Dag allen,

Graag zou ik wat hulp willen met de volgende vraag: Voor mijn webshop koop ik producten (levensmiddelen) in uit Duitsland en hiervoor pas ik dus het 0% tarief toe. Deze producten wil ik gebruiken voor promotiedoeleinden en relatiegeschenken en ik wil graag weten hoe ik dat moet boeken in mijn administratie.

De inkoopwaarde van de ingekochte producten is de waarde van mijn voorraad (balans). Als ik iets verkoop, dan gaat de inkoopwaarde ervan van de balansrekening 'voorraad' af en verhoogt het de resultaatrekening 'inkoopwaarde omzet'.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit moet boeken als ik het niet verkoop, maar als promotie/geschenk gebruik. Ik dacht als volgt: De inkoopwaarde van het product gaat nog steeds van vooraad af, maar ipv de resulaatrekening 'inkoopwaarde omzet' verhoogt het 'promotiemateriaal' of 'relatiegeschenken'. Moet ik hier BTW over rekenen?

Graag hoor ik van jullie of dit juist is en wat ik moet doen met BTW.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32797-eigen-gebruik-intracommunautair/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Er veranderd feitelijk niets aan de situatie.

Stel dat je iets inkoopt tegen 19% BTW in NL, dan kan je de 19% BTW weer terug vragen (verrekenen met de te betalen BTW) bij je aangifte.

Nu koop je in tegen 0% in het buitenland. Je hebt geen BTW betaalt en kan die dus ook niet terug vragen.

Bij eventuele verkoop in NL draag je 19% BTW over de verkoopprijs af, maar omdat je het product niet verkoopt maar zelf gebruikt is er geen omzet waarover de BTW gerekend hoeft te worden.

• 0

Er gelden speciale regels voor de voorbelasting op o.a. relatiegeschenken:

Als de waarde (ex. BTW) van de geschenken per begunstigde meer is dan 227,- per jaar, dan mag je de voorbelasting niet aftrekken.

Mijns inziens geldt deze beperking niet als de begunstigde zelf een BTW-plichtige ondernemer is, want dan had hij/zij zelf (als hij zelf het geschenk had gekocht) de voorbelasting wel kunnen aftrekken.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/sportevenementen/sportevenementen-37.html

Dus als je een geschenk dat onder deze beperking valt in de EU koopt (BTW naar jou verlegd), dan moet je op je aangifte de verschuldigde BTW aangeven en betalen, maar je mag niet hetzelfde bedrag als voorbelasting aftrekken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar