• 0

Klant wil teruggave BTW wegens intracommunautaire levering

Ik kom er even niet uit:

 

Half juni een product verkocht aan een zakelijke klant in België, deze heeft via onze Nederlandse webshop besteld. Product geleverd onder rembours, klant heeft betaald, daarna factuur gestuurd waarop de BTW gespecificeerd is.

 

Nu mailt de boekhouder van de klant dat ze de BTW terug willen hebben omdat het om een intracommunautaire levering betreft. Nu zijn alle financiële stukken van het tweede kwartaal al bij onze boekhouder en het kwartaal is afgesloten. Is het verplicht om dit helemaal terug te draaien (BTW terugbetalen, creditnota maken, nieuwe factuur maken met verlegde BTW en BTW-nummer van de klant)? De klant kan de BTW toch ook zelf terugvragen?

 

Wat is wijsheid, toch maar gewoon alles terugdraaien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat je verplicht bent dat te doen (klant is immers akkoord gegaan met een incl. Btw prijs), maar... het is wel een stuk service als je dat doet.

 

Zoveel werk is het toch niet?

- creditnota maken

- nieuwe factuur maken

 

Als je die goed in boekt (in boekhoudprogramma of goed excel-sheet) wordt de rest toch vanzelf goed berekend en hoef je er zelfs bij de BTW aangifte niets extras mee te doen.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ja, ik word er een beetje chagrijnig van dat dit achteraf wordt gevraagd op een tootntje van "dit dient te gebeuren." C'est le ton qui fait la musique. Maar goed, misschien gewoon het verstandigst om het verzoek in te willigen.

 

Maar nog even voor mijn beeld: de Belgische klant kan de BTW toch ook wel gewoon zelf terugvorderen bij de belastingdienst? Hij heeft toch niet gewoon simpel 'pech'?

Link naar reactie
  • 0

Zoiets hoor je als (Belgische) klant vooraf te vragen, niet achteraf.

 

Dat ben ik niet met je eens. Je mag als klant verwachten dat correct aan je gefactureerd wordt en dus met BTW verlegd. Als de klant zijn BTW nummer niet zelf verstrekt, dan hoor je daar als opdrachtnemer om te vragen. Je weet als opdrachtnemer immers dat je dient te factureren met de regels van een ICP en dus BTW verlegd, althans, daar mag je klant vanuit gaan.

 

IMHO dient Marco het verzoek van zijn klant gewoon op te volgen. Dat het "best veel werk is", doet daar niets aan af. Het moet gewoon correct gebeuren.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Joost eens, ook al betekent het extra werk.

 

Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk? Als het een klein bedrag is zou je nog kunnen overwegen de BTW voor eigen rekening te nemen en deze gewoon aan je klant te vergoeden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zal Joost niet tegenspreken, maar ik vind het wel ingewikkeld worden bij bijvoorbeeld een webshop.

 

Dit zou toch betekenen dat je als NL webshop van alle Belgische zakelijke klanten dit achteraf moet gaan regelen?

In dit topic gaat het om slechts 1 klant, maar als je 100 webshop orders per dag hebt... En dan moet je ook nog het verschil gaan maken tussen een Belgische particulier en een Belgisch bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal Joost niet tegenspreken, maar ik vind het wel ingewikkeld worden bij bijvoorbeeld een webshop.

 

Dit zou toch betekenen dat je als NL webshop van alle Belgische zakelijke klanten dit achteraf moet gaan regelen?

In dit topic gaat het om slechts 1 klant, maar als je 100 webshop orders per dag hebt... En dan moet je ook nog het verschil gaan maken tussen een Belgische particulier en een Belgisch bedrijf.

 

Ja, dat is toch niet zo moeilijk?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Dit zou toch betekenen dat je als NL webshop van alle Belgische zakelijke klanten dit achteraf moet gaan regelen?

 

Waarom achteraf? Als je bij de bestelling de klant meteen zijn BTW nummer laat opgeven kun je dit toch prima in één keer goed doen?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Een dergelijke discussie hebben we een paar maanden geleden al gehad, zie hier

 

Raoul K had een samenvatting gemaakt. Mijn vermoeden is dat jij in de B2C markt zit.

 

Voor wat betreft je klant ben ik het niet eens met mijn voorgangers. Ik denk dat je goed gehandeld hebt. Je klant kan zelf de betaalde BTW ook weer terugvragen deze keer. Een volgende keer moet als zij weer wat bestellen, weet je dat je er rekening mee kan/moet houden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik zou meewerken met de klant en de btw terugstorten. Zolang een vraag niet heel onredelijk / veeleisend is gewoon meewerken, als het goed gaat verdien je de tijd dat het kost dan vanzelf terug. Vooral nu het boekjaar nog niet af is lijkt het me geen zware correctie.

 

Verder zou je eventueel op je website onder bv 'klantenservice - betalen' iets van 'btw vrij leveren voor bedrijven binnen Europa' kunnen melden, met dan dus uitleg erbij dat ze het moeten melden voordat ze betalen. Ik weet niet of je je bestellingen per post kan opsturen, maar ik heb ook begrepen dat je dan altijd verzendbewijs moet hebben (zodat je kan laten zien dat het naar het buitenland is verstuurd) en dan dus het beste standaard als pakket versturen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ja, ik word er een beetje chagrijnig van dat dit achteraf wordt gevraagd op een tootntje van "dit dient te gebeuren." C'est le ton qui fait la musique. Maar goed, misschien gewoon het verstandigst om het verzoek in te willigen.

 

Maar nog even voor mijn beeld: de Belgische klant kan de BTW toch ook wel gewoon zelf terugvorderen bij de belastingdienst? Hij heeft toch niet gewoon simpel 'pech'?

 

Hangt van de hoogte van het BTW bedrag af. Moet geloof ik minimaal iets van €50 euro over een jaar zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

De webshop waar de bestelling is gedaan, is in principe bedoeld voor particulieren. We hebben ook een zakelijke site, en daar kunnen we makkelijker rekening houden met intracommunautaire leveringen.

 

Enfin, deze klant krijgt gewoon een creditnota en daarna een nieuwe factuur.

Link naar reactie
  • 0

Dit is zo'n ding waar je gewoon net even gemakkelijk punten kan scoren. Als je het niet doet heb je een ontevreden klant als je het wel doet heb je een issue meteen netjes opgelost wat een positieve ervaring geeft.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.