• 0

overname horecazaak

hallo

Ik ben nieuw hier ,maar al veel info kunnen vinden op deze site.

Zit met het volgende probleem/vraag.

Ik kan een horecazaak overnemen in een toeristisch dorpje.

De huidige eigenaar wil geen jaarrekening geven(eenmanszaak) en verkoopt panden en de omzet krijg je er gratis bij.

Nu heb ik aan hand van het kadaster en k.v.k al gegevens opgevraagd . Hij heeft mij de gegevens van de bierbrouwer laten zien,en dat is alles.

De panden kan ik kopen tegen taxatie waarde, en volgens koopcontract is dat ook precies wat hij er voor betaald heeft. De inventaris wil hij verkopen voor €70.000. het gaat om een cafe/restaurant met ongeveer 200 m2 ruimte en een teras met 100 zitplaatsen.

De voorraad komt daar nog over heen,bedrag weet ik nog niet.Hij heeft alleen een uitdraai gegeven van zijn boekhoudeer dat de omzet €150.000 euro was in 2010.

Nu is mijn vraag, is dit een veilige overname keuze, of niet. Wat zijn de kosten die je maakt als ondernemer(wat hou ik eigenlijk over als ik alles moet financieren,en de omzet is echt €150000)

Wat moet ik zeker vragen in de onderhandelingsgesprekken.

Kortom ALLE info en tips zijn welkom.

Bedankt marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

nu heeft mijn adviseur gezegd dat het met deze cijfers niet verantwoord is .

 

ik bedoel hiermee,dat hij het zo wie zo een moeilijk verhaal vind, omdat je alle gegevens al niet hebt.

Tevens is op zijn vroegst alles geregeld eind september,en dan is het seizoen eigenlijk al weer voorbij. Daarom wil ik dus liever in maart 2012 beginnen,anders zit je 5 a 6 maanden zonder inkomsten. Natuurlijk zul je wel wat omzetten ,maar of dat voldoende is voor alleen al de kosten is de vraag. Daarom liever maart 2012.

Maar op mijn vraag of het zo beter ingedekt is,en meer levensvatbaar, graag nog steeds jullie reactie

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

nu heeft mijn adviseur gezegd dat het met deze cijfers niet verantwoord is .

 

 

 

 

Toch wel benieuwd wie je adviseur is. Een ervaren horecamakelaar of je accountant?

 

 

 

Tevens is op zijn vroegst alles geregeld eind september,en dan is het seizoen eigenlijk al weer voorbij. Daarom wil ik dus liever in maart 2012 beginnen,anders zit je 5 a 6 maanden zonder inkomsten. Natuurlijk zul je wel wat omzetten ,maar of dat voldoende is voor alleen al de kosten is de vraag. Daarom liever maart 2012.

 

 

 

Begrijp ik hieruit dat je geen 6 a 6 maanden zonder winst kan opvangen? Wat als het zoals nu volgend jaar begin van de zomer weer slecht weer is en je dan ook geen winst maakt. Kan je dat dan wel opvangen?

Link naar reactie
  • 0

 

Dat ben ik niet met hem eens. Als de € 150.000 omzet betrouwbaar is, kun je hier op zich prima van leven (mits je de personeelskosten onder € 10.000 kan houden.

 

 

Vergeet niet dat een Horeca onderneming die gebonden is aan een brouwer een veel lagere marge heeft dan een onderneming die vrij is in zijn doen en laten.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

mijn adviseur is een accountant en kennis van mij uit de regio. deze man heeft al diverse mensen begeleid naar overname van zaken,oa ook mijn huidige baas. Al deze zaken bestaan ook nu nog,en zijn bloeiende zaken. Daar deze man een persoonlijke band heeft met mij is hij misschien wat extra voorzichtig,maar ook wil hij dat als het doorgaat dat het dan ook echt slaagt.

De regio waar ik woon is niet Scheveningen waar ook buiten het seizoen mensen naar toe willen,maar echt een dorpje die het moet hebben van een bepaald seizoen. Dus een moeilijke regio.

