• 0

Opstarten Online services: Opstartfase

Hallo,

 

Zit met het volgende probleem. Met 2 collega's zijn we druk bezig met bouwenv van een datingsite. Dit doen we in onze vrije tijd daar we allemaal nog bij een werkgever werken. Dit is een project wat in de toekomst zichzelf moet gaan terugverdienen. Het gaat hier dus ook om part-time ondernemen.

 

Het grote probleem is nu het volgende. We willen een VOF opstarten om alles via de regels en wetjes te laten verlopen. Dit is geen probleem, beetje huiswerk doen en je komt een heel eind. Wat ik me alleen mis in het informatie aanbod zijn duidelijk richtlijnen voor E-commerce starters. In ons geval gaan we straks diensten aan de gebruiker verkopen die wij we aanbieden in samenwerking met andere partijen.

 

Wij bepalen niet de prijs van een product maar krijgen een percentage van de verkoop. Ons voornaamste doel is om eventuele klanten te triggeren.

 

In mijn ogen moet het niet zo moeilijk zijn om dit wettelijk eenvoudig te organiseren. Toch heb ik het idee dat door allerlei bijkomende zaken dit niet zo eenvoudig is. In alle voorbeelden wordt als uitgangspunt altijd weer een inkoop en verkoop organisatie genomen.

 

Als ik alle kosten zie die ik moet maken om het een en ander van de grond te krijgen (inschrijvingen KvK, verzekeringen voor bedrijfsvoering etc) ben je al snel paar honder euro kwijt. Daarbij komend de eventuele belastingsnadelen i.v.m. andere werk en/of ziekenfonds/particuliere ziektekostenverzekering. Voordat je het weet maak je met beetje geluk 100 euro netto per jaar.

 

Wat zijn jullie ervaringen en of tips............Het zou toch eenvoudiger moeten kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je een kvk nummer nodig hebben om een contract aan te kunnen gaan? Ik weet niet precies wat voor werkzaamheden je gaat uitvoeren en hoe de betaling daarvoor geregeld is, maar in principe kun je als prive-persoon natuurlijk prima een contract aangaan.

 

Aan de andere kant zullen de meeste problemen en kosten die je noemt wel meevallen. Inschrijven in het handelsregister en het afdragen van BTW zijn natuurlijk nodig. Of je iets moet verzekeren: hangt ervan af in welke mate je werk 'gevaarlijk' is (gevolgen kan hebben) en in welke mate je daarvoor aansprakelijk bent.

 

Voor de inkomstenbelasting zul je met deze bedragen en tijdsinzet niet als ondernemer gezien worden, en qua verzekeringen zal er niets veranderen (tenzij je nu net onder de ziekenfondsgrens zit, en met de winst erbij er net boven).

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een 'hobbyisten-vof' Als je gaat voor een KvK inschrijving, dan tel je gelijk vol mee. Je hebt alleen je starters- en zelfstandigen aftrek.

 

Het voorstel om geen bedrijf te starten is zo gek nog niet. Je zou een maatschapscontract kunnen opstellen om onderling afspraken te maken over het verdelen van kosten en baten. Ook kun je daarin afspreken dat contracten altijd door alle drie moeten worden ondertekend en dat inkopen vooraf moeten worden goedgekeurd door alle drie. Het blijft echter een beetje vervelend met het afvangen van de aansprakelijkheid. Je zou alle drie uit eigen hoofde aansprakelijk zijn voor de volle mep. Als je een vof start en die inschrijft bij de KvK word je flexibeler in wat je kunt regelen en hoe je een en ander kunt bewijzen. Bovendien zouden hele grote problemen kunnen leiden tot persoonlijk faillissement.

 

De oprichting van een vof verandert niet wezenlijk doordat je een dienst verkoopt in plaats van een produkt. Je laat in feite een aantal kostenposten weg, zoals voorraad. Maar ook in jullie geval moet je rekening houden met regels voor verkoop op afstand. Je hebt debiteuren en crediteuren, onderlinge verdeling van kosten en baten etc.

 

De verzekeringen vallen best mee. Nodig een agent uit om samen de risico's te inventariseren. Als je een prive pc gebruikt, valt die in je inboedelverzekering. Pas op het moment dat je apparatuur op naam van het bedrijf hebt, moet je aan een elektronika verzekering gaan denken. Maar zet dan alles op een enkel adres (scheelt premie) De belangrijkste polis is de aansprakelijkheidsverzekering. De gaten vul je op in je algemene voorwaarden en voor het restant bouw je een reserve op.

Als je netto 100 euro verdient, heb je waarschijnlijk al een hoop omgezet, want je zult met een bedrijf veel kosten maken die van je bruto winst af gaan.

 

Als je alleen maar doorverkoopt tegen commissie, is er dan niet sprake van een agentuurovereenkomst? Kijk eens wat je kunt vinden over vof-constructies die alleen met agenturen hun geld verdienen. Je kunt ook op zoek gaan naar new-economy business modellen en wat er goed/mis mee is.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.