• 0

Laptop & Printer op de zaak... btw-aangifte waar op te letten?

Beste Higherlevelers,

 

Ik en mijn compagnon hebben ons onlangs ingeschreven als vof en het begint allemaal al aardig te lopen.

Nou is het bijhouden van de inkomsten en uitgaven één ding, het maken van de daadwerkelijke boekhouding en doen van de btw-aangifte een heel ander iets.

 

Het liefst zouden wij een accountant inhuren als ondersteuning, maar hiervoor is nog geen budget. Bovendien willen we zelf ook de kneepjes leren zodat we zelf ook goed weten wat er met de financiën gebeurt, maar waar te beginnen?

 

Ik ben al begonnen met het leren boekhouden, maar is er iemand die mij kan vertellen hoe ik:

 

1. Een simpele BTW-aangifte doe; waar ik op moet letten bij de belastingdienst?

2. Hoe ik een laptop, printer en dergelijke kan kopen op kosten van de zaak (dus zonder BTW)?

- Ook als de betaling nog komt van privé rekening en nog niet van de zakelijke rekening?

 

Alvast bedankt,

Niels

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het liefst zouden wij een accountant inhuren als ondersteuning, maar hiervoor is nog geen budget (...) Ik ben al begonnen met het leren boekhouden (...)

 

Dit vind ik toch een heel slecht idee.

Zoek een geschikt administratiekantoor (jullie hebben geen accountant nodig) dat jullie kunnen helpen.

 

Een VOF gaat heel vaak 'fout', zeker als er niet heel duidelijk en objectief op papier staat hoe de onderlinge verdeling tussen de vennoten is (opnames, stortingen, inbreng, winstaandeel).

Om een beetje te "spelen & leren" met een VOF... Zou ik niet doen!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Bedankt voor je advies.

 

De onderlinge verdeling zoals jij noemt staat wel duidelijk op papier, mocht dat niet zo over zijn gekomen.

Zoals ik zei, de administratie heb ik prima op orde, het gaat er alleen om dat ik niet precies weet wat te doen met de belastingen.

 

Groeten,

Niels

Link naar reactie
  • 1

Ik kan me prima vinden in het advies van Peter. Al is het alleen maar om in het begin mee te kijken of je het inderdaad goed doet. Een foutje is zo gemaakt en oplossen is vaak vele malen duurder dan voorkomen. Maar dat terzijde.

 

De btw-aangifte is, wanneer het puur binnenlandse verhoudingen betreft, heel simpel:

- je maakt 2 stapels met facturen: inkomende en uitgaande facturen.

- van de uitgaande facturen (en alle omzet waar je geen factuur voor hebt uitgereikt) maak je twee optelsommen: de totale omzet en de totale af te dragen btw.

- de inkomende facturen controleer je op de factuurvereisten.

- Van de correcte, ingekomen facturen vermeld je de totalen op de aangifte.

 

Als je de facturen juist in je boekhouding hebt verwerkt, komen de in te vullen bedragen daar automatisch uit. Zo af en toe moeten er echter ook wat bedragen zonder facturen geboekt worden, denk aan btw-correcties op privégebruik.

 

Zoals je ziet, kun je niet zonder btw kopen. Echter, als je het goed doet, kun je de btw weer terug vragen, zorg daarvoor dat de verkregen factuur aan de genoemde voorwaarden voldoet. Waar de betaling vandaan komt, maakt doorgaans niet uit, tenzij je het over bijvoorbeeld benzinebonnen hebt.

 

Omdat je een VOF hebt, kun je niet volstaan met je privénaam op de factuur, het is immers de VOF die de btw-ondernemer is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Bedankt voor deze zeer heldere uitleg, hier kan ik direct wat mee!

 

Verder vroeg ik mij af waar jullie dan aan denken bij zo'n administratie-kantoor..

 

Wat zou zoiets ongeveer kosten en/of zijn er gratis alternatieven?

Misschien dat jullie iemand kennen die met mij mee zou willen kijken of wij het allemaal wel goed doen?

 

In ieder geval bedankt voor de hulp.

 

Groeten,

Niels

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Bedankt voor deze zeer heldere uitleg, hier kan ik direct wat mee!

 

Verder vroeg ik mij af waar jullie dan aan denken bij zo'n administratie-kantoor..

 

Wat zou zoiets ongeveer kosten en/of zijn er gratis alternatieven?

Misschien dat jullie iemand kennen die met mij mee zou willen kijken of wij het allemaal wel goed doen?

 

In ieder geval bedankt voor de hulp.

 

Groeten,

Niels

 

Dag Niels,

 

Ik gebruik zelf www.acumulus.nl. Erg handig, goedkoop en scheelt je een hoop eigen rekenwerk.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Omdat je een VOF hebt, kun je niet volstaan met je privénaam op de factuur, het is immers de VOF die de btw-ondernemer is.

 

ik dacht dat dat bij een vof nu juist wel mag, een vennoot die een zakelijk telefoonabonnement heeft bijvoorbeeld mag toch deze factuur inbrengen in de vof om daarmee btw aftrek veilig te stellen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

De vennoot kan doorgaans geen btw terugvragen, omdat hij geen btw-ondernemer is. Om voor btw-aftrek in aanmerking te komen, moet de naam van de ondernemer, dus de VOF, op de factuur staan vermeld. Een onjuiste factuur hoeft daarbij niet per definitie tot weigering van de aftrek te leiden. Als het materieel duidelijk is wie en wat er wordt bedoeld, is dat doorgaans voldoende.

 

Bij een zakelijk abonnement lijkt het me wat makkelijker om aannemelijk te maken dat de VOF bedoeld wordt dan bij een consumentenlaptop en -printer. Daarop gokken lijkt me niet handig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.