Daarom zijn voorzichtigheid.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Met al deze twijfels en onduidelijkheden,is het dan niet verstandig een paar honderd euro uit te geven aan een expert in dit gebied? Wellicht een horecamakelaar die de zaak,omgeving en bekende gegevens is wil uitwerken in een haalbaarheids onderzoek. Wellicht kost het meer dan een paar honderd maar is altijd goedkoper dan je huis en je alles op het spel te zetten.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Daarom wil ik dus liever in maart 2012 beginnen,anders zit je 5 a 6 maanden zonder inkomsten.

 

Je bent sous-chef. Is het een idee om in die maaanden catering te doen voor feesten, partijen e.d.? Flink promoten buiten het kleine dorpje. In je eigen zaak maken en op locatie de catering verzorgen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk zal je alles moeten aanpakken wat er maar te krijgen is, en in de december maand zal daar ook best wel handel in zitten.

Even een up-date over de situatie ;

we hebben hem een aan bod gedaan om de zaak over te nemen voor 145000. huren dan het andere gedeelte van de gemeente voor 400 en geven hem (met hulp van alle familie ) 45000 zo voor de inventaris . Dan hebben we daar geen financiering meer voor nodig en scheelt in de maandelijkse kosten. Familie maakt het niet uit wanneer ze het terug krijgen,dus dat kan als er genoeg winst wordt gemaakt.

Hebben dus dan alleen een hypotheek nodig voor de 145000 en moeten de 400 aan de gemeente betalen.

Wij denken dat het zo een stuk rendabeler wordt,en haalbaarder.

Nu hebben wij na dit te hebben gezegd , ook van hem een idee gekregen waar wij ondertussen ook over na kunnen denken.

Wij huren het tot 1 maart 2012 van hem voor gering bedrag(bedrag horen we morgen) en nemen dan pas alles over.

Nu is dat niet mijn voorkeur ,maar als het huurbedrag niet te hoog is misschien wel haalbaar omdat er dan die periode geen bepaalde verzekeringen en belastingen voor onze rekening zijn. Feit blijft dat het een iets ongunstigere tijd is om na het seizoen te starten.

Moeilijk voor jullie om hier misschien een goede interpretatie op te kunnen geven, maar hoe zien jullie deze constructie`s

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar mijn nekharen staan een beetje overeind..

eigenaar geeft je echt (bewust?) onvoldoende informatie, en doet wel erg zijn best om het toch zo snel mogelijk door je strot te duwen, zeker nu het seizoen al bijna voorbij is.

 

voorgangers hebben het al gezegd, haal er een specialist bij en verzeker jezelf dat je geen kat in de zak koopt.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
we hebben hem een aan bod gedaan om de zaak over te nemen voor 145000. huren dan het andere gedeelte van de gemeente voor 400 en geven hem (met hulp van alle familie ) 45000 zo voor de inventaris . Dan hebben we daar geen financiering meer voor nodig en scheelt in de maandelijkse kosten. Familie maakt het niet uit wanneer ze het terug krijgen,dus dat kan als er genoeg winst wordt gemaakt.

Hebben dus dan alleen een hypotheek nodig voor de 145000 en moeten de 400 aan de gemeente betalen.

Wij denken dat het zo een stuk rendabeler wordt,en haalbaarder.

Nu hebben wij na dit te hebben gezegd , ook van hem een idee gekregen waar wij ondertussen ook over na kunnen denken.

Wij huren het tot 1 maart 2012 van hem voor gering bedrag(bedrag horen we morgen) en nemen dan pas alles over.

 

Als je gaat huren blijft dat bod van 145k +45k wel staan?

Vraagprijs inventaris 70k jouw bod 45k waarom zou verkoper daar ineens mee instemmen?

Wat is de werkelijke waarde van de inventaris en hoe oud is deze?

 

En hoe is de staat van het o.g.? 145k is niet echt een hoge prijs. het komt bij mij dan over als een veredelde schuur of dat het in de middle of nowhere staat maar zeker niet in een toeristisch dorp. Als het een ouder pand is kan je de komende jaren ook voor hoge onderhoudskosten komen te staan. heb je hiermee rekening gehouden? Een eigen pand betekent niet alleen maar hypotheekrente en aflossing. vaak zijn je andere kosten (ozb en heffingen) een stuk hoger dan bij huren.

 

Heb je voor jezelf al een investeringsbegroting en een exploitatiebegroting opgesteld?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.