• 0

Welke stappen nu te nemen, noodkreet..?

Hallo iedereen,

 

Graag wil ik jullie ervaring en expertise om te bepalen welke stappen ik nu het beste kan nemen.

 

Ik heb een bedrijfje gehad dat in 2008 onderuit is gegaan. Mijn huis werd in beslag genomen en de schuldeisers stapelden zich op. In de jaren 2008 en 2009 heb ik enorm veel af betaald en ondertussen hulp gezocht. Als ik links 3000 euro betaalde aan schuldeisers, dan kwam er rechts 4000 euro bij aan onkosten, administratiekosten, deurwaarderskosten, etc etc bij andere schuldeisers. Nergens maar dan ook nergens kreeg ik hulp; GKB, KVK klankboord, diverse schuldhulp verleners a 150 euro per intakegesprek, WNSP kon niet want ik had geen vast inkomen en ik had nog een huis op mijn naam staan, etc.

 

Uit machteloosheid twijfelde of ik het land voor goed zou verlaten, maar ben toch gebleven. Een aantal jaren heb ik zonder vast woonadres geleefd en getracht mijzelf nog staande te houden. Sinds dit jaar heb ik weer de kracht om hard te werken aan het oplossen van alle schulden.

 

Ik heb een part-time baan a 28 uur waarmee ik zo'n 1000 euro netto binnenhaal en haal daarnaast gemiddeld zo'n 500 euro binnen aan omzet van werk als fotograaf op evenementen. (Tijdens het solliciteren ben ik ook een eigen eenmanszaakje begonnen als fotograaf omdat dat simpelweg brood op de plank leverde).

 

Nu ik mij sinds enkele maanden weer in heb geschreven, vallen (logisch) de schuldeisers mij tegelijk aan met dreigingen van beslag op inkomstens, inboedel, onroerend goederen etc. Ik bezit vrijwel niets, letterlijk. Het enige wat ik heb is een kamertje van 4 bij 3 dat ik huur met een tafel, een computer, een bed en that's it.

 

Ik wil heel graag het WSNP in zodat alle schuldeisers het maximale kunnen krijgen wat mogelijk is, ik niet meer elke dag een dreigbrief hoef te verwerken en er eindelijk een toekomst opgebouwd kan worden.

 

Wat zou nu het beste zijn om te doen qua stappen. Ik wil natuurlijk niet dat er beslag gelegd wordt op mijn salaris omdat dan 1 schuldeiser iets krijgt, ik geen leefgeld meer heb behalve het variabel salaris en de andere schuldeisers alleen nog maar bozer worden.

 

Met de bank, waar ik een rekening courant had van 35k ben ik nu wel in gesprek voor een tijdelijke betalingsvoorstel totdat WSNP eventueel opgezet wordt. Maar als een andere schuldeiser beslag gaat leggen op mijn salaris, gaat dat niet lukken natuurlijk.

 

korte omschrijving van schulden:

 

bank nu 45k

hypotheek verstrekker heeft mijn huis in beslag genomen; hypotheek is 235k

leveranciers; de 2 grote die nu dreigen zijn beide 3500 en 5500 eu.

de belastingdienst heeft nog geen dreiging gedaan.. ik krijg overigens nog veel geld ook terug van de belastingdienst.

 

elk advies is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey...

 

Ten eerste ontzettend knap en goed van je, dat je weer de power hebt gevonden om omhoog te komen en je rotzooi onder ogen te zien. Dit is serieus de beste stap die je hebt genomen, geloof me !

 

Er zijn hier een aantal experts aanwezig, niet dagelijks natuurlijk, maar door bijvoorbeeld veel te vragen en door je antwoorden kunnen we wel een beter inzicht krijgen in je situatie en hoe je eventueel te helpen.

 

Mijn eerste vraag is in ieder geval : Heb je iemand die je boekhouding doet of deed, of doe je dit zelf ? Waarom denk je nog een hoop geld van de BD te krijgen, waar is dit van (IB, te vorderen BTW), hoeveel schat je dat dit is en welke termijn verwacht je dit te krijgen.

 

Heel veel sterkte en succes, maar hou die power die je weer gevonden hebt, vast ! Er komt een uitweg, geloof me !

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Dank je voor je motiverende woorden.

 

Er was ten tijde van mijn bedrijfje een boekhouder die alles bijhield. Hij wilt mijn papieren niet vrijgeven totdat ik zijn volledige factuur betaal. Omdat ik alsnog verlies leed, het jaar van opstarten 2007 en het jaar dat alles mis ging 2008, beweert een andere boekhouder (van een vriend) dat omdat ik jarenlang (10 jaar) een goed salaris verdiende voordat ik ondernemer werd, ik 'teveel betaalde belasting' terug kan vorderen omdat ik vanaf 2007 verlies heb geleden.

 

Ook heb ik nooit startersaftrek en dergelijke gekregen. Hoeveel belastinggeld ik terug zou krijgen zou ik niet uit zekerheid durven zeggen. Dit zou echter te verwachten zijn wanneer de papieren van 2007 ingeleverd worden en die aangifte behandeld wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik 'teveel betaalde belasting' terug kan vorderen omdat ik vanaf 2007 verlies heb geleden.

 

Dit klopt, dit is bij mij ook gedaan en gebeurt. Je hebt dan ook zelfs nog iets als compensabel verlies te verrekenen, maar dan moet alles achter de rug zijn.

 

Maar op dit stuk zijn er voldoende experts aanwezig die je vast en zeker in de komende tijd (uren/dagen) daarin goed kunnen adviseren.

 

@allen : Ik vraag me nog steeds af of een accountant de boekhouding in bezit mag houden, totdat er een openstaande factuur is betaald. Dit is toch jouw eigendom ? En mag je geleden schade (bijvoorbeeld boete door niet tijdig indienen aangifte's dan weer op je boekhouder verhalen ? Onzin, maar zo zou de keerzijde wel moeten zijn.

 

Mijn boekhouder wilde toentertijd de boekhouding alleen maar vrijgeven na tekening van een vrijwaringsbewijs dat ik hem nooit zou aanklagen voor gemaakte fouten en geleden schade door zijn kant. Toch te bezopen voor woorden ?

Link naar reactie
  • 0
Er was ten tijde van mijn bedrijfje een boekhouder die alles bijhield. Hij wilt mijn papieren niet vrijgeven totdat ik zijn volledige factuur betaal.

 

heb geen idee wat er nog open staat maar m.i. mag hij jouw stukken niet zomaar achterhouden. kan je geen regeling met hem treffen.

 

Eigenlijk wel raar. als hij zijn werk gedaan had zou er uit de jaarstukken moeten blijken dat je inderdaad nog het een en ander bij de BD te vorderen hebt. Het zou dan in zijn voordeel zijn dat die aangiften alsnog ingediend worden. Kan hij eindelijk ook eens betaald worden ;)

 

En als hij geen jaarstukken heeft gemaakt dan heeft hij ook geen dienst verleend. Hooguit recht op wat euries voor het inkloppen, als hij dat al gedaan heeft.

 

en als je aan kan tonen dat je meer dan 1125 uur binnen jouw bedrijf gewerkt hebt kom je volgens mij gewoon in aanmerking voor startersaftrek.

 

maar de juristen hier zullen ongetwijfeld aan kunnen geven wat jouw rechten inzake de stukken zijn.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De boekhouder mag - in beginsel - wat 'ie zelf heeft gemaakt, dus bijvoorbeeld het door de boekhouder ingeboekte grootboek, onder zich houden, maar de feitelijke boeken (in- en verkoopfacturen, betalingsbewijzen, etc) niet.

Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten dat het niet zomaar kan, hoewel dat weinig zal veranderen want hij geeft het toch niet zomaar.

