• 0

Even voorstellen + hulp nodig!

Hallo HL bezoekers!

 

Mijn naam is Remy, 27 jaar jong en al een tijd geinteresseerd in een eventueel ondernemerschap. Nu ben ik me al tijden aan het inlezen over alle pros en cons van het ondernemen, wat voor eigenschappen je moet bezitten en vooral wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen onderneming wil starten. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat mij een eigen onderneming helemaal geweldig lijkt, vooral vanwege de uitdaging en grotendeels de mogelijkheid om je eigen succes te bepalen.

 

Om niet door mijn eigen enthousiasme verblind te worden wil ik graag even globaal mijn situatie voorleggen aan jullie. Ik sta op het punt om in de WW te komen omdat mijn contract niet verlengd mocht worden. Daardoor moet ik ergens opnieuw gaan starten en zijn er 2 opties, een andere werkgever zoeken of mijn eigen werkgever worden. Nu is, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, het UWV best wel gewillig om mensen een half jaar te steunen bij het opstarten van een eigen onderneming, dus dat is voor mij uiteraard een mooie gelegenheid om die wens te laten uitkomen!

 

Maar nu komt dan het probleem, ik heb nog niet duidelijk voor mijzelf wat voor onderneming ik zou willen beginnen. Ik heb geen idee of dit dan een verkeerde benadering is, want begin je een onderneming omdat je een goed product of dienst kan bieden of begin je een onderneming omdat het ondernemen je zo geweldig lijkt? Ik heb voor mezelf daarin al een aantal afwegingen gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen dienst aan ga bieden, maar een product. Mijn interesse ligt vooral op sportgebied en dan vooral basketbal. Daar denk ik alleen niet van dat er een hele grote markt voor is in Nederland.

 

Nu zou ik graag van jullie wat tips ontvangen. Het gaat er namelijk om dat ik een onderneming ga starten die voor mijn gezin voldoende inkomsten binnen brengt om goed van te leven, denk aan 1500 euro netto in de maand. Zijn er misschien wat voorbeelden van ondernemingen die met de juiste hoeveelheid passie en inzet je een grote kans van slagen geven? Is bijvoorbeeld het openen van een webshop in kleding, sportartikelen of kantoorartikelen met de juiste inzet en ondernemingsplan een "zekere" onderneming? Of moet je vernieuwend/ onderscheidend zijn in je product?

 

Nou begrijp ik heel goed dat dit vrij amateuristisch overkomt, dat kan goed kloppen want wat ondernemen betreft ben ik ook een amateur. Ik hoop alleen wel dat jullie begrijpen dat ik niet op zoek ben naar redenen waarom ik geen onderneming zou moeten starten, maar wat ik kan doen om misschien in mijn opvattingen aanpassingen te maken en wel ervoor te gaan. Alle tips zijn welkom en ik hoop dan gewoon middels replies een vruchtbare conversatie te starten hier!

 

De ambitie is er, nu het product/idee nog!

 

Alvast bedankt iedereen!

 

Mods: ik heb overal gezocht naar de juiste plek om deze algemene vraag te stellen, dit leek mij de meest geschikte plek. Als dat niet zo is dan hoor ik het graag even!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
in 2006 heb ik een jaartje WW getrokken na zo'n 10 jaar als account manager voor IBM geaffilieerde bedrijven te hebben gewerkt als sabbatical; een jaar om te bedenken wat ik nou wilde met mijn leven. Die winkel opstarten was eigenlijk een noodkreet voor iets anders, wat ik bij nader inzien nooit had moeten doen. De jaren voor 2006 heb ik altijd goed verdiend, de winkel is ook opgestart in 2007 en onderuit gegaan in 2008 (jan/feb/ma). De boekhouder zei dat als 2008 net zoals 2007 zou zijn, ik winst zou gaan draaien. Dit is voor een winkel relatief positief; in je 2e jaar al winst draaien. Alleen waren er zoveel factoren in de omgeving van de winkel die samen met mijn incompetentie en onvoorbereidheid ervoor zorgden dat in 3 maanden de winkel snoeihard onderuit ging.

 

Ik wil niet negatief overkomen maar toen ik jouw bericht las moest ik gelijk hier aandenken. Ga in al jouw enthousiasme niet voorbij aan de consequenties van een bedrijf starten.

 

En wat voor bedrijf je moet starten? we zouden hier misschien wel 100 ideeën aan kunnen leveren maar of je daar wat mee opschiet?

