• 0

Merkproducten uit VS doorverkopen

Ik verkoop in mijn webshop turnkleding.

Nu is er in Amerika een webwinkel die alle turnpakjes van de voorgaande collecties tegen een gereduceerd tarief verkoopt.

Het is voor mij goedkoper deze in te kopen via die website, dan de huidige collectie te bestellen via de leveranciers zelf.

 

Mijn vraag is alleen, mag dit wettelijk?

De turnpakjes daar inkopen en ze met winst in mijn webshop verkopen?

 

Moet ik dat dan bij die merken aanvragen? Of kan dit onder bepaalde voorwaarden zonder de wet te overtreden?

Moet ik het dan verkopen onder bijvoorbeeld de noemer doorverkoop?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, je begrijpt de uitleg van TwaBla precies verkeerd, omdat de producten uit Amerika geimporteerd worden kan de merkhouder wel beperkingen opleggen.

 

Als jij een vergelijkbare site in een land van de Europese unie zou vinden dan kan de merkhouder jou geen beperkingen opleggen omdat er binnen EU landen vrij verkeer van goederen geld.

Link naar reactie
  • 0

Op een aantal producten geldt dit verbod niet. Hoe kom ik erachter welke producten dit zijn?

Alleen als de merkhouder er zelf geen problemen mee zou hebben. Dat zou je dus aan hen moeten vragen. Meestal vinden bedrijven het niet leuk als je parallel import met hun producten gaat doen.

Maar producten via Ebay inkopen en dan verkopen is dus ook strafbaar?

Je doet geen zaken met ebay, maar met een verkoper die via ebay verkoopt. Je moet dus kijken naar waar die verkoper zit. Als die verkoper in EU zit dan maakt dat niet uit. Zit ie buiten de EU, dan maakt het wel uit.

Link naar reactie
  • 0

 

Strafbaar? Je moet onderscheid maken tussen publiek en privaat. Het is strafbaar om vervalsingen te verkopen, maar de verkoop van producten van buiten de EU is op zich niet strafbaar. Is er een merkhouder in de EU dan kan die bezwaar maken tegen jouw verkoop door zelf naar de rechter te stappen. De overheid bemoeit zich daar niet mee. Je krijgt dus geen politie aan de deur, hoogstens een blafbrief van een advocaat.

 

Er zijn overigens ook heel grote bedrijven die dit onzin vinden. Die mogen geen merkjeans direct in de US inkopen om die vervolgens in Europa te verkopen. Hoezo vrijhandel? Maar zo is het nu eenmaal.

 

Je mag wel de originele producten inkopen en van een nieuw label voorzien. Dat gebeurt met landbouwapparatuur. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja, er komen geen verzendkosten bij deze order.

En invoerrechten/inklaringkosten zijn natuurlijk gelijk, (Procentueel gezien).

 

Maar ben weer even geholpen.

Heb van die discountleverancier al te horen gekregen welke leveranciers het wel/niet goed vinden als ik hun spullen verkoop en heb bij de rest nu een aanvraag liggen.

 

Bedankt in elk geval allemaal!

 

(Het woord parallelimport was eigelijk datgeen wat ik nodig had en google een stuk beter maakte!)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.