• 0

Fiscaliteiten omtrent huwelijk en zzp-schap van beiden en BV van een partner

Ik heb een vraag over wat voor mijn vrouw en mij een goede en gunstige wijze is van werkverhouding en verdeling van inkomsten.

Huidige situatie:

Getrouwd in gemeenschap van goederen.

Ik ben zzp'er met belastbare winst van ca. 110.000,-

Ik heb sinds dit jaar een beheer bv die voor 50% eigenaar is van een BV met een omzet van tot dusver ca. 70.000 en jaarlijkse kosten ca. 75.000 (kosten personeel, kantoor, etc.)

Mijn vrouw is in parttime loondienst voor ca. 26.000,- per jaar.

Mijn vrouw is dit jaar begonnen met het opzetten van een winkel, zij haalt het urencriterium e.d. Ze heeft nog geen omzet noch grote kosten (met name veel tijd geinvesteerd met onderzoek, uitzoeken e.d.)

Mijn vrouw werkt ook mee met zowel mijn zzp-schap als in de BV, dit tezamen ca. 300 uur per jaar. We moeten hiervoor nog voorwaarden bespreken (loondienst of zzp, salaris moet ook nog worden vastgesteld).

Vraag:

Mijn vrouw werkt haalt het urencriterium, gelden dan de fiscale aftrekposten voor haar volledige inkomen, dus ook voor het loondienstgedeelte? Ze heeft 26.000,- inkomen uit dienstbetrekking, nog geen inkomen uit de winkel, maar wel kosten, stel 2.500. Kan ze die kosten dan aftrekken van die 26.000 aan inkomen en van die 26.000,- tevens startersaftrek e.d. aftrekken?

Wij zijn fiscale partners, ik verdien aanzienlijk meer dan haar, kunnen haar fiscale aftrekposten (o.a. zelfstandigen- en startersaftrek) ook verrekend worden met mijn inkomen?

Is het voordelig als ik mijn vrouw niet in loondienst laat meewerken, maar als zzp'er een factuur laat sturen? Stel ze verdiend 15.000,- per jaar als zzp'er bij mij dan ik betaal uit mijn bv, is dit gunstig? dit bv. doordat mijn belastbaar inkomen daalt (is gunstig omdat ik in een hogere belastingschijf zit) en mijn vrouw haar inkomen iets stijgt, maar dan nog blijft zij in een lagere belastingschijf.