• 0

Financiering van Franchise plan

Hallo allen,

 

Ik ben aan het overwegen om een winkel te openen via een franchise formule, nou heb ik enkele vragen:

 

Mijn overwaarde van hypotheek is 30.000 euro, dit is dus mijn eigen vermogen maar het volgende wordt gevraagd van de franchisegever:

 

- 20.000 entreegeld

- 25.000 eigen vermogen

 

Houdt dit nu in dat ik 45.000 moet hebben of is de 25.000 eigen vermogen en het totale wat je dient te hebben?

 

De contactpersoon van de franchisegever is op vakantie vandaar dat ik het hier even vraag.

 

Alvast bedankt!

 

Hartelijke groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik begrijp de verwarring.

In dit geval zal ik denken in jaarrekeningen:

Entreegeld is een activapost (soort goodwill)

Eigen vermogen is een passivapost

 

Dus het antwoord is totaal vereist € 25000

 

Echter het lijkt me wel zeer weinig en de verhouding klopt mijns insziens ook niet.

In dat geval lijkt me € 45.000 haast wel vereist.

 

Want voor entreegeld krijg je (over het algemeen niet veel voor terug behalve de naamgebruik)

Winkel moet wel ingericht worden

En bevoorraad

 

Daarnaast moet je ook een startersfase kunnen overbruggen

 

20.000 entreegeld is veel geld, moet wel een heel positief verhaal zijn voordat ik als administratiekantoor de sein op groen zal geven. Vooralsnog staan ze dat zeker niet.

 

Succes

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen,

 

1. Ik betwijfel of je de overwaarde van je hypotheek in kunt zetten als eigen vermogen. Niemand zal je hier een lening over willen verstrekken en de € 30.000 overwaarde is niet liquide.

 

2. Houdt ook rekening met de noodzaak van werkkapitaal, in dit gevak winkelvoorraad. Bovendien heb je in het begin hogere promotiekosten.

 

3. Het entreegeld moet - hoewel je het kan activeren en daarna afschrijven - waarschijnlijk in een keer betaald worden.

 

Mijn schatting is dat je € 40.000 tot € 50.000 bij de bank zou moeten lenen. Dat wordt lastig, dus laat de franchisegever hier maar garant voor je staan.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik jouw vraag lees, bekruipt mij het gevoel dat je weinig ervaring hebt met ondernemen en de samenhangen/problematieken die daarbij horen, dus ben extra voorzichtig /alert.

 

Overwaarde van je huis is geen garantie dat je die in kunt zetten als in te brengen eigen vermogen. Je zult daarvoor een financier bereid moeten zien te vinden om dat bedrag te verstrekken/aan jou te lenen. Hierbij is van belang op basis van welke waarden jij die overwaarde hebt bepaald ( executiewaarde, onderhandse verkoopwaarde -/- hypothecaire voorbelasting) en de inkomsten die jij kunt genereren om die extra financieringslast te kunnen dragen.

 

Een beetje franchisegever zal je behulpzaam kunnen zijn met het opstellen van een businessplan, van waaruit ook de totale kredietbehoefte duidelijk zal worden. Veel franchisegevers hebben met banken afspraken gemaakt mbt de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om een financiering te verkrijgen.

 

Probeer ook eerst eens te achterhalen wat jij voor dat entreegeld terug krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb zelf (3 jaar geleden) ervaren dat geen enkele bank jou iets geeft voor overwaarde op je huis,

je zal gewoon met 25k moeten komen. (al dan niet onderhands geleend)

 

20k entree is niet bepaald weinig, net als voorgaande spreker is het belangrijk om te weten wat je daarvoor terugkrijgt.

 

afhankelijk van het type winkel zal je al snel met inventaris en voorraad 100k financieringsbehoefte hebben denk ik?

vraag ook bij de franchisegever naar omzetprognoses, en vooral ook de onderbouwing daarvan.

Als er meerder franchisewinkels bestaan zou ik ook zeker eens bij deze ondernemers op de koffie gaan,

dat kan soms erg verhelderend zijn... ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ok, ondertussen ben ik al stuk wijzer na een gesprek bij de Franchisegever en bij enkele franchisenemers.

 

De totale investering van het hele plan kost +/- €200.000. De franchisegever raadt mij aan om €50.000 eigen vermogen te hebben/creëren om daarmee een lening te vergaren van € 200.000.

 

Ik weet dat het een moeilijke tijd is bij banken, maar wie niet waagt wie niet wint.

 

Het volgende probleem is alleen: € 50.000. Voordat ik bij familie ga aankloppen wil ik graag eerst weten of hier andere mogelijkheden toe zijn of dat het misschien mogelijk is om op een andere manier de € 200.000 te vergaren.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 1

Zelf ben ik ook bezig met een financiering rond te krijgen. Ik had hetzelfde probleem en ben dus ook

eindeloos op zoek geweest naar mogelijkheden. Ik heb ook geen eigen vermogen wat voor de bank het grootste struikelblok was.Omdat ik een goed ondernemingsplan had werd ik wel serieus genomen. Inmiddels heb ik de financiering rond en ben meer dan tevreden met de voorwaarden. Ik heb mijn 130.000 als volgt gekregen;

Bij familie leen ik 80.000 euro 5% rente, bij de franchisegever leen ik voor 5% 25000 euro. Toen ik terug kwam bij de bank was mijn tekort nog maar 30.000. Deze heb ik gekregen bij de bank in de vorm van een krediet.

Al met al heb ik het voor elkaar gekregen.

Probeer eens te onderhandelen bij de franchisegever. Hij gelooft tenslotte ook in het concept! Toch ?

Wie niet waagt wie niet wint

Link naar reactie
  • 0

Moet je niet wellicht de voorwaarden omdraaien? Zoek eerst iets waarmee je de kapitaalpositie kan verbeteren? Ga iets doen wat geld oplevert en ga vervolgens daarmee verder? Ik begrijp dat dit langer duurt maar dan werk je wel vooruit, vanuit geld wat je hebt. Anders moet je vanuit de schuld gaan opbouwen.

 

Als je rendement gigantisch is als je het rond krijgt maakt dit uiteraard niet uit. De kans dat een winkel niet lukt is zeker in deze tijd echter ook aanwezig.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.