• 0

groene stroom produceren en verkopen

Ik produceer groene stroom d.m.v. zonnepanelen. Momenteel zit ik aan een productie van 180.000 kwh per jaar. Ik heb een optie om deze te verdubbelen. Mijn energieleverancier koopt deze tegen een zakelijk tarief plusminus 7/8 cent per kwh terug als groene stroom. Particulier kost 1 kwh ongeveer 25 cent. Is het mogelijk om mijn groene stroom particulier te verkopen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geinteresseerde in dit soort plannen. Ik heb misschien wat meer vragen dan antwoorden.

Klopt het dat je nu wel zo’n 1240 zonnepanelen hebt van 200Wp (of kleiner)? Aardige oppervlakte die je wilt verdubbelen.

Zijn ze op daken geplaatst of op de grond? Welke leverancier heb je? Heb je werkelijk (gemeten) over een jaar 180MWh geleverd?

Mag je inderdaad meer dan 5000kWh terugleveren aan je leverancier? Of wordt alles daarover niet verrekend en heb je nu een soort gemiddelde?

 

 

Is het mogelijk om mijn groene stroom particulier te verkopen?

 

Als je aan een leverancier gebonden bent, kan het volgens mij alleen volgens hun voorwaarden. Of je moet je anders als afzonderlijke nieuwe leverancier vestigen. Dus naast de Essent-en etc, niet?

Link naar reactie
  • 0

1 kwh voor € 0,25 is dat inclusief transportkosten of alleen levering (energie)!!!

 

Persoonlijk denk ik dat je het al niet verkeerd doet om de hoeveelheid die jij noemt aan stroom op te wekken en deze als (terugleveraar) te verkopen aan energieleveranciers. Het idee om zelf aan consumenten/zakelijk te verkopen is haast niet te doen voor kleine partijen. Er komt heel wat bij kijken en heb je een sterke capitaal nodig om uberhaupt van de grond te komen. De laatste jaren zijn diverse partijen van de grond gekomen en die hebben het niet makkelijk.

Link naar reactie
  • 0

Zit er niet een afnemer vlak bij jou in de buurt. Daar kun je misschien een rechtstreekse lijn naar toe brengen en hem het overschot laten leveren. krijg je de maximale prijs zonder dat iemand het weet.

Zoniet, denk ik dat je afhankelijk bent van een netwerk van derden, en dan bepalen zij de prijs.

Overigens kun je via een warmtepomp electra heel goed als warmte verkopen, als er tenminste daar wel een afnemer van in je buurt woont.

Link naar reactie
  • 0

Verdiep je even in de wetgeving rondom de verkoop van energie.

Wettelijk ben je, afhankelijk van hoe je het regelt, namelijk een energieleverancier en moet je hiervoor allerlei vergunningen aanvragen en aan allerlei wetgeving voldoen.

 

Deze wetgeving hebben we te danken aan de lobby van de grote energiebedrijven die op deze manier willen voorkomen dat er zoveel energie decentraal opgewekt wordt dat zij als leverancier geen invloed meer uit kunnen oefenen op de energiemarkt.

 

Er zijn op internet vele soortgelijke initiatieven te vinden, kijk eens hoe zij dat opgelost hebben.

Link naar reactie
  • 0

Mijn energieleverancier koopt deze tegen een zakelijk tarief plusminus 7/8 cent per kwh terug als groene stroom. Particulier kost 1 kwh ongeveer 25 cent. Is het mogelijk om mijn groene stroom particulier te verkopen?

 

Voor een zuiver vergelijk moet je de consumentenprijs even uitsplitsen naar zijn onderdelen:

1) Productie van de energie

2) Transport van de energie

3) Belastingen.

 

Jouw vergoeding heeft enkel betrekking op onderdeel 1.

 

Als je de energie levert aan jezelf, of aan je buurman, dan bespaar je als gebruiker wel de punten 1 t/m 3 uit. Dat is dus interessanter dan teruglevering aan het net.

Link naar reactie
  • 0

Deze wetgeving hebben we te danken aan de lobby van de grote energiebedrijven die op deze manier willen voorkomen dat er zoveel energie decentraal opgewekt wordt dat zij als leverancier geen invloed meer uit kunnen oefenen op de energiemarkt.

 

Dit vraagt natuurlijk om een bronvermelding. :)

 

Grootschalige decentrale opwekking kan een risico vormen voor de leveringszekerheid.

Vergelijk even het omgekeerde: een grote energieslurpende fabriek die op enig moment aan het netwerk wordt toegevoegd. Die kan een te grote belasting vormen voor het liggende netwerk en dat moet dan worden verzwaard (daarom brengt de netwerkbeheerder kosten in rekening als je je aansluitwaarde wil verhogen). Een plotselinge toevoeging van energie aan het net kan ook een verstoring teweeg brengen.

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde consument verbruikt ongeveer 3000 kWh op jaar basis. Dus 180.000 kWh delen door 3000 kWh dan heb je naar mijn idee nog geen eens 60 huishoudens aan een verbruik op jaarbasis. Stel dat je dit zou verdubbelen. Dan zit je nog steeds laag qua klantenbestand (120). Om een degelijke facturatie systeem om deze klanten te bedienen heb je een utility software nodig om dit te laten rollen. Om enige licenties hiervoor te krijgen heb je een grote budget nodig. Om maar niet te spreken over de bijkomende zaken die gepaard gaan bij het ondernemen. anderzijds kun je de facturatie uitbesteden bij grote utility bedrijven zoals de kleine spelers doen. De kleine spelers hebben gemiddeld 100.000 klanten in hun portefeuille.

 

Buiten het feit dat je als energieleverancier ook nog transportkosten moet afdragen aan de netbeheerder voor de levering van energie aan de huishoudens.

 

Heb 9 jr bij verschillende energieleveranciers gedraaid in de Benelux. Hun winstmarges op consumenten is marginaal. Zij moeten het eerder hebben van grote afnemers. Sinds de splitsing en de vrije markt is de hele markt opgeschud.

 

Ik denk dat als je de kWh kunt verdubbelen als terugleveraar dan zou dat niet slecht zijn.

 

 

 

 

.

Link naar reactie
  • 0

Dit vraagt natuurlijk om een bronvermelding. :)

 

De beste bronvermelding is de wetgeving die er bestaat op het gebied van de energievoorziening.

Kijk wie verantwoordelijk waren voor het formuleren van deze wetgeving en je hebt het bewijs.

Kan je daar verder geen bronnen van geven maar je wel in contact brengen met mensen die daar met stijgende verbazing naar hebben staan kijken hoe beleidsmakers zonder de consequenties te overzien blind de adviezen van de energiereuzen overnamen.

 

 

We gaan een beetje verder off topic.

De huidige techniek biedt allerlei prachtige mogelijkheden juist voor decentrale energie-opwekking. Hoe meer minicentrales je hebt (zonnepanelen, bio gas, windmolens what ever) hoe stabieler het net wordt. Decentrale energie opwekking betekent ook dat je een minder zwaar distributie netwerk aan hoeft te leggen wat zich ook weer vertaald in aanmerkelijk lagere transportverliezen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe meer minicentrales je hebt (zonnepanelen, bio gas, windmolens what ever) hoe stabieler het net wordt. Decentrale energie opwekking betekent ook dat je een minder zwaar distributie netwerk aan hoeft te leggen wat zich ook weer vertaald in aanmerkelijk lagere transportverliezen.

 

Dit is zonder meer waar voor een optimale situatie waar vraag en aanbod op elk denkbaar moment aan elkaar gelijk zijn en homogeen zijn verdeeld over je distributiegebied. Het nadeel van de alternatieve opwekkers is dat deze niet planbaar zijn. Micro-WKK's bijvoorbeeld leveren elektriciteit als er geen warmtevraag is. Windmolens willen wind en zonnepanelen zon.

 

De energieproductie is nu in handen van een klein aantal leveranciers die gezamenlijk hetzelfde belang hebben. Overcapaciteit is niet zinvol. Daarom zijn er verschillende productie-eenheden in het netwerk aanwezig. De continue stampers (kernenergie, kolencentrale, oliecentrale) en de relatief snel schakelbare (gascentrale) die je op de piekmomenten inzet.

Een groot decentraal aanbod kan dit systeem wel degelijk verstoren. Vooralsnog is het aandeel aan groene bronnen nog onder de 5% en die van de particuliere opwekking nog veel kleiner overigens.

 

Link naar reactie
  • 0

De beste bronvermelding is de wetgeving die er bestaat op het gebied van de energievoorziening.

Kijk wie verantwoordelijk waren voor het formuleren van deze wetgeving en je hebt het bewijs.

Wat betreft de wetgeving doel je mischien dan op de energiewet .

Indien men zich niet zelfstandig als Energie leverancier wil of kan vestigen dan blijven er de mogelijkheden te onderzoeken in relatie met een (je) bestaande leverancier.

Voor deze keuze heb ik m.b.t. de prijsstellingen uit de energiewet ook wat gekopieerd onder de klip. Er blijkt inderdaad dat bij meer teruglevering dan 5000kWh je voor een vergoeding in aanmerking komt die “redelijk” zou moeten zijn. Ik weet niet of 7a8 cent redelijk is?

 

Deze uitleg wordt ook gegeven in een publicatie van trosradar.

De vergoeding zou het tariefprijs moeten zijn minus de energie belasting (13cent) en de BTW. Met resultaat 9 cent vergoeding per kWh. Dit wordt misschien lager door het aandeel transportverliezen dat ze ook verrekenen.

 

Ook wordt in de publicatie het Duitse systeem aangehaald:

In Duitsland wordt de volle prijs vergoed volgens wetgeving. Het verlies dat de reguliere maatschappijen hierdoor “lijdt” mogen ze verrekenen bij de niet-groen-leverende afnemers à 1cent/kWh. Is dus een super systeem vergeleken met wat Den Haag kan bedenken. :-\

Artikel_31c.pdf

Link naar reactie
  • 0

Zover ik het begrijp zijn de verliezen van centrale tot klant 75% voor energiebedrijf.

 

van elke 100Kw blijft aan het stopkontakt maar 25Kw over.

 

Er zijn wat intressante ontwikkelingen gaande qua zonnecellen. Veel nieuwe technieken maar alvorens die produktieklaar zijn zijn we al weer een jaar of 5 verder.

 

Op dit moment zijn de thin-film zonnepanelen vergelijkbaar in kwaliteit met de oeroude multi of single crystalline silicone zonne cellen. Echter ze zijn goedkoper te produceren.

 

De energieprijzen zullen blijven stijgen vanwege de methode van opwekking, de prijzen voor zonnepanelen zullen blijven dalen.

 

De hamvraag is altijd; wie heeft de ruimte en muntjes in de broekzak een investering te doen?

 

Hiernaast is Nederland maar een matig zonne uren land en de vraag is ook of het wel rendabel te maken is of dat je het moet willen. De kans dat wanneer je je hardverdiende muntjes in andere projekten stopt er meer aan de strijkstok kan blijven hangen is groot als je een goede keuze maakt.

 

Investeren in zonnepanelen is niet per definitie geld verdienen. Alleen al vanwege het feit dat er volgend jaar zomaar een alternatief kan zijn tegen 10% van de kostprijs van PV op dit moment. Het blijft een risico dat weloverwogen gemaakt moet worden.

 

Ik denk dat je voor de komende 5 jaar wel goed zit als je nu de keuze maakt. Hierna haalt de nano technologie de productiefase en is het uit met de pret want iedereen kan ze dan heel goedkoop aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0

De hamvraag is altijd; wie heeft de ruimte en muntjes in de broekzak een investering te doen?

 

Het blijft een risico dat weloverwogen gemaakt moet worden.

 

Ik denk dat je voor de komende 5 jaar wel goed zit als je nu de keuze maakt. Hierna haalt de nano technologie de productiefase en is het uit met de pret want iedereen kan ze dan heel goedkoop aanschaffen.

Als je de eerste zin hebt dan is de tweede geen risico.

Ik denk dat het verstandig is om een redelijke grote huiselijke zonnecentrale (180MWh ?) inderdaad te gaan gebruiken voor een lokale toepassing. Oplaadstation, koelcontainers, warmte opslag, etc. En dat je maar afwacht totdat het rendabel wordt dat zelfs de leverancier je komt vragen om terug te leveren. Een energie crisis kunnen we nog echt wel eens verwachten of de reguliere prijs door schaarste aan fossiele brandstof komt torenhoog.

Je kunt wel blijven wachten maar dat is over 5 jaar ook het geval. Ik weet nog goed toen miijn buurman zei bij mijn aankoop van een eerste AT computer “Ik wacht tot er een betere komt”.

Toevallig ben ik ook gevallen op een leverancier van CIGS zonnecellen die folies in hun panelen zet. Bestaat dus al en is ook te koop.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou je die ''groene stroom'' kunnen doorverkopen aan een consument door zijn normale stroom uitgave te compenseren en te zeggen ''Joh,Jij bent groen bezig'' uiteraard tegen een tarief dat licht hoger is dan het verkopen via centrales,laten we zeggen voor 49,99 is jouw jaarverbruik groen,Je zou ze uiteraard ook gewoon als groene emissie rechtenkunnen vekopen...big bussiness zie http://www.co2neutraal.net/

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf geïnteresseerd.

 

@l.schgl:

Ik zou graag ook informatie van jouw kant willen lezen betreffende je ervaring met het huidige veld van 180MWh.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van mijn eerste vragen (# 2 ) en ook de omstandigheden hoe je op het lichtnet bent aangesloten. Achter de meter (huis, bedrijf) of voor de meter (straat)? Kun je zomaar invoeden met een hoge stroomsterkte bij een super zonnige dag? Gaat dat op de 230 Volt fases, of op het hoogspanningsnet (10kV bijvoorbeeld)?

Trouwens is jouw veld gelegen in Nederland of is het in België?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.