• 0

overname horecazaak

hallo

Ik ben nieuw hier ,maar al veel info kunnen vinden op deze site.

Zit met het volgende probleem/vraag.

Ik kan een horecazaak overnemen in een toeristisch dorpje.

De huidige eigenaar wil geen jaarrekening geven(eenmanszaak) en verkoopt panden en de omzet krijg je er gratis bij.

Nu heb ik aan hand van het kadaster en k.v.k al gegevens opgevraagd . Hij heeft mij de gegevens van de bierbrouwer laten zien,en dat is alles.

De panden kan ik kopen tegen taxatie waarde, en volgens koopcontract is dat ook precies wat hij er voor betaald heeft. De inventaris wil hij verkopen voor €70.000. het gaat om een cafe/restaurant met ongeveer 200 m2 ruimte en een teras met 100 zitplaatsen.

De voorraad komt daar nog over heen,bedrag weet ik nog niet.Hij heeft alleen een uitdraai gegeven van zijn boekhoudeer dat de omzet €150.000 euro was in 2010.

Nu is mijn vraag, is dit een veilige overname keuze, of niet. Wat zijn de kosten die je maakt als ondernemer(wat hou ik eigenlijk over als ik alles moet financieren,en de omzet is echt €150000)

Wat moet ik zeker vragen in de onderhandelingsgesprekken.

Kortom ALLE info en tips zijn welkom.

Bedankt marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marco,

 

Daar ik zeer weinig van bedrijfsvoering weet, kan ik je helaas niet helpen bij de beantwoording van je vragen.

 

Waar ik wel gelijk aan moest denken toen ik je post las, is het volgende:Personeel en bedrijfsovername

 

Weet niet of het aan de orde is, maar het zou in je overweging wel een rol kunnen spelen.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik zeker vragen in de onderhandelingsgesprekken.

De cijfers!

 

Een ondernemer die zijn zaak wil verkopen, maar geen cijfers wil overleggen? Ik zou hard weg rennen. Maar goed. Heb je al eens een dagje op het terras gezeten om te kijken wat er zoal binnen komt en hoeveel er verkocht wordt? Altijd handig, de cijfers lopen immers altijd achter de werkelijkheid aan.

 

Nagaan wat je precies overneemt (met inachtneming van de wet- en regelgeving, want het zou zomaar meer kunnen zijn dan de verkoper aangeeft) en of je dat ook wilt hebben.

 

Bedenk wat je met de zaak wilt gaan doen en hoe je je investering terug gaat verdienen (ondernemingsplan). Waarom ga je slagen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

je bedoeld dus, niet echt een veilige zaak ?

De omzet wordt 80% gehaald in 4 maanden. geen personeel ,mijn vrouw blijft gewoon werken.

Maar zo als ik uit jou reactie lees, moet ik het dus niet doen !

klopt dit?

 

Ik zeg helemaal niet wel of niet doen..... wat ik wel vind is dat het vreemde cijfers zijn of dat de case mij niet duidelijk is.

Wat ik nu lees maakt het verhaal ook weer anders, ik wens je wel veel kracht en energie om 200 man te bedienen zonder personeel!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik de indruk dat je zonder diploma in het diepe wil springen. Het zijn forse bedragen waar je over praat en inderdaad 150k omzet is niet echt veel als je naar de aankoopbedragen kijkt.

 

Waarom laat je jezelf niet bijstaan door een expert in overname van horeca, dat kan je wellicht voor een hoop ellende behoeden.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg horecazaken met een omzet van € 150.000 (365 dagen open) die er van kunnen leven. Voorwaarde is hard werken en weinig personeel.

In een toeristendorp dien je idd de omzet in een beperkte tijd binnen te harken. Wat ga je doen buiten het toeristenseizoen?

Wat als er slecht weer is?

Maar hoe denk je een restaurant te kunnen bedienen zonder personeel?

Zelfs toeristen hebben een beperkte tijd.

 

Investering in inventaris en goodwill bedraagt dus € 70.000 (uitgangspunt, lijkt me onderhandelbaar)

Je moet hierbij vanuit gaan dat je geen financiering van een bank kan krijgen.

