• 0

Welke papieren heb je allemaal nodig voor het verkopen van auto's?

Hallo iedereen,

 

aangezien ik voor mijn gevoel heel het internet heb doorzocht en niet heb gevonden wat ik zou willen vinden, hoop ik dat iemand hier mij kan verder helpen. De situatie is zo dat ik op het internet nieuwe auto's wil gaan aanbieden en ik wil dus ook een eigen bedrijf starten, dit moet gaan gebeuren vanuit huis en ik hoop dit ooit uit te bouwen naar een mooi bedrijfspand. Voor de te verkopen auto's is er een opslagplaats.

 

Ik heb goede autoleveranciers gevonden voor het inkopen van nieuwe auto's, deze autoleveranciers liggen niet in Nederland maar in Duitsland. Nu vroeg ik mij dus af wat voor papieren/vergunningen ik allemaal nodig heb voor het verkopen van deze auto's.

 

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen en wil jullie alvast bedanken voor de moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ps: bij mercedes sprinters is het normaal dat de lak loslaat en er roest aanwezig is. Dat is een kwaal van mb sprinters.

 

Hoe komt het dan dat de gemiddelde levensduur van een sprinter 20 jaar is en van mijn type het aantal kilometer minimaal 350.000 km is? Ondanks alle problemen is mijn sprinter na 11 jaar toch nog steeds ruim 5500 euro waard. Geen enkel ander merk bestelbus, zelfs de Iveco's kan zich hiermee vergelijken.

Graag een onderbouwing van je mening dat de lak van een sprinter slecht zou zijn.

 

UIt respect voor de nabestaande van de ramp zou ik graag iedereen willen oproepen nu nog niet een discussie te gaan voeren over het gebeuren in Noorwegen, zeker niet op het niveau waarop de discussies met Altan worden gevoerd.

Link naar reactie
  • 4
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dit topic onspoort aan alle kanten.

 

On topic graag. Let daarbij op, dat de vraag betrekking heeft op nieuwe auto's!

 

Hallo iedereen,

 

aangezien ik voor mijn gevoel heel het internet heb doorzocht en niet heb gevonden wat ik zou willen vinden, hoop ik dat iemand hier mij kan verder helpen. De situatie is zo dat ik op het internet nieuwe auto's wil gaan aanbieden en ik wil dus ook een eigen bedrijf starten, dit moet gaan gebeuren vanuit huis en ik hoop dit ooit uit te bouwen naar een mooi bedrijfspand. Voor de te verkopen auto's is er een opslagplaats.

 

Ik heb goede autoleveranciers gevonden voor het inkopen van nieuwe auto's, deze autoleveranciers liggen niet in Nederland maar in Duitsland. Nu vroeg ik mij dus af wat voor papieren/vergunningen ik allemaal nodig heb voor het verkopen van deze auto's.

 

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen en wil jullie alvast bedanken voor de moeite.

 

Belastingtechnisch heb je met import en verkoop van auto's wel met e.e.a. rekening te houden. Oók dien je een ARN-bijdrage te betalen.

 

Begin je naast internet, een autobedrijf mét opslagplaats, dan zul je binnen de gemeente waarin je je bedrijf wilt vestigen, waarschijnlijk een bestemmingsvergunning nodig hebben. Deze vraag je bij de gemeente zelf aan.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Eh.... Mikky.... lief meiske..... het ontgaat me helemaal dat autoverkoop en papieren alleen over nieuwe auto's gaan in dit topic. Als dat echt zo is, had ik helemaal niet moeten reageren. Nieuwe auto's worden doorgaans niet bij handelaren verkocht, tenzij zo'n handelaar een toverstokje heeft natuurlijk..... ;)

Link naar reactie
  • 1

En vergeet niet om de groene handelaars platen te bestellen. Je mag namelijk niet zomaar op gemeente terrein auto rijden/parkeren terwijl je auto op je bedrijfs voorraad staat/geschorst is. Als je auto op gemeente terrein staat en je hebt geen groene platen , dan zul je een boete van 600 euro moeten betalen.

 

Handelaars kenteken kosten per jaar: 400 euro belasting(dacht ik) En daarbij komen nog de verzekering kosten erbij. Aanvraag kosten rond de 100 á 200 euro.

 

Deze kenteken is niet bedoelt om prive illigaal auto te rijden zodat je wegenbelasting en verzekering kunt onderduiken. Het is dus bedoelt om je auto na de reparatiebedrijf te brengen of om een auto bijv in een andere stad te kopen en richting je pand te rijden. Of bijv voor een proefritje voor de klant.

 

Je zult dus een boete ontvangen als je met groene platen bij de mac donalds ff een grote big mac menu met 2 extra burgers ernaast gaat bestellen. (kosten , 600 euro.)

 

De rdw zal ook je pand komen bekijken of het geschikt is om auto's te plaatsen en te verkopen. Daarbij betaal je ook nog is 200 euro. Je moet dan alles netjes op orde hebben zoals alle papieren aanwezig , kastje waarbij je belangrijke papieren kunt verbergen , die je dus ook op slot kunt doen en dergelijke.

 

Na 1.5 á 2 jaar komen ze dan nogmaals langs. Of je dan weer moet betalen weet ik niet.

 

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/erkenningen/bedrijfsvoorraad/Pages/Aanvraaghandelaarskenteken.aspx

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

En vergeet niet om de groene handelaars platen te bestellen. Je mag namelijk niet zomaar op gemeente terrein auto rijden/parkeren terwijl je auto op je bedrijfs voorraad staat/geschorst is. Als je auto op gemeente terrein staat en je hebt geen groene platen , dan zul je een boete van 600 euro moeten betalen.

Met een kleine toevoeging: ook al staat de auto op eigen terrein, als dat er uit ziet en/of gebruikt wordt als openbare weg, kun je er maar beter ook niet komen zonder die groene platen. Daar gaan diverse autobedrijven de mist mee in. Onder omstandigheden kun je er nog mee weg komen (bijvoorbeeld die handelaar die geen ruimte had om op (als zodanig herkenbaar) eigen terrein te manoevreren en daarom even een paar auto's een paar minuten lang op de openbare weg zette, de rechter vond het net iets te ver gaan om de aanslag en boete tegen de beste man te handhaven), maar zo'n procedure is niet bepaald goedkoop en van de kostenvergoeding kun je ongeveer net die hamburger betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En vergeet niet om de groene handelaars platen te bestellen. Je mag namelijk niet zomaar op gemeente terrein auto rijden/parkeren terwijl je auto op je bedrijfs voorraad staat/geschorst is. Als je auto op gemeente terrein staat en je hebt geen groene platen , dan zul je een boete van 600 euro moeten betalen.

Met een kleine toevoeging: ook al staat de auto op eigen terrein, als dat er uit ziet en/of gebruikt wordt als openbare weg, kun je er maar beter ook niet komen zonder die groene platen. Daar gaan diverse autobedrijven de mist mee in. Onder omstandigheden kun je er nog mee weg komen (bijvoorbeeld die handelaar die geen ruimte had om op (als zodanig herkenbaar) eigen terrein te manoevreren en daarom even een paar auto's een paar minuten lang op de openbare weg zette, de rechter vond het net iets te ver gaan om de aanslag en boete tegen de beste man te handhaven), maar zo'n procedure is niet bepaald goedkoop en van de kostenvergoeding kun je ongeveer net die hamburger betalen.

 

Hoe bedoel je dat het gebruikt wordt als openbare weg? Auto mag zonder die platen niet buiten je ''eigen terrein'' staan.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat een verschil in de definities van "eigen terrein" en "grond in eigendom". Je kunt namelijk (als particulier, waaronder ook ondernemers vallen) eigenaar zijn van de openbare weg. Het is daarvoor al voldoende alsof het eruit ziet alsof het bestemd is voor algemeen gebruik. Neem bijvoorbeeld een parkeerterrein bij een winkel. De winkel (of de verhuurder) kan eigenaar zijn van dat parkeerterrein, maar als het niet is afgesloten door middel van een hek, slagboom of duidelijke vermelding (bijvoorbeeld 'eigen terrein, alleen parkeren voor cliënten'), is het toch openbare weg. Als dat het parkeerterrein van een autohandelaar is, kan hij dus toch een probleem hebben als hij zijn bedrijfsvoorraad daar neer zet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat een verschil in de definities van "eigen terrein" en "grond in eigendom". Je kunt namelijk (als particulier, waaronder ook ondernemers vallen) eigenaar zijn van de openbare weg. Het is daarvoor al voldoende alsof het eruit ziet alsof het bestemd is voor algemeen gebruik. Neem bijvoorbeeld een parkeerterrein bij een winkel. De winkel (of de verhuurder) kan eigenaar zijn van dat parkeerterrein, maar als het niet is afgesloten door middel van een hek, slagboom of duidelijke vermelding (bijvoorbeeld 'eigen terrein, alleen parkeren voor cliënten'), is het toch openbare weg. Als dat het parkeerterrein van een autohandelaar is, kan hij dus toch een probleem hebben als hij zijn bedrijfsvoorraad daar neer zet.

 

Hier heb je dealers die hun auto's gewoon op de parkeer plek parkeren(gelijk voor hun pand dus, niet afgesloten.) Niks aan de hand.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hier heb je dealers die hun auto's gewoon op de parkeer plek parkeren(gelijk voor hun pand dus, niet afgesloten.) Niks aan de hand.

Ja, mag je volgens mij auto’s neerzetten zonder of wellicht met een vergunning.

Dit zie ik gelijk aan het neerzetten van bijvoorbeeld een afval container voor een bepaalde tijd. In sommige gemeenten heb je daar ook een vergunning voor nodig.

Ik zie een auto zonder nummerbord langs de kant van de weg (of openbare parkeerplaats) ook niet als een wettig vervoermiddel, ook al is het een blinkende bolide op prachtige banden. Alleen ga je het starten dan is een groen kenteken wel heel verstandig.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, de rechter denkt daar toch echt anders over:

2.11. Eiser stelt dat het motorrijtuig niet op een parkeerplaats op de openbare weg stond, maar op eigen terrein van het reinigingsbedrijf dat bezig was het motorrijtuig te reinigen. Voor en na het reinigen van het motorrijtuig waren er handelaarkentekenplaten op het motorrijtuig geplaatst. Verweerder stelt zich op het standpunt dat de betreffende parkeerplaats deel uitmaakt van de openbare weg. Hij verwijst daartoe naar een bij het verweerschrift overgelegde schriftelijke en op ambtseed opgemaakte verklaring, gedateerd 13 juni 2005, van de ambtenaren van de Belastingdienst die de onder 2.1. genoemde controle hebben uitgevoerd. Voorts verwijst verweerder naar een, eveneens bij het verweerschrift gevoegd, 'Rapport motorrijtuigenbelasting inzake onderzoek bezwaar', gedateerd 13 juni 2005. Volgens deze verklaring en dit rapport stond het motorrijtuig ten tijde van de controle op één van de openbare parkeerplaatsen aan de [a-straat], behorend tot de openbare weg. Bij het voormelde rapport zijn situatiefoto’s gevoegd.

 

2.12. De rechtbank is van oordeel dat verweerder, op wie de bewijslast rust, door overlegging van de hiervoor onder 2.11. genoemde stukken voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het motorrijtuig ten tijde van de controle op een parkeerplaats aan de [a-straat] stond geparkeerd en dat deze parkeerplaats als 'weg' in de zin van artikel 5 van de Wet dient worden aangemerkt. Mitsdien is de naheffingsaanslag terecht aan eiser opgelegd.

Overigens, ook als de klant besluit om tijdens de proefrit boodschappen te gaan doen, heeft de handelaar een probleem. Als je die uitspraak wat te oud vindt: deze is wat recenter.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik een auto heb gekocht (bedrijfsvoorraad), en ik rij zelf met de auto richting huis. En kom pas laat in de avond thuis. Waarbij ik de auto voor mijn huis op gemeente terrein parkeer met de groene platen erop en dat ik dus de volgende dag pas de auto naar mijn pand ga brengen.

 

Is dit strafbaar?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je dat mag. Je mag die platen ook zeker niet onbeheerd op de wagen achterlaten, om diefstal en misbruik te voorkomen.

 

Als de platen in de auto zijn is het volgens mij wel goed. Kenteken afplakken en klaar. Maar ehm , dus je mag je auto die op je bedrijf voorraad staat niet voor je deur parkeren voor 1 dagje bijvoorbeeld met de groene platen erop?

 

Dat is wel heel erg irritant als dat waar is.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Wil je weer een bekeuring voor te hard rijden, terwijl je dat zelf niet gedaan hebt? Je bent als auto-ondernemer zelf verantwoordelijk voor correct gebruik van de groene platen, die maar zeer beperkt gebruikt mogen worden. Als je zelf de gelegenheid geeft om stelen mogelijk te maken ben je ook zelf verantwoordelijk. Gebeurt het meerdere keren dat je er slordig mee bent kunnen ze je zelfs je vergunning afnemen.

Link naar reactie
  • 0

Wil je weer een bekeuring voor te hard rijden, terwijl je dat zelf niet gedaan hebt? Je bent als auto-ondernemer zelf verantwoordelijk voor correct gebruik van de groene platen, die maar zeer beperkt gebruikt mogen worden. Als je zelf de gelegenheid geeft om stelen mogelijk te maken ben je ook zelf verantwoordelijk. Gebeurt het meerdere keren dat je er slordig mee bent kunnen ze je zelfs je vergunning afnemen.

