• 0

Hoe gaat dit straks allemaal in de praktijk: aangifte, boekhouding, etc

Hoi,

 

Ook ik ben, als veel andere (lijkt het ;)), bezig met het starten van een onderneming.

 

Ik heb al veel informatie, en een duidelijk beeld. De boekhouding wil zelf gaan, doen, aangezien het een mooi leerproces is, en ik enige ervaring heb.

 

Maar het zijn vooral de praktische zaken, waar ik tegen aan loop. Ik ken immers alles alleen uit de theorie.

 

Dus hier mijn vragen:

 

Hoe pakken jullie de boekhouding aan? Ik wil het electronisch gaan doen, en zat dan simpel weg te denken aan:

mapje voor inkomsten, mapje voor uitgaven. En daarin weer de gescande facturen en bijlagen. Geordend per jaar en per maand.

 

Is dit slim, om het zo te doen?

 

Moet ik nu de facturen, als ik ze gescant heb, ook nog bewaren? De belastingdienst melde, afaik, dat je er voor moet kunnen zorgen dat het document nog steeds op papier is terug te zetten oid. Kan iemand dit voor mij bevestigen/verduidelijken?

 

Daarnaast: als ik belasting aangifte moet doen, krijg ik, neem ik aan, die aangifte formulieren vanzelf op m'n deurmat. Ik heb nog nooit aangifte gedaan (ben minderjarig), en heb geen ondernemers in het gezin, of directe vriendenkring, die er al ervaring mee hebben. Wat voor een dingen moet je nu exact invullen? Je inkomsten, je uitgaven, etc? En hoe zit dat met buitenlandse leveringen + buitlandse leveranciers? Ik zal namelijk onderandere hosting gaan leveren, en hiervoor huur ik een server in het buitenland (van een UK bedrijf), ik vernam dan iets over ICT leveringen... dit is mij echter niet duidelijk.

 

En dan dingen die met die aangifte mee gaan: balans en winst- verliesrekening. Dit is, uiteraard, geen probleem, maar hoe pakken jullie dat aan? Maken jullie maandelijks de balans op? Of frequenter/minder frequent?

 

Ook andere zaken, waar je rekening mee moet houden, kunnen jullie misschien wat praktische dingen noemen. Ik merk namelijk dat de boekhouding nogal iets is waar starters over struikelen, of zelfs op vast lopen.

 

Ik weet wel dat je gewoon moet verkopen, maar zonder degelijke boekhouding, valt er straks niet veel meer te verkopen ;).

 

Dus alle tips, etc, welkom :). Misschien, als er heel veel bruikbare info is, dat ik een mooie conclusie schrijf, zodat iedereen mooi die dan bekijken voor de praktische zaken van het boekhouden.

 

Jochem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moet ik nu de facturen, als ik ze gescant heb, ook nog bewaren? De belastingdienst melde, afaik, dat je er voor moet kunnen zorgen dat het document nog steeds op papier is terug te zetten oid. Kan iemand dit voor mij bevestigen/verduidelijken?

Aangezien er met gescande facturen gemakkelijke te rommelen in (photoshop etc) zal de belastingdienst het fijn vinden dat je de orginelen ook bewaart !!!

 

Voor je andere vragen verzoek ik je je eerst even in te lezen in dit forum (staan genoeg threads over het boekhouden en belastingen) en lees ook het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst (gratis) en nog een tip is rond te neuzen op de kvk site bij de starters.....

In deze 3 mediums zul je genoeg bruikbare info vinden om een goede start te maken....

Heb je daarna nog specifieke vragen stel ze dan gerust....maar het voert iets te ver om deze hele materie op papier te zetten ( ;D kan ik tevens mijn bedrijfje wel opdoeken als iedereen het zelf gaat doen ;D)

 

PS

Als die aangifte niet automatisch op je deurmat valt ben je toch nog zelf verantwoordelijk voor je aangifte en zul je er eentje moeten aanvragen (makkelijke kunnen we het niet maken :-X)

PS2

Ik zou gaan voor het periodiek bijwerken, aangezien je als starter toch wilt weten hoe je bedrijfje loopt...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
PS2

Ik zou gaan voor het periodiek bijwerken, aangezien je als starter toch wilt weten hoe je bedrijfje loopt...

En in wat voor een periodes dan? Weken? Maanden?

 

En natuurlijk heb ik die sites al doorzocht ^_^, maar je vind geen voorbeelden over hoe je zoiets nu in de praktijk moet 'doen'.

 

Handboek Ondernemen had ik nog niet van gehoort... kan ik dat bestellen? Of moet ik daarvoor naar _een_ belastingkantoor?

 

Jochem

Link naar reactie
  • 0

Dit handboek kun je gewoon ophalen bij de belastingdienst en soms liggen ze ook bij de kvk.

 

De periodes die je kiest hangt af van jezelf en de hoeveelheid facturen die je ontvangt/verstuurt. Wordt de stapel te groot dan snel gaan boeken...Een starter kan best periodes van een kwartaal doen, dan loop je gelijk met de OB...

Ikzelf vind het fijn om bij te zijn dus ik doe zo'n 3-5 minuutjes per dag mijn boekhouding.

 

maar je vind geen voorbeelden over hoe je zoiets nu in de praktijk moet 'doen

 

Op de Meao doe je 3 jaar om boekhouden te leren, heb je 6 dikke pillen nodig en ben je nog maar theoretisch bezig. Wat ik wil zeggen is dat je niet 123 aan iemand kan uitleggen hoe zoiets te doen...

 

Als je een maandje of twee draait en dan een administrateur eens uitnodigt kan hij aan de hand van wat er in en uit gaat aan boekhoudbescheiden je zo in een uurtje of twee goed op weg helpen.

Zo op papier en uit de losse pols kost hem dat twee weken omdat jij dingen wil weten die niet van belang zijn misschien en dat hij dingen gaat uitleggen die niet bij jou van toepassing zijn....

Vooral over ict-leveringen met of zonder nul-tarief, verlegde btw, land van levering/vestiging etc zijn boeken vol geschreven. Dit kun je gewoon niet 123 (aan een "leek") uitleggen. Wel kan iemand zeggen deze factuur moet je zo boeken....

 

Trouwens op de kvk-site vind je wel heeel veeel goed gestructureerde info hoor. Alleen het probleem is een beetje dat elk bedrijf weer anders is en dus de manier van opstarten ook.

 

1 tip: je begint meestal met alle uitgaven bij te houden op een lijst (per periode) en alle inkomsten ook (per periode) ;D ;)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.