Een paar jaar geleden ben ik bij wijze van hobby actief geworden in de virtuele wereld Second Life. Binnen deze wereld is het mogelijk om zelf virtuele spullen te maken en te verhandelen, en dat ben ik gaan doen. Sinds pakweg een jaar begint mijn spel-onderneming steeds meer een serieuzere bron van inkomsten te worden. Momenteel ben ik aan het overwegen of ik naast mijn huidige baan, een bedrijfje voor ga starten, waar ik deze activiteiten in onder breng. Een van de vragen die ik daarbij tegen kom is: hoe zit het nu met de belastingen? Waar moet ik aangifte doen van deze inkomsten?
Omdat mijn situatie niet alledaags is, zal ik een en ander nader toelichten.
De spullen die ik verkoop maak ik zelf op mijn eigen computer. Ik maak 3D modellen met een 3D programma en texturen met Photoshop. Deze upload ik naar de servers van Second Life. SL is een initiatief van Linden Lab, een bedrijf dat is gevestigd in de VS, daar bevinden zich ook de servers.
Binnen SL wordt er gehandeld voor speelgeld, de munteenheid die gehanteerd wordt is de Linden dollar (L$). Binnen SL kan ik mijn spullen dus uitsluitend verkopen voor deze fictieve munt. Het is echter wel mogelijk om met USD Linden dollars te kopen en te verkopen.
Binnen Second Life handel ik anoniem en zijn mijn klanten ook anoniem. Dat wil zeggen mijn persoongegevens zijn bekend bij Linden Lab, maar binnen de wereld van SL opereer ik als avatar. Ook andere spelers opereren als avatar. Het is geen verplichting om je persoonsgegevens bij Linden Lab bekend te maken om aan het spel deel te kunnen nemen. Echter iedereen die over Linden dollars beschikt kan vituele goederen kopen. Ik weet van mijn klanten alleen wat hun avatarnaam is, maar niet wie zij zijn en ook niet of zij wel of niet bekend zijn bij Linden Lab.
Eens in de zoveel tijd verkoop ik de L$ die ik verdiend hebt met mijn creaties, en dat levert de laatste tijd gemiddeld zo'n 700 US dollar per maand op (een kleine 500 euro), die ik beschouw als winst. De werkelijk inkomsten in L$ zijn hoger, maar ik maak ook kosten. Zo huur ik bijvoorbeeld land (serverruimte) van Linden Lab om mijn virtuele winkel te huisvesten en koop ik advertenties om mijn producten te promoten. Die 700 usd is wat er overblijft als ik mijn speelgeld omwissel in usd en wat ik dus uiteindelijk op mijn bankrekening kan zetten. Kosten die ik maak aan gebruik van computer of software reken ik niet als kosten. Het is voor mij als een hobby begonnen, ik vond het leuk om te Photoshoppen en SL was voor mij aanvankelijk niet meer dan een enorme galerie waar ik mijn creaties kon laten zien aan een miljoenenpubliek. Ik neem aan dat als ik het bedrijfmatig zou gaan aanpakken ik ook zulke dingen als investering in software en hardware als kostenposten moet gaan beschouwen.
De enige belasting die ik op dit moment betaal is VAT. Die betaal ik aan Linden Lab en zij moet dat weer afdragen aan 'Europa'. Die VAT wordt alleen berekend over datgene wat LL mij levert: mijn premium lidmaatschap en mijn landhuur,
Ik verkoop mijn producten voor een lage verkoopprijs (zo tussen de 30 cent en 2 euro per artikel) en dat levert honderden klanten per maand op. Een eenmaal geproduceerd artikel kan over en over verkocht worden. De maakkosten voor het artikel zijn eenmalig. Wat er feitelijk verkocht wordt is eigenlijk steeds een kopie van het 'moederproduct' waar ik de IP rechten over heb.
Hoe moet ik dat nu belastingtechnisch zien waar ik in handel? Ik verkoop een virtueel object voor een virtuele munteenheid... maar de belastingdienst heeft geen virtuele box waar ik dat in kan vullen ;).
Misschien zou ik het nog het meest zuiver zijn om het te benoemen als: ik heb uitkomsten uit het ten gelde maken van mijn IP rechten?
Het ontstaan van die IP rechten heeft plaats gevonden in Nederland. Ik heb het gewoon thuis aan mijn eigen computertje zitten maken. En met het moment van realisatie van de creatie ontstaat automatisch het IP recht.
Het verhandelen van objecten op basis van mijn IP recht vindt echter plaats op Amerikaans grondgebied. De kopers bevinden zich over de hele wereld, maar de feitelijk koop die zij doen vindt plaats op Amerikaanse servers.
Ben ik nu belastingplichtig in Nederland of ben ik belastingplichtig in Amerika?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Moh
Moh
Een paar jaar geleden ben ik bij wijze van hobby actief geworden in de virtuele wereld Second Life. Binnen deze wereld is het mogelijk om zelf virtuele spullen te maken en te verhandelen, en dat ben ik gaan doen. Sinds pakweg een jaar begint mijn spel-onderneming steeds meer een serieuzere bron van inkomsten te worden. Momenteel ben ik aan het overwegen of ik naast mijn huidige baan, een bedrijfje voor ga starten, waar ik deze activiteiten in onder breng. Een van de vragen die ik daarbij tegen kom is: hoe zit het nu met de belastingen? Waar moet ik aangifte doen van deze inkomsten?
Omdat mijn situatie niet alledaags is, zal ik een en ander nader toelichten.
De spullen die ik verkoop maak ik zelf op mijn eigen computer. Ik maak 3D modellen met een 3D programma en texturen met Photoshop. Deze upload ik naar de servers van Second Life. SL is een initiatief van Linden Lab, een bedrijf dat is gevestigd in de VS, daar bevinden zich ook de servers.
Binnen SL wordt er gehandeld voor speelgeld, de munteenheid die gehanteerd wordt is de Linden dollar (L$). Binnen SL kan ik mijn spullen dus uitsluitend verkopen voor deze fictieve munt. Het is echter wel mogelijk om met USD Linden dollars te kopen en te verkopen.
Binnen Second Life handel ik anoniem en zijn mijn klanten ook anoniem. Dat wil zeggen mijn persoongegevens zijn bekend bij Linden Lab, maar binnen de wereld van SL opereer ik als avatar. Ook andere spelers opereren als avatar. Het is geen verplichting om je persoonsgegevens bij Linden Lab bekend te maken om aan het spel deel te kunnen nemen. Echter iedereen die over Linden dollars beschikt kan vituele goederen kopen. Ik weet van mijn klanten alleen wat hun avatarnaam is, maar niet wie zij zijn en ook niet of zij wel of niet bekend zijn bij Linden Lab.
Eens in de zoveel tijd verkoop ik de L$ die ik verdiend hebt met mijn creaties, en dat levert de laatste tijd gemiddeld zo'n 700 US dollar per maand op (een kleine 500 euro), die ik beschouw als winst. De werkelijk inkomsten in L$ zijn hoger, maar ik maak ook kosten. Zo huur ik bijvoorbeeld land (serverruimte) van Linden Lab om mijn virtuele winkel te huisvesten en koop ik advertenties om mijn producten te promoten. Die 700 usd is wat er overblijft als ik mijn speelgeld omwissel in usd en wat ik dus uiteindelijk op mijn bankrekening kan zetten. Kosten die ik maak aan gebruik van computer of software reken ik niet als kosten. Het is voor mij als een hobby begonnen, ik vond het leuk om te Photoshoppen en SL was voor mij aanvankelijk niet meer dan een enorme galerie waar ik mijn creaties kon laten zien aan een miljoenenpubliek. Ik neem aan dat als ik het bedrijfmatig zou gaan aanpakken ik ook zulke dingen als investering in software en hardware als kostenposten moet gaan beschouwen.
De enige belasting die ik op dit moment betaal is VAT. Die betaal ik aan Linden Lab en zij moet dat weer afdragen aan 'Europa'. Die VAT wordt alleen berekend over datgene wat LL mij levert: mijn premium lidmaatschap en mijn landhuur,
Ik verkoop mijn producten voor een lage verkoopprijs (zo tussen de 30 cent en 2 euro per artikel) en dat levert honderden klanten per maand op. Een eenmaal geproduceerd artikel kan over en over verkocht worden. De maakkosten voor het artikel zijn eenmalig. Wat er feitelijk verkocht wordt is eigenlijk steeds een kopie van het 'moederproduct' waar ik de IP rechten over heb.
Hoe moet ik dat nu belastingtechnisch zien waar ik in handel? Ik verkoop een virtueel object voor een virtuele munteenheid... maar de belastingdienst heeft geen virtuele box waar ik dat in kan vullen ;).
Misschien zou ik het nog het meest zuiver zijn om het te benoemen als: ik heb uitkomsten uit het ten gelde maken van mijn IP rechten?
Het ontstaan van die IP rechten heeft plaats gevonden in Nederland. Ik heb het gewoon thuis aan mijn eigen computertje zitten maken. En met het moment van realisatie van de creatie ontstaat automatisch het IP recht.
Het verhandelen van objecten op basis van mijn IP recht vindt echter plaats op Amerikaans grondgebied. De kopers bevinden zich over de hele wereld, maar de feitelijk koop die zij doen vindt plaats op Amerikaanse servers.
Ben ik nu belastingplichtig in Nederland of ben ik belastingplichtig in Amerika?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32664-inkomsten-uit-verkoop-van-virtuele-goederen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag