• 0

Verwerken bankontvangsten

Hallo,

 

Ik heb een assurantiekantoor en breng uit dien hoofde abonnementsbijdragen in rekening bij mijn klanten. Iedere maand factureer ik mijn klanten een maandbijdrage die vervolgens betaald wordt.

 

Deze bijdrage verwerk ik in mijn administratie in volgorde van binnenkomst: de oudste openstaande maand op een debiteur wordt afgeboekt met de bankontvangst.

 

Vergeet mijn klant om bijvoorbeeld de maand april te voldoen, en betaald hij mei wel weer keurig, dan boek ik zijn betaling af op april en laat ik mei openstaan.

 

Een klant gaf aan dat deze werkwijze juridisch niet houdbaar zou zijn. Weet iemand hier meer van, los van de dagelijkse praktijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of het juridisch niet houdbaar is, kan ik niet over oordelen (ben geen jurist). Administratief en in communicatie naar de klant is het niet bepaald handig. Je kan namelijk op deze wijze niet meer zien welke maand(en) niet zijn betaald; aangenomen dat de bedragen (soms) identiek zijn. Dan wordt het wel moeilijk (ook voor een klant) om na te gaan in de administratie om welke maand(en) het werkelijk is gegaan als je de klant rappelleert.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Als een betaling duidelijk op een bepaalde maand ziet, kun je die inderdaad niet op een andere maand afboeken. Stel dat een klant moeite heeft met een bepaalde factuur en die betwist. Als je dan een andere betaling op die factuur afboekt, en (veel) later nog eens gaat aanmanen op de factuur die de klant betaald denkt te hebben, ontstaat er een probleem. Stel de verjaringstermijn voor de betwiste factuur is verlopen, en de verjaringstermijn voor de niet-betwiste factuur is nog niet verlopen. Dan zou je dus naar de rechter kunnen om betaling van die laatste factuur af te dwingen (een factuur waarmee de klant het op zich mee eens is), terwijl de vordering die je eigenlijk zou moeten incasseren al verjaard is. Daar zal een rechter niet mee akkoord gaan, die zal aannemen dat de betaling ziet op de factuur die bij de betaling is vermeld.

 

In die zin heeft de klant dus gelijk - zij het dat het geen probleem zal geven als de klant uiteindelijk beide facturen betaalt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij geeft het Burgerlijkboek hier een antwoord op:

 

Boek 6, artikel 43

 

1)

Verricht de schuldenaar een betaling die zou kunnen worden toegerekend op twee of meer verbintenissen jegens een zelfde schuldeiser, dan geschiedt de toerekening op de verbintenis welke de schuldenaar bij de betaling aanwijst.

 

2)

Bij gebreke van zodanige aanwijzing geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare verbintenissen. Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende en zijn de verbintenissen even bezwarend, op de oudste. Zijn de verbintenissen bovendien even oud, dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.

 

 

Link naar reactie
  • 1

mooi dat scheelt mij zoeken naar het artikel. waar het op neer komt:

 

Als er op het bankafschrift een duidelijke omschrijving staat waarvoor de betaling is, in jou geval "abonnement mei" dan mag je de betaling alleen toewijzen aan de factuur van mei.

 

Als op het bankafschrift staat "Maandelijks abbonement verzekeringen" dan mag je zelf bepalen aan welke facturen je toewijst met de beperking dat je eerst de vervallen facturen moet aanzuiveren en daarna eventueel nog niet vervallen facturen.

De achtergrond van dat laatste is natuurlijk dat je niet de betaling voor de meest recente factuur, nog niet vervallen factuur gebruikt en daarna vrolijk over de oudste rente en (incasso)kosten gaat rekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

een gerelateerde vraag, als een incasso bureau een vordering verwerkt zeggen ze altijd dat het geld wat als eerste binnenkomt bij een betalingsregeling voor hun kosten zijn (zodat ze zelf de buit al binnen hebben) en daarna pas het geld voor de originele vordering mag dit ?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reacties!

 

Wellicht nog een toelichting:

 

- Automatische incasso's incasseer ik zelf zonder specifiek betalingskenmerk, maar met een algemene omschrijving die verwijst naar het abonnement (dus de maand wordt niet genoemd);

- Bij acceptgiro's hanteer ik omwille van de administratieve eenvoud een betalingskenmerk per klant (en dus niet per maand). Dus ook hier zijn de betalingen niet meer toe te wijzen naar de maanden (tenzij een klant dit specifiek aanvullend vermeldt bij de betalingsopdracht).

 

Dus in beginsel lijkt mijn werkwijze toegestaan denk ik.

Link naar reactie
  • 0

 

Dus in beginsel lijkt mijn werkwijze toegestaan denk ik.

 

dat lijkt mij ook. Misschien kun je ook eens kijken of er feitelijk juridische sprake is van 1 jaarcontract met betaalverplichting waarvoor termijnbetalingen zijn overeengekomen. Bij een autoverzekering sluit je meestal een verzekering van 1 jaar af die niet tussentijds opzegbaar is behalve bij verkoop of sloop van de auto.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.