Vervolgens dien je ook nog een behoorlijk bedrag in te moeten brengen om het onroerend goed te kunnen financieren.

Gaat je dat lukken?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

veel onduidelijkheid, geen jaarrekening,redelijk hoge investering ten opzichte van de omzet, weet het allemaal,daarom ook mijn vraag naar jullie toe. Beter te veel vragen dan achteraf op de blaren zitten. Over het personeel,dat is oproepkrachten en familie, en zo zou ik ook verder gaan. Hoe ik de oproepkrachten betaal, tja.. dat kan op diverse manieren toch. Vroeg me ook af of het wel een goede investering zou zijn. Juist omdat je alleen de panden betaald en niet de goodwill.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg horecazaken met een omzet van € 150.000 (365 dagen open) die er van kunnen leven. Voorwaarde is hard werken en weinig personeel.

 

Zeker! Zelf achter de tap, pandje al heel lang in eigendom. dikke fooienpot een geen personeel op de lijst! Maar.... TS spreekt over hele andere specs, waaronder veel te groot om het zonder personeel te doen. Het is de vaste zaak, het terras en een keuken; kom op gents.

 

En dan ga ik niet eens beginnen over het feit dat als ik in eerste reactie zeg dat ik het niet zou doen TS het ook maar niet doet.... Wow, met zo iemand wil ik wel als 4-voeter naast me hebben

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

ik zit al vanaf mijn 16 de in de horeca. Werk momenteel als chef-kok. Heb dus ruime ervaring in de horeca,maar niet in het runnen van een eigen zaak. Personeel is op oproepbasis,dus op drukke tijden(weekend enz) en wil s àvonds zelf het cafe draaien. inventaris kan ik in 3 a 4 jaar in gedeelten betalen aan de huidige eigenaar.

Naar wat ik nu hoor is het allemaal nog niet zo save, en moet ik vanmiddag bij de accountant alles nog maar eens goed uiteenzetten.

Link naar reactie
  • 0

En dan ga ik niet eens beginnen over het feit dat als ik in eerste reactie zeg dat ik het niet zou doen TS het ook maar niet doet.... Wow, met zo iemand wil ik wel als 4-voeter naast me hebben ???

 

 

en wat is dit nu voor reactie, het is toch de bedoeling om zo veel mogelijk kennis op te doen,en ik zeg niet dat ik het niet doe, alleen of het wel verstandig is. Ondernemen is risico durven nemen, maar wel beslissingen nemen waar eerst goed is over nagedacht en waar getracht is alle voors en tegens naast elkaar zijn gezet en wel overwogen en verantwoord een beslissing wordt genomen.

Link naar reactie
  • 0

Investering in inventaris en goodwill bedraagt dus € 70.000 (uitgangspunt, lijkt me onderhandelbaar)

Je moet hierbij vanuit gaan dat je geen financiering van een bank kan krijgen.

Vervolgens dien je ook nog een behoorlijk bedrag in te moeten brengen om het onroerend goed te kunnen financieren.

Gaat je dat lukken?

 

Kun je deze vragen beantwoorden?

Aan de hand van die gegevens kan ik zeer eenvoudig zien of het uberhaupt wel realiseerbaar is. Laten we het dan nog maar niet hebben of de omzet niet te hoog is doorgegeven.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

En dan ga ik niet eens beginnen over het feit dat als ik in eerste reactie zeg dat ik het niet zou doen TS het ook maar niet doet.... Wow, met zo iemand wil ik wel als 4-voeter naast me hebben ???

 

 

en wat is dit nu voor reactie, het is toch de bedoeling om zo veel mogelijk kennis op te doen,en ik zeg niet dat ik het niet doe, alleen of het wel verstandig is. Ondernemen is risico durven nemen, maar wel beslissingen nemen waar eerst goed is over nagedacht en waar getracht is alle voors en tegens naast elkaar zijn gezet en wel overwogen en verantwoord een beslissing wordt genomen.

 

Maar beste, gemotiveerde Marco,

 

Hoe kan je nu kennis opdoen als je niet het gehele verhaal verteld. De kennis die je dan opdoet is scheef of in ieder geval gebaseerd op onvolledige informatie! En dat is gevaarlijk, voor jou! Dus alles gezegd met de beste bedoelingen; ik zou niet anders willen!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Vrije verkoopwaarde: 200.000

Executiewaarde: 140.000 (grofweg, kan goed lager zijn)

Hypotheekschuld: 150.000

Huidige restschuld bij gedwongen verkoop: 10.000

 

Heb je al aan de bank gevraagd of ze de overwaarde als onderpand accepteren? Je enige voordeel is dat er straks nog een pand tegenover staat, maar ook daarvoor geldt dat de opbrengst bij gedwongen verkoop lager is dan wat je er nu voor moet betalen.

 

Verstrekt de verkoper de financiering voor de inventaris of moet dat ook bij de bank vandaan komen?

 

Ik weet niet hoeveel je eigen vermogen (excl. overwaarde) is, maar ik vermoed dat het nodig zal zijn om nog ergens anders een (achtergestelde) financieringsbron aan te boren (family, friends,)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag, is dit een veilige overname keuze, of niet. Wat zijn de kosten die je maakt als ondernemer(wat hou ik eigenlijk over als ik alles moet financieren,en de omzet is echt €150000)

En deze vragen moeten hier beantwoord worden ? op basis van:

*Niet met "cijfers" onderbouwde omzet van 150/m.

*Inventaris, waarvoor 70/m gevraagd wordt in 3 á 4 jaar te betalen

*Mogelijke eigen inbreng/vermogen uit overwaarde woonhuis van 50/m. waarvan het nog maar de vraag is of iemand dat wil financieren.

 

je hebt ons een zeer beperkte tekening gegeven die door ons op basis van deze gegevens niet in te kleuren is.

 

Ga terug naar die "onderhandelingstafel" , vraag om een genormaliseerde exploitatierekening, maw vraag om een exploitatierekening waarin alle niet terzake doende kosten/opbrengsten uitgehaald zijn. Maak voor jezelf een inschatting van mogelijke extra inkomsten/kosten/investeringen en plaats die in een plan/begroting. dan weet je in iedergeval waar je over praat.

Houdt er wel rekening mee dat indien je extern moet gaan financieren, bv banken dat een behoorlijke hoeveelheid risicokapitaal/eigen vermogen ingebracht zal moeten worden en dan is die 50/m. overwaarde op je woonhuis beslist niet voldoende. Maar wellicht wil de verkopende partij jou in het zadel helpen en jou een x bedrag schuldig laat blijven.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alhoewel ik het steeds minder hoor, is er met name in de horeca een grijze boekhouding. Alléén al de fooienpot en personeel op de meest ludieke constructies in dienst nemen, verkochte waar afschrijven als niet verkocht en waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden.

 

 

De huidige eigenaar wil geen jaarrekening geven(eenmanszaak) en verkoopt panden

 

Met name dit gegeven maakt het een riskante overname. En doet mij vermoeden dat er in de boekhouding wel een grijs gebied is. Bij bedrijfsovername is het verstandig om de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar op te vragen.

 

 

en de omzet krijg je er gratis bij

 

Welke omzet.... Prognose omzet of omzet die momenteel op de bankrekening staat van het bedrijf?

 

 

Hij heeft mij de gegevens van de bierbrouwer laten zien,en dat is alles.

 

Let er daarnaast bij Bierbrouwerijen op dat je niet aan een contract vastzit, waar huidige eigenaar wellicht een investerings-/restschuld heeft. Advies is om er voor te zorgen dat alle contracten door huidige eigenaar afgesloten worden, zodat je zelf je eigen contracten afsluit.

 

 

Wat moet ik zeker vragen in de onderhandelingsgesprekken.

 

De gegevens die huidige eigenaar aan je afgeeft zijn véél te summier. Hiermee kun je geen realistisch beeld krijgen van de huidige bedirjfsinfo en de mogelijk potenties in de toekomst.

