• 0

Domeinnaam, wat is wijsheid?

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag en hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven.

 

Wij beginnen een nieuwe webwinkel voor consumenten. Ik neem even een hypothetisch voorbeeld voor mijn vraag die ik kan toepassen op mijn branche. De vraag is: welke domeinnaam genereren de meeste bezoekers via de zoekmachines en daardoor de meeste verkopen. De hypothese is als volgt: wij verkopen alleen maar platina trouwringen (die een significant voordeel hebben t.o.v. zilver en goud).

 

* Ik neem aan dat als de belangrijkste zoekwoorden in de domeinnaam voorkomen, dat voor een goede google ranking prevaleert boven een verzonnen naam (bv liever platina-trouwringen.nl is beter dan allesvoorjeringvinger.nl) ?

* platinatrouwringen.nl dekt de lading, alleen het aantal zoekacties voor platina is heel klein (260 per maand) en voor trouwringen groot (74000) groot. Prevaleren deze enkele gerichte zoekers dan toch BOVEN trouwringen.nl (die waarschijnlijk niet meer beschikbaar is en iets van een toevoeging nodig heeft bv trouwringenonline), waarbij het aantal zoekacties groot is, en in de tekst uitgelegd wordt dat platina grote voordelen heeft t.o.v. goud en zilver? Ik vermoed dat je met armbanden.nl wel ergen op pagina 15 zit.

 

Tja, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want ik kom er zelf verder niet uit.

 

Groeten,

 

Ondernemen31

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoveel twijfel bij aanvang, ben je dan wel internetondernemer of ontbreekt anders misschien een marketingplan? Welke naamstrategieën heb je bij andere activiteiten gevolgd en waarom ligt het nu anders?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Ik ben een echte ondernemer, maar nog geen internetondernemer, de internetbusiness (niet het product!) is geheel nieuw voor mij. Wellicht daardoor mijn vele vragen en nog niet het belang kunnen inschatten van wat en wat niet een goede domeinnaam is. Wat betreft dat marketingplan, hmmm, tja dat is er niet echt. Hoe slecht dat ook lijkt, ik verkoop een bijzonder product, dat in de offline handel goed verkoopt en wat na een monsterbeoordeliong zichzelf verkoopt, vandaar dat ik daar ook niet echt een mg-plan voor had.

 

Maar voor het vormen van een idee moet ik toch weten wat wijsheid is in domeinnamenland. Zoals wat Derek-Jan schrijft is een nuttige tip. Generieke namen met landingpagina's en doorsturen naar een hoofdpagina: btw, ik neem aan dat je dat moet doen door middel van een linkje op de landingpagina's?

 

De vraag is misschien wel ontstaan vanuit de design gedacht, er moet een site voor gebouwd worden en men wil aan de slag aan de hand van een domeinnaam die ik hen ga geven...... vandaar dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gebruik dan een domeinnaam die aansluit bij het 'waarom' het product offline als van zelf verkoopt. Behalve een domeinnaam zou ik meer meegeven in een briefing voor een efficiënter ontwikkelproces.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Leuk onderwerp. Toevallig deze week een beetje gelezen over het onderwerp. Volgens mij hecht Google weinig waarde aan de keywords in de domeinnaam zelf, tenminste ik heb het nergens gelezen. Maar heel veel goede back links met daarin vanzelf een goed keyword is natuurlijk heeel goed. Dus mijn tip zou zijn om een sterke merknaam te bedenken waaraan je een top zoekterm koppelt.

Kijk maar eens naar trouwringen. Rozenhoftrouwringen, Atlantistrouwringen, Doratrouwringen zijn de top 3 bij mij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, hartelijk dank voor de vele discussies en adviezen. Vandaag de knoop doorgehakt. Een goeide branding name geregistreerd en daarnaast een domeinnaam met 2 goede relevante zoekwoorden erin (zonder streepjes ;))

 

De brandingdomeinnaam wordt gekoppeld aan de site met de zoekwoordendomeinnaam. Het brandingdomein krijgt een redirect naar de generieknaamsite. In advertenties gebruiken we natuurlijk alleen de brandingnaam.

 

Nogmaals dank en mochten er vragen zijn dan gooi ik ze hier weer neer.....

Link naar reactie
  • 0

De brandingdomeinnaam wordt gekoppeld aan de site met de zoekwoordendomeinnaam. Het brandingdomein krijgt een redirect naar de generieknaamsite. In advertenties gebruiken we natuurlijk alleen de brandingnaam.

Zeer onhandige en onverstandige constructie.

