• 0

Winstaandeel mogelijk zonder aandelen in werk-bv ?

Beste forumexperts,

Na speurwerk op deze website rest mij nog steeds een onbeantwoorde vraag. Op dit moment overweeg ik een persoonlijke Holding op te richten, omdat ik mij (toekomstig) wil inkopen in een familiebedrijf. Ik sta ook partime op de loonlijst van deze werk-bv.

Is het mogelijk zonder dat ik aandelen in deze werk-bv heb toch een winstdeling/management fee te ontvangen in de holding, gezien de ingebrachte kennis/arbeid? Of dienen er direct aandelen in de werk-bv gekocht te worden? Daarvoor is de financiële drempel echter nog te hoog, vandaar het idee om in een traject van bijvoorbeeld vijf jaar vermogen op te gaan bouwen in de holding om toekomstig aandelen kopen mogelijk te maken.

Ik zie uit naar de reacties!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

dag mroekel

De managementfee komt toe aan de holding BV van aandeelhouders. Winstdeling kan uiteraard wel via het salaris (noem het een bonus), maar daarmee profiteer je niet van de waardegroei van de BV zelf.

Je kunt ook denken aan een Buy-in waarbij je elk jaar bij gebleken resultaat een deel van de aandelen kunt aanschaffen. Of een pakket aandelen ineens, waarbij je de koopsom eerst schuldig blijft en die stapsgewijs inlost door af te zien van dividend.

Kortom, mogelijkheden genoeg om in de BV te groeien.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar