• 0

Fiscaliteiten omtrent huwelijk en zzp-schap van beiden en BV van een partner

Ik heb een vraag over wat voor mijn vrouw en mij een goede en gunstige wijze is van werkverhouding en verdeling van inkomsten.

Huidige situatie:

Getrouwd in gemeenschap van goederen.

Ik ben zzp'er met belastbare winst van ca. 110.000,-

Ik heb sinds dit jaar een beheer bv die voor 50% eigenaar is van een BV met een omzet van tot dusver ca. 70.000 en jaarlijkse kosten ca. 75.000 (kosten personeel, kantoor, etc.)

Mijn vrouw is in parttime loondienst voor ca. 26.000,- per jaar.

Mijn vrouw is dit jaar begonnen met het opzetten van een winkel, zij haalt het urencriterium e.d. Ze heeft nog geen omzet noch grote kosten (met name veel tijd geinvesteerd met onderzoek, uitzoeken e.d.)

Mijn vrouw werkt ook mee met zowel mijn zzp-schap als in de BV, dit tezamen ca. 300 uur per jaar. We moeten hiervoor nog voorwaarden bespreken (loondienst of zzp, salaris moet ook nog worden vastgesteld).

Vraag:

Mijn vrouw werkt haalt het urencriterium, gelden dan de fiscale aftrekposten voor haar volledige inkomen, dus ook voor het loondienstgedeelte? Ze heeft 26.000,- inkomen uit dienstbetrekking, nog geen inkomen uit de winkel, maar wel kosten, stel 2.500. Kan ze die kosten dan aftrekken van die 26.000 aan inkomen en van die 26.000,- tevens startersaftrek e.d. aftrekken?

Wij zijn fiscale partners, ik verdien aanzienlijk meer dan haar, kunnen haar fiscale aftrekposten (o.a. zelfstandigen- en startersaftrek) ook verrekend worden met mijn inkomen?

Is het voordelig als ik mijn vrouw niet in loondienst laat meewerken, maar als zzp'er een factuur laat sturen? Stel ze verdiend 15.000,- per jaar als zzp'er bij mij dan ik betaal uit mijn bv, is dit gunstig? dit bv. doordat mijn belastbaar inkomen daalt (is gunstig omdat ik in een hogere belastingschijf zit) en mijn vrouw haar inkomen iets stijgt, maar dan nog blijft zij in een lagere belastingschijf.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee kan/moet houden?

Alvast bedankt.

groeten,

Ronald

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dat is niet echt een doorsnee situatie waar een pasklaar antwoord op te geven is - het komt aan op de details.

Hoe verhouden jou IB-onderneming en aandeelhouderschap zich tot elkaar? Doe je iets voor de BV, of ben je slechts aandeelhouder? Liggen de activiteiten op hetzelfde vlak, of zijn het twee totaal verschillende dingen?

Voor wat betreft je vrouw: Uiteindelijk worden al haar inkomsten bij elkaar opgeteld en dat leidt tot belastingheffing. Echter, je berekent wel alle inkomsten los van elkaar. Zo geldt voor zelfstandigenaftrek bijvoorbeeld dat door toepassing daarvan je geen negatieve winst uit onderneming kunt behalen, tenzij je in aanmerking komt voor de startersaftrek (wat hier het geval lijkt te zijn). Die faciliteiten zijn overigens niet tussen fiscale parters te verdelen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld box 3 inkomen en de eigen woning.

Wat verstandig is om te doen voor haar werkzaamheden binnen jouw onderneming is moeilijk te zeggen. Er zijn diverse mogelijkheden die zouden moeten worden doorgerekend, en daarbij ben je afhankelijk van wat er precies gebeurt. Als die werkzaamheden weinig van doen hebben met de activiteiten in haar eigen onderneming, dan zal zzp lastig worden, omdat ze maar 1 opdrachtgever heeft. Dan kom je al vrij snel uit bij een verkapte dienstbetrekking en dus loon. Maar weer niet voor de werknemersverzekeringen, want omdat het je vrouw is, is er (doorgaans) geen sprake van een gezagsverhouding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar