• 0

wat mist er in webshops?

een regelmatig gehoorde klacht bij webshops is dat je producten niet goed genoeg kan bekijken in een webshop of kan voelen.

Maar wat ontbreekt er nog meer aan webshops waar jullie wel eens komen en/of kopen?

 

Wat zijn nu functies die jullie dus in webshops missen die het shoppen interesanter, overzichtelijker of aantrekkelijker maken.

 

zie ook wel eens sites die zoveel mogelijkheden aanbieden maar dan wordt de shop weer druk en onoverzichtelijk.

wat zijn volgens jullie nu echt goede shops?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar zaken die me zomaar binnenvallen:

 

1) Voor wat betreft apparaten: (een link naar) de handleiding. Apparaten worden steeds complexer, en informatie op websites en in brochures steeds oppervlakkiger. Een handleiding geeft soms beter inzicht in de beperkingen.

 

2) Bij boeken: een stuk uit het boek kunnen lezen. En dan niet de eerste 10 pagina's die op gaan aan autersrechtzaken en inhoudsopgave, maar gewoon hoofdstuk 4 of zo. Zeker bij de leerboeken krijg je dan een goede indruk of het boek is wat je zoekt.

 

3) Allerlei bewegende flashy zaken hoeft van mij niet. Ik wil weten wat ik koop, wat het kost en vooral wat de levertijd is.

Die levertijd moet dan natuurlijk wel kloppen :). Gewoon plain text voor mij.

 

4) Advertenties op een site van webshops irriteren me enorm.

 

5) Links naar websites van producenten moeten kloppen (geen dead links), en op de goede plaats uitkomen. Dus liefst niet op algemene site van de fabrikant, maar bij het product. "Leesbare" links (www..com/products/tv/FX-3211 oid) hebben mijn voorkeur.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Afhankelijk van het product. M.b.t. apparaten (niet in de ruimste zin van het wordt m.b.t. jouw producten) weet ik vaak al wat ik wil kopen en heb ik het in de winkel gezien. On line koop ik dan als een andere aanbieder het tegen een beter bedrag aanbiedt.

 

M.b.t. kleding vind ik het fijn als ik zie hoe de stof beweegt en hoe het staat. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik deze site (link naar catwalk), waar op de catwalk duidelijk te zien is hoe het kledingstuk valt.

 

Kortom: filmpjes. Wellicht kan dat ook op jouw website triggeren tot aanschaf. Dat men ziet hoe het apparaat werkt.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde ook www.asos.com zeggen.

 

Door die catwalk hebben ze bij mij zeker de voorkeur als het gaat over kleding. Ik moet erbij zeggen dat die er ook soms voor zorgt dat ik iets niet koop omdat het niet mooi valt of omdat je er door kan kijken en dat pas duidelijk wordt op de catwalk. Op die manier vermindert ook het aantal retouren en ontevreden klanten.

Link naar reactie
  • 0

die catwalk ga ik eens bekijken.

 

video is wel een goede, zit ik zelf ook al een tijdje aan te denken. maar uitvoering is wat lastiger bij mijn producten.

demo video van mijn producten trekt ongetweiffeld bezoekers, maar niet zoals ik wil;-)

zonder gekheid: heb daar wel mijn ideeën over hoe dat goed gedaan kan worden zonder ordinair te worden.

gewoon een leuke dame op een bank die het product in haar hand houd en het product aanzet en van alle kanten laat zien en er meer over verteld.

 

Nadeel daarvan is dat het vrij kostbaar is.

 

las vanmorgen ook een artikel over labels in plaats van categorieën : http://www.webwinkelweblog.nl/software/webwinkel-indelen-met-labels-of-rubrieken.html zou dat een verbetering zijn ten opzichte van categorie systemen zoals die nu voornamelijk gebruikt worden?

Link naar reactie
  • 0

Edit: per ongeluk een bug in de bullets gevonden - als je na de laatste bullet wel tekst zet ziet hij er hetzelfde uit als de andere. Als je er niets achter zet, zie je onderstaand:

 

Ik heb laatst weer het nodige online gekocht, en de dingen die me het meest opvielen waren:

 

[*]gebrekkige zoekmogelijkheden - ik weet dat het lastig is, maar een beetje meer context in de resultaten zou fijn zijn. Puur zoeken op het voorkomen van de letterlijke tekst geeft vaak totaal onzinnige resultaten.

