• 0

Live-on - een internetcommunity met de potentie van Facebook...wie doet mee...

 

..maar nu verder! LIVE-ON heb ik al een jaar op de plank liggen. Ik heb het bij wat mensen aangeboden, maar het is niet makkelijk van de grond te tillen. Het bouwen van een grote website, reclame, naamsbekendheid. Willen jullie eens naar mijn concept te kijken. Ik heb om het grijpbaar te maken er vooral wat vragen bij.

 

Waar gaat het om:

 

LIVE-ON is als opzet voor een internetcommunity bedoeld: om on-line eeuwig te leven :)! En dat wil ik bewerkstelligen door mensen binnen een website een profiel te geven waar ze van zichzelf een totaalbeeld kunnen scheppen.

 

Je eigen Live-on profiel waar je omgeving, je vrienden. je kinderen altijd weer naar kunnen klikken. Met al je foto´s, je ideeën, je sterkste, je beste momenten, je reizen. Voor altijd online , je wordt nooit meer vergeten. Gegarandeerd 100 jaar on-line (dat is best af te spreken met een grote provider).Dit is volgens mij een beeld dat veel mensen aanspreekt: over 100 jaar nog aanklikbaar te zijn , dan nog interessant voor je kleinkinderen, dan zelfs voor sociologisch onderzoek, en veel meer. Geen dor graf, maar boven het graf uit, leef je!

 

 

Het zou dus een online community willen worden, een soort Facebook, het heeft misschien wel die potentie. Maar dan geen communicatief netwerk, maar een op te bouwen soort persoonlijk monument, iets waar je telkens weer een steentje aan bijdraagt. Of laat bijdragen, door anderen. Beschrijf je eigen leven, je idealen, jezelf. (Of laat het beschrijven door anderen, een journalist/ fotograaf kan ook een levensboek van je maken en via Live-on online zetten – dit wordt al wel aangeboden, maar het kan veel breder)

 

•   Het is een idee, waar ik een paar bladzijden invulling aan heb gegeven. Bij interesse stuur ik dit uitgebreid deels Engelstalig concept graag toe . Maar wat is nu de volgende stap? Nog verder het concept uitdiepen, er een vorm voor zoeken? Het bouwen van een website is te veelomvattend, ik zie me dat niet organiseren. Waar zou ik het onder kunnen brengen? Ik denk aan een internetbedrijf, Hyves, Facebook misschien. Of is het bij Dela beter onder de pannen? Dat vind ikzelf niet zo aantrekkelijk, want het is niet de Dood maar het Leven dat je probeert te vangen in een profiel. Hebben jullie, beter nog, een ander idee?

 

•   Anderen, waaronder de KvK vinden het bovenstaande te ongestructureerd, maak eens en bedrijfsopzet, zeggen ze. Stuur bijvoorbeeld alle zorginstellingen, zieken en bejaarden een mailing, dan heb je al een bedrijf. Dat is een concreet idee, maar een internetcommunity vind ik wel veel levender. Maar daar kan ik de vingers niet achter krijgen.

 

•   Ik wil het idee niet verkopen zonder er zelf bij betrokken te blijven– ik wil het liefst een soort motortje van het geheel blijven, een stuurman binnen een op te richten bedrijf of als deel van een groter bedrijf. Of zelf als internetondernemer, ik wil er best in investeren. Welke mogelijkheden – if any- zien jullie hiermee? Bij deze nodig ik internetondernemers graag uit om deel te nemen!

 

groeten henri van rooy

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henry

 

Ik heb je verhaal goed moeten lezen om erachter te komen wat je nu precies wil.

Doordat ik even tijd nodig had om uit te vogelen wat je nu precies wil gaan doen concludeer ik dat je dat zelf niet zo goed weet, vandaar denk ik ook de tip van de KvK om een en ander in een businesplan te zetten.

Wat mij telkens op het verkeerd been zet is het feit dat het het ene moment over een community gaat en vervolgens zie ik de naam Dela voorbij komen. Het duurde bij mij dus even wat je precies wil, en toen viel bij mij het kwart, je wilt een begraafplaats starten voor digitale grafzerken.

 

Vanuit de optiek van de ondernemer denk ik dan: welk probleem lost jouw idee op? Wie zijn je klanten, hoe groot is die markt en is er wel een boterham mee te verdienen.

 

Er zijn al vaker sites geweest waar memorial pages aangeboden worden, echt hard lopen doet het volgens mij niet.

Misschien dat je beter kunt beginnen met uit te zoeken wat er al is en waarom mensen die sites niet massaal bezoeken.

