Onvoldoende gefrankeerde post ontvangen. Ik moet betalen. Verplicht?

Aanbevolen berichten

Gast Verwijderd account

Goedemorgen,

 

Ik wist niet in welk topic ik dit moest plaatsen. Buiten het feit dat ik gewoon ga betalen wil ik toch weten wat nou de ''regels '' zijn.

 

 

Ik heb rekening gekregen van 0,92 ct voor onvoldoende gefrankeerde post. Je kan kijken welke enveloppe het is tegenwoordig en ik heb dit stuk dus ontvangen. Afzender heeft achterop geen gegevens neergezet.

 

Nu wilt TNT dus dat ik betaal. Kunnen zij dit zomaar opeisen bij mij? Is het verplicht te betalen na ontvangst poststuk?

 

Danny

Link naar reactie

De website postnl.nl zegt het volgende:

====

Wat moet ik doen als ik vergeten ben een poststuk te frankeren?

 

Ondanks het feit dat een zending niet gefrankeerd is zal deze toch door PostNL worden bezorgd. Als een poststuk zonder frankering wordt aangetroffen, zal er door PostNL een kaart worden toegevoegd. Hierop wordt vermeld dat de afzender zich waarschijnlijk heeft vergist. PostNL vraagt aan de geadresseerde om dit bedrag, met een kleine toeslag voor de administratiekosten, te voldoen.

 

De geadresseerde heeft vervolgens de keuze om dit te betalen of de zending te weigeren. Door deze procedure is er kans op enige vertraging in de aflevering van het betreffende poststuk.

====

 

Je kan dus de betreffende brief teruggeven of betalen.

 

Overigens betwijfel ik of er iets gebeurt als je niet reageert. Dat zou een uitgebreide administratie vereisen met

aanmaningen, incasso buro;s en dergelijks. Voor dit soort relatief weinig voorkomende zaken met kleine bedragen

doet men dat vast niet.

 

Link naar reactie

Ik heb ook wel eens zo'n kaartje gehad, maar het betreffende poststuk heb ik nooit gezien. Zal wel zijn kwijtgeraakt in de post...

Na 1 herinnering heb ik nooit meer iets gehoord. Maar goed, heb dus ook het poststuk niet ontvangen en ben nog steeds wel nieuwsgierig naar wat het was. Vroeger zaten die kaartjes aan het poststuk vastgeplakt, maar dat is kennelijk niet meer zo.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Vroeger zaten die kaartjes aan het poststuk vastgeplakt, maar dat is kennelijk niet meer zo.

 

Nu scannen ze het poststuk in en kan je zien welke het is. Tenminste,je ziet het uiterlijk met van de enveloppe en je eigen adres.:)

Link naar reactie

Hallo Danny,

 

Uit de Algemene Voorwaarden van PostNL:

 

Niet of niet voldoende gefrankeerde Poststukken kunnen aan de Afzender worden teruggezonden ter (bij)frankering dan wel, indien de Afzender (bij)frankering weigert of de Afzender niet bekend is, als Onbestelbaar Poststuk worden beschouwd. Indien Koninklijke TNT Post dat doelmatiger acht, kunnen niet of niet voldoende gefrankeerde Poststukken bij de geadresseerde worden bezorgd tegen betaling, inclusief administratiekosten. De Afzender dient het aan de geadresseerde in rekening gebrachte te betalen indien de geadresseerde niet aan het betalingsverzoek van Koninklijke TNT Post voldoet.

 

Lijkt er dus op dat ze alsnog bij de afzender gaan aankloppen als jij niet betaalt?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie

Vroeger, in het gulden tijdperk, was er uitgelekt dat men onder de 2,50 slechts 1 herinnering stuurde en het er daarna bij liet zitten. Hoe dat tegenwoordig zit weet ik niet.

 

Als het goed is zit de betalingsopdracht zo aan de envelop dat je de envelop niet open kunt maken zonder dat dit te zien is. Met het openen van de envelop gaf je aan dat je akkoord ging met de rekening.

Maar weet niet of dit nog steeds zo werkt.

Link naar reactie

Ik krijg regelmatig te weinig gefrankeerde zendingen met zo een kaartje. Gooi ze altijd weg.

Zelfde met de herinneringen. Betaal wel genoeg aan postnl en maken ook genoeg pakjes kwijt.

Vorige week eens uitgerekend dat in eerste 6 maanden ze alleen al voor ruim 300 euro teveel gefactureerd hebben voor mijn contract dat ik bij ze heb. Dan heb ik nog niet eens over vermiste en beschadigde zendingen.

Mijn advies: gewoon weggooien dat soort betaal verzoeken

Link naar reactie

Ik krijg regelmatig te weinig gefrankeerde zendingen met zo een kaartje. Gooi ze altijd weg.

Zelfde met de herinneringen. Betaal wel genoeg aan postnl en maken ook genoeg pakjes kwijt.

Vorige week eens uitgerekend dat in eerste 6 maanden ze alleen al voor ruim 300 euro teveel gefactureerd hebben voor mijn contract dat ik bij ze heb. Dan heb ik nog niet eens over vermiste en beschadigde zendingen.

Mijn advies: gewoon weggooien dat soort betaal verzoeken

Dat noem je een advies? De reden dat PostNL dit zo doet is omdat de meesten gewoon betalen. Als ze niemand die

rekeningen van een paar euro betaald kappen ze hier meteen mee en krijg je je post niet zonder betaling.

Link naar reactie

Ik krijg regelmatig te weinig gefrankeerde zendingen met zo een kaartje. Gooi ze altijd weg.

Zelfde met de herinneringen. Betaal wel genoeg aan postnl en maken ook genoeg pakjes kwijt.

Vorige week eens uitgerekend dat in eerste 6 maanden ze alleen al voor ruim 300 euro teveel gefactureerd hebben voor mijn contract dat ik bij ze heb. Dan heb ik nog niet eens over vermiste en beschadigde zendingen.

Mijn advies: gewoon weggooien dat soort betaal verzoeken

Dat noem je een advies? De reden dat PostNL dit zo doet is omdat de meesten gewoon betalen. Als ze niemand die

rekeningen van een paar euro betaald kappen ze hier meteen mee en krijg je je post niet zonder betaling.

 

Ik moet zo en zo al blij zijn als ik mijn post hier ontvang. 10 a 20% van de post wordt in andere gebouwen/straten bezorgt en zelf heb ik ook steeds stapels verkeerde post.

gister nog achter gekomen dat ik ergens 300 euro extra kosten aan heb omdat belangrijke post mijn adres nooit bereikt heeft.

 

Link naar reactie

Ik heb alleen afgelopen week al twee van deze kaartjes en een herinnering voor een van hen ontvangen. In de 5 jaar er voor heb ik 1x zon kaartje gehad. Het betrof beide keren een poststuk met een kabeltje er in die onvoldoende gefrankeerd was voor het gewicht, 2 ipv. 3 postzegels. Lijkt alsof PostNL de controles op het gewicht aan het opvoeren is?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.