[*]weergave van het aanbod, zowel direct als na zoeken - ik snap dat het aantrekkelijk is om je produkten mooi te presenteren, maar als ik ergens naar op zoek ben heb ik vaak geen zin om een pagina met 5 produkten (grote foto, kleine foto, omschrijving, prijs, blablabla) met daaronder links naar de volgende 38 pagina's door te worstelen.

[*]sorteren van de produktlijst - het verbaast me hoe weinig shops dat ondersteunen, en in combinatie met het vorige punt haak ik dan vaak af.

[*]Emails en orderstatus - ik heb er helemaal niets aan om een email update te krijgen, en vervolgens in de orderstatus online te zien dat de omschrijving "Compleet. De bestelling wordt verzonden als deze compleet is" te zien terwijl daar gisteren precies hetzelfde stond. Hetzelfde geldt voor een email met een T&T-code waar TPG nog nooit van gehoord heeft.

[*]Account - er zijn anno 2011 nog steeds shops waar je niet in kunt loggen om je orderstatus te bekijken, maar waar je volledig afhankelijk bent van bovenstaande nietszeggende emails.

[*]Het 'Opmerkingen' veld in de winkelwagen - ik heb het nog nooit meegemaakt dat er rekening werd gehouden met de inhoud daarvan

[*]De mogelijkheid om aan te geven wanneer je wilt dat het bezorgd wordt, in combinatie met het vorige punt. Als ik weet dat het de volgende dag bezorgd zal/kan worden, en ook weet dat ik de komende twee dagen nauwelijk thuis zal zijn, dan wil ik dat graag duidelijk maken omdat ik te lui ben om speciaal hiervoor naar het plaatselijke postagentschap te rijden.

Link naar reactie
  • 0

Kan eigenlijk niet ergens opkomen wat ik zou missen bij webshops. Boeken, inktpatronen, kantoorartikelen, elektronica koop ik bijna altijd via internet. Vaak bij de grotere aanbieders die zich al bewezen hebben met service en kwaliteit.

 

Kleding en schoenen wil ik toch eerst zien en passen. Dat zijn voor mij artikelen die ik nooit via internet zou kopen.

Link naar reactie
  • 0

las vanmorgen ook een artikel over labels in plaats van categorieën : http://www.webwinkelweblog.nl/software/webwinkel-indelen-met-labels-of-rubrieken.html zou dat een verbetering zijn ten opzichte van categorie systemen zoals die nu voornamelijk gebruikt worden?

 

Heb een tijdje terug een stukje geschreven over indeling hier op HL. Sandraa is er mee aan het experimenteren. In de shops / sites waar ze het gebruiken vind ik zo'n indeling perfect werken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat sommige functies van een website inmiddels wel standaard mogen zijn maar je komt het nog vaak anders tegen. Bv schoenenwebwinkel omoda.nl: iedere keer als ik op andere categorie klik moet ik opnieuw schoenmaat aangeven, ook aantal foto's per pagina onthoudt hij niet (zo ook bij wehkamp.nl) terwijl dat zo simpel mogelijk is. Als je naar winkelmandje kijkt moet er 'n duidelijke foto bij en erop kunnen klikken voor meer informatie. Dat zijn paar voorbeelden van standaard dingen wat nog best vaak ontbreekt. Het valt me ook op hoe klein de foto's getoond worden bij standaard software zoals mijnwebwinkel.nl.

 

@Peter over 38 pagina's doorworstelen: ik denk dat over 'n tijdje meer sites zoals twitter zullen werken: zodra je verder naar beneden scrollt wordt er weer meer inhoud geladen. Je hoeft dus niet op 'next' te klikken en het wordt pas geladen als het nodig is.

 

Wat dat 'labelen' betreft, dat is inderdaad een handige truc zodat je producten via verschillende kanalen kan vinden. Bij mijn website kun je op verschillende manieren zoeken, zodat je bv alle soorten kralen in kleur rood of enig soort product in kleur roze kan bekijken. Bij veel concurrenten moet je eerst type selecteren, maar soms maakt de type je niet uit en wil je het gewoon per se in een specifieke kleur.

 

Wat ook handig zou kunnen zijn bij bv de kleding van wehkamp is zoeken op 'stijl', bv nette kleding voor sollicitatie of juist feestelijke jurkjes voor een feestje. Als ik daar nu naar blouses kijk zie ik ook velen die je beter niet tijdens sollicitatiegesprek kan dragen.

 

Of bv juist bij ikea, dat je kan aangeven dat je meubels zoekt voor een rustige slaapkamer voor volwassenen of juist een drukke slaapkamer voor 'n tiener. Meer op 'gevoel' zoeken zeg maar. Hoewel je een rustige bed altijd druk kan maken met de dekbedovertrek. ;) Ik bedenk nu dat ze ook stickers hebben om rustige kasten druk te maken....

 

Bij mijn webwinkel kun je zoeken op thema, bv vrolijke, zomerse kralen. Daniel, misschien kan jij thema's doen zoals grappige dingen voor vrijgezellenfeest, nette subtiele artikelen of juist het tegenovergestelde.

Link naar reactie
  • 0

De manier van zoeken of selecteren kan inderdaad in veel webwinkels, waaronder ook zeker de mijne, een stuk beter. Probleem waar wij tegen aan lopen is dat er zo ontzettend veel keus is en dat de klant nog veel meer eisen stelt. Sommige eisen (type, prijs, lengte) zijn makkelijk te filteren, maar eisen als hoe soepel de kabel is, of hij milieu vriendelijk en/of halogeen vrij is, dat zijn wat lastigere dingen.

 

Ik vind dat de site van Sandra hier een mooie tool voor heeft.

Link naar reactie
  • 0

Nog eentje als ervaringsdeskundige - als je op je produktpagina "Op werkdagen voor 15.00 uur besteld, morgen in huis" hebt staan, stuur dan niet na 4 dagen een mailtje dat het over 2 dagen in je magazijn verwacht wordt, en daarna zo snel mogelijk verstuurd zal worden.

Typisch een gevalletje dropshipper die geen goede afspraken gemaakt heeft met zijn leverancier en/of de voorraad van zijn leverancier klakkeloos overneemt en presenteert als zijnde zijn eigen voorraad.

Link naar reactie
  • 0

@Vossie

> las vanmorgen ook een artikel over labels in plaats van categorieën

Ja, en als we dan labels kunnen combineren in profielen

en dan profielen hiërarchisch kunnen plaatsen

dan zitten we op de goede weg met bijna een online active-directory

Maar de enige die zoiets volgens mij kan leveren is Novell ( hun e-Directory )

en ik ken helaas geen webshop tools die daar gebruik van maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik graag in webshops in webshops zou zien, is hoe iets er op ware grootte uitziet. Vaak kan je je geen voorstelling maken hoe groot iets in het echt is. Ook geeft de juiste informatie over product en levering een goed gevoel(vertrouwen) over de webshop.

 

Bovenstaande items zijn allemaal technieken die je kunt gebruiken om meer credibility(vertrouwen) te verkrijgen voor je webshop. Een interessant boek hierover is Persuasive Technologies van B.J. Fogg.

 

Een goed voorbeeld vind ik deze website. Door te laten zien wat anderen gekocht hebben naast het artikel wat jij wilt hebben, verleidt je mensen om nog meer te kopen. Ook wordt je in het verkoopproces begeleid d.m.v. tunneling(een-richtingsverkeer) en met een avatar(poppetje) wordt de benadering naar de klant toe persoonlijker.

 

Kortom: er zijn heel wat technieken waarmee je klanten aan je kunt binden.

Link naar reactie
  • 0

een hoop dingen gelezen die ik eens nader moet bekijken.

 

De labels in plaats van categorieën vind ik wel erg interesant, moet aleen eens verder in verdiepen hoe je dta nu het beste doet, moet toch een soort van start structuur krijgen en dan kom ik in gedachten toch als start weer bij de categorieën uit.

 

We gebruiken custom software dus meeste kan wel ingebouwd worden.

 

Maar in elkgeval genoeg om rekening mee te houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.