 

V.w.b. gesprek met een eigen accountant die alles voor je uitzoekt/op papier zet : selecteer er één die écht verstand heeft van de Horeca. Daarnaast wil ik je adviseren om een overname-expert in de Horeca te benaderen. Het is een aparte business om over te nemen, waar diverse haken en ogen aan kunnen zitten. Een accountant, met name gezien het (vage) verhaal van de huidige eigenaar met vrijgeven gegevens, is niet afdoende. Een account onderhandelt niet, maar geeft financieel inzicht. Een overname-expert heeft ervaring met onderhandelingen in de diverse taxatiewaarden (van pand tot goodwill tot inventaris).

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Op horecapanden kun je eea. vinden over het runnen van een horecabedrijf. Klik op de tab "voor ondernemers" -> de exploitatie -> de exploitatiebegroting en je vind enkele kengetallen.

 

Let er op dat de ene taxateur de andere niet is. Daar kan best een groot verschil in zitten. Ook zijn bedrijfspanden de laatste twee jaar wat in prijs gedaald. Laat je in ieder geval goed voorlichten voor je in het diepe springt.

 

John,

Link naar reactie
  • 0

ok ,tot nu toe toch bedankt voor al jullie reacties om mij te helpen.

 

de situatie is nu als volgt;

* de huidige eigenaar geeft geen jaarrekeningen omdat deze verweven zijn in andere zaken van hem en dan geen duidelijk beeld zouden gegeven.

*de koopsom is €145000

*de inventaris €70000

*de voorraad hoef ik niet over te nemen(voorraad dranken eventueel met leverancier crediteren,en dan bij mij weer op de rekening leverancier)

*belendend pand kan ik erbij huren van gemeente voor €400 per maand met optie tot koop(doet hij ook,omzet daarvan zit bij het andere pand inbegrepen)

*omzet is €150000

* omzet wordt gemaakt in periode april tot oktober,rest van het jaar alleen weekend open

*bij overname ga ik rest van jaar ook open

 

nu heeft mijn adviseur gezegd dat het met deze cijfers niet verantwoord is .

nu hebben we het volgende bedacht

kopen voor €145000 inclusief inventaris(zodat het beschreven staat)

geld lenen bij familie en hem 1malig €45000 voor inventaris betalen(dus extra boven op de 145000,maar niet als hypotheek/lening,zodat dit niet drukt als extra lasten)

extra pand huren van gemeente voor €400

overname pas op 1 maart 2012(begin van het nieuwe seizoen.

 

als ik het zo zou doen zou het in ieder geval een betere start zijn,omdat je dan een buffer kan opbouwen voor de winterperiode.

Hoe denken jullie hier over.

ps; als hij niet pas volgend jaar de overname zou willen dan wordt het wel erg moeilijk omdat je dan geen buffer hebt.

Link naar reactie
  • 0

*belendend pand kan ik erbij huren van gemeente voor €400 per maand met optie tot koop(doet hij ook,omzet daarvan zit bij het andere pand inbegrepen)

 

Is dit pand ongeveer gelijkwaardig als het pand ernaast dat je kan huren? Het verschil in €145.000 koop met €400p/m lijkt me vrij veel.

 

Link naar reactie
  • 0

nu heeft mijn adviseur gezegd dat het met deze cijfers niet verantwoord is .

 

 

Dat ben ik niet met hem eens. Als de € 150.000 omzet betrouwbaar is, kun je hier op zich prima van leven (mits je de personeelskosten onder € 10.000 kan houden.

Het probleem is alleen, dat een bank je niet snel zou gaan financieren (ik schat dat ze snel een eigen inbreng van € 100.000 verlangen. Als je de inventaris (en goodwill) financiert bij de verkoper, prima. Maar de bank denkt daar toch anders over.

Het blijft een betalingsverplichting, waar de bank niet blij mee zal zijn.

 

Maar met enige horecakennis en ervaring, kun je hier een prima zaak aan hebben. De betalingsverplichtingen kunnen op zich ook zeker aan voldaan worden, maar de bank zal zeker een behoorlijke financiële inspanning van jou willen zien.

 

Succes

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.