Een domeinnaam die doorverwijst naar een andere die zal nooit in de zoekmachines komen. Als je advertenties naar de domeinnaam doorverwijst die op zijn beurt weer doorverwijst naar een andere domeinnaam dan betaal je onnodig hoge klikkosten bij Google. Dit omdat de landingspagina niet relevant is voor de resultaten waar de zoekwoorden voor gebruikt worden. Bovendien kan je dan niet profiteren van eventuele hogere positie in de zoekmachine door links naar jouw site omdat die links doorverwijzen naar een domeinnaam die slechts doorverwijst naar een andere domeinnaam.

 

Neem nou gewoon 1 domeinnaam waar de content op staat en laat je advertenties en alle andere links daar naar toe verwijzen. Alle andere domeinnamen die je nog zou verzinnen en/of hebben kan je gerust redirecten, maar verder doe je daar absoluut niets meer mee!

Link naar reactie
  • 0

Om een goede constructie te bedenken (of in dit geval goede adviezen te krijgen) is het wel makkelijk als je even uitlegt in welke vorm je iets gaat verkopen.

 

Is dat via een webwinkel of alleen maar leads via een contact formulier ?

 

In geval van een webwinkel adviseer ik het volgende :

 

De webwinkel op het branding domein

 

De zoekwoordendomeinen optimaliseer je volledig voor het betreffende zoekwoord. Op het moment dat men door wilt klikken (bv op de button 'koop nu' of 'bestel direct' ) laat je deze uitkomen in de webwinkel, direct bij het betreffende artikel.

 

Het zou helemaal mooi zijn als je de zoekwoorddomeinen op verschillende servers zet. (gewoon 2 goedkope pakketjes afnemen waarbij je vooraf even navraagt in welk datacenter ze staan.)

Link naar reactie
  • 0

oke, dit was het plan: (hypothetisch)

 

De website jemooistedag.nl (brandname) gaan we koppelen aan de domeinnaam armbandentrouwringen.nl (generieke zoekwoorden). Voor Google is het beter dat als je een domeinnaam hebt waar keywords in zitten je beter de website

kunt plaatsen op de domeinnaam waar de keywords in verwerkt zitten. Jemooistedag.nl wordt gewoon een losse domeinnaam met een redirect doorverwijzing naar armbandentrouwringen.nl ( waar de website op staat ) In advertenties kan ik dan ook jemooistedag.nl gebruiken, dat ligt beter in het gehoor. En ook voor mond op mond reclame is dat beter.

Dat was het idee.

 

@wouterhol: is dit de foute constructie waar je op doelt?

 

Ik vermoed dat de designer het zo bedoelt (ik kan het nu niet navragen het is weekend) ;D: op de site armbandentrouwringen.nl komt het logo van jemooistedag.nl In advertenties verwijs je naar jemooistedag.nl Voor betaalde ads via google verwijs je naar armbandentrouwringen.nl De bedoeling is dat de naam jemooistedag.nl blijft hangen en dat je ooit een keer een site over zou kunnen houden die iedereen in Nederland kent als hij/zij gaat trouwen.

 

@Derek-jan: dat is dus anders dan dat jij het voor ogen hebt?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nog geen merk, je hebt nog geen webshop en je lijkt nog niet over enige kennis en vaardigheden te beschikken om beide zelfstandig en in goede samenhang op te zetten. Ik zou je willen aanmoedigingen om zo simpel mogelijk te beginnen met een gehuurde webshop om zonder groot risico op een enkele domeinnaam een start te maken. Eenvoudigweg omzet draaien is toch de bedoeling?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hai Highio,

 

Omzet draaien das wat ik wil ja. Maar waarom zou ik niet op de goede weg zijn?

 

1. Ik heb een aantal merken die ik zelf importeer en ga aanbieden via internet

2. Ik heb een goed klinkende brandingname als domeinnaam geregistreerd

3. Voor die brandingname wordt een CMS website gemaakt (niet al te duur) met het logo erin van de brandingname

4. Ik heb een domein gereigstreerd met de beschrijvende zoekwoorden erin

 

Ik ben nieuw in webwinkelland, dus vertel me wat ik over het hoofd zie, of wat ik verkeerd doe! (ik zie het zelf schijnbaar niet)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg het gevoel dat je een complex systeem op wilt gaan tuigen, maar zie jij er brood in, laat je dan zeker niet weerhouden door mijn mening, want je krijgt hier gelukkig diverse adviezen en meningen. Misschien laat ik me misleiden door de hypothetische vraagstelling en reacties, maar weet goed wat je doet. Je kunt natuurlijk altijd een tussenstap met een eenvoudige webshop inbouwen en deze uitbreiden bij succes, dat was en blijft mijn advies.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals dank voor jullie adviezen. Tja zie ik er brood in Highio, nogmaals het online verkopen is allemaal nieuw voor mij. De basis is in ieder geval een mooie website met een mooie branding name waar ik nog jaren mee vooruit kan. Tja en die zoekwoorden domeinnaam die kost slechts een paar tientjes per jaar.

 

Desalnietemin, mochten er nog reacties, ideeen, mogelijkheden zijn, dan hoor ik het graag!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oja: nog wel een andere vraag. Wat mij vaak opvalt is dat er grof gezegd twee typen sites zijn.

1. puur webwinkel, weinig extra informatie over waar de producten vandaan komen, redelijk veel informatie over de producten op zich en mooie productfoto's

2. informatieve site, veel informatie over de producten en waar het vandaan komt, hoe het product gemaakt wordt enzovoort en aan de hand daarvan de verkoop.

 

Ik zie eigenlijk weinig sites die beiden combineren. Leuke sfeerverhalen met daaraan gekoppeld verkoop.

Bv bij 1: Zalando.nl Kom je op de website, bafboem meteen verkoop, nauwelijks uitleg wie ze zijn wat ze doen, wat ze verkopen, waarom ze het verkopen

Bv bij 2: http://www.schoenen-kopen.info/ Geeft al meer uitleg, voor tot koop over te laten gaan.

 

Nu verkopen ze bij Zalando zeker de bekende merken, maakt men veel reclame en staat men bij google bovenaan. Maar stel dat je een merk verkoopt (zoals ik) dat niet bekend is....... hoe kan je dan je website het beste inrichten? Wat ik nu heb bedacht is dat je op de hoempagina meteen naar bepaalde afdelingen kan gaan (bv sneakers) maar dat er ook genoeg ruimte is om bepaalde producten voor het voetlicht te brengen. Mijns inzien, mag die info soms best diep gaan.....wat is jullie mening?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is beter om bij elk artikel zo veel mogelijk zelf geschreven informatie neer te zetten. Dus uitdrukkelijk niet kopiëren van je leverancier of van een andere site. Kopiëren werkt, als het al werkt, alleen maar averechts.

 

Zet de koop knop en andere zogenaamde call to action knoppen hoog zodat ze makkelijk te vinden zijn. Zzet onderaan de pagina uitgebreide info over het product. Diegene die dan meer informatie wilt kan simpelweg naar onder scrollen om het te lezen. Bovendien vindt Google veel informatie altijd erg leuk.

 

Het succes van Zalando is eenvoudigweg te verklaren door het nagenoeg eindeloze marketing budget van deze jongens. Al moeten ze 200 euro betalen om een paar schoenen van 50 euro verkocht te hebben, dan doen ze dat gewoon.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

 

Bedankt voor je reactie, daar heb ik zeker wat aan. Ik heb op jouw website gekeken (mooie website overigens!) en ik koop niet zo vaak kabeltjes maar heb wel het idee dat als ik er eens een nodig heb, bij jou naar alle waarschijnlijkheid wel zal slagen. Het komt op mij over dat je echt ALLES hebt. Het gaat naar mijn mening bij jou om de breedte van het aanbod.

 

Nu is hetgeen ik wil aanbieden juist heel smal in aanbod (max 30-40 producten), maar het steekt er wel bovenuit wat betreft de kwaliteit. Laat ik het zo stellen: Zalando levert ALLE schoenen, behalve die 30 die ik exclusief verworven heb. In de advertentiedrift van Zalando, hoe zou jij proberen op te vallen met mijn 30 paar exclusieve schoenen? Of is er geen toekomst, geen goede omzet te behalen, voor webwinkels met zo'n smal aanbod? Naar mijn mening zullen mensen Zalando onthouden voor het brede aanbod en zullen ze mij onthouden voor de exclusieve kwaliteitsschoenen. De vraag is alleen, hoe krijg je mensen voor de eerste keer naar je website....

 

Ben benieuwd naar je reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je compliment! Ik was ook niet op dag 1 marktleider hoor. Ik ben begonnen met een paar kabeltjes, maar kon die wel snel leveren. Verder ben ik meegelift op de introductie van HDMI en hebben we het assortiment later stapsgewijs uitgebreid. Maar goed, dat is een heel ander verhaal.

 

Hoe zeer de mensen kijken naar de kwaliteit van de schoen ipv. het bekende merk, dat weet ik niet. Het is op zich een goed punt om je op te proberen te onderscheiden. Ik zou in elk geval proberen om vanuit de leverancier of producent van de schoenen budget te krijgen om het merk in de markt te zetten.

 

Verder durf ik niet te zeggen hoe je kansen liggen tov. Zalando en de vele andere schoenen webshops. Dat is meer iets voor jouw om uit te zoeken, jij weet als het goed is beter hoe die markt er uit ziet dan ik. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 304 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.