• 0

huurcontract gemeentegrond

graag uw reactie op het volgende.

 

ik heb een huurcontract met de gemeente waar een snackbar is gevestigd, voor 5 jaar terug heb ik na een aantal jaren gehuurd te hebben het pand kunnen kopen. bij de overdracht heeft de gemeente mij een voorstel gedaan en geprobeerd de huurprijs van de grond drastisch te verhogen. ik heb destijds gezegd hier niet aan mee te werken en mij elders te vestigen.

na enige communicatie met de gemeente zag men in dat dit ook niet de bedoeling was en heeft mij voorgesteld om op de zelfde voet verder te gaan en wij zijn een nieuw huurcontract aangegaan. Welnu 5 jaar later wil de gemeente mijn huurcontract wijzigen en aan passen aan marktconforme prijzen.

 

Ik heb een contract met de perceelsgrote, de huurprijs en een verhoging eens in de drie jaar (index cbs) verder heeft dit contract geen bijlage's en wat mijn inziens belangrijk is GEEN EINDDATUM?

 

Nu is mijn vraag kan dit zomaar gewijzigd worden??????????? contract is toch contract of niet wat heeft een contract anders voor zin

 

graag uw reactie hierop bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik je goed begrijp heb je een contract voor onbepaalde tijd gezien het geen einddatum heeft? Er staat dus geen periode in, bijvoorbeeld 5 jaar? Anders is dat natuurlijk de einddatum.

 

Verder begrijp ik dat je huurprijs + indexering is vastgelegd.

 

Wat is de voorwaarde voor opzegging? Is daar een termijn voor afgesproken en zijn er eventuele schade vergoedingen opgenomen bij opzegging door huurder of verhuurder?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

ja dit klopt geen einddatum of wat dan ook alleen dat er eens per 3 jaar zal worden aangepast index cbs.

 

het bestemmingsplan was al aangepast dus dit gaat ook niet op, ook geen schadevergoeding vastgelegd of wat dan ook.

 

de essentie van dit verhaal is dat de gemeente verder niet moeilijk doet maar iedereen hetzelfde willen laten betalen.

 

het gaat er mij om dat een contract staat voor gemaakte afspraken, sterker nog ik heb eens ergens gelezen dat een contractwijziging niet mag gaan over de prijs die afgesproken is en dat deze redelijk en billijk moet zijn.

 

en dat is waar het mij om gaat

Link naar reactie
  • 0

Welnu 5 jaar later wil de gemeente mijn huurcontract wijzigen en aan passen aan marktconforme prijzen.

 

Ik heb een contract met de perceelsgrote, de huurprijs en een verhoging eens in de drie jaar (index cbs) verder heeft dit contract geen bijlage's en wat mijn inziens belangrijk is GEEN EINDDATUM?

 

Nu is mijn vraag kan dit zomaar gewijzigd worden??????????? contract is toch contract of niet wat heeft een contract anders voor zin

 

 

Wat staat er in je contract, naast indexering, over verhoging van de huur? Contact is in principe wel contract, maar het is moeilijk om je een goed antwoord te geven wanneer je niet zo erg veel informatie over de inhoud van dit contract geeft.

 

Bij geliberaliseerde contracten gaat het, voor zover ik op de hoogte ben, om hetgeen je contractueel overeengekomen bent.

Ik ben niet zo thuis in het huur-/pachtrecht, maar bij woningen is er voor corporaties een maximum waarmee de huur verhoogd mag worden (wanneer contractueel vastgelegd) en moet er minimaal 2 maanden voor het ingaan van de verhoging een voorstel gedaan worden. Dan heb je nog tijd genoeg om bezwaar te maken.

Hier gaat het echter om een stuk grond wat je van de gemeente huurt en wat niet onder de regels valt die voor de corporaties gelden.

 

Wat je zegt over wijziging wil ik even nuanceren:

de verhuurder mag de huur niet opzeggen op grond van de weigering van een huurverhoging zonder tussenkomst van (in geval van woningen) de Huurcommissie en bij geliberaliseerde verhuur van een rechter. Daar hoef je je dus niet druk om te maken.

 

*edit* Even een eigen contract m.b.t. huur van grond opgediept: bij mij wordt er gesteld dat de huur enkel door indexering verhoogd zal worden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed punt! Had ik inderdaad niet gezien toen ik reageerde. Topicstarter inmiddels wel gesproken en het topic is nog steeds actueel.

 

Even ter terugkoppeling:

Topicstarter heeft het contract gemaild.

 

Gemeente is akkoord met een voorstel om precario om te zetten in een huurovereenkomst.

 

Er is een x-bedrag aan huur overeengekomen. Daarnaast wordt gesteld dat de huur eens per drie jaar aangepast kan worden, maar dat de aanpassing gedaan zal worden op basis van het door het CBS gepubliceerde prijsindexcijfer.

 

Er staan geen verdere bepalingen omtrent de aanpassing van de huur in het contract.

Link naar reactie
  • 0

nee geen erfpacht, huurovereenkomst zie voorgaande, en wat bedoel je met recht van opstal? ( ben maar een domme patatbakker.........als antwooord op de vraag waarom geen advocaat....... die hadden we maar door de complexiteit van meerdere ondernemers ging dit niet werken volgende week naar advocaat, maar dan voor mezelf

Link naar reactie
  • 0

Ik denk toch dat er een advocaat nodig zal zijn.

 

Meerdere ondernemers ? Is het een gebouw met een en vereniging van eigenaren, dat maakt het er niet eenvoudiger op, zeker als er verschillende belangen zijn en meestal wordt je er niet daadkrachtiger van richting je gemeente.

 

Even kort omschreven zorgt een recht van opstal ervoor dat de eigenaar van de grond (gemeente) niet de eigenaar van het gebouw (jij) is/word.

Link naar reactie
  • 0

gebouw blijft mijn eigendom............ er zijn meerdere ondernemers maar een ieder heeft zo zijn afspraken (gedoogd) een tweetal heeft een contract, het gaat mij erom mag de gemeente mij mijn contract afpakken en een nieuwe aanbieden, wat heeft een contract dan voor zin, volgens de gemeente geniet ik geen huurbescherming

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.