• 0

bedrijfsactiviteit uitbreiden met verhuur winkelpand

Beste leden,

Mijn moeder en broer zitten in een V.O.F., zij verkopen antiek. Dit staat ook omschreven als bedrijfsactiviteit (incl. de verkoop dat koffie/thee en verpakte versnaperingen).Zij hebben 2 bemande winkels en 1 onbemande showroom (aan huis).

Aangezien de business de laatste jaren niet meer goed loopt, wordt 1 winkel verkocht en hebben we bedacht om de showroom (op a-locatie) op te knappen en te gaan verhuren aan een winkelier, waar ook belangstelling voor is. Deze showroom is maximaall 20% van het totale aantal m2 verkoop oppervlakte.

1) Mag deze "nieuwe" bedrijfsactiviteit zonder meer ingebracht worden?

2) Zo ja, moet dit gemeld worden/wat moet ik ondernemen?

3) Of moet eerst met de belastingdienst afgerekend worden om vervolgens een nieuw bedrijf op te starten? Dit laatste is uiteraard niet gewenst.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groeten,

Heleen

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Een VOF kan natuurlijk altijd een nieuwe activiteit opstarten. Dan is het wel handig om dat bij de KvK te registreren.

Of dat in dit geval gewenst is, dat is vers twee.

Omdat het een ‘familie-VOF’ betreft, lijkt het mij wel vrij makkelijk afspraken te maken.

Dat zou dan geen probleem moeten zijn.

Als je echt verhuur onroerend goed als bedrijfsactiviteit gaat beginnen, dan kan dat wel effect hebben op je ‘voorbelasting’ BTW (op de overhead dan):

Als de verhuur vrij van BTW is (in principe is dat namelijk zo), dan kan je niet meer alle ‘betaalde BTW’ terugvragen.

Misschien goed om daar rekening mee te houden.

Maar ik begrijp persoonlijk niet helemaal hoe je het bedoelt:

Een onbemande showroom aan huis opknappen en aan een winkelier verhuren…?

Woon/Winkelpand misschien? Eigendom?

• 0

Is de showroom nu fiscaal als ondernemingsvermogen of als privévermogen ge-etiketteerd?

Is het de bedoeling om vanuit de VOF te gaan verhuren, of is de ruimte eigendom van 1 van de 2 en gaat die verhuren?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het is altijd de vraag of in een dergelijke situatie het pand nog altijd altijd binnen de onderneming wordt gebruikt, of dat de verhuur daar buiten valt. Zelfstandig bezien is de kale verhuur van 1 winkelruimte doorgaans geen onderneming. Op zich ligt daar dus ruimte voor (al dan niet verplichte) heretikettering. Dat zou overgang naar box 3 betekenen, met afrekening over de stille reserves. Met achterstallig onderhoud en de huidige vastgoedmarkt in het achterhoofd, is het raadzaam om na te gaan of er wel een stille reserve aanwezig is, of dat het pand nu voordelig naar box 3 kan.

Uiteraard is het daarbij ook zaak om vanuit estateplanningsoogpunt een berekening te maken, maar dat is weer een heel ander verhaal.

De eerste vraag die moet worden beantwoord is of de ruimte nog steeds als ondernemingsvermogen kan worden bestempeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar