• 0

Welke stappen nu te nemen, noodkreet..?

Hallo iedereen,

 

Graag wil ik jullie ervaring en expertise om te bepalen welke stappen ik nu het beste kan nemen.

 

Ik heb een bedrijfje gehad dat in 2008 onderuit is gegaan. Mijn huis werd in beslag genomen en de schuldeisers stapelden zich op. In de jaren 2008 en 2009 heb ik enorm veel af betaald en ondertussen hulp gezocht. Als ik links 3000 euro betaalde aan schuldeisers, dan kwam er rechts 4000 euro bij aan onkosten, administratiekosten, deurwaarderskosten, etc etc bij andere schuldeisers. Nergens maar dan ook nergens kreeg ik hulp; GKB, KVK klankboord, diverse schuldhulp verleners a 150 euro per intakegesprek, WNSP kon niet want ik had geen vast inkomen en ik had nog een huis op mijn naam staan, etc.

 

Uit machteloosheid twijfelde of ik het land voor goed zou verlaten, maar ben toch gebleven. Een aantal jaren heb ik zonder vast woonadres geleefd en getracht mijzelf nog staande te houden. Sinds dit jaar heb ik weer de kracht om hard te werken aan het oplossen van alle schulden.

 

Ik heb een part-time baan a 28 uur waarmee ik zo'n 1000 euro netto binnenhaal en haal daarnaast gemiddeld zo'n 500 euro binnen aan omzet van werk als fotograaf op evenementen. (Tijdens het solliciteren ben ik ook een eigen eenmanszaakje begonnen als fotograaf omdat dat simpelweg brood op de plank leverde).

 

Nu ik mij sinds enkele maanden weer in heb geschreven, vallen (logisch) de schuldeisers mij tegelijk aan met dreigingen van beslag op inkomstens, inboedel, onroerend goederen etc. Ik bezit vrijwel niets, letterlijk. Het enige wat ik heb is een kamertje van 4 bij 3 dat ik huur met een tafel, een computer, een bed en that's it.

 

Ik wil heel graag het WSNP in zodat alle schuldeisers het maximale kunnen krijgen wat mogelijk is, ik niet meer elke dag een dreigbrief hoef te verwerken en er eindelijk een toekomst opgebouwd kan worden.

 

Wat zou nu het beste zijn om te doen qua stappen. Ik wil natuurlijk niet dat er beslag gelegd wordt op mijn salaris omdat dan 1 schuldeiser iets krijgt, ik geen leefgeld meer heb behalve het variabel salaris en de andere schuldeisers alleen nog maar bozer worden.

 

Met de bank, waar ik een rekening courant had van 35k ben ik nu wel in gesprek voor een tijdelijke betalingsvoorstel totdat WSNP eventueel opgezet wordt. Maar als een andere schuldeiser beslag gaat leggen op mijn salaris, gaat dat niet lukken natuurlijk.

 

korte omschrijving van schulden:

 

bank nu 45k

hypotheek verstrekker heeft mijn huis in beslag genomen; hypotheek is 235k

leveranciers; de 2 grote die nu dreigen zijn beide 3500 en 5500 eu.

de belastingdienst heeft nog geen dreiging gedaan.. ik krijg overigens nog veel geld ook terug van de belastingdienst.

 

elk advies is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De zoekresultaten die ik hier gevonden had waren niet de juiste zoals ik eerder vermeld had.

Het bleek dat ze van naam veranderd zijn. Ik heb ze gevonden.

 

Mooi en ook al gesproken? de teller tikt door :(

 

er bleek niemand aanwezig te zijn die mij verder kon helpen. Het zou intern besproken worden, maar ik bel natuurlijk zelf terug.

Link naar reactie
  • 0

Krijg een beetje het idee dat je niet langs de telefoniste gekomen bent. Er kort op blijven zitten want die spullen moeten terug. pas dan kan je er mee aan de slag. En anders gewoon langs gaan en je poot tussen de deur houden.

 

over hoeveel jaren administratieve achterstand praten we eigenlijk precies?

Link naar reactie
  • 0

Krijg een beetje het idee dat je niet langs de telefoniste gekomen bent. Er kort op blijven zitten want die spullen moeten terug. pas dan kan je er mee aan de slag. En anders gewoon langs gaan en je poot tussen de deur houden.

 

over hoeveel jaren administratieve achterstand praten we eigenlijk precies?

 

het gaat om de cijfers van 2007 wat betreft het bedrijfje dat onderuit ging.

2008, 2009, 2010 zijn ook niet ingeleverd maar daar heb ik wel alles netjes van bijgehouden. Ik heb alleen nog niet de middelen $ gehad om dat te laten verzorgen. Wel moge duidelijk zijn dat ik al die jaren verlies heb geleden. Met kanttekening dat ik de jaren 2009 en 2010 volledig emotioneel op was, geen vast woonadres had en vluchtgedrag vertoonde.

 

Mijn ZZP boekhouding van 2011 is zo minimaal dat ik dat nu in Excell bijhoud en belasting aangifte via de belastingdienst site doe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

in 2007 ging jouw bedrijf onderuit. wat voor administratie heb je dan over 2008 - 2010 ? Neem aan geen administratie eigen bedrijf, wat voor inkomsten had je toen ? loon zzp uitkering? Dan kan de administratieve druk en daarmee de kosten nooit hoog zijn. En hoe zat het met de jaren voor 2007. voldoende winst gemaakt aangiftes gedaan en ook definitief opgelegd?

 

 

Link naar reactie
  • 0

in 2007 ging jouw bedrijf onderuit. wat voor administratie heb je dan over 2008 - 2010 ? Neem aan geen administratie eigen bedrijf, wat voor inkomsten had je toen ? loon zzp uitkering? Dan kan de administratieve druk en daarmee de kosten nooit hoog zijn. En hoe zat het met de jaren voor 2007. voldoende winst gemaakt aangiftes gedaan en ook definitief opgelegd?

 

 

 

ten tijden van het bedrijfje (winkel) deed ik veel optredens als muzikant. - onder hetzelfde kvk nummer - Daar leefde ik van. Dat zijn geen mega bedragen inderdaad en die maanden dat het wel enorm was, ging het meeste op aan afbetaling van schuldeisers (vooral in 2008 en deel 2009) tot ik daarmee gestopt ben omdat ik merkte dat ik links bijv 2000 euro afbetaalde aan schuldeisers a en b, maar rechts 3000 euro aan 'onkosten, rente, deurwaarderskosten, administratiekosten, etc' erbij kreeg.

 

in 2006 heb ik een jaartje WW getrokken na zo'n 10 jaar als account manager voor IBM geaffilieerde bedrijven te hebben gewerkt als sabbatical; een jaar om te bedenken wat ik nou wilde met mijn leven. Die winkel opstarten was eigenlijk een noodkreet voor iets anders, wat ik bij nader inzien nooit had moeten doen. De jaren voor 2006 heb ik altijd goed verdiend, de winkel is ook opgestart in 2007 en onderuit gegaan in 2008 (jan/feb/ma). De boekhouder zei dat als 2008 net zoals 2007 zou zijn, ik winst zou gaan draaien. Dit is voor een winkel relatief positief; in je 2e jaar al winst draaien. Alleen waren er zoveel factoren in de omgeving van de winkel die samen met mijn incompetentie en onvoorbereidheid ervoor zorgden dat in 3 maanden de winkel snoeihard onderuit ging.

Link naar reactie
  • 0
De boekhouder zei dat als 2008 net zoals 2007 zou zijn, ik winst zou gaan draaien. Dit is voor een winkel relatief positief; in je 2e jaar al winst draaien. Alleen waren er zoveel factoren in de omgeving van de winkel die samen met mijn incompetentie en onvoorbereidheid ervoor zorgden dat in 3 maanden de winkel snoeihard onderuit ging.

 

lekker advies van die boekhouder heeft hij je ook verteld waarvan je moest leven als er verlies gedraaid werd?

 

ten tijden van het bedrijfje (winkel) deed ik veel optredens als muzikant. - onder hetzelfde kvk nummer - Daar leefde ik van. Dat zijn geen mega bedragen inderdaad en die maanden dat het wel enorm was, ging het meeste op aan afbetaling van schuldeisers (vooral in 2008 en deel 2009) tot ik daarmee gestopt ben omdat ik merkte dat ik links bijv 2000 euro afbetaalde aan schuldeisers a en b, maar rechts 3000 euro aan 'onkosten, rente, deurwaarderskosten, administratiekosten, etc' erbij kreeg.

 

Als er geen aangifte gedaan is zal je er ook nog geen belasting over betaald hebben. Ik hoop wel dat je alles goed bijgehouden hebt in die jaren anders zou de BD wel eens kunnen gaan schatten als ze dat al nog niet gedaan hebben. Ik neem aan dat de belastingdienst ook wel aangedrongen heeft op het doen van aangifte?

 

Heb je eigenlijk alle bescheiden nog en hoe groot is die stapel? is het voor een boekhouder überhaupt nog mogelijk om er iets van te brouwen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De boekhouder zei dat als 2008 net zoals 2007 zou zijn, ik winst zou gaan draaien. Dit is voor een winkel relatief positief; in je 2e jaar al winst draaien. Alleen waren er zoveel factoren in de omgeving van de winkel die samen met mijn incompetentie en onvoorbereidheid ervoor zorgden dat in 3 maanden de winkel snoeihard onderuit ging.

 

lekker advies van die boekhouder heeft hij je ook verteld waarvan je moest leven als er verlies gedraaid werd?

 

ten tijden van het bedrijfje (winkel) deed ik veel optredens als muzikant. - onder hetzelfde kvk nummer - Daar leefde ik van. Dat zijn geen mega bedragen inderdaad en die maanden dat het wel enorm was, ging het meeste op aan afbetaling van schuldeisers (vooral in 2008 en deel 2009) tot ik daarmee gestopt ben omdat ik merkte dat ik links bijv 2000 euro afbetaalde aan schuldeisers a en b, maar rechts 3000 euro aan 'onkosten, rente, deurwaarderskosten, administratiekosten, etc' erbij kreeg.

 

Als er geen aangifte gedaan is zal je er ook nog geen belasting over betaald hebben. Ik hoop wel dat je alles goed bijgehouden hebt in die jaren anders zou de BD wel eens kunnen gaan schatten als ze dat al nog niet gedaan hebben. Ik neem aan dat de belastingdienst ook wel aangedrongen heeft op het doen van aangifte?

 

Heb je eigenlijk alle bescheiden nog en hoe groot is die stapel? is het voor een boekhouder überhaupt nog mogelijk om er iets van te brouwen?

 

 

 

Deze boekhouder gaf 0 advies en berekende mij voor 1 jaar btw en jaaropgave 5.000 euro! Inzicht Accountants te Rotterdam en Houten heten ze nu.

 

De boekhouding van de jaren 2008,09,10 is echt heel simpel en alles is netjes bijgehouden. Dus dat is zo gefixt. De belastingdienst heeft wel een schatting gemaakt voor 2009 maar dat is te corrigeren, ondanks dat er vast een boete aan vast zit.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dus ik begrijp dat alleen de boekhouding over 2007 eventueel zou ontbreken als de boekhouder zicg star op blijft stellen.

 

Dat bied wel kansen voor WSNP. Als je zorgt dat alle andere jaren compleet zijn ,alle aangiftes ingedient en je een goed verhaal hebt met diverse aantoonbare akties naar de rechter toe dat je er alles aan gedaan hebt 2007 terug te krijgen,dan verwacht ik dat de WSNP in ieder geval niet zal worden afgewezen door het niet compleet zijn van de boekhouding.

 

Nog een tip. Bel Zuidweg en zeg dat je het niet meer ziet zitten en op korte termijn een afspraak wilt. Zeker in deze periode kan de uitnodiging voor de eerste informatieve afspraak pas over 2 maanden plaatsvinden. Bel ze gek om volgende week terecht te kunnen!

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik begrijp dat alleen de boekhouding over 2007 eventueel zou ontbreken als de boekhouder zicg star op blijft stellen.

 

Dat bied wel kansen voor WSNP. Als je zorgt dat alle andere jaren compleet zijn ,alle aangiftes ingedient en je een goed verhaal hebt met diverse aantoonbare akties naar de rechter toe dat je er alles aan gedaan hebt 2007 terug te krijgen,dan verwacht ik dat de WSNP in ieder geval niet zal worden afgewezen door het niet compleet zijn van de boekhouding.

 

Nog een tip. Bel Zuidweg en zeg dat je het niet meer ziet zitten en op korte termijn een afspraak wilt. Zeker in deze periode kan de uitnodiging voor de eerste informatieve afspraak pas over 2 maanden plaatsvinden. Bel ze gek om volgende week terecht te kunnen!

 

Danny

 

 

 

 

Dat klopt. 2007 is het enige jaar dat ik mijn winkel actief had en dat er omzet gedraaid werd. De eerste 3 maanden van augustus, tevens in bezit van de accountant, was niets meer dan opheffingsuitverkoop.

 

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik binnen 3 a 4 weken een uitnodiging krijg voor intake gesprek bij Zuidweg en Partners. Ik zal ze bellen om een eerdere datum te vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft wel een schatting gemaakt voor 2009 maar dat is te corrigeren, ondanks dat er vast een boete aan vast zit.

Ik neem aan dat daar al wel actie op is ondernomen, door middel van een (tijdig) bezwaarschrift?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft wel een schatting gemaakt voor 2009 maar dat is te corrigeren, ondanks dat er vast een boete aan vast zit.

Ik neem aan dat daar al wel actie op is ondernomen, door middel van een (tijdig) bezwaarschrift?

 

nog niet (het is overigens over 2008). Ik heb pas sinds kort deze berichten ontvangen en de mogelijkheid erop te reageren. Het leek mij de juiste weg alles in een keer te communiceren met de belastingdienst. Niet slim? Dan kan ik in de aankomende dagen daar wel een brief voor opstellen met uitgebreide uitleg?

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan wat je hebt gehad. Als je alleen een aankondiging hebt gehad dat een aanslag wordt opgelegd, kun je in overleg treden en de situatie uitleggen (liefst bellen, evt gevolgd door een brief, het kan wel eens lastig zijn om de juiste persoon te pakken te krijgen, zeker nu in vakantietijd). Heb je een definitieve aanslag gehad, dan moet je binnen 6 weken bezwaar maken. Het liefst volledig gemotiveerd, maar in eerste instantie is het ook voldoende om aan te geven dat de schatting niet klopt. Je kunt dat later aanvullen met bewijzen waarom het niet klopt en wat het dan wel moet zijn. Als je mazzel hebt, gaat de belastingdienst akkoord met een alsnog ingediende aangifte, maar formeel zul je met meer bewijs moeten komen.

 

Als je bij een definitieve aanslag niet binnen 6 weken bezwaar maakt, staat de aanslag onherroepelijk vast. Je kunt dan alleen nog verzoeken om ambtshalve vermindering van de aanslag, waarbij je aan de grillen van de inspecteur bent overgeleverd. Je kunt dan niet meer naar de rechter als je het niet met de inspecteur eens bent.

 

Overigens: als je je netjes en open opstelt, zijn de meeste inspecteurs echt wel bereid om mee te denken. Ze zitten er niet om je een oor aan te naaien, maar om te zorgen dat ieder netjes zijn deel aan belastingen betaalt. Niet minder, maar ook niet meer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan wat je hebt gehad. Als je alleen een aankondiging hebt gehad dat een aanslag wordt opgelegd, kun je in overleg treden en de situatie uitleggen (liefst bellen, evt gevolgd door een brief, het kan wel eens lastig zijn om de juiste persoon te pakken te krijgen, zeker nu in vakantietijd). Heb je een definitieve aanslag gehad, dan moet je binnen 6 weken bezwaar maken. Het liefst volledig gemotiveerd, maar in eerste instantie is het ook voldoende om aan te geven dat de schatting niet klopt. Je kunt dat later aanvullen met bewijzen waarom het niet klopt en wat het dan wel moet zijn. Als je mazzel hebt, gaat de belastingdienst akkoord met een alsnog ingediende aangifte, maar formeel zul je met meer bewijs moeten komen.

 

Als je bij een definitieve aanslag niet binnen 6 weken bezwaar maakt, staat de aanslag onherroepelijk vast. Je kunt dan alleen nog verzoeken om ambtshalve vermindering van de aanslag, waarbij je aan de grillen van de inspecteur bent overgeleverd. Je kunt dan niet meer naar de rechter als je het niet met de inspecteur eens bent.

 

Overigens: als je je netjes en open opstelt, zijn de meeste inspecteurs echt wel bereid om mee te denken. Ze zitten er niet om je een oor aan te naaien, maar om te zorgen dat ieder netjes zijn deel aan belastingen betaalt. Niet minder, maar ook niet meer.

 

Ik ga hier actie op ondernemen.

 

ps: stel dat de accountant mijn boekhouding niet meer heeft... door verhuizing kwijt geraakt, of gewoon asociaal weggegooid, hoe ga je daarmee om? Ik bel elke dag naar dat kantoor maar 'er is nooit iemand'.

Link naar reactie
  • 0
ps: stel dat de accountant mijn boekhouding niet meer heeft... door verhuizing kwijt geraakt, of gewoon asociaal weggegooid, hoe ga je daarmee om? Ik bel elke dag naar dat kantoor maar 'er is nooit iemand'.

 

nogmaals of je komt niet langs de telefoniste of krijg je alleen het antwoordapparaat? Nu je hun adres hebt een brief schrijven (aangetekend) en ze aansprakelijk stellen als ze niet binnen xx dagen de boekhouding teruggeven.

 

Of gewoon langs gaan met een paar jongens van de "sportschool" ;D

Link naar reactie
  • 0
Erg gevaarlijk en zeer onverstandig advies.

 

was eigenlijk ook niet serieus bedoeld, meer om aan te geven dat alleen bellen blijkbaar niet helpt.

 

dus toch als eerste die brief maar verzenden en wellicht hebben de juristen hier tips om de boel vlot terug te krijgen. Dit moet de eerste prioriteit zijn. daarna zo snel mogelijk de boel op orde brengen. alleen dan weet TS of het noodzakelijk is om in de WSNP te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Of gewoon langs gaan met een paar jongens van de "sportschool" ;D

 

Erg gevaarlijk en zeer onverstandig advies. >:(

 

Ik voel een uitdaging!! Pm mij alle relevante info en ik ga morgenmiddag aan de slag op een normale verbale manier.

 

Ik hak vaker met dit bijltje voor mijn klanten :)

 

Je moet het willen uiteraard en het us geen garantie dat het lukt :)

 

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ qudo ik begin pas om 14 vandaag dus 15 is lastig:) en als ik iemand hoor opnemen met Marcel heb ik een harde dobber vanmiddag!

 

@ kneusgever . Door anonieme losers als jij ben ik nog meer gemotiveerd hem/haar te helpen!!

Link naar reactie
  • 0

PM gestuurd naar Danny.. ik ben benieuwd wat ze zeggen.

Heb 2 x gebeld, 4 E-mails gestuurd.. 0 reactie.

 

ondertussen heb ik elke deurwaarder die dreigementen maakten van beslaglegging, gemaild EN reacties gekregen.

Betalingsvoorstellen gedaan, danwel minimale bedragen maar bedoeld als tussentijdse aflossing tot toelating van WSNP,

allemaal stelden ze zich hier open voor. Dit betekent in ieder geval rust voorlopig, zodat ik de aanvraag tot WSNP kan afronden.

 

Link naar reactie
  • 1

Jammer dan iemand anders je probleem moet oplossen. Wie is hier nu de ondernemer?

 

Hulp aanvaarden (ik heb niemand gevraagd te trachten dit op te lossen voor me) is mijn inziens een teken van goed ondernemerschap in tegenstelling tot denken dat je niemand nodig hebt en alles in je eentje oplost. Daarbij komt dat de meeste hier hulp nodig hebben, soms door de bomen het bos niet meer zien, dus wat jij ervan vindt heeft hier totaal geen waarde.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jammer dan iemand anders je probleem moet oplossen. Wie is hier nu de ondernemer?

 

Best grappig dat jij dit zegt. Je stelt hier zelf een aantal simpele vragen die je door middel van Google zelf had kunnen vinden. Nee, hl leden hebben ook jou topics netjes beantwoord en je geholpen. Waar was de ondernemer in jezelf toen je die topics hier neer zette met hulp?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik meen dat HL juist bestemd is om adviezen irt ondernmerschap te vragen? Vind het alleen wat ver gaan om een simpel iets als contact met boekhouder uit handen te nemen van TS zonder dat deze daarom gevraagd heeft.

Kritiek is dus ook niet gericht aan TS

.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik meen dat HL juist bestemd is om adviezen irt ondernmerschap te vragen? Vind het alleen wat ver gaan om een simpel iets als contact met boekhouder uit handen te nemen van TS zonder dat deze daarom gevraagd heeft.

Kritiek is dus ook niet gericht aan TS

.

 

 

 

Je vindt het wat ver gaan? Grrr, ik had een heel stuk getikt over je inmenging hier en je antwoorden die van uitstekende toegevoegde( niet) waarde zijn,maar ik leer het al een beetje. Me redelijk inhouden op Posts en leden zoals jij die niets toevoegen aan het hulp bieden aan andere leden.

 

En nu open je maar een eigen afzeiktopic ,in deze thread heb je niks te zoeken.

 

Danny

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.