwoord op de vraag of een vergelijkbare techniek beschikbaar is voor tekstbestanden. Uiteraard kan het één en ander in de documenteigenschappen worden vastgelegd, maar die zijn algemeen bekend en gemakkelijk te wijzigen. Dat geldt niet voor verborgen kenmerken.

 

 

Oei dat is moeilijk. Ik denk niet dat dat zomaar gaat. Ik denk dat je dan toch gewoon een copyright vermelding zou moeten plaatsen. Wordt het gepubliceerd, dan kan je er helemaal niks aan doen, want dat is gewoon plain text.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0
Gast PeterD

In feite is zo'n systeem al in gebruik, en wel in de registry-exports.

Zowel de NT4 als 2000 registry-exports gebruiken een systeem, waarbij elk tussen elk teken een ascii 0 (nul) staat. Alle programma's zullen zo'n bestand normaal weergeven.

Denk in dit geval eens aan een bepaald aantal ascii 0'en, of bijvoorbeeld een bepaalde code, middels een nummer:

5 tekens-ascii0-4 tekens-ascii0-7tekens-ascii0--->voor 547.

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie is om in plaats van spaties op bepaalde plaatsen ASCII code 255 te gebruiken. (ziet er ook uit als een spatie, maar is echt een ander teken...)

 

Als je een watermerk achtige oplossing aan je tekst wilt geven kun je het natuurlijk altijd nog in PDF formaat opslaan, met alle beveiligingen, watermerken en dergelijke die daarbij mogelijk zijn. Of als afbeelding...

 

groetjes,

 

Marcel

 

P.S.: Terug van te lang niet hier geweest ;-)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat ook verborgen kenmerken eenvoudig te omzeilen zijn. Iemand die kwaad wil kan met een beetje moeite een kopietje maken zonder deze informatie. Net als cd's altijd te kopieëren zijn zolang je er naar kan luisteren, kan je beeld- en tekstbestanden altijd bewerken zolang je ze kan zien. Je kan alleen maar een drempel opwerpen. Ik zou dus een wellicht bekende manier kiezen om het werk te merken en er dan een beveiliging op zetten. Volgens mij gaat het er om dat je niet wil dat anderen met jouw werk aan de haal gaan. Doen ze het dan nu alsnog, dan heb je in ieder geval moeite gedaan om je werk te beveiligen. Dan zullen kwaadwillenden zich moeten verantwoorden voor het doorbreken van die beveiliging...

www.klankonline.nl | Klank, muziek & webdesign

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.