• 0

Beste Higherlevelers, even een update...

Beste Higherlevelers, even een update...

 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier op het forum actief ben geweest, ik was jullie niet vergeten, maar door omstandigheden is het er niet van gekomen...

 

Zoals ik jullie ongeveer een half jaartje geleden vertelde, gaan de zaken hier in Spanje niet zo best. Ook het laatste half jaar zit er niet veel verbetering in en kost het ons veel moeite om het hoofd boven water te houden.

 

Kort na mijn bezoek aan Nederland in april, kwamen er een paar nieuwe klanten en leek het erop dat de zaken wat beter gingen...

 

We verhuisden van Spaans Baskenland naar Malaga en vonden een heel fijn huis op loop afstand van het strand. Dicht bij een school voor onze zoon en in een rustige wijk...Perfect, precies zoals we het bedoeld hadden.

 

Totdat er een nieuwe "klant" kwam voor het beheren van verschillende AdWords campagnes voor zijn bedrijf. Deze persoon (om het maar netjes te houden) bleek achteraf een "slimme" concurrent en heeft naast een hoop informatie over ons bedrijf en onze AdWords strategieën een hoop tijdsverlies en energie en dus ook geld gekost.

 

Net toen dit alles bijna opgelost en "vergeten" was, kreeg ik op een ochtend een telefoontje van de bank waar we al meer dan 10 jaar zaken mee doen, dat onze krediet rekening verlengd moest worden en dat ze de boekhouding van het afgelopen jaar wilden inzien (dat doen ze elk jaar hier in Spanje dus het verbaasde me niet) . Zo gezegd zo gedaan, boekhouding gestuurd met brief erbij van het boekhoudkantoor en het verzoek dat als ze meer informatie nodig hebben, of ze dan naar de boekhouder willen bellen.

 

Na meer dan 4 weken niets meer van de bank te hebben vernomen, dacht ik dat er niets aan de hand was. Maar niets was minder waar, ik kreeg een telefoontje (weer 's ochtends vroeg, waarom doen ze dat nou altijd voor de koffie???) van die bank met de mededeling dat het krediet niet verlengd kon worden omdat het hoofdkantoor geen goedkeuring wilde verlenen, en of dat we per direct het verschuldigde bedrag even terug wilde storten...

 

Vraag niet hoe, maar uiteindelijk is het gelukt om alles terug te betalen, we zijn van bank veranderd en hebben besloten om NOOIT meer geld te lenen want op het moment dat de eigenaar het terug wil geeft dat veel te veel stress. De les voor ons is geweest: Als je het niet met eigen middelen kan financieren, dan kan je het beter maar niet doen, de tijd is er dan nog niet rijp voor.

 

Door alle omstandigheden en negatieve energie zijn bijna al onze goede plannen en voornemens in de kast blijven liggen en heb ik ontzettend veel moeite om me te concentreren en productief te zijn. Dingen die ik vroeger er ff bij deed kosten me nu bijna de hele dag. Kort om ik werk veel meer uren dan vroeger, maar er gebeurd steeds minder op mijn beeldscherm. Kennen jullie dat gevoel?

 

Ik ben vol goede voornemens, maar op dit moment gaat het niet zoals het zou moeten. Frisse ideeën over hoe de boel weer op gang te krijgen zijn zeer welkom, maar hou er svp wel rekening mee dat het erg low budget moet zijn...

 

Als laatste wilde ik nog zeggen dat wat Ruben schreef in zijn bericht me toch wel aan het denken heeft gezet, en heeft als een soort van schop onder m'n kont gewerkt. Ruben je bent mijn voorbeeld!

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ga hier eens op door? Op wat voor manier anders?

 

Ik denk anders op de manier van het meer zakelijk bekijken van bepaalde punten,

 

Mijn vrouw en ik zijn ongeveer 10 jaar geleden begonnen met dit bedrijf en hebben altijd vanuit ons gevoel gewerkt. Als iets goed voelde, dan deden we het, zo niet dan ging het niet door. Dit ging vroeger altijd goed, tot dat de crisis ons om de oren sloeg.

 

Ik denk dat ik me teveel bezig houd met wat ik leuk vind (het maken van goede AdWords campagnes, zoekwoordenplannen etc...) en dat ik me meer bezig zou moeten houden met het professionaliseren van de bedrijfsvoering en het binnen halen van nieuwe klanten.

 

Groeten

Joost

 

Trap niet in het verhaal dat je zelf gemaakt hebt - misschien sloeg de crisis je niet om de oren maar iets anders. De wereld zit gecompliceerder in elkaar dan het lijkt, misschien kom je er wel nooit achter waarom het minder werd. Daarnaast: volgens mij is dat juist een nogal helder verschijnsel: dingen groeien en krimpen altijd, zo zit de natuur in elkaar.

Hoe de natuur dat oplost is dingen laten vergaan en iets nieuws laten ontstaan, gevoed door het oude. Welke compost ligt er in jouw bedrijf te wachten om iets nieuws te voeden? Kan je, durf je los te laten? Jullie zijn avontuurlijk genoeg, hoe kan je weer wat energie genereren?

 

Link naar reactie
  • 1

Dat hele fenomeen zoekwoordmarketing is nu in de fase beland dat de basic trucjes wel bekend zijn. Google is in een permanent gevecht gewikkeld met tovenaars die voorbij gaan aan het onderliggende principe: selectie op relevante content. Als je slim opereert kun je in dat gevecht een paar snelle centen oppakken, maar je zit fundamenteel fout als je goed wil verdienen aan iets dat uiteindelijk heel simpel moet zijn.

 

Tijd dus om een nieuwe markt op te zoeken.

