Hallo,

Ik vraag me het volgende af met betrekking tot de overeenkomst durfkapitaal.

Als je in een overeenkomst durfkapitaal rente en aflossing hebt vastgelegd (op advies van iemand), maar je wilt de afspraken wijzigen, kan dat dan (liefst met terugwerkende kracht tot ingangsdatum van vorig jaar)?

De situatie is als volgt:

Er is een overeenkomst waarin is vastgelegd dat de wettelijke rente geldt en dat er jaarlijks een vast bedrag wordt afgelost. Echter, nu het eerste jaar erop zit lukt het niet om de aflossing te voldoen. Ook vindt de schuldeiser het eigenlijk niet nodig dat er rente wordt gerekend (het betreft haar dochter). Aangezien de wet alleen het maximum regelt, zou er dus vastgelegd kunnen worden dat de rente op 0% wordt gesteld. De schuldeiser vindt het ook geen probleem dat de aflossing nog niet gebeurt, het is de bedoeling dat dit in de loop der jaren wel gaat komen. Maar omdat het in de overeenkomst is vastgelegd, vraag ik me af of de niet ontvangen aflossing nu niet wordt gezien als schenking. Als er geen fiscale/juridische gevolgen zitten aan het niet nakomen van de afspraken en schuldeiser ook niet moeilijk doet is er natuurlijk geen probleem en hoeft er niets gewijzigd te worden. Maar ik ben daar niet zo zeker van en wil voorkomen dat er achteraf problemen ontstaan.

Hopelijk kan iemand me verder helpen.

Groet, Marjolein

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32788-overeenkomst-durfkapitaal-wijzigen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Marjolein,

Een overeenkomst is een afspraak tussen twee of meer partijen. Als de betreffende partijen besluiten (unaniem) de afspraak aan te passen of beter nog een nieuwe afspraak te maken, dan kan dat, mits de afspraken niet in strijd zijn met de wet.

In jouw geval kan je een nieuwe overeenkomst maken waarin staat dat betaling van aflossing en rente wordt uitgesteld totdat aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Het is sowieso verstandig om in durfkapitaalovereenkomsten de betaling van aflossing en rente afhankelijk te maken van de cashsituatie.

Maar nogmaals, je kan een overeenkomst niet eenzijdig aanpassesn. De andere partij(en) moeten er mee akkoord gaan.

Veel succes,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Ook een korte reactie.

De overeenkomst die gesloten is, herbergt ook een aantal fiscale voordelen. De overeenkomst wijzigen zal waarschijnlijk het verlies van die voordelen betekenen, nu de meeste voordelen aan de durfkapitaalregeling uit de wet zijn geschrapt per 2011.

Dat er nog geen rente en/of aflossing voldaan is, staat de regeling niet in de weg. Hooguit neemt daardoor de schuld toe. Ik zou alleen beslist niet de afspraken wijzigen. Dan liever goed administreren wat de achterstanden zijn en zorgen dat deze ooit ingelopen worden.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar