• 0

Partnerschap met een Nederlands bedrijf.

Hallo HL'ers

 

Ben nu al een tijdje bezig geweest met plannen maken voor een onderneming in Marokko, helaas ben ik er nog steeds niet uit. Ik ben daar 5 weken geweest om mijn concept-plannen te toetsen aan de praktijk, en helaas waren er erg veel obstakels die mijn plannen belemmerden. Met name de invoerrechten waren erg hoog om bijv. fietsen te importeren (dat was plan A).

 

Case; ik heb samen met mijn broer de beschikking over een grote ruimte in een grote stad Oujda dat zich erg snel ontwikkelt wegens hervormingen etc. Wij willen daar graag gebruik van maken en op korte termijn een onderneming starten, nu vraag ik me af of het mogelijk en realiseerbaar is om een partnerschap te starten met een "bekend" Nederlands bedrijf dat internationaal wilt uitbreiden en in Marokko wilt investeren door daar een eerste vestiging te openen. Mijn broer is Accountant en kan dus alles verantwoorden richting NL. Ook spreken we de taal en kennen natuurlijk de cultuur heel goed.

 

Wat vinden jullie hiervan, en wat zouden jullie doen in mijn case? Ik ben er zelf achtergekomen dat het erg moeilijk is om zelf producten te importeren naar Marokko dus dan is het zaak om óf een partnerschap proberen aan te gaan óf een zaak beginnen waarbij je in Marokko zelf de producten kunt inkopen, zoals horeca etc.

 

Met vriendelijke groet.

 

 

Escape to paradise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt alsof je iets wilt doen, maar geen flauw idee hebt wat. Hoe kun je er dan straks 110% voor gaan? Het maakt het in ieder geval lastig om iets van een antwoord te geven.

 

Je wilt een onderneming starten en bijvoorkeur iets gaan importeren. Omdat je het zelf ingewikkeld vindt, zoek je daar bij eventueel een partner, die nog niet op de Marokkaanse markt vertegenwoordigd is. Waarom zou dat voor een bestaand bedrijf makkelijker zijn? Naamsbekendheid zal dat bedrijf in Marokko niet of nauwelijks hebben, dus daar heb je weinig aan. Als een bedrijf al met jou die kant op wil gaan, dan zal dat waarschijnlijk onder de voorwaarde zijn dat jij daar alles voor regelt - dan kun je het dus net zo goed zelf doen, want het blijft even moeilijk.

 

Ik zou eerst eens nadenken over wat je precies wilt gaan doen en pas daarna kijken wat je daar voor nodig hebt. Waar droom je 's nachts over? Wat blijft er aan je knagen? Wat wil je per se hebben gedaan in je leven?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof je iets wilt doen, maar geen flauw idee hebt wat. Hoe kun je er dan straks 110% voor gaan? Het maakt het in ieder geval lastig om iets van een antwoord te geven.

 

Je wilt een onderneming starten en bijvoorkeur iets gaan importeren. Omdat je het zelf ingewikkeld vindt, zoek je daar bij eventueel een partner, die nog niet op de Marokkaanse markt vertegenwoordigd is. Waarom zou dat voor een bestaand bedrijf makkelijker zijn? Naamsbekendheid zal dat bedrijf in Marokko niet of nauwelijks hebben, dus daar heb je weinig aan. Als een bedrijf al met jou die kant op wil gaan, dan zal dat waarschijnlijk onder de voorwaarde zijn dat jij daar alles voor regelt - dan kun je het dus net zo goed zelf doen, want het blijft even moeilijk.

 

Ik zou eerst eens nadenken over wat je precies wilt gaan doen en pas daarna kijken wat je daar voor nodig hebt. Waar droom je 's nachts over? Wat blijft er aan je knagen? Wat wil je per se hebben gedaan in je leven?

 

Dat komt omdat ik nog in de ideefase zit, ik wil graag iets ondernemen want er zijn ontzettend veel mogelijkheden, alleen is het lastig om te bepalen wat precies. Ik ben nu bezig de doelgroep te bepalen, dan kan ik beter een idee vormen voor de onderneming. Probleem is wel dat marktonderzoek lastig is daar omdat gegevens vaak niet betrouwbaar zijn en ik dacht dat juist een evt. bedrijf waarmee we een partnerschap aangaan alles financiert. Als ik het zelf moet financieren, dan moet ik nog minstens 5 jaar sparen. Waar ik van droom is een succesvolle onderneming in Marokko.

 

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

(...)ik dacht dat juist een evt. bedrijf waarmee we een partnerschap aangaan alles financiert.

 

Dat zou zeker mooi zijn, maar dan moet je toch wel iets heel interessants hebben dat je ze kan bieden.

