• 0

Staatsgarantie, bank en faillissement

Op korte termijn zal het verzoek tot opheffing van ons faillissement door de rechter worden goedgekeurd. De bank, waar we de lening(en) voor onze zaak hebben lopen, wil uiteraard zo snel mogelijk met ons om de tafel om te onderhandelen over een financiele afwikkeling.

De bank heeft destijds (nu bijna 4 jaar geleden) een staatsgarantie geregeld; de Staat staat voor onze BV voor 80% garant. De bank zal haar eigen deel regelen, maar hoe zit het met de Staat? De bank zegt namelijk een rapport te zullen indienen bij de Staat met de mededeling dat er "bij ons niets te halen valt" en dat opteren voor het kwijtschelden van het staatsgedeelte. Voorwaarde is dan vlg hun dat wij in de komende 5 jaar geen vermogen vergaren en dat na die 5 jaar de Staat niets meer op ons verhaald kan worden. Spreekt de bank de waarheid?

Zo niet, wat staat ons te wachten/te doen om de Staatsschuld niet te hoeven betalen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

 

Zo niet, wat staat ons te wachten/te doen om de Staatsschuld niet te hoeven betalen?

 

 

 

Je hebt ten alle tijden een inspanningsverplichting om schulden te betalen. Waarom wil je niet betalen? Of kan je niet betalen?

 

Ik neem aan dat de bank niet de enige schuldeiser is. Hoe ga je de rest oplossen? Heb je-jullie inmiddels inkomen?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard hebben we de inspanningsverplichting om te betalen; we zijn immers niet voor niets een lening aangegaan.

Laat ik het zo stellen, ik wil weten of het waar is wat onze bank zegt: dat de staatsschuld wordt kwijtgescholden als zij een uitgebreid rapport schrijven waarin ze uitleg geven van de situatie en aangeven dat er gebrek aan baten is? Op voorwaarde dat dat wij in 5 jaar tijd geen vermogen mogen vergaren. Dat je na die 5 jaar helemaal niet meer door de Staat aangesproken kan worden.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Senternovem is volgens mij Waar je veel info kan krijgen omtrent staatsgaranties. Google even en bel ze met deze vraag.

 

En mijn andere vragen? Inkomen? Andere schuldeisers?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je hebt beide een goed inkomen en de bank gaat advies uit brengen dat er geen verhaalsmogelijkheden zijn?

???

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Welke vorm van staatsgarantie heb je?

 

Betreft het hier de BMKB of een andere? [senternovem heet tegenwoordig AgentschapNL.nl] Zie directe link naar BMKB info. De bank beslist of er een borgstellingskrediet verleent wordt en onder welke voorwaarden.

AGNL verstrekt informatie aan de banken en niet aan de ondernemers. De bank is dus degenen die je hierover goed voor moet lichten.

 

Voorwaarde is dan vlg hun dat wij in de komende 5 jaar geen vermogen vergaren en dat na die 5 jaar de Staat niets meer op ons verhaald kan worden. Spreekt de bank de waarheid?

 

Persoons- of bedrijfsgebonden inkomen? Ik persoonlijk zou wél proberen om bij AGNL de Staatsvoorwaarden op te vragen. Immers, de bank mag onder eigen voorwaarden het krediet verlenen, maar als daarin voorwaarden van de Staat meegenomen worden richting de ondernemer, dan dient de Staat daar antwoord op te hebben richting jou.

Heeft AGNL deze niet, vraag dan bij welk staatsloket je moet zijn.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het gaat om een BV en alleen mijn man is een lening aangegaan met de bank (incl staatsgarantie).

 

Is de lening hoofdelijk opeisbaar?

 

Wat vertelde senternovem ( agentschapnl) ?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dat is precies wat ik bedoel.

Het is mij niet geheel duidelijk wat de bank voor rol zal spelen in het hele BMKB. Logisch is wel dat zij in eerste instantie hun eigen deel veilig zullen stellen, maar hoe zal dat gaan met het staatsdeel?

 

Ik heb ergens gelezen dat je als ondernemer min 25% borg staat en dat bij gebrek aan baten de lening kwijtgescholden zal worden, maar onderhandelt de bank daarover met de staat voor ons? Ik wil niet voor verrassingen komen te staan en wat de bank betreft blijf ik alert.

Ook heb ik ergens gelezen dat een zogenaamd staatgegarandeerd krediet aan de BV een persoonlijke aansprakelijkheid inhoudt, de bank kan me geen bevredigend antwoord geven..

 

Ik weet overigens niet, misschien mijn man wel, welke borgstelling precies is afgegeven. Wat ik wel weet is dat de bank alle zaken rondom de staatsgarantie heeft afgehandeld, dus ik vermoed dat het een BMKB is. En als ik het goed begrijp moet ik dan vertrouwen op wat de bank zegt?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

OK.

Krediet met Staatsgarantie aan B.V. verstrekt. Hierbij zal voor het niet staatsgegarandeerde kredietdeel een privéborgtocht gevraagd zijn van minimaal 25 % van dat kredietdeel.

 

Bij faillissement, zal de bank voor zover dat op dat moment mogelijk is alle zekerheden uitwinnen inclusief die privéborgtocht.

 

Voor het restant zal de bank beroep doen op die garantie van de Staat. Hiervoor dient door de bank een minutieus dossier opgesteld te worden waaruit moet blijken dat gedurende de gehele looptijd aan alle voorwaarden is voldaan, en alle zekerheden zijn uitgewonnen.

 

Krediet is aan de BV verstrekt dus de Staat heeft geen grond om jou in privé nog eens aan te spreken, volgens mij maakt de bankemployé een misser met de boodschap dat jij door de Staat aangesproken kan worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ marco

 

Die staatsgarantie wordt toch altijd aangegaan met het tekenen van hoofdelijke aamsprakelijkheid mocht de bv niet aan zijn verplichtingen voldoen?

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp: middels de borgtocht (en het pandrecht, zucht) verkrijgt de bank de zekerheden die zij wil. Voor de rest kan zij aankloppen bij de Staat door een uitgebreid rapport te overhandigen. Krijgt de bank dan door de Staat uitbetaald??

Het zou fijn zijn als wij niet aangesproken kunnen worden door de staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Die staatsgarantie wordt toch altijd aangegaan met het tekenen van hoofdelijke aamsprakelijkheid mocht de bv niet aan zijn verplichtingen voldoen?

Bij een eenmanszaak of VOF volgt de hoofdelijkheid automatisch. Bij een aan een BV verstrekte staatsgarantie wordt een borgtocht van de DGA gevraagd van minimaal 25 %.

Ik kan me niet voorstellen dat het bij TS anders is, maar duidelijkheid is alleen te krijgen bij inzage kredietovereenkomst.

 

Dus als ik het goed begrijp: middels de borgtocht (en het pandrecht, zucht) verkrijgt de bank de zekerheden die zij wil. Voor de rest kan zij aankloppen bij de Staat door een uitgebreid rapport te overhandigen. Krijgt de bank dan door de Staat uitbetaald??

 

Dat is inderdaad het geval, de bank moet eerst alle bancaire zekerheden ten gelde maken en pas dan kan de bank bij de staat aankloppen voor die destijds door de Staat afgegeven garantie.

 

Als je wenst, mag je mij de betreffende kredietovereenkomst mailen, wil ik voor je kijken hoe het bij jou in elkaar steekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb via de mail antwoord van BMBK:

 

"Wanneer de bank het krediet opeist of uw onderneming failliet gaat, moet de bank eerst alle gevestigde zekerheden uitwinnen, voordat deze aanspraak kan maken op de staatsgarantie.

Indien wij de bank uitkeren (wat bijna altijd het geval is), dan krijgt de staat een vordering op u. Deze vordering blijft (net zoals de NHG) 20 jaar bestaan.

De bank is onze belangenbehartiger voor het innen van de vordering gedurende deze periode.

 

De vordering kan ook op meerdere manieren worden beëindigt, u kunt de vordering eventueel afkopen door middel van een voorstel afkoop tegen finale kwijting, een betalingsregeling treffen of een WSNP traject aanvragen bij de rechtbank.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe gaat dat afkopen? Moet je dit met de bank regelen of met de Staat??

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb via de mail antwoord van BMBK:

 

"Wanneer de bank het krediet opeist of uw onderneming failliet gaat, moet de bank eerst alle gevestigde zekerheden uitwinnen, voordat deze aanspraak kan maken op de staatsgarantie.

Indien wij de bank uitkeren (wat bijna altijd het geval is), dan krijgt de staat een vordering op u. Deze vordering blijft (net zoals de NHG) 20 jaar bestaan.

De bank is onze belangenbehartiger voor het innen van de vordering gedurende deze periode.

 

De vordering kan ook op meerdere manieren worden beëindigt, u kunt de vordering eventueel afkopen door middel van een voorstel afkoop tegen finale kwijting, een betalingsregeling treffen of een WSNP traject aanvragen bij de rechtbank.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe gaat dat afkopen? Moet je dit met de bank regelen of met de Staat??

 

 

De bank zal de verdere afhandeling op zich nemen. Het afkopen zal gebeuren door het doen van een aanbod tegen finale kwijting. Hierbij moet je rekening houden met de berekening van het vrij te laten bedrag model. Het is de bedoeling dat het aanbod bestaat uit het maximaal haalbare. De berekening gaat meestal over exact dezelfde periode als de WSNP. 36 maanden. Het aanbod zal dus bestaan uit al het vermogen wat jullie hebben plus het vrij te laten bedrag over 36 maanden. Het zal dan 36 maanden leven op bijstandsniveau worden.

 

 

Een aanvraag tot toelating WSNP zoals zij zeggen bij de rechtbank gaat iets anders. Je moet namelijk altijd eerst een minnelijk traject doorlopen. Daarna kan je pas de aanvraag indienen bij de rechtbank tot toelating WSNP.

 

Voor al deze berekeningen zou je terecht kunnen bij de gemeente. Helaas zijn daar vaak wel wachtlijsten en geen enkele kennis over het verleden van het ondernemerschap. Je kan je richten tot commerciele partijen die je hierin kunnen bijstaan om deze berekeningen te maken en het voorstel kunnen doen aan de bank.

 

Mocht je willen dan kan ik je wel een lijstje geven van een aantal betrouwbare partijen die dit kunnen oppakken voor je.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dank je, Danny. Welke betrouwbare, uiteraard niet al te dure, partijen stel je voor?

 

Ik heb je per PM 3 partijen gezonden waarvan ik weet dat ze alle drie betrouwbaar zijn. Ook mijn eigen kantoor heb ik er tussen gezet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.