Link naar reactie
  • 0

Wat je, als ik het goed begrijp, anders probeert te doen dan andere, reeds bestaande en succesvolle platformen als Facebook, is dat als je dood bent dat het profiel nog bestaat. Klopt dat?

 

Op zich, tenzij je familie het profiel expliciet verwijderd, blijft het profiel ook na je dood bestaan op Facebook als het aan Facebook ligt.

Daar komt bij dat internet niet vergeet. Alles is weer terug te vinden. Er is dus feitelijk geen 'probleem' wat je op lost of zelfs maar iets nieuws aan je concept.

 

Zouden mensen überhaupt wel behoefte hebben om postuum nog op internet terug te vinden zijn? Veel mensen vinden het al vervelend als ze terwijl ze nog leven al makkelijk online op te snorren zijn, laat staan als ze 6 voet diep liggen..

Ook vinden niet heel veel mensen het leuk om bezig te zijn met dingen die plaats vinden na dat ze dood zouden zijn.

 

Stel dat een nabestaande iets terug van je zou willen zien dan denk ik dat een fotoboek meer in trek is. Al dan niet gedigitaliseerd en veilig opgeslagen op een stel hardeschijven in een RAID opstelling, maar niet online.

 

Kortom, ik als internet jochie zie het nog niet zo snel gebeuren. :)

Link naar reactie
  • 0

waarom bouw je geen programma-tje waarin je al je profielen kunt importeren? vanuit hyves, linkedin, facebook etc.

Met een mooie print (auw ik ben nog niet wakker) optie etc?

 

Heeft een veel groter potentiel....(denk ik, door meerdere toepassingen)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie reacties. Digitale grafzerk, dat is minder romantisch dan live-on maar wel to the point,: dat bedoel ik min of meer. Nico zegt, eerst wil je een community en dan komt Dela voorbijdrijven . Dat komt, een community lijkt een hap te groot vond de KvK, begin bij iets als Dela, dus daarom, bereikbaar en kleinschalig. Maar dat mist juist waar het om gaat: mensen die zelf een levenswerk on-line bouwen en massa, veel deelnemers. Net als de farao ´s, natuurlijk is het leuk om bezig te zijn met na je dood, het is alleen voor ons even wennen ;D ! En dood en verdriet, nee, het gaat om glorie!

 

Zelf heb ik bijvoorbeeld ooit één mooi gedicht geschreven, dat ga ik erop zetten. Dat zou ik niet op Facebook zetten. En allerlei persoonljke dingen, dat je nog kenbaar bent. Maak een filmpje van jezelf, vertel wat je belangrijk vindt, what makes you tick. Een Facebookpagina is een opgefokt standje, anno nu , het leven vanuit een heel ander perspectief .Precies, wat ik voor me zie is een digitaal kerkhof, of beter, je eigen piramide opzetten. Maar ik begrijp dat ik aan jullie nog geen klanten heb... Ik heb me dat mogelijk te rooskleurig voorgesteld

 

Ik heb wel concrete uitwerkingen, kan ik hier ook wel op de site opzetten bij belangstelling. Maar ik ben nu nieuwsgierig naar hoe Facebook of Hyves begonnen is, hoe pak je zoiets dan aan? Weet iemand dat? Een programmaatje en dan wat mensen uitnodigen -- ik wil dit liever meteen breed uitrollen, het werkt alleen met een kritische massa lijkt me. Eerst eens ene paar voorbeelden maken die aanspreken is een goed begin, dat heb ik in mijn uitwerkingen wel gedaan.

 

Ach ja, misschien gaat iemand met het idee op de loop, dat moet dan maar, geluk ermee... het grootste risico van dit soort projecten is dat het op je computer blijft hangen en dat je er uit benauwdheid nooit iets mee doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over facebook is een film gemaakt, The Social Nerwork. Daar wordt grofweg uitgelegd hoe Facebook begonnen is. Het komt er op neer dat het een hoog "viraal" gehalte moet hebben. Mensen moeten zelf hun kennisen activeren om het platform ook te gebruiken. Bij Facebook en hyves gaat dat oa. door vriendjes met elkaar te worden en elkaar uit te nodigen voor vanalles en nogwat. Met een digitale piramide zie ik dat virale gedeelte nog niet zo.

Link naar reactie
  • 0

Herny, je maakt het veel te ingewikkeld voor jezelf.

Huyves, Facebook zijn ook met een kleine site begonnen en dat is een eigen leven gaan leiden.

 

Een paar jaar geleden ben ik de motor geweest achter een het realiseren van een internet community voor patiënten met een zeldzame aandoening. Zelfde verhaal, is jaren daarvoor al in het klein begonnen, ik heb een aantal jaren later geholpen de specs op papier te zetten voor de volgende groeistuip, een Nederlandse site met een forum en een blogsectie voor de bezoekers. Iets meer dan een jaar later volgde al het opschalen naar een uitgebreidere site gericht op internationaal gebruik.

 

 

In het kort komt het proces wat jij op papier moeten zetten neer op het volgende.

 

Zorg dat je in een zin kan vertellen welk doel je voor ogen hebt voor jou site.

 

Maak een overzicht van functionaliteiten die er volgens jou in moeten zitten.

Denk hierbij aan, wie mag pagina's bijwerken, zijn er verschillende gebruikersgroepen.

Als er reactie mogelijkheden zijn, wie mogen er reageren, hoe gaat dit beheerd worden.

Welke opties wil je mensen geven om hun eigen pagina(s) te bewerken, biedt je hier zelf ook webdiensten voor aan enz enz

 

Verder is het heel belangrijk om ook over de grafische waargave van de site na te denken.

Wat moet er op komen te staan, hoe denk je dat dat er uit moet zien.

Wat straalt de site uit, welke waarden moeten naar voren komen in de uittraling.

 

Denk ook na over het verdienmodel, hoe gaat de site geld in het laatje brengen.

Wil je dat mensen een abonnement afsluiten, betalen ze eenmalig enz.

 

Je geeft zelf aan dat je graag wil dat de site voor de eeuwigheid is.

Als je dat echt wil dan denk ik dat je daar op de site zelf en in de communicatie duidelijk over moet zijn.

Mensen zouden nog wel eens vragen kunnen gaan stellen over hoe je dat veilig wilt gaan stellen.

Ook jouw eigen bestaan is immers niet voor de eeuwigheid!

Link naar reactie
  • 0

hartstikke bedankt Nico, daar kan ik wat mee. Zo krijg ik weer nieuwe energie om er verder mee te pionieren. Wat is jouw patiëntensite dan, ik ben daar wel benieuwd naar?Wie bouwt zulke omgevingen? Eerst een kleinere stap, maar dan zo´n type platform, met een opslagfunctie voor je piramide/grafzerk.

 

Zoiets als Higherlevel of Helpmij is meer communicatief dan nodig , veel communicatie hoeft Live-on misschien niet te hebben. Het is mogelijk het beste mijn plan grotendeels statisch te houden, bouw je eigen pyramide. Als medium is het zo vooral geschikt als een aanhangsel van Facebook. maar met een heel ander perspectief. Van het publiek van Hyves is de helft onder de dertien jaar, die zijn nog niet zo mee bezig met een eigen grafzerk.... ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Voor je naar bedrijven stapt om het te laten bouwen is het belangrijk dat je zelf eerst goed nadenkt wat het systeem allemaal moet kunnen. Aan de hand wat je nu hebt verteld denk ik dat je eigenlijk gewoon een blogsite neer wil zetten waar mensen een persoonlijke pagina op aan kunnen maken, Dat zou je misschien nog uit kunnen breiden met wat extra tabs zoals muziek, enz enz.

 

Je zult ook na moeten denken over andere functionaliteiten.

Zo kan ik mij voorstellen dat wanneer de sterfdatum of verjaardag van de overledene er aan zit te komen je nabestaanden een herrineringsmail wilt sturen. En zo zijn er vast nog wel andere functies te bedenken die in de software ingebouwd kunnen worden.

 

Zodra je dat een beetje duidelijk hebt kun je gaan shoppen bij webbouwers.

Als je de shopfase in gaat is het belangrijk dat je mensen vraagt om te laten zien wat zij eerder gebouwd hebben.

Je hebt namelijk een webbouwer nodig die wat verder gaat dan een standaard website en eventueel een webshop.

 

Vlak ook de vormgeving niet uit, ga op zoek naar voorbeelden van sites die jou aanspreken.

Kijk dan eens rond in de portfolio's van vormgevers/webbouwers om te zien wie iets heeft neergezet wat jou aanspreekt.

 

Mijn ervaring is dat vormgevers ook hun beperkingen hebben en je voor sommige onderwerpen wat meer tijd kwijt bent voor je iemand vind die iets kan ontwerpen wat jou aanspreekt.

 

Kortom, ik raad je aan eerst na te denken over zaken als vormgeving en functionaliteiten.

Tegen de tijd dat je die zaken genoeg uitgewerkt hebt dan lost het vraagstuk welke webbouwer zich vanzelf op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.