• 0

Concurentiebeding na faillissement, is dat dan nog geldig

Voor een bedrijf werkte ik op 0-uren contract. Nu is dit bedrijf failliet gegaan en vraag ik mij af of ik de oud-klanten een aanbod mag doen. Valt dit nog steeds onder het concurentiebeding of is dat vervallen nadat de rechtbank het faillissement had uitgesproken.

 

De afhandeling van het failissement ligt nog bij de curator en momenteel is er geen datum bekend van een definitieve afhandeling.

 

Met groet,

Rick.

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het enige wat met een faillissement vervalt, is de mogelijkheid vorderingen op de failliet uit te winnen.

 

Voor een concurrentiebeding geldt echter ook dat er een vergoeding tegenover moet staan, dus als de curator wil hebben dat jij het beding nakomt, zal de curator jou daarvoor een redelijke vergoeding moeten geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Uit je eerste alinea lees ik dat het concurentiebeding blijft staan, mag ik dan aannemen dat dat blijft staan tot de zaak door de curator definitief is afgehandeld?

 

De 2e alinea met vermelde vergoeding begrijp ik niet goed. Is het zo dat door het faillissement (bij dat callcenter) ik geen inkomsten meer kreeg doordat ik op Nocure-Nopay werkte maar de kans om te werken voor de klant van het bedrijf mij ontnomen wordt vanwege een concurentiebeding. En nu de curator de bewindvoerder is geworden hij mij een vergoeding dient te geven voor werk dat ik anders wel zou doen?

Op welke basis/calculatie zou dan die vergoeding gebaseerd zijn.

 

Met groet,

Rick.

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat met een faillissement vervalt, is de mogelijkheid vorderingen op de failliet uit te winnen.

 

Steven, bedoel je hiermee te zeggen dat het beding van kracht blijft ? Hoe lang dan?

Ook als het bedrijf - bij gebrek aan baten - geliquideerd is?

 

Lijkt mij een beetje vreemd. TS concurreert niet meer met zijn ex-werkgever, als de ex-werkgever

niet meer bestaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je daar niet aan hoeft te houden, wanneer je al een ontslagbrief hebt gekregen. Wanneer een ander bedrijf het bedrijf en het personeel overneemt moet je je natuurlijk wel aan het concurrentiebeding houden.

 

zie:

 

http://www.flexmarkt.nl/juridisch/jurisprudentie/concurrentiebeding-niet-van-toepassing-bij-faillissement-3686.html

 

http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=2252

 

Link naar reactie
  • 0

In dezelfde jurisprudentie kan je lezen dat een curator bij een aannemelijk belang de ex werknemers kan houden aan een concurrentiebeding. Als aan voorwaarden is voldaan. (bijv. vermelding in ontslagbrief)

Daar staat tegenover dat de werknemer hiervoor een redelijke vergoeding kan vragen. Ook kan TS nog te maken krijgen van betichting van onrechtmatige concurrentie omdat hij mogelijk vertrouwelijke bedrijfsgegevens gebuikt.

Het hangt er dus maar vanaf.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In dezelfde jurisprudentie kan je lezen dat een curator bij een aannemelijk belang de ex werknemers kan houden aan een concurrentiebeding. Als aan voorwaarden is voldaan. (bijv. vermelding in ontslagbrief)

Daar staat tegenover dat de werknemer hiervoor een redelijke vergoeding kan vragen. Ook kan TS nog te maken krijgen van betichting van onrechtmatige concurrentie omdat hij mogelijk vertrouwelijke bedrijfsgegevens gebuikt.

Het hangt er dus maar vanaf.

 

Precies. En vergeet niet dat het hier feitelijk niet gaat om een concurrentiebeding maar om een relatiebeding. En aangezien het relatiebestand tot de activa behoort, is een zekere mate van bescherming gerechtvaardigd, ook wanneer de werkgever failliet is.

Link naar reactie
  • 0

Heren, ik werkte er op 0-urencontract tegen een Nocure-Nopay vergoeding. Er was dus geen vast loon enkel de vergoeding als ik scoorde en een afspaak maakte voor een klant. Ik factureerde vanuit mijn eigen bedrijf aan dit callcenter.

 

Terugkomend op mijn vraag of ik de klanten mag benaderen van dit failliete bedrijf begrijp ik van Steven dat dit niet mogelijk is. Maar hoe lang blijft deze regeling. Tot de curator het geheel heeft afgesloten of nog langer.

 

Door het faillissement van het callcenter (waar nog een aantal facturen van mij aan hun openstonden) ben ik nieuwe inkomsten mis gelopen, afgezien van mijn openstaande posten die niet inbaar zijn.

De klanten voor wie ik werkte willen graag door maar eerst moet er duidelijkheid zijn of het concurentiebeding nog geldig is.

 

Ik kan mij niet indenken dat een concurentiebeding onbeperkt blijft gelden als een bedrijf failliet is.

 

Met groet,

Rick.

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Rick, welk concurrentiebeding staat er dan in de overeenkomst? je haalt wel een hoop termen door elkaar als je als zelfstandig ondernemer werkt dan werk je niet ook op een 0 uren contract, wat een term voor oproepkrachten in loondienst is. dat maakt het wat verwarrend..

 

Het lijkt dus op een overeenkomst gaat tussen twee bedrijven en niet tussen werkgever en werknemer. In de overeenkomst moeten de voorwaarden van het concurrentiebeding gewoon omschreven zijn, staat er niets dan geld er in principe geen beding.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

TS heeft het duidelijk over de klanten dus het is niet een concurrentie- maar een relatiebeding. En er is geen sprake van een dienstverband, want er wordt gefactureerd. De vraag is wat er precies overeengekomen is.

 

Het zou mij niet vreemd voorkomen als feitelijk overeengekomen is dat het beding eindigt bij een bedrijfsbeëindiging of faillissement.

Link naar reactie
  • 0

Precies. En vergeet niet dat het hier feitelijk niet gaat om een concurrentiebeding maar om een relatiebeding. En aangezien het relatiebestand tot de activa behoort, is een zekere mate van bescherming gerechtvaardigd, ook wanneer de werkgever failliet is.

 

Bescherming tegen wat? Na vereffening van het faillissement zie ik niet wie er nog verder benadeeld worden als TS de bestaande relaties zou benaderen. Dan is het toch op zijn minst pleitbaar om het relatiebestand te mogen gebruiken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben geen echte deskundige maar dit lijkt me toch niet zo moeilijk. Steven is hierover duidelijk. Op dit moment moet de curator zo veel mogelijk van de schulden vereffenen tot een en ander is afgewikkeld. Mogelijk kan hij geld krijgen voor het klantenbestand. En indien er sprake is van een (beperkte) doorstart is het niet de bedoeling dat de ex werknemers de klanten al weggekaapt hebben.

 

Als het eenmaal is afgewikkeld maakt het natuurlijk niet zo veel uit. Of eigenlijk niets. Maar zo ver is het nog niet. TS zal eerst het contract door moeten spitten en daarna eventueel tot een akkoord komen met de currator. Zomaar ergens vanuit gaan is meestal onverstandig.

 

Link naar reactie
  • 0

TS is geen werknemer hij factureerde aan het bedrijf dat failliet is. Wanneer er geen doorstart meer mogelijk is, lijkt mij dat het concurrentiebeding voor hem is vervallen.

 

volgens mij is dat alleen zo als de curator niks meer doet voor het bedrijf, als hij nog actief bezig is en hij krijgt hier lucht van dan zal hij de boete die in dit geding staat willen uitvoeren zodat de boedel er beter van word.

 

de meeste concurrentie bedingen hebben relatief hoge boetes zodat het bijna nooit rendabel is om ze te schenden, heb er zelf een paar getekend in de IT/freelance markt en meestal staat de boete op 10K in 1 keer en daarna 1K per dag.

 

staat er niks in de overeenkomst dat bij failliesement het beding vervalt, na een soort gelijke issue probeer ik dit altijd te onderhanden voordat ik teken.

 

bij loondienst is de rechter vaak begaan met de werknemer, bij freelance opdrachten etc een stuk minder. als werknemer sta je vaak sterker dan freelancer in dit soort gevallen.

Link naar reactie
  • 0

Het faillissement beëindigt de overeenkomst niet, tenzij dit daarin is opgenomen. De overeenkomst zal dus moeten worden beëindigt, waarbij zal moeten worden bedongen dat het relatiebeding komt te vervallen, wederom tenzij dit reeds in de overeenkomst is opgenomen. Als de curator geen belang hecht aan het relatiebeding, zal hij daar mee akkoord gaan. Theoretisch kun je, zolang de overeenkomst niet is opgezegd (al dan niet doordat dit in de overeenkomst is vastgelegd), nog steeds doorgaan met de werkzaamheden en daar een factuur voor sturen. Kans is natuurlijk klein dat je daar nog iets op betaald zult krijgen, maar als een doorstart wordt overwogen, kan ik me voorstellen dat de curator liever heeft dat er gewoon doorgewerkt wordt. Als de werkzaamheden stoppen, neemt de kans op een doorstart doorgaans erg snel af.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.