• 0

hallo, ik heb een vraag over het intelectuieel eigendom wat mogeljik is ontstaan tijdens mijn afstudeeropdracht.

Dit is de situatie: Ik heb voor mijn studie bij mijn werkgever een afstudeeropdracht gedaan. Dit heeft eenproduct opgeleverd wat uit 3 onderdelen bestaat. Een rekenmodel, een analyse-model en een website. De combinatie van deze 3 onderdelen maakt een redelijk uniek product wat nog niet on de makrt te koop is. Alle delen los van elkaar zijn wel los te krijgen of op z'n minst niet moelijk te maken,. Het gaat dus m,eer om een 'uniek' idee.

Nu is er een marktplartij die mijn product wil gaan vermarkten, en wil mij daarbij 'in dienst nemen' voor mijn kennis.

Mijn huidige werkgever wil het product ook wel aan die partij overdragen in ruil voor korting op de explopitatie van het product.

Het gaat in principe over software, en een website. De opdracht lag wel bij mijn werkgever, het idee was in eerste instantie we van mij, evenals 100% van de uitvoering.

Min vraag is of er intellectueel eigendom op een dergelijk product kan rusten, en of die dan bij mijn werkgever zit, bij het opleidingsinstituut of bij mij?

Kan het eigendom ook op het idee zitten of alleen op het eindproduct?

Is dit eventuele eigendom af te kopen?

En stel dat een andere partij morgen met dit of een vergelijkbaar product op de markt komt, waar ligt het eigendom dan?

En tot slot, zou het handig zijn om mijn idee te laten registreren of iets dergeljks?

Op dit moment zullen deze issues niet zo spelen, maar stel dat het product echt een success wordt,.dan ontstaan er vast moeilijkheden ergens, en die wil ik graag voorkomen. Dus ik sta open voor tips en adviezen...

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

bedankt voor de reacties zover!

ik ben niet een stagaire maar gewoon in dienst bij die werkgever, was ik ook al voor die tijd.

we hebben geen afspraken gemaakt voorafgaand het afstuderen, er staat niks op papier en we hebben het er ook nooit over gehad.

• 0

Alles wat je onder werktijd maakt, is van de baas. Ik neem aan dat dat ook geld voor stagaires.

op zich kan ik daar inkomen maar ik heb natuurljik ook in mijn eigen tijd die studie gedaan en ook deels inmijneigen tijd aandie afstudeeropdracht gewerkt. Op basis daarvan zou ik denken dat een deel van het eigendom ook bij mij ligt...

Mod edit: slotje, want dit is geen ondernemersvraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar