• 0

Hoe verwerk je de schenking van hogere bedragen fiscaal (vriendelijk)?

Hallo,

 

Even een vraag om een ideetje te krijgen wat te doen. Zonder al te diep op allerlei privé-zaken in te gaan gaat het om een alleenstaande vrouw met twee minderjarige kinderen, die uit hele ernstige en zware omstandigheden komt. Als gevolg daarvan heeft zij van meerdere mensen giften gehad, die haar daarmee wilden ondersteunen (in ieder geval materieel). Mijns inziens kan dat aangemerkt worden als een soort van schadevergoeding voor immateriële schade. Zij is natuurlijk in haar eentje geen ANBI oid. Op dit moment werkt ze niet, en krijgt een uitkering op bijstands-niveau.

 

Twee vragen daarover, gesteld dat dit bedrag ergens rond de € 40k ligt.

- Hoe om te gaan met de schenkbelasting, of zou er in dit geval een vrijstellingsgrond zijn (morele verplichting?)

- Hoe om te gaan met het vermogen, dat zij nu direct niet allemaal nodig heeft, maar in de toekomst wellicht wel voor de kinderen e.d.? Simpelweg op de spaarrekening zetten lijkt me niet de beste optie. Maar een APV heeft ook weinig zin meer denk ik?

 

Nou, ben benieuwd of iemand een tip in de goede richting kan geven. Misschien vergeet ik iets te vermelden, maar dan lees ik het wel!

Alvast dank en groet,

Alex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.