Link naar reactie
  • 0

in 2006 heb ik een jaartje WW getrokken na zo'n 10 jaar als account manager voor IBM geaffilieerde bedrijven te hebben gewerkt als sabbatical; een jaar om te bedenken wat ik nou wilde met mijn leven. Die winkel opstarten was eigenlijk een noodkreet voor iets anders, wat ik bij nader inzien nooit had moeten doen. De jaren voor 2006 heb ik altijd goed verdiend, de winkel is ook opgestart in 2007 en onderuit gegaan in 2008 (jan/feb/ma). De boekhouder zei dat als 2008 net zoals 2007 zou zijn, ik winst zou gaan draaien. Dit is voor een winkel relatief positief; in je 2e jaar al winst draaien. Alleen waren er zoveel factoren in de omgeving van de winkel die samen met mijn incompetentie en onvoorbereidheid ervoor zorgden dat in 3 maanden de winkel snoeihard onderuit ging.

 

Ik wil niet negatief overkomen maar toen ik jouw bericht las moest ik gelijk hier aandenken. Ga in al jouw enthousiasme niet voorbij aan de consequenties van een bedrijf starten.

 

En wat voor bedrijf je moet starten? we zouden hier misschien wel 100 ideeën aan kunnen leveren maar of je daar wat mee opschiet?

 

Om te beginnen, bedankt voor je reactie. Je zult natuurlijk begrijpen dat dit niet de reactie is waarop ik hoopte maar ik vind het 100% begrijpelijk. Wat ik toch graag even extra wil benadrukken is dat ik zeker niet zomaar in het diepe zou springen en wel degelijk een goed plan voor nodig is om de stap te gaan zetten. Groot verschil met de post uit jouw quote is dat het voor mij niet als een noodsprong voelt maar als een uitdaging. Dus als je tips hebt over hoe ik mijn visie aan moet passen dan hoor ik het graag!

 

Wat betreft het soort bedrijf dat ik zou moeten starten dacht ik al dat ik misschien wat vaag was geweest. Ik hoopte op misschien een paar voorbeelden van ondernemingen die een goede kans van slagen hebben als je er het juiste plan en de juiste inzet op los laat. Is bijvoorbeeld een koeriersbedrijf een idee wat vaak slaagt, of een webshop voor kleding of is langs de deuren gaan met brandmelders een goed idee..

 

Misschien zou je me toch wat op weg kunnen helpen met voorbeeldjes?

 

Hoe dan ook, bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je best wel wat ideeën geven maar dan vraag ik mij toch af of je er een bepaalde affiniteit mee hebt. Heb je geen hobby waar je jouw werk van kan maken. Zo ben ik zelf in een ver verleden ook gestart. Inmiddels doe ik toch weer wat anders en is het werk nooit weer mijn oude hobby geworden. :'(

 

Gelukkig heb ik weer een nieuwe hobby :) o.a. H.L.

 

Heb je wel eens aan franchise gedacht. Google er een op, Er zijn zat formules en wellicht zit er iets voor je bij. Het voordeel is dat je in een "gespreid bedje" komt het nadeel is dat je vaak toch wel een behoorlijke som eigen geld mee moet nemen en vaak voor gewilde formules een hoge entree betaald.

 

gespreid bedje zet ik wel even tussen aanhalingstekens. Je moet toch wel over ondernemerskwaliteiten beschikken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oei dames en heren, geweldig dat jullie zo massaal reageren! Dat stel ik zeer op prijs, ik wil daarom ook het liefst persoonlijk even reageren op jullie reacties. Helaas kom ik daar nu even niet meer aan toe maar ik zal zsm hierop terug komen en dan hoop ik op meer meningen/ideeen en tips! Super bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een kiezelsteen als diamant kan verkopen als je er maar helemaal achter staat en de ander weet te overtuigen. Een goed plan is de ene kant van het ondernemen maar enthousiasme, 300% inzet, realistische zijn, je doelstelling aanpassen, kritische zijn en tegenslagen verwerken zijn minstens zo belangrijk

 

Ga eens na wat je beweegredenen zijn voor je onderneming, schrijf eens op wat je denk tegen te komen en bespreek dat met iemand die een onderneming heeft. Wat is je verwachting, wat zijn je doelstellingen, wat wil je bereiken.. Maar ook wat maakt je blij in het leven en waar hou je van.

 

Allemaal vragen die je kunnen helpen bij je inzicht in het ondernemen.

 

Succes..

Link naar reactie
  • 0

..een idee wat vaak slaagt..