 

Kijk eens naar poi-optimalisering. De geografische relevante van zoekgedrag, ook op mobieltjes. Daar laten bedrijven nog veel steken vallen. Kun je weer een paar jaar mee vooruit. Adwords is eindig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Annedien,

 

Laten we er van uit gaan dat je gelijk hebt, en dat de crisis niet de schuldige is van de mindere resultaten de afgelopen tijd. Hoe verklaar je dan dat een groot deel van mijn concurrenten met dezelfde problemen kampen en dat de een na de ander failliet gaat. Ik heb het hier zowel over bedrijven die AdWords en SEO aanbieden, maar ook over eigenaren en webmasters van grote websites.

 

Zoals je misschien hebt vernomen is de werkloosheid hier in Spanje schrikbarend hoog en veel mensen hebben het economisch zeer zwaar. Bijna niemand wil zijn geld uitgeven en de handel ligt volledig stil.

 

Op de vraag of er nog compost in mijn bedrijf zit is mijn antwoord JA ik denk het wel. Misschien niet in de vorm zoals het nu is maar we zijn meer dan bereid om te veranderen en ons aan te passen aan nieuwe situaties.

 

Momenteel exploiteren we een hoop eigen websites en er komen er regelmatig nieuwe bij. Ook hebben we een groot aantal domeinnamen die we eventueel zouden kunnen verkopen en hebben we nog enkele trouwe klanten.

 

Ja wij zijn avontuurlijk aangelegd en passen ons snel aan, anders had ik het als buitenlander met een eigen zaak nooit zolang vol kunnen houden hier in Spanje. (voordat ik mijn bedrijf begon woonde ik oa in Canada, Baskenland en Frankrijk en heb gewerkt van bordenwasser tot account manager en bijna alles wat er maar tussen in zit )

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0
Dat hele fenomeen zoekwoordmarketing is nu in de fase beland dat de basic trucjes wel bekend zijn. Google is in een permanent gevecht gewikkeld met tovenaars die voorbij gaan aan het onderliggende principe: selectie op relevante content. Als je slim opereert kun je in dat gevecht een paar snelle centen oppakken, maar je zit fundamenteel fout als je goed wil verdienen aan iets dat uiteindelijk heel simpel moet zijn.

 

Dat ben ik niet helemaal met je eens, het maken van goede AdWords is niet iets wat je met een paar trucjes even doet. Het heeft inderdaad niets met toveren te maken maar met het plannen, continu meten en waar nodig bijsturen van resultaten. Ik weet ook wel dat iedereen in een paar minuten een advertentie kan maken in AdWords, maar dat wil nog niet zeggen dat dat goede reclame is en/of dat ze zo het maximale rendement uit hun investering krijgen.

 

Als je slim opereert kun je in dat gevecht een paar snelle centen oppakken, maar je zit fundamenteel fout als je goed wil verdienen aan iets dat uiteindelijk heel simpel moet zijn. Tijd dus om een nieuwe markt op te zoeken.

 

Verschuiven naar een nieuwe markt kan inderdaad een interessante oplossing zijn, alleen heb ik op dit moment daar nog geen helder beeld over. (welke markt en hoe dat aan te pakken)

 

Kijk een naar poi-optimalisering. De geografische relevante van zoekgedrag, ook op mobieltjes. Daar laten bedrijven nog veel steken vallen. Kun je weer een paar jaar mee vooruit.

 

Doel je hiermee op het toevoegen van bedrijven aan navigatiesystemen zoals TomTom en Nokia Navegator of het maken van geografisch georiënteerde advertenties die mensen te zien krijgen als ze op hun mobiel surfen? Dit laatste doe ik al, marketing in navigatiesystemen daar had ik nog nooit over nagedacht. Bedankt voor de tip!

 

Adwords is eindig.

 

Dat zou goed kunnen. Ik denk dat als er een goede concurrent zou komen er heel veel adverteerders overstappen.

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier boven niet alles gelezen. Ik ben ook iemand met zeg maar nog geen ervaring in onder nemen.

Maar ik heb misschien wel een frisse kijk op het ondernemen.

 

Maar ik dacht zo: jij houd van saxofoon, gitaar spelen en om naar het strand te gaan. Je hebt ook kinderen. Misschien is het een idee. om een weekend of een weekje al je aandacht daar aan besteden. En na dat weekend/week dan ben je weer wat frisser. En dan lukt het allemaal weer wat beter. Heb je nieuwe ideeën hoe je het beter, goedkoper en sneller kan doen. zonder dat er meer stress bij komt kijken.

 

Ik wil dus zeggen; neem even afstand, zodat je met een leeg fris hoofd weer verder kan.

 

Vriendelijke groeten

Marijn

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Op zijn Nederlands, misschien wat bot, maar wat ik mis in je plannen/verhaal is:

op welke wijze onderscheid je je van de rest?

 

Voorbeelden:

- richt je je op een bepaalde doelgroep? Heb je veel (meer dan gemiddeld) kennis en ervaring van bepaalde markt(en) in combinatie met wat je aanbiedt?;

- heb je een ander businessmodel?;

- heb je de beschikking over bepaalde data die anderen niet hebben?;

- beschik je over bepaalde gereedschappen die andere niet hebben?;

- vraag je af waarom die concurrent bij je kwam, waarom was dat, waren er geen andere concurrenten waar ze die gegevens/kennis vandaan konden halen?

- beschik je over een partner netwerk? Dat bijvoorbeeld uniek is door de combinatie van wat jullie elk kunnen. Kan je one-stop shopping aanbieden.

- Voor welke problemen, issues biedt je een oplossing(en)? Waarom zouden klanten met je gaan werken?

 

Heel veel succes

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.