Ik zou zeggen dat je eerst moet proberen te bepalen wat het nou precies is dat zo interessant is dat zij zelfs alles gaan financieren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Number Seven,

 

Moet ik er vanuit gaan dat je een Loods hebt of gewoon een winkelruimte? Als het aan het laatste ligt zou je eventueel kijken naar een franchise. Daar heb je natuurlijk ook eigen kapitaal nodig. De vraag is natuurlijk ben je bereid om daar te gaan wonen om deze onderneming te runnen of denk je deze vanuit NL te gaan runnen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Number Seven,

 

Probleem is wel dat marktonderzoek lastig is daar omdat gegevens vaak niet betrouwbaar zijn en ik dacht dat juist een evt. bedrijf waarmee we een partnerschap aangaan alles financiert. Als ik het zelf moet financieren, dan moet ik nog minstens 5 jaar sparen. Waar ik van droom is een succesvolle onderneming in Marokko.

 

Ik wilde er nog aan toevoegen dat met deze (as quoted) insteek je geen interessante "Profile" bent voor een partner die de red carpet voor je uitrolt. Je moet wel wat in huis hebben en een lege ruimte in Oujda is niet voldoende. Het uitrollen van een onderneming in Marokko is nog lang niet te vergelijken met eentje hier in NL. Buiten de vraag om of je zelf daar wilt gaan emigreren om de (onderneming) te runnen.

 

In Marokko kun je bij verschillende instanties om informatie/hulp te krijgen om een onderneming te starten en een van die instanties is in jou geval kan zijn "Fondation Hassan II pour les Marocains résidant à l'étranger".

 

 

Link naar reactie
  • 0

(...)ik dacht dat juist een evt. bedrijf waarmee we een partnerschap aangaan alles financiert.

 

Dat zou zeker mooi zijn, maar dan moet je toch wel iets heel interessants hebben dat je ze kan bieden.

Ik zou zeggen dat je eerst moet proberen te bepalen wat het nou precies is dat zo interessant is dat zij zelfs alles gaan financieren.

 

 

 

Wij hebben ontzettend veel te bieden, een bedrijf kan ons gebruiken om uit te breiden in Marokko en indien alles goed verloopt zelfs meerdere vestigingen door het hele land kan openen. Als het concept maar goed is en goed wordt uitgevoerd.

 

Een mooi idee is het concept van de action, maar nu hoor ik dat ze zoizo niet aan franchising doen en onlangs zijn overgenomen door 3i (een internationaal investeringsfonds) dat ze gaat helpen sneller uit te breiden in het buitenland.

 

Als ik wist waar ze al hun producten inkochten en de transport niet te hoog uitvalt dan zou ik zelf zo'n concept kunnen starten, vind je niet?

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Hallo Number Seven,

 

Moet ik er vanuit gaan dat je een Loods hebt of gewoon een winkelruimte? Als het aan het laatste ligt zou je eventueel kijken naar een franchise. Daar heb je natuurlijk ook eigen kapitaal nodig. De vraag is natuurlijk ben je bereid om daar te gaan wonen om deze onderneming te runnen of denk je deze vanuit NL te gaan runnen?

 

Labs,

 

dank voor je reactie. Nee, het is onmogelijk om een bedrijf in Marokko vanaf hier te runnen. Je moet er echt bovenop zitten en we zijn daartoe bereid. Eigen kapitaal hebben we ook en daar blijven we voor sparen. Franchise is vrij lastig, ik kreeg een mail van usedproducts die graag een partnerschap wilde aangaan, alleen weet ik vrijwel zeker dat dat concept niet gaat werken in Marokko.

 

Tenzij de producten vanuit NL naar Marokko worden vervoerd, ik heb verder niets meer gehoord van ze.

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Hallo Number Seven,

 

Probleem is wel dat marktonderzoek lastig is daar omdat gegevens vaak niet betrouwbaar zijn en ik dacht dat juist een evt. bedrijf waarmee we een partnerschap aangaan alles financiert. Als ik het zelf moet financieren, dan moet ik nog minstens 5 jaar sparen. Waar ik van droom is een succesvolle onderneming in Marokko.

 

Ik wilde er nog aan toevoegen dat met deze (as quoted) insteek je geen interessante "Profile" bent voor een partner die de red carpet voor je uitrolt. Je moet wel wat in huis hebben en een lege ruimte in Oujda is niet voldoende. Het uitrollen van een onderneming in Marokko is nog lang niet te vergelijken met eentje hier in NL. Buiten de vraag om of je zelf daar wilt gaan emigreren om de (onderneming) te runnen.

 

In Marokko kun je bij verschillende instanties om informatie/hulp te krijgen om een onderneming te starten en een van die instanties is in jou geval kan zijn "Fondation Hassan II pour les Marocains résidant à l'étranger".

 

 

 

Klopt, wat betreft emigreren, ik gaf daar net antwoord op. Maar de ruimte in oujda is niet alles wat we te bieden hebben, de belangrijkste reden voor een bedrijf om met ons in zee te gaan is dat ze uitbreidingsmogelijkheden hebben in Marokko en evt. Noord-Afrika als zij daar kansen zien. Wij spreken de taal en kennen de cultuur en ik heb vrij veel ervaring met marketing en communicatie. Ook is het daar makkelijker een onderneming te starten ivm de hervormingen en wat soepeler belastingstelsel.

Escape to paradise

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.