 

Dit is ook voor iets latere zorg. De meer prangende zaken zijn de "beslag op loon en inkomsten" dreigingen. En zo spoedig mogelijk het WSNP traject in kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ben ik het niet mee eens. Je hebt nu besloten er voor te gaan, dan gaan ook. Dit is nog maar één van die stappen en er komen een heleboel dingen gelijk. Maar hier kun je al mee aan de gang. Als een gek die boekhouding terug zien te krijgen en op orde zien te krijgen, de aangifte's indienen !

 

Beuren is beuren momenteel, wie weet wat er nog te wachten staat qua achterstallige boete's. Zolang je nog geen andere tips heb, concentreer je hierop ! Kom op, aan de gang !

 

Ik heb in 3 dagen tijd duizenden kassabonnetjes opnieuw ingevoerd in excel , wat mij als beloning een BTW teruggave gaf van 10.000 piek !

 

Kom op, de nacht is nog jong, het weekend net begonnen. Plannen maken voor komende maandag !

Link naar reactie
  • 0

helemaal met Marcel eens en ik zal aangeven waarom. Elke euro die je kunt schrapen is er een. Die heb je vast. Als je nu de WSNP boven het innen van vorderingen stelt, dan vallen die vorderingen straks in de WSNP en heb je er helemaal NIETS aan! Komt gewoon op de boedelrekening binnen en jij zult er niet blijer van worden.

 

StevenK geeft terecht aan dat je boekhouder alleen zaken onder zich mag houden die hij zelf geproduceerd heeft. Dit heet retentierecht. De onderliggende stukken (dus jouw administratie) moet hij afgeven. Als hij daartoe niet bereid is, dan is een stap naar de politie en aangifte doen van diefstal of verduistering de volgende stap. Als hij zelfs daar niet gevoelig voor is, dan is de stap naar de rechter de volgende. Daar weet StevenK dan weer meer over. Wellicht kan dat vrij goedkoop (alleen griffierecht)???

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beuren is beuren momenteel,

 

Joost, dank voor je aanvulling, dit bedoelde ik inderdaad. Ik doe het in eigen woorden dunnetjes over....

 

fooltje. (wat je niet bent, volgens mij)Wanneer je nog centen van de BD tegoed hebt, kun je ze nu nog vrijelijk gebruiken om bijvoorbeeld die 2 crediteuren te betalen, of betalingsafspraken te maken of wat dan ook. Wanneer je in de WSNP zit, komt alles in de grote pot, en heb je er niks meer aan ! In de WSNP heb je niets meer. OK, je dreigbrieven komen bij de bewindvoerder/curator en dan ?

 

Je hebt nu net besloten heft weer in eigen hand te nemen, kom op doe dit dan.

 

Door je slechte inkomsten heb je hoogstwaarschijnlijk recht op Civiele Toevoeging. Dit betekent dat je het minimale aan advocaatkosten moet betalen, ongeveer 100 piek. Ik dacht dat griffie rechten wel voor eigen rekening kwamen, maar dat is tientjeswerk. Het zal je wel veel ellende besparen.

 

Kop op, ik ken het verhaal, kan er over meepraten.... (linkje wel, linkje niet,linkje wel, niet..... :-[ :-[ )

(inside informaton)

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

O ja... enne die tip van Joost : Het gaat nu om jouw hachie ! Dus ook al is de stap groot, wat ik me kan voorstellen, maar wanneer boekhouder komende maandag niet met je boekhouding op de proppen komt, per direct aangifte !

 

Je hebt deze zo hard nodig, ook al denk je zelf dat die boekhouding op 2e plaats komt.

Link naar reactie
  • 0

O ja... enne die tip van Joost : Het gaat nu om jouw hachie ! Dus ook al is de stap groot, wat ik me kan voorstellen, maar wanneer boekhouder komende maandag niet met je boekhouding op de proppen komt, per direct aangifte !

 

Je hebt deze zo hard nodig, ook al denk je zelf dat die boekhouding op 2e plaats komt.

