• 0

Performance-based betaling

Beste,

 

Voor een website ben ik al enige tijd bezig met het verzinnen van het juiste verdienmodel. Het liefst ga ik voor performance-based, of laat ik klanten kiezen tussen enkele opties. Het performance-based systeem krijg ik alleen niet waterdicht, waarom ik het bij deze post. Zie onderstaand voorbeeld.

 

vb. Stel dat ik online een advertentie plaats van een product voor een fysieke winkel. Graag wil ik deze winkel performance-based laten betalen, zodat deze betaald naar prestatie, en ik ontvang naar prestatie. De moeilijkheid zit hem hier in het aantonen dat de klant die dat specifiek product koopt wel degelijk met behulp van mijn website in die winkel terecht is gekomen. Een optie waarover ik zat te denken is met een sms-systeem. De bezoeker klikt online op een knop bij een advertentie en krijgt per mobiel een sms toegestuurd. Met deze sms kan hij in de winkel aantonen dat hij afkomstig is van mijn website en daar het product heeft gezien. Ik zou dan op mijn beurt factureren aan de hand van het aantal sms-en. Dit is echter niet waterdicht omdat veel sms-en verstuurd zullen worden waarbij het product niet gekocht wordt. Behoorlijk moeilijk dus.

 

Heeft iemand ervaring met performance-based, of wellicht een optie die wel waterdicht is?

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ooit gehoord van 'affiliate marketing'? Dat is namelijk precies wat je doet en daar zijn de nodige (kant & klare) oplossingen voor. SMS is dat, daar voor zover ik weet, niet. Veel te omslachtig.

Oops, sorry! Woordje 'fysieke' winkel over het hoofd gezien.

 

Printbare couponnetjes? En eerlijkheid van de winkelier. Of 'cash back' via jouw site; winkel geeft een coupon die de klant op jouw site inlevert tegen geld / tegoed / cadeau's.

Link naar reactie
  • 0

 

Bij coupons heb ik al stilgestaan. Echter niet bij je variatie hierop door coupons terug te laten inleveren door de winkelier. Echter ben ik van coupons afgestapt omdat mobile met de dag groter wordt, en ik dan voor een probleem kom te staan ivm printen (qua coupons en mobile had ik inderdaad iets moeten noemen inmijn post). Desondanks bedankt voor je reactie. Ik ben erg benieuwd of je rekening houdend met mobile met weer iets creatiefs kunt komen.

Link naar reactie
  • 0

Draai het om: zelf betalingen ontvangen, winkeliers voorraad laten houden en afhaalbewijzen aan klanten versturen. :P

 

Performance based kan behalve verkopen van een specifiek artikel ook gebaseerd zijn op aantal doorverwijzingen naar een website en verkopen van andere artikelen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van of het nou om een papiertje gaat of iets digitaals, de koper moet een reden hebben om in de winkel te vertellen dat hij via jouw site komt òf hij moet jou vertellen dat hij het product heeft gekocht na een bezoek aan jouw site. Enige motivatie lijkt me geld. Is het uberhaupt wel rendabel voor de winkelier om kosten te maken voor jouw 'referral' en een korting?

Link naar reactie
  • 0

Draai het om: zelf betalingen ontvangen, winkeliers voorraad laten houden en afhaalbewijzen aan klanten versturen. :P

 

Performance based kan behalve verkopen van een specifiek artikel ook gebaseerd zijn op aantal doorverwijzingen naar een website en verkopen van andere artikelen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Inderdaad een goed idee. Echter zit hier de moeilijkheidsgraad weer in de real-time voorraad, wat of ingewikkeld wordt of zeer kostbaar qua investering. Desalniettemin interessant!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ze (per sms, mail of wat dan ook) een unieke ID meegeeft die de winkelier in zijn systeem invoert?

 

(Overigens wordt het per definitie een beetje omslachtig en zou ik me dus per advertentie laten betalen...)

 

Omslachtig is het met de oplossingen tot nog toe zeker. Echter ben ik toch op zoek naar het complete verdienmodel, wat waarschijnlijk gaat bestaan uit een vast bedrag per advertentie en een fee per verkocht item. Echter moet dit laatste eerst waterdicht zijn.

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van of het nou om een papiertje gaat of iets digitaals, de koper moet een reden hebben om in de winkel te vertellen dat hij via jouw site komt òf hij moet jou vertellen dat hij het product heeft gekocht na een bezoek aan jouw site. Enige motivatie lijkt me geld. Is het uberhaupt wel rendabel voor de winkelier om kosten te maken voor jouw 'referral' en een korting?

 

 

Ik ga ervan uit dat het rendabel is voor de winkelier (dit zal wellicht verschillen per branche). Voor en referral heb ik trouwens wel een leuk en goed idee. Hier komt het idee van Willem Joosten (1e post) van pas om de klant een soort van coupon mee te geven waarmee deze door een code of dergelijke op de website in te vullen zijn incentive ontvangt.

 

Thanks guys, dit is al aardig leuk, alhoewel ik twijfel aan het feit of een winkelier wel zo scheutig is met het uitgeven van coupons als hem dit een fee kost (alhoewel hij klanten kan verliezen door de coupon niet mee te geven, omdat de incentive erg interessant is voor de klant). De incentive welke ik nu in gedachte heb werkt trouwens zeker niet voor iedere klant, maar het idee is zeker aardig!

Link naar reactie
  • 0

Voor een winkelier is dit alleen interessant als het regelmatig tot extra verkopen leidt (en dan niet één of twee, tenzij het om zoiets als zeiljachten gaat). En dat gebeurt alleen als jij ofwel erg goed gevonden wordt in Google, ofwel een behoorlijk marketingbudget ter beschikking hebt om je dienst op de kaart te zetten. Ik verwacht namelijk niet dat winkeliers een linkje naar jouw site op hun eigen website gaan zetten ...

 

Dus: hoe komen mensen op jouw site terecht om die advertentie te lezen van fietsenwinkel De Groot in Appingedam?

Link naar reactie
  • 0

Voor een winkelier is dit alleen interessant als het regelmatig tot extra verkopen leidt (en dan niet één of twee, tenzij het om zoiets als zeiljachten gaat). En dat gebeurt alleen als jij ofwel erg goed gevonden wordt in Google, ofwel een behoorlijk marketingbudget ter beschikking hebt om je dienst op de kaart te zetten. Ik verwacht namelijk niet dat winkeliers een linkje naar jouw site op hun eigen website gaan zetten ...

 

Dus: hoe komen mensen op jouw site terecht om die advertentie te lezen van fietsenwinkel De Groot in Appingedam?

 

Dit is inderdaad een zeer belangrijk vraagstuk. Hiervoor heb ik één en ander bedacht. Fijn dat je het onderwerp aansnijdt. Echter sta ik momenteel voor het vraagstuk van deze post (wellicht dat we daarna jouw vraagstuk doornemen). Heb je misschien enig idee om mij te helpen met mijn performance-based vraagstuk?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Vouchers of kortingsbonnen/codes werken in Nederland amper omdat retailers niet bereid zijn de tijd en kosten te besteden aan verwerking. Ze moeten hun systemen aanpassen, extra tijd aan de kassa besteden etc. In de VS worden handling fees betaald voor vouchers.

 

Je zal dus een verdomd goede case moeten hebben.

 

Wat je hier ziet is on-pack promoties met geld terug.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De incentive welke ik nu in gedachte heb werkt trouwens zeker niet voor iedere klant, maar het idee is zeker aardig!

Ik begrijp hieruit dat het niet om een korting gaat, maar om iets waarvoor mensen mogelijk wel uit hun stoel komen.

 

Een mogelijkheid is dat die incentive bij de winkelier ligt, zodat die hem meteen mee kan geven na aankoop en overhandiging van een van jouw site geprinte coupon. Het lastige hierbij is dat bij elke aangesloten winkel dan een voorraad van die incentives moet liggen en dan heb je te maken met het beheersen van al die voorraden en met de vraag of de winkelier die incentives vooruit moet betalen, terwijl deze nog geen idee heeft of het systeem daadwerkelijk werkt (kom je weer bij het marketing verhaal uit).

 

Alternatief is dat de winkelier op vertoon van de geprinte coupon een waardebon meegeeft, die de klant op een centraal punt kan inwisselen. Dan heb je maar één voorraadpunt, maar daar heb je dan wel een goede locatie en bemensing voor nodig. En de winkelier heeft een stapeltje waardebonnen nodig, dus dat voorraadprobleem en het vooruitbetalingsprobleem houd je.

 

Op de waardebon kan ook een code staan die op jouw site ingevoerd kan worden, waarna de incentive naar de klant wordt verstuurd. Geen aparte locatie en bemensing, maar wel het voorraadprobleem van de waardebonnen en het vooruitbetalingsprobleem. Bovendien komt het proces op deze manier voor de klant erg omslachtig over, waardoor deze er misschien niet eens aan begint.

 

Bij alle drie de methoden lijkt het me ook niet handig als de volgende klant de overhandiging van de incentive of de waardebon ziet en de uitgezochte spullen weer terugzet om op internet eerst maar eens even naar die coupon te gaan zoeken ...

Link naar reactie
  • 0

John, bedankt voor alle opties. Aangezien ik zeker ben van het feit dat niet iedere klant voor deze incentive zal gaan, klopt zo mijn verdienmodel niet omdat ik mijzelf (het bedrijf) daarmee te kort doe.

 

De beste combinatie welke ik uit jouw opties haal is het meegeven van een coupon aan de klant bij elke aankoop. Elke coupon heeft zijn eigen unieke code, welke de klant online kan invoeren op de website/app. Hiervoor ontvangt de klant een incentive naar keuze of enkele incentives (maakt niet uit voor het theoretische voorbeeld). Dit is voor de klant de stimulans om in de winkel aan te geven dat hij het product op mijn site heeft gezien, en natuurlijk reden voor de winkelier om een klant extra vrolijk te maken.

 

Het probleem hier is echter dat de winkelier niet weet of de klant nu door de advertentie op mijn website binnenkomt en het product koopt, of dat de klant een andere motivatie heeft of er zo tegenaan loopt. De klant kan dit eventueel aangeven bij de winkelier, maar dat maakt het nog omslachtiger. Tevens hoeft de klant het niet gezien te heben op de site, maar bij een andere klant, of gehoord hebben van een vriend of dergelijke.

 

Het geven van een coupon en het laten inleveren op een centraal punt is ook erg interessant. Echter wordt dit lastiger wanneer de aankoopwaarde van het product niet al te hoog is. De incentive kan dan ook niet enorm zijn, waardoor dit moeilijkheden oplevert.

 

Zoals het er nu naar uitziet laat ik de fee achterwegen, of ik moet er bepaalde voorwaarden aan gaan stellen - prijs product, branche, etc. Dit is echter een vorm van discriminatie tussen winkeliers, wat ook geen zoden aan de dijk zet.

 

Nog meer ideeën?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.