 

 

Ik zeg toch dat ik de platen altijd IN de auto doe. Dus waarbij ik de auto op slot doe. Iniedergeval , je zegt dus dat je zelfs niet 1 dagje op gemeente terrein mag parkeren met die groene platen. Dat is dus erg jammer.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

alweer bijna 17 jaar gelden dat ik bij een garage heb gewerkt dus maar even nagezocht bij het rdw..

 

Zoals ik het heb nagelezen kan het niet.. in dit document over de voorwaarden van het gebruik van handelaarskentekenbewijzen staat op pagina 73:

 

6.2 Handelaarskentekenbewijzen zonder erkenning bedrijfsvoorraad

U bent in het bezit van een handelaarskentekenbewijs, omdat u heeft aangetoond dat u exploitant bent

van een onderneming waarin reparaties en andere bewerkingen aan voertuigen kunnen worden

uitgevoerd. U mag uw handelaarskentekenbewijs alleen in het kader van uw bedrijfsactiviteiten

gebruiken.

Het vervoeren van goederen of personen met het handelaarskenteken is alleen toegestaan als dit voor

de uitoefening van uw bedrijfsvoering nodig is. Bijvoorbeeld om na schadeherstel de prestaties van het

voertuig te testen als het volgeladen is. De goederen en personen die u vervoert moeten op dezelfde

plek het voertuig verlaten als waar ze zijn ingeladen of zijn ingestapt.

RDW - Toezichtbeleidsbrief Erkenninghouders RDW

Bijlage Bedrijfsvoorraad & Handelaarskentekenbewijzen (versie september 2010) - 2 B 0975b15

 

6.3 Handelaarskentekenbewijzen in combinatie met de erkenning bedrijfsvoorraad

Als u het handelaarskentekenbewijs heeft verkregen op basis van de erkenning bedrijfsvoorraad, mag

u het alleen gebruiken voor voertuigen uit uw bedrijfsvoorraad. Dit betekent dat het

handelaarskentekenbewijs alleen gebruikt mag worden voor:

- proefritten;

- het halen en brengen van voertuigen voor de verkoop;

- het halen en brengen van voertuig naar de autospuiter, restaurateur of garage;

- het halen en brengen van voertuigen voor de verkoop in verband met consignatie;

- overige activiteiten in het kader van uw erkenning bedrijfsvoorraad.

 

Op pagina 67 staat wat overtredingen zijn:

 

4.5.2 Voorbeelden van categorie II overtredingen:

 

Erkenning bedrijfsvoorraad:

- parkeren/stallen van of rijden met bedrijfsvoorraadvoertuigen op de openbare weg;

- het voertuig niet kunnen tonen op bedrijfslocatie of verifieerbare stallingslocatie;

 

Kortom volgens mij moet je auto's altijd direct naar je bedrijf brengen als hij op je handels voorraad staat niet op de openbare weg mag staan. en dus ook niet een nachtje voor de deur van je huis parkeren omdat het omrijden scheelt.

 

Dat is ook wel logisch, de auto's mogen niet op de openbare weg zijn behalve voor de voorgeschreven doelen. als ze de auto bij jou huis aantreffen op de openbare weg valt niet te controleren of hij er net 5 minuten, 1 dag of 1 maand staat.

 

Misschien is het wel mogelijk dat jou huisadres ook als verifieerbare locatie valt aan te melden, en anders zal hij toch echt bij je bedrijf moeten staan.

 

Ik denk dat het parkeren voor het bedrijf op de openbare weg vaak gedoogd word omdat de auto duidelijk is dat de auto bij die garage hoort, daarnaast denk ik dat de politie er geen prioriteit aan geeft. Maar ik denk dat als er een controle bezoek krijgt van het RDW dat dit wel als (kleine) overtreding word gezien

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dus dat ze niet kunnen weten hoelang de auto op de openbare weg staat met de groenen platen, dan kan er toch eigenlijk helemaal niets gebeuren als je hem maximaal 1 dag daar laat?

 

Mijn vader gaf net ook aan dat hij had gelezen dat je niet mocht parkeren op gemeente terrein. Dus hierbij weet ik zeker dat het dus niet mag.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik denk dat het parkeren voor het bedrijf op de openbare weg vaak gedoogd word omdat de auto duidelijk is dat de auto bij die garage hoort, daarnaast denk ik dat de politie er geen prioriteit aan geeft. Maar ik denk dat als er een controle bezoek krijgt van het RDW dat dit wel als (kleine) overtreding word gezien

 

Als je geen platen op de auto hebt , dan is het een grote overtreding. Je krijgt dan een boete van 650 euro. Met platen krijg je volgens mij geen boete.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.