 

Ik ben overtuigd!!! Maandag stort ik me op de boekhouder om mijn spullen te krijgen!!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

O ja... enne die tip van Joost : Het gaat nu om jouw hachie ! Dus ook al is de stap groot, wat ik me kan voorstellen, maar wanneer boekhouder komende maandag niet met je boekhouding op de proppen komt, per direct aangifte !

 

Je hebt deze zo hard nodig, ook al denk je zelf dat die boekhouding op 2e plaats komt.

Niet aangifte doen, maar aansprakelijk stellen voor schade en kort geding beginnen over afgifte, want het is een civiele kwestie.

Link naar reactie
  • 0

Er was ten tijde van mijn bedrijfje een boekhouder die alles bijhield. Hij wilt mijn papieren niet vrijgeven totdat ik zijn volledige factuur betaal.

 

heb geen idee wat er nog open staat maar m.i. mag hij jouw stukken niet zomaar achterhouden. kan je geen regeling met hem treffen.

 

Eigenlijk wel raar. als hij zijn werk gedaan had zou er uit de jaarstukken moeten blijken dat je inderdaad nog het een en ander bij de BD te vorderen hebt. Het zou dan in zijn voordeel zijn dat die aangiften alsnog ingediend worden. Kan hij eindelijk ook eens betaald worden ;)

 

En als hij geen jaarstukken heeft gemaakt dan heeft hij ook geen dienst verleend. Hooguit recht op wat euries voor het inkloppen, als hij dat al gedaan heeft.

 

en als je aan kan tonen dat je meer dan 1125 uur binnen jouw bedrijf gewerkt hebt kom je volgens mij gewoon in aanmerking voor startersaftrek.

 

maar de juristen hier zullen ongetwijfeld aan kunnen geven wat jouw rechten inzake de stukken zijn.

 

een van de redenen waarom ik moeite had met betalen was omdat hij mij een rekening voorschoot van 5000+ euro voor het maken van kwartaal btw opgaven en 1x jaaropgave. Dit leek mij overdreven veel en kon dit ook niet betalen. Hij heeft dus uiteindelijk niet die jaaropgave ingediend. Ook zou hij 1000 euro subsidie aanvragen voor startende ondernemers boekhoudkosten, heeft hij ook niet gedaan.

 

De accountant van die vriend zei idd dat het zou gaan om iets van 10.000 euro. Maandag is dit dus een prioriteit om mijn spullen te krijgen!

Link naar reactie
  • 0

O ja... enne die tip van Joost : Het gaat nu om jouw hachie ! Dus ook al is de stap groot, wat ik me kan voorstellen, maar wanneer boekhouder komende maandag niet met je boekhouding op de proppen komt, per direct aangifte !

 

Je hebt deze zo hard nodig, ook al denk je zelf dat die boekhouding op 2e plaats komt.

Niet aangifte doen, maar aansprakelijk stellen voor schade en kort geding beginnen over afgifte, want het is een civiele kwestie.

 

kan ik hier mee dreigen? Niet dat ik een flater sla omdat ik hun factuur niet betaald heb en dus mijn rechten heb verloren?

Link naar reactie
  • 0

Die boekhouder ziet neem ik aan toch ook wel dat hij geen cent meer krijgt als hij geen boekhouding maakt of geen stukken afgeeft. Wijs hem daar in ieder geval dan op. Misschien kun je met hem een deal sluiten voor een klein bedrag, zodat hij nog iets krijgt. Uiteraard pas betalen als je die teruggave hebt gekregen. Heb je niet een vriend of kennis met kennis van zaken die dit met de boekhouder kan bespreken?

Link naar reactie
  • 0

Die boekhouder ziet neem ik aan toch ook wel dat hij geen cent meer krijgt als hij geen boekhouding maakt of geen stukken afgeeft. Wijs hem daar in ieder geval dan op. Misschien kun je met hem een deal sluiten voor een klein bedrag, zodat hij nog iets krijgt. Uiteraard pas betalen als je die teruggave hebt gekregen. Heb je niet een vriend of kennis met kennis van zaken die dit met de boekhouder kan bespreken?

 

Geen vriend die hier kennis in heeft helaas.

 

Ik ga het bespreken met hem

Link naar reactie
  • 0

Vandaag aankondiging van beslaglegging met politie en slotenmaker binnen gekregen.

 

Nu ga ik meteen een Email sturen waarin ik het een en ander uitleg, maar heb de volgende vraag.

 

Ik woon in een woning met 2 huisgenoten. Dit was voor mij de enige mogelijkheid weer ergens te gaan wonen.

Nu heb ik 1 kamertje en de anderen een eigen kamer. De woonkamer is voor gezamenlijk gebruik.

 

Mijn spullen/bezittingen zijn echter minimaal; bed, kast, oude laptop en wat kleding. Nu wil ik natuurlijk niet dat de beslagleggers alle spullen van de huisgenoten in beslag gaan nemen, maar alleen mijn eigendommen.

 

Hoe ga ik hiermee om? Hoe bereid ik ons hierop voor?

 

Link naar reactie
  • 0

in ieder geval thuis zijn op het aangekondigde tijdstip. kan de slotenmaker thuis blijven. Neem even contact op met de deurwaarder en vertel hem dat je gewoon thuis bent en mee wil werken. Beslaglegging is niets anders dan een "gratis' inventarisatie van jouw bezittingen die wellicht in een later stadium verkocht kunnen worden.

 

Kleding en noodzakelijk meubilair kunnen ze volgens mij niet in beslag nemen (bed, bank tafel enz.)

Link naar reactie
  • 0

in ieder geval thuis zijn op het aangekondigde tijdstip. kan de slotenmaker thuis blijven. Neem even contact op met de deurwaarder en vertel hem dat je gewoon thuis bent en mee wil werken. Beslaglegging is niets anders dan een "gratis' inventarisatie van jouw bezittingen die wellicht in een later stadium verkocht kunnen worden.

 

Kleding en noodzakelijk meubilair kunnen ze volgens mij niet in beslag nemen (bed, bank tafel enz.)

 

ik heb meteen een E-mail gestuurd met uitgebreid uitleg over mijn welwillendheid dit op te lossen. Dit is overigens een kleine schuldeiser (relatief) 800 euro in tegenstelling tot de grotere.

Link naar reactie
  • 0
ik heb meteen een E-mail gestuurd met uitgebreid uitleg over mijn welwillendheid dit op te lossen. Dit is overigens een kleine schuldeiser (relatief) 800 euro in tegenstelling tot de grotere.

 

mijn ervaring in dit soort zaken is gewoon even bellen met de deurwaarder die op de brief staat. kan je gelijk vertellen dat de sleutelmaker en politie thuis kunnen blijven, scheelt weer in de kosten.

 

Waarom heb je geen contact gehouden met die kleine schuldeiser van 800 euro en geprobeerd een regeling te treffen. nu hij een incassobureau of deurwaarder heeft ingeschakeld lopen de kosten alleen maar op.

 

als straks die grotere schuldeisers hetzelfde gaan doen wordt de rekening nog hoger.

Link naar reactie
  • 0

ik heb meteen een E-mail gestuurd met uitgebreid uitleg over mijn welwillendheid dit op te lossen. Dit is overigens een kleine schuldeiser (relatief) 800 euro in tegenstelling tot de grotere.

 

mijn ervaring in dit soort zaken is gewoon even bellen met de deurwaarder die op de brief staat. kan je gelijk vertellen dat de sleutelmaker en politie thuis kunnen blijven, scheelt weer in de kosten.

 

Waarom heb je geen contact gehouden met die kleine schuldeiser van 800 euro en geprobeerd een regeling te treffen. nu hij een incassobureau of deurwaarder heeft ingeschakeld lopen de kosten alleen maar op.

 

als straks die grotere schuldeisers hetzelfde gaan doen wordt de rekening nog hoger.

 

Ik heb kort geleden een bericht gekregen van een deurwaarder over totale openstaande som van deze schuldeiser. Ook kwamen die van de Rabobank en leveranciers, daar heb ik meteen getracht afspraken mee te maken, omdat dat schrikbarendere bedragen waren. Ik denk dat omdat ik maar 1 dag vrij had om aandacht hieraan te besteden (de andere dagen had ik opdrachten en mijn nieuwe baan) het mij ontschoten is meteen hier ook naar toe te mailen.

 

Hiervoor heb ik een lange periode zonder vast woonadres geleefd. Mijn post kwam nog tot een bepaalde datum op mijn oude woonadres in terecht. Al die veroordelingen, boetes, verhogingen, etc heb ik dus niet ontvangen en ook niet op gereageerd. Nu ik mij sinds kort weer heb ingeschreven krijg ik dus eigenlijk meteen het resultaat van al die verhogingen en "u heeft niet voldaan aan de veroordeling en betalingsverplichting". Dit kon ik simpelweg niet, dat probeer ik hen nu duidelijk te maken met het voorstel samen te kijken naar mijn huidige inkomsten om daar een verdeling van te maken voor tussentijdse aflossing tot ik eventueel het WSNP in kan.

Link naar reactie
  • 0

Heb je voor jezelf een goed inzicht wat er nu nog openstaat en bij wie? wellicht hier een gericht achter aan gaan en in ieder geval jouw schuldeisers laten weten waar je nu bereikbaar bent en vertellen dat je nu niet bij machte bent om direct te betalen maar dat je wel mee wil werken aan een oplossing.

 

Als je geen inzicht hebt blijven de "lijken uit de kast rollen".

Link naar reactie
  • 0

Heb je voor jezelf een goed inzicht wat er nu nog openstaat en bij wie? wellicht hier een gericht achter aan gaan en in ieder geval jouw schuldeisers laten weten waar je nu bereikbaar bent en vertellen dat je nu niet bij machte bent om direct te betalen maar dat je wel mee wil werken aan een oplossing.

 

Als je geen inzicht hebt blijven de "lijken uit de kast rollen".

 

Eerlijk gezegd nee, maar dat heeft 2 redenen. Ik heb met de grootste schuldeisers altijd wel contact gehouden Rabobank en ASR.. ASR is mijn huis nog aan het verkopen dus ik weet nog niet wat de restschuld is hiervan. Rabobank ben ik mee in gesprek.

 

Een aantal schuldhulpverleners hebben mij op mijn hart gedrukt dat ik destijds niets meer, maar dan ook niets meer, moest betalen, dat ik alles gewoon voor moest laten komen en dat ik werk moest zoeken om WSNP in te kunnen. Reden1: Een aantal van de schuldeisers zullen dan afvallen omdat ze zien dat er niets meer te halen valt. (Dit lijkt ook zo te zijn).

 

Reden 2 is dat ik echt niet meer weet welke leveranciers en andere schuldeisers er in 2008 allemaal waren. Ik ging er dus eigenlijk vanuit dat zodra ik mij weer in had geschreven, zij die de nood nog zagen om verhaal te halen bij mij, dit ook zouden doen. Op elk van hun schrijven zou ik dan uitgebreid reageren met uitleg en welwillendheid.

 

Begrijp me goed. Ik heb echt zoveel schuldhulpverleners gesproken, zoveel instanties en niemand die mij echt verder kon of wilde helpen (ik hoorde zelfs van schuldeisers destijds dat de schuldhulpverlener die 150 euro intake kosten berekende, toch maar niet mijn case ging aannemen... ipv dat ik dit van hem zelf hoorde!) op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer, snap je niet meer wat je kunt en of hoe je het voor elkaar moet boksen. Daarom heb ik ook een aantal jaar zonder vast woonadres geleefd... nu heb ik een baan en werk ik volledig mee aan het oplossen van alle schulden. Meer kan ik ook niet doen.. maar ik zal helaas heus wel dingen fout hebben gedaan of nog doen.. totdat iemand mij echt kan begeleiden.

 

Ik neem dan ook al jullie reacties uiterst serieus en neem er aktie op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.