Jump to content
JanBolt

Uitleg overlopende passiva

Recommended Posts

Beste forum leden,

 

Ik ben een startende ondernemer ( eenmanszaak) en ben nu het een en ander op het gebied van de boekhouding aan het uitzoeken.

 

Nu heb ik de volgende vraag;

 

Kan iemand mij uitleggen wat overlopende passiva en overlopende activa inhouden en heeft dit fiscale voordelen?

 

Wanneer ik een factuur krijg van bijvoorbeeld mijn leasemaatschappij met als factuurdatum 31-12-2010 en het gaat om het eerste kwartaal 2011 mag ik dan wel deze factuur als kosten meenemen voor 2010?

 

groeten Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft eigenlijk indirect al antwoord op je eigen vraag.

 

overlopende activa en passiva zijn vooruitbetaalde kosten (overlopende activa) of nog te betalen kosten (overlopende passiva)

Die zijn bedoeld om de kosten in het juiste jaar te verantwoorden, er is in die zin dus geen fiscaal voordeel te behalen, maar het zorgt wel dat de kosten toegerekend worden aan het goede boekjaar.

 

Jou voorbeeld van de leaseauto. Dat zijn overlopende activa. je ontvangt namelijk een factuur waarvoor de kosten in het volgende tijdvak vallen.

 

Een voorbeeld van overlopende passiva zijn de bankkosten en rente, deze worden na het einde van het kwartaal verrekend en behoren dus tot de nog te ontvangen facturen/nog te betalen kosten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord Roel!

 

Ik neem aan dat de BTW wel gewoon onder het 4e kwartaal van 2010 valt ( voorbeeld leaseauto)

 

In 2010 heb ik dit dus fout gedaan. Ik heb geen rekening gehouden met overlopende passiva/ activa. Kan de fiscus hier moeilijk over gaan doen?

 

Wat wordt er bijvoorbeeld bedoeld met reservering accountantkosten ( ook overlopende passiva)

 

Groet Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of de fiscus moeilijk gaat doen is lastig te zeggen. Dat hangt bijvoorbeeld ook af van de bedragen.

De btw op de factuur van 30 december 2010 mag je wel in 2010 meenemen - de leverancier moet die ook in zijn laatste aangifte 2010 afdragen.

 

Reservering accountantskosten is precies dat wat het zegt dat het is (of eigenlijk is het een voorziening): je moet over 2010 een jaarrekening opstellen en dat doet hij pas in 2011. op 31/12/10 heb je zijn factuur dus nog niet, maar omdat de kosten wel betrekking hebben op 2010, mag je daar een reservering voor opnemen (behalve bijvoorbeeld wanneer eigen personeel de jaarrekening opstelt, dan mag je geen voorziening voor die personeelskosten treffen).


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, ik begin het te begrijpen!

 

Wat zijn nu precies de journaalposten van:

 

Factuur leasemaatschappij 1119 inclusief BTW. Datum 31-12-2010. Gaat over periode januari 2011. Deze kosten mogen dus niet in 2010 op het resultaat geboekt worden. Kan iemand mij hier een voorbeeld van geven?

 

En wanneer de accountant betaald is wat wordt dan de journaalpost?

 

Groet Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zelf de boekhouding wilt gaan doen dan kan het geen kwaad om de basisbeginselen van de boekhouden te leren of in elk geval een basiscursus te volgen. Dergelijke afsluitende journaalposten zijn namelijk redelijk standaard en zullen elk jaar terugkomen.

 

Om jouw vragen te beantwoorden:

 

Factuur leasemaatschappij:

in 2010:

1xxx Vooruitbetaalde bedragen (balans) 100%

1xxx Voorheffing omzetbelasting (balans) 19%

Aan 1xxx Crediteuren 119%

 

In 2011 per memoriaal:

4xxx Leasekosten (resultatenrekening) 100%

Aan 1xxx Vooruitbetaalde bedragen 100%

 

100% = bedrag exclusief BTW

119% = bedrag inclusief 19% BTW

 

De tweede boeking wordt ook wel de storno-boeking genoemd van de eerste boeking. Het moment van de tweede boeking

is niet gekoppeld aan het moment van de betaling. Je kunt deze al maken op het moment dat je de leasenota inboekt. Zolang je maar in de juiste boekjaren verwerkt. Jouw vraag over de accountantskosten: zelfde principe als hiervoor.

 

Succes,

Alex

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel de reservering op de balans in 2010 voor accountantkosten is € 2000.

In 2011 maak ik echter geen gebruik van deze reservering maar doe ik het zelf.

Ik boek ik deze reservering weg zodat de balans van 2010 klopt?

 

Gr Guus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel de reservering op de balans in 2010 voor accountantkosten is € 2000. In 2011 maak ik echter geen gebruik van deze reservering maar doe ik het zelf. Ik boek ik deze reservering weg zodat de balans van 2010 klopt?

 

Dag Guus

 

Je kunt de accountantskosten 2011 niet reserveren op de balans van 2010! Die kosten komen gewoon in 2011 aan de orde. Ik neem aan dat je je accountant niet vooruitbetaald hebt voor 2011 ;)

 

Dus ja, boek die reservering er helemaal uit voordat je de cijfers 2010 afrondt.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Joost,

 

De accountantskosten staan op mijn balans die gaat over 2010 en staan beschreven als reserveringkosten voor de factuur die ze mij in 2011 gaan sturen over het afsluiten/ maken van de jaarrekening.

 

Ten eerste vindt ik die 2000 euro te veel, en ten tweede probeer ik het zelf te doen.

 

Stel ze doen het voor 1000 euro, wat wordt de journaalpost dan? En als ik het zelf doe?

 

Probeer via deze site de nodige info te verkrijgen zodat ik het straks zelf kan. Ik moet je zeggen dat ik al een aardig eind op weg ben :)

 

Groet Guus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, dat verduidelijkt een hoop.

 

Een reservering doe je voor toekomstige uitgaven. In jouw geval gaat het om nog te betalen kosten (overlopende passiva).

 

In 2010 is dus 2.000 geboekt als accountantskosten die in 2011 betaald zullen worden. Als dat achteraf maar 1.000 blijkt te zijn dan corrigeer je dat als volgt.

 

In 2010 is geboekt:

 

Accountantskosten 2.000

Aan overlopende passiva 2.000

 

In 2011 betaal je daar maar 1.000 op.

 

Dat boek je:

 

Overlopende passiva 1.000

Aan bank 1.000

 

De ontbrekende 1.000 kun je in 2010 wellicht nog corrigeren indien de jaarrekening nog niet definitief is:

 

Overlopende passiva 1.000

Aan Accountantskosten 1.000

 

Is de jaarrekening 2010 wel definitief dan corrigeer je in 2011 op dezelfde manier. Correctie in 2010 is echter wel zuiver en dus liever een nieuwe aangifte indienen en de jaarrekening 2010 aanpassen.

 

groet en goede nacht

Joost

 

 

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien niet ontopic als letterlijk overlopende passiva, maar dat weet ik nou juist niet helemaal zeker..: Maar als je een voorschotfactuur hebt gestuurd voor gepland werk en die is ook betaald, maar het werk zelf blijk je uiteindelijk pas later te kunnen doen, in dit geval zelfs in 2011 i.p.v. 2010; kun (of moet?) je die (ook al betaalde) omzet dan administratief en fiscaal naar het volgend jaar overhevelen? Om precies te zijn voor een percentage van het werk. Zoja valt dit dan op een of andere manier onder 'onderhanden werk' (aangifte-term)..zoals ik het lees is dat juist meer bedoeld voor het kwantificeren van werk dat je eindejaar al verricht hebt maar nog niet betaald is en daardoor onbelast 'dreigt' te zijn in het jaar zelf. In mijn geval heb ik omgekeerd natuurlijk reden om die al vooruitbetaalde factuur deels pas tot omzet (en belastbaar inkomen) 2011 te rekenen. Tips welkom..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Herafin! Je kunt dat dus gewoon zelf wegboeken uit je (verlies &)winstrekening, dat had ik niet helemaal verwacht. In die zin hoef ik er dus verder niks bijzonders meer mee te doen in mijn belastingaangifte IB. En omgekeerd: in 2011 moet/kan ik het bedrag tzt dus weer terugboeken van die balansrekening naar de Omzet neem ik aan. Voor de volledigheid nog: omdat factuur (en betaling trouwens) van 2010 dateren, ging/gaat de btw wel gewoon direct op 2010 lijkt me..anders moet ik dat nog corrigeren maar lijkt me sterk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept