• 0

auto op de zaak voor mijn gehandicapte dochter

Ik vraag mij af of het mogelijk is om een auto op naam van de zaak te zetten en deze beschikbaar te stellen aan mijn gehandicapte dochter. De auto moet aangepast worden en ik weet dat ik vrijstelling van BPM krijg vanwege de handicap van mijn dochter en dat dat ook op naam van de zaak kan.

 

Als ik een dergelijke auto aan haar beschikbaar stel moet zij dan bijtelling betalen, als zij zelf de brandstof, verzekering en wegenbelasting betaald?

 

Wie kan mij helpen???

 

Kan ik de BTW aftrekken als ik een auto koop? Uiteraard een BTW-auto en niet een marge-auto.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet eerst iets meer feiten vertellen:

Wat is ‘de zaak’? Een eenmanszaak, en VOF, een BV…

Wat is de rol van je dochter binnen ‘de zaak’? In dienst, meewerkend kind, vennoot…

 

Ik krijg het vermoeden dat je denkt dat je door een soort ‘trucje’ (een auto met zakelijk geld aan te schaffen voor je dochter) o.a. de BTW terug te kunnen verdienen. Maar dat is toch erg goed dichtgespijkerd tegenwoordig, dus ik vrees het ergste.

Maar wie weet…

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Peter,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Je hebt gelijk als je bedoelt te zeggen dat ik een zo voordelig mogelijke manier zoek om mijn dochter een aangepaste auto te laten rijden.

 

Het is een BV en ze heeft geen enkele rol hier in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Okee,

 

In principe denk ik dat het best voordelig zou kunnen zijn om een (het liefst ‘groene’) kleine auto voor je dochter aan te schaffen als zij ook een klein baantje in de BV zou hebben. Dan zou zij (bovenop haar kleine salaris) een kleine ‘bijtelling’ krijgen en misschien praktisch niets in geld overhouden, maar wel de beschikking over de auto hebben (ook voor privé gebruik natuurlijk).

 

Het is dan wel zo dat zij iets moet doen voor dat kleine salaris (ook iets met de auto, zodat het niet onder de noemer ‘excessief privé-gebruik’ valt).

En als er een uitkering in het spel is, dan moet natuurlijk ook naar de gevolgen van eventuele kortingen daarop gekeken worden.

 

Om zomaar een auto in de BV te kopen die verder helemaal niet zakelijk gebruikt wordt (maar ter beschikking gesteld wordt aan iemand die niets voor de BV doet), dat lijkt mij geen goede optie. Daar wordt je niets wijzer van volgens mij (dat is ook wel een beetje de bedoeling van de wetgeving, eerlijk gezegd).

Maar ook dat zal vast wel vaker voorkomen in de praktijk.

Link naar reactie
  • 0

U geeft het antwoordt eigenlijk zelf al: Aangezien uw dochter helemaal niets met de BV te maken heeft kan u uiteraard ook geen auto voor haar kopen op naam van de BV. Tenminste: U mag de BTW uiteraard niet aftrekken want het is in principe geen zakelijke aanschaf.

Link naar reactie
  • 0

@ Peter

 

Ik begrijp uit meneer zijn verhaal dat het gaat om een tweede hands auto (want BTW, geen marge-auto) en nu hebben we het ook over een kleine auto. Dan denk ik al snel aan een auto van maximaal 8000 euro. Is de bijtelling dan op korte termijn al niet meer in kosten (want die gaat over de catalogus-waarde) dan de BTW die hierbij wordt bespaart? Zeker omdat er aanpassingen gedaan moeten worden ga ik er vanuit dat het geen auto is die over een jaar weer de deur uit gaat. Ik weet niet, maar mijn gevoel zegt dat privé kopen in dit geval beter is.

Link naar reactie
  • 0

@ Peter

 

Ik begrijp uit meneer zijn verhaal dat het gaat om een tweede hands auto (want BTW, geen marge-auto) en nu hebben we het ook over een kleine auto. Dan denk ik al snel aan een auto van maximaal 8000 euro. Is de bijtelling dan op korte termijn al niet meer in kosten (want die gaat over de catalogus-waarde) dan de BTW die hierbij wordt bespaart? Zeker omdat er aanpassingen gedaan moeten worden ga ik er vanuit dat het geen auto is die over een jaar weer de deur uit gaat. Ik weet niet, maar mijn gevoel zegt dat privé kopen in dit geval beter is.

 

Ja, dat zou niet handig zijn.

 

Maar ik begrijp (uit TV reclame etc) dat je voor rond de 10.000,- hele fijne zuinige auto's kan kopen tegenwoordig.

Daar gaat mijn verhaal eerder over.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Bedankt voor de wijze raad. Het gaat om een bus, want er moet een elektrische rolstoel in. Dus kleine en goedkope auto valt af.

 

Jullie hebben gelijk dat het geen auto voor een jaartje zal zijn. Hopelijk kan ze er een aantal jaren mee vooruit.

 

Ze heeft een uitkering, dus dat gaat ook problemen opleveren als ze in dienst komt en daarnaast heeft ze niet de energie om wat binnen het bedrijf te doen.

 

Ik dacht dat het misschien mogelijk was om iets met de BTW te doen en het te zien als een 'social projectje', maar ik wil op geen enkele manier wetten overtreden. Vandaar dat ik hier mijn vraag even stelde. Ik merk dat hier heel wat kennis aanwezig is.

Link naar reactie
  • 0

een tweede hands auto (want BTW, geen marge-auto)

 

Marge = tweedehands

BTW = nieuw of tweedehands

 

Omdat dochter niets in de BV kan doen en het busje niet zakelijk gebruikt zal worden, leidt het ter beschikking stellen van een busje tot een dividenduitdeling aan de aandeelhouder ter grootte van de kosten, mogelijk gevolgd door een schenking aan de dochter. En uiteraard is de btw niet aftrekbaar.

 

Conclusie is en blijft dat dit waarschijnlijk niet de meest voordelige optie is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.