• 0

Verwarring over contractbeëindiging

Ik heb de volgende letterlijke tekst in mijn freelance-contract staan over beëindiging van mijn contractovereenkomst. Nu ik bijna 2 maanden aan het werk ben, blijkt dat HR deze tekst anders interpreteert dan ik. Graag jullie mening.

 

Deze overeenkomst wordt in beginsel aangegaan voor een periode van 3 maanden en eindigt derhalve op 30 augustus 2011, waarna de opdracht in goed overleg telkens met 1 maand wordt verlengd. Indien één der partijen deze overeenkomst wenst te beëindigen, dient een opzegtermijn van één maand in acht genomen te worden.

 

In mijn ogen betekent dit dat de overeenkomst standaard 3 maanden duurt en dan ook eindigt op 30 augustus als mijn opdrachtgever (of ik) niet wil verlengen. Mijn opdrachtgever hoeft niet 1 maand van tevoren aan te geven dat hij niet wil verlengen; dit kan hij bij wijze van spreken ook 2 dagen voor 30 augustus doen. Hetzelfde geldt voor mij, als ik zou willen kan ik enkele dagen voordat het contract afloopt, aangeven dat ik niet wil verlengen en dan ben ik op 31 augustus niet meer in dienst.

HR ziet dit echter anders. Naar hun mening kunnen zij niet bijvoorbeeld halverwege augustus (2 weken voor einddatum) het contract nog beëindigen en dat ik dan op 31 aug. geen werk meer heb. Zij (en ik) zouden altijd 1 maand opzegtermijn hebben, en als zij mijn contract dus beëindigen op bijv. 23 augustus, dan heb ik volgens hen nog werk tot 23 september.

 

Graag hoor ik wat juridisch de juiste uitleg is. Het is namelijk zo dat ik 1 maand voor de einddatum van m'n contract, namelijk 30 juli, graag duidelijkheid over verlenging wil zodat m'n contract bij wijze van spreken niet 1 week voor einddatum kan worden opgezegd. Echter, HR vindt dit veel te vroeg en wil gewoon wachten tot eind augustus, omdat zij zeggen dat er toch altijd 1 maand opzegtermijn geldt. Ik interpreteer het contract anders, maar wellicht heb ik het dan fout.

 

Graag jullie mening!

Gerard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

tja, het is een lastige zaak ookal zou je gelijk hebben, het blijft jouw klant, en die zijn koning :-)

 

zit zelf ook in de freelance brance, vaak zeg ik tegen de eindklant dat het mooi zou zijn om het een maand van te voren te zeggen omdat ik niet graag thuis wil zitten, als ze het niet zeggen dan lopen ze het risico dat ik een andere klus accepteer voor die tijd. vaak geven ze het dan alsnog aan.

 

het werkt altijd 2 kanten op, een korte tot geen termijn of 1 maand termijn, zekerheid voor beide partijen of vrijheid voor beide partijen.

 

zou gewoon openkaart spelen en aangeven dat je anders gedwongen word om te kijken naar meer zekerheid. los hiervan was het mischien handiger om hiernaar te kijken toen je het contract tekende, dan is er namelijk vaak wel wat ruimte voor onderhandelingen/helderheid.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees eindigt de overeenkomst op 30 augustus en is alleen verlenging mogelijk indien dit in goed overleg overeen wordt gekomen.

Als jouw opdrachtgever over een eventuele verlenging pas een week voor de einddatum in overleg wil gaan is er m.i. geen contractuele bepaling die dit verhindert. M.a.w.: het is de vraag wie het meest gebaat is bij verlenging. Die partij zal ook als eerste in overleg moeten treden. Naar mijn mening kun jij gewoon een andere klus accepteren na 30 augustus omdat je contract dan afloopt zolang er geen afspraken zijn gemaakt over verlenging.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Opdrachtgever en HR zijn dezelfde partij. M'n opdrachtgever (afdelingshoofd) wil mijn contract zeker verlengen, maar HR handelt dit af en zoals ik in m'n eerste bericht aangeef, willen ze dit pas aan het einde van m'n contracttermijn doen (omdat ze niet eerder de noodzaak zien). Zeer waarschijnlijk is er dus ook geen probleem voor mij en als ik aandring bij m'n afdelingshoofd kan ik wellicht best eerder al duidelijkheid op papier krijgen. Echter, waarom ik dit bericht post is puur vanwege wie er nu juridisch gelijk heeft. Ik was namelijk nogal verbaasd door de bewering van HR dat zij (en ik) altijd een maand opzegtermijn hebben.. zelfs als m'n contract bijna is afgelopen. Als zij namelijk niet eerder duidelijkheid op papier willen geven en ik in de tussentijd voor de zekerheid wat anders zoek, moet ik ook wel weten dat ik inderdaad 31 augustus bij een nieuwe job kan beginnen. En dat wilde ik dus op dit forum checken. Aan de reactie van Marjan te lezen, geeft zij mij in ieder geval gelijk... zoals ze zelf zegt: zolang er geen overleg is geweest, is er geen verlenging en kan elk van de partijen besluiten om per 30 augustus te stoppen (waarbij de maand opzegtermijn er niet toe doet).

 

@kakafoon. Je hebt natuurlijk gelijk dat ik hierover met de klant moet praten en er op die manier moet uitkomen. En dat heb ik al deels gedaan en ga ik verder ook netjes afhandelen. Echter, ik post dit om juridische duidelijkheid te krijgen en voor het geval dat ik toch genoodzaakt ben een andere klus te zoeken/accepteren, per welke datum ik dan kan beginnen bij die nieuwe job.

Link naar reactie
  • 0

Gerard, met deze toelichting is het wel makkelijker te reageren, ik kon uit je eerste post niet echt wijs worden. Maar om heel duidelijk te zijn. HR heeft ongelijk, de verplichte maand opzegtermijn is een dwingende bepaling uit het arbeidsrecht. Maar jou overeenkomsten vallen niet onder het arbeidsrecht. Het lastige van HR afdelingen is dat ze gericht zijn arbeidsovereenkomsten maar tegenwoordig meer en meer ook verantwoordelijk worden gemaakt voor de inhuur van zzp-ers op basis van zelfstandigheid en dat dit onder een heel ander gebied van het recht vallen waar ze geen of weinig kennis van hebben.

 

Jij zult qua contractvorm in het recht vallen onder overeenkomst van opdracht of onder overeenkomst van aanneming, hierin zijn geen dwingende voorwaarden vastgelegd over de opzegging van de overeenkomst. Kortom jij/jullie mogen overeenkomen qua opzegging wat je wilt en zolang er geen verlenging is overeengekomen kun jij na 30 augustus beginnen waar je wilt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.