Belangrijk punt volgens mij: Het is nooit het idee wat slaagt, het is de ondernemer die slaagt.

 

Als je het zo stelt dan zou ik gewoon moeten slagen. Is misschien ook wel de juiste benadering, overtuigd zijn van eigen kunnen. Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Welk werk doe je nu? Is met de opgedane ervaring in het verlengde daarvan een zelfstandige onderneming mogelijk?

 

Momenteel ben ik werkzaam bij de Belastingdienst, waar ik anderhalf jaar werkzaam ben geweest als administrateur.. Het project is voorbij en ik mag helaas niet meer verlengd worden. Daarmee kan ik dus niet zoveel.

 

Daarvoor ben ik 5 jaar werkzaam geweest bij een schildersgroothandel waar ik wel ruime ervaring opgedaan heb met voorraadbeheer, administratieve handelingen, leidinggeven en uitvoerende werkzaamheden. Daar kan ik wel mijn voordeel mee doen maar ik zie mijzelf geen handel drijven in dit product..

 

Meer vragen of tips zijn zeker welkom, dat houd mij scherp en kom ik steeds dichter bij een duidelijk(er) beeld voor mezelf! Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je best wel wat ideeën geven maar dan vraag ik mij toch af of je er een bepaalde affiniteit mee hebt. Heb je geen hobby waar je jouw werk van kan maken. Zo ben ik zelf in een ver verleden ook gestart. Inmiddels doe ik toch weer wat anders en is het werk nooit weer mijn oude hobby geworden. :'(

 

Gelukkig heb ik weer een nieuwe hobby :) o.a. H.L.

 

Heb je wel eens aan franchise gedacht. Google er een op, Er zijn zat formules en wellicht zit er iets voor je bij. Het voordeel is dat je in een "gespreid bedje" komt het nadeel is dat je vaak toch wel een behoorlijke som eigen geld mee moet nemen en vaak voor gewilde formules een hoge entree betaald.

 

gespreid bedje zet ik wel even tussen aanhalingstekens. Je moet toch wel over ondernemerskwaliteiten beschikken.

 

 

 

Interessante post! Ik had het in mijn eerste post al kort even aangehaald, ik ben zelf heel fanatiek met basketbal en eigenlijk sport in het algemeen. Daarnaast heb ik wat met Amerika, van sport tot kleding en auto's. Daar weet ik zeker van dat ik heel fanatiek in zou kunnen handelen. Maar mijn vraag is dan is daar genoeg markt voor in Nederland?

 

Kun je mij wat vertellen over je eigen ervaring? Wat voor bedrijfje je precies gestart ben en hoe?

 

Franchiser heeft zijn interessante kant, daar ga ik me ook nog maar eens goed in verdiepen. Probleem waarschijnlijk zal wel je hoge eigen inleg zijn. Maar toch de moeite waard om eens te bekijken!

 

Bedankt voor je input!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de instelling verkeerd is om te vragen wat een succesvolle onderneming is om erin te duiken. Succes zit niet in een onderneming maar eerder in de persoon die de onderneming stuwt.

 

 

Zelfde antwoord als bij Wouter Hol, misschien moet ik inderdaad meer uitgaan van eigen kracht! Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Wat ook een interessante gedachte kan zijn is om al dan niet ene tijdje, bij een interessante startup te gaan werken. En dan niet iets wat zomaar op je pad komt, maar gericht te zoeken naar een startup waar je je vleugels uit kunt slaan. Ik zie veel mensen twijfelen over het ondernemer worden en dan iets relatief marginaals gaan doen. Het kan dan veel leuker en effectiever zijn om bij een bestaande startup te gaan werken en sneller te leren en ontdekken waar je kracht en motivatie uit haalt.

 

Zeker bij een kleine onderneming/startup kun je namelijk zélf je eigen werk vormgeven, volop ideeën inbrengen en zelfstandig op zoek gaan naar hoe je het beste waarde kunt toevoegen aan de missie en visie van de startup. En financieel is er vast ook wel iets te regelen waarbij je meer loon naar werken zou kunnen opstrijken.

 

Dat je dan zelf niet de allereerste basis hebt gelegd maakt vaak niet zoveel uit, je kunt nog steeds van grote waarde zijn voor een kleine, ambitieuze groeier. Meer mensen in Nederland zouden die ambitie moeten hebben wat mij betreft! :) Wellicht is het interessant eens die richting op te denken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een kiezelsteen als diamant kan verkopen als je er maar helemaal achter staat en de ander weet te overtuigen. Een goed plan is de ene kant van het ondernemen maar enthousiasme, 300% inzet, realistische zijn, je doelstelling aanpassen, kritische zijn en tegenslagen verwerken zijn minstens zo belangrijk

 

Ga eens na wat je beweegredenen zijn voor je onderneming, schrijf eens op wat je denk tegen te komen en bespreek dat met iemand die een onderneming heeft. Wat is je verwachting, wat zijn je doelstellingen, wat wil je bereiken.. Maar ook wat maakt je blij in het leven en waar hou je van.

 

Allemaal vragen die je kunnen helpen bij je inzicht in het ondernemen.

 

Succes..

 

Als ik deze tekst combineer met je eigen opmerking.

 

Mijn interesse ligt vooral op sportgebied en dan vooral basketbal. Daar denk ik alleen niet van dat er een hele grote markt voor is in Nederland.

 

Je denkt dat er geen grote markt voor is, heb je een grote markt nodig?

 

En sport leeft in Nederland, individuele begeleiding, er is een markt voor.

Werk dat eens uit in een ondernemingsplan, stap sportscholen binnen, kijk eens hoe het eraan toegaat.

 

Ik weet dat er veel begeleiders op uurtarief werken, een aantal heeft de sportschool niet meer nodig, omdat ze zelf genoeg klanten hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ook een interessante gedachte kan zijn is om al dan niet ene tijdje, bij een interessante startup te gaan werken. En dan niet iets wat zomaar op je pad komt, maar gericht te zoeken naar een startup waar je je vleugels uit kunt slaan. Ik zie veel mensen twijfelen over het ondernemer worden en dan iets relatief marginaals gaan doen. Het kan dan veel leuker en effectiever zijn om bij een bestaande startup te gaan werken en sneller te leren en ontdekken waar je kracht en motivatie uit haalt.

 

Zeker bij een kleine onderneming/startup kun je namelijk zélf je eigen werk vormgeven, volop ideeën inbrengen en zelfstandig op zoek gaan naar hoe je het beste waarde kunt toevoegen aan de missie en visie van de startup. En financieel is er vast ook wel iets te regelen waarbij je meer loon naar werken zou kunnen opstrijken.

 

Dat je dan zelf niet de allereerste basis hebt gelegd maakt vaak niet zoveel uit, je kunt nog steeds van grote waarde zijn voor een kleine, ambitieuze groeier. Meer mensen in Nederland zouden die ambitie moeten hebben wat mij betreft! :) Wellicht is het interessant eens die richting op te denken.

 

Enig idee waar ik zoiets kan vinden? Of heb je een voorbeeld voor mij?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een kiezelsteen als diamant kan verkopen als je er maar helemaal achter staat en de ander weet te overtuigen. Een goed plan is de ene kant van het ondernemen maar enthousiasme, 300% inzet, realistische zijn, je doelstelling aanpassen, kritische zijn en tegenslagen verwerken zijn minstens zo belangrijk

 

Ga eens na wat je beweegredenen zijn voor je onderneming, schrijf eens op wat je denk tegen te komen en bespreek dat met iemand die een onderneming heeft. Wat is je verwachting, wat zijn je doelstellingen, wat wil je bereiken.. Maar ook wat maakt je blij in het leven en waar hou je van.

 

Allemaal vragen die je kunnen helpen bij je inzicht in het ondernemen.

 

Succes..

 

Als ik deze tekst combineer met je eigen opmerking.

 

Mijn interesse ligt vooral op sportgebied en dan vooral basketbal. Daar denk ik alleen niet van dat er een hele grote markt voor is in Nederland.

 

Je denkt dat er geen grote markt voor is, heb je een grote markt nodig?

 

En sport leeft in Nederland, individuele begeleiding, er is een markt voor.

Werk dat eens uit in een ondernemingsplan, stap sportscholen binnen, kijk eens hoe het eraan toegaat.

 

Ik weet dat er veel begeleiders op uurtarief werken, een aantal heeft de sportschool niet meer nodig, omdat ze zelf genoeg klanten hebben.

 

 

 

Ja dat is natuurlijk een goede vraag, dat zou een marktonderzoek uit moeten wijzen. Hoeveel klanten heb je nodig? In die richting zal ik me ook moeten orienteren zodra ik wat concrete ideeen heb. Zoiets als sportbegeleiding klinkt interessant. Ik zat zelf ook een beetje te spelen met het idee om ballen voor alle takken van sport te gaan verkopen. Bij clubs aanbieden maar misschien ook bij